Fremsat den 17. december 2010 af Mogens
Jensen (S), Holger K. Nielsen (SF), Jørgen Poulsen (RV) og
Per Clausen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om støtte til fritstående
internetmedier, digital distribution og kritisk,
undersøgende journalistik
Folketinget pålægger regeringen inden den 1. april
2011 at fremsætte et lovforslag, der justerer og moderniserer
mediestøtten til trykte medier med henblik på at
muliggøre, at fritstående internetmedier, kritisk
undersøgende journalistik og dagbladenes omlægning til
digital distribution fremover kan opnå del i den eksisterende
mediestøtte til trykte medier. Samtidig skal
omlægningen ske i en så moderat form, at de trykte
medier kan opretholde et forretningsgrundlag.
Konkret foreslås:
1. Ændre
Dagbladsnævnets støtteuddeling, så der fremover
kan gives støtte til oprettelse af internet- og mobilmedier
samt udvikling af sideaktiviteter for dagblade.
2. Indføre
støtte til fritstående internetmedier som
etableringsstøtte i 3-5 år.
3. Der oprettes en
fond for kritisk undersøgende journalistik.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Mediebilledet er centrum for en hæsblæsende
udvikling - teknologisk, socialt og markedsmæssigt. Nye
medietyper ser dagens lys. Tiltagende mediekonvergens betyder, at
de forskellige medietyper smelter sammen, og indholdet formidles
på forskellige platforme. Mange typer medier bidrager til
nyhedernes fødekæde - både elektroniske og
trykte. Fritstående internetmedier har eksempelvis i dag
dagbladslignende funktioner, selvom de er elektroniske og ikke
trykte. Imidlertid afspejles denne udvikling ikke i den
mediepolitik, der føres i dag.
Mediestøtten i dens nuværende form bærer
præg af forskellige knopskydninger, og en række nyere
medier kan slet ikke modtage mediestøtte. Samtidig er
kritisk undersøgende journalistik i dag ikke et kriterium
for at modtage mediestøtte. Det er i sig selv
bemærkelsesværdigt, idet rollen som den fjerde
statsmagt hænger sammen med den kritisk undersøgende
journalistik.
Forslagsstillerne mener, at vi skal sikre, at vi fremover har et
pluralistisk mediebillede, og at mediestøtten skal afspejle
et moderne medieudbud, hvor bl.a. internettet i stigende grad er
leverandør af såvel nyheder som nye fora for
demokratisk dialog.
Forslagsstillerne er klar over, at de nævnte forslag ikke
her og nu kan løse samtlige dilemmaer i den nuværende
mediestøtte, som der peges på i bl.a.
mediestøtteudredningen fra 2009. Forslagsstillerne er dog
samtidig af den opfattelse, at der alt for længe har
været behov for politisk handling på området, og
at de nævnte initiativer vil kunne iværksættes
uden yderligere udredningsarbejde. Samtidig vil forslaget alene
bringe en beskeden andel af de i alt omkring 400 mio. kr., der i
dag gives i direkte mediestøtte til trykte medier, i spil.
Der er således ikke tale om nogen radikal omlægning,
men alene om justeringer vedrørende under 10 pct. af den
direkte støtte til trykte medier.
Konkrete forslag
1. Ændre Dagbladsnævnets
støtteuddeling, så der fremover kan gives
støtte til oprettelse af internet- og mobilmedier samt
udvikling af sideaktiviteter for dagblade.
Dagbladsnævnet fremhæver i sin
selvevalueringsrapport, at det er utidssvarende, at nævnet
ikke kan uddele støtte til internet- og mobilmedier med
dagbladsfunktioner, ligesom nævnet i dag ikke kan give
støtte til, at eksisterende bladhuse kan udvikle
sideaktiviteter på andre platforme. Dagbladsnævnet
bør fremover kunne give støtte til disse to
formål. Som led heri skal Dagbladsnævnet skifte navn
til Medienævnet.
Dagbladsnævnets omstillingsstøtte til dagblade i
økonomiske vanskeligheder ydes i dag kun til trykte
dagblade, og det på trods af, at en løsning for nogle
dagblade netop kunne være at gå fra print til internet
eller at udvikle sideaktiviteter på andre platforme. Derfor
bør reglerne for omstillingsstøtte ændres,
så den omfatter dagblade, der ønsker at gå fra
print til elektronisk distribution. En lignende løsning
anbefales i øvrigt af mediestøtteudredningen som led
i saneringsscenariet, jf. »Udredning af den fremtidige
offentlige mediestøtte«, Rambøll Management
2009, side 97.
2. Indføre støtte til fritstående
internetmedier som etableringsstøtte i 3-5
år.
Dagbladene udgør i dag en vigtig del af
fødekæden til nyhedsmedier på andre platforme
(tv, internet og radio). Spørgsmålet er imidlertid, om
internetbaserede nyhedsmedier ikke fremover i højere grad
vil kunne bidrage til nyhedernes fødekæde, og om de
rette betingelser er til stede for at internetbaserede medier kan
udfylde denne rolle. Fritstående internetmedier med
dagbladslignende funktioner bør derfor have adgang til
etableringsstøtte fremover, og der bør
fastlægges objektive kriterier for tildelingen af denne
støtte. Der er tradition for nøje at afgrænse,
hvilke medier der kan få andel i etableringsstøtten,
og dette princip videreføres.
3. Der
oprettes en fond for kritisk undersøgende
journalistik.
Det foreslås, at der etableres en uafhængig statslig
fond, der kan yde støtte til kritisk undersøgende
journalistik. Støtten gives som en bagudrettet
støtte, og medierne vil selv kunne indstille deres
produktion som støtteværdig. Dette med henblik
på at opretholde armslængde i støtten og at yde
denne under hensyn til de journalistiske arbejdsformer. Fonden kan
støtte alle medier, og støtten vil tildeles af en
uafhængig bestyrelse på baggrund af objektive kriterier
og fast evaluering af fondens målopfyldelse. Der vil blive
givet støtte svarende til omkring 25
årsværk.
Økonomiske
konsekvenser
Det forudsættes, at ændringerne i
mediestøtten sker inden for rammerne af den eksisterende
støtte til trykte medier, og at omlægningen sker
på en sådan måde, at dagbladenes fortsatte
eksistensmuligheder er sikret, idet der bl.a. tages hensyn til, at
trykte medier - i modsætning til eksempelvis
fritstående internetmedier - har betragtelige omkostninger
til distribution.
Skriftlig fremsættelse
Mogens Jensen
(S)::
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
støtte til fritstående internetmedier, digital
distribution og kritisk, undersøgende journalistik
(Beslutningsforslag nr. B 46)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.