Fremsat den 1. juni 2011 af Simon Emil
Ammitzbøll (LA), Anders Samuelsen (LA) og Villum Christensen
(LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om en uvildig undersøgelse af
Penkowasagen
Folketinget pålægger regeringen i henhold til lov om
undersøgelseskommissioner at nedsætte en
undersøgelseskommission, der har til formål at
undersøge og redegøre for det, der omtales som
Penkowasagen, hvilket indebærer en undersøgelse af
følgende forhold:
1)
Københavns Universitets ledelses handlinger i henhold til
gældende videnskabelige og etiske standarder, herunder de
standarder, ledelsen af et stort universitet må forventes at
følge i sager om videnskabelig uredelighed, og det ansvar,
der påhviler ledelsen for at fremme universitetets
forskningsintegritet og troværdighed.
2) Den tidligere
dekan og nuværende rektors involvering og handlen i hele
sagsforløbet.
3)
Københavns Universitets bestyrelses handlinger og ansvar i
sagen, herunder om den rådgivning, bestyrelse og rektor har
fået af kammeradvokaten, har været hensigtsmæssig
for opretholdelse af Københavns Universitets
forskningsintegritet.
4) Penkowasagens
omkostninger, såvel de immaterielle som de materielle.
5)
Københavns Universitets organisation til fremme af
forskningens integritet i perioden 2003-2011. På basis af
bedste internationale standard skal kommissionen opstille en
oversigt over de tiltag, der måtte skulle til, for at
Københavns Universitet får implementeret
forskningsintegritet i det daglige arbejde.
Kommissionen skal omfatte to anerkendte forskere med erfaring
fra efterforskning af mistanker om videnskabelig uredelighed. Den
ene af disse skal være kommissionsformand. Kommissionen skal
desuden af hensyn til det neurovidenskabelige emne i Penkowasagen
omfatte to anerken?dte forskere med betydelig neurovidenskabelig
baggrund, herunder viden om dyreforsøg. Et medlem skal
være en uvildig advokat eller en dommer, der kan tage
stilling til juridiske spørgsmål, der måtte
opstå undervejs, samt vurdere kammeradvokatens
rådgivning i sagen. Et medlem skal have omfattende
bestyrelses- og ledelseserfaring med henblik på vurdering af
bestyrelsens håndtering af sagen. Ingen af kommissionens
medlemmer bør have ansættelsesmæssig tilknytning
til Københavns Universitet. Ligeledes må kommissionens
sekretariat placeres uden for Københavns Universitet.
Bemærkninger til forslaget
Under betydelig mediebevågenhed har Københavns
Universitets Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved daværende
dekan og universitets nuværende rektor, Ralf Hemmingsen, i
perioden 2003-2011 foretaget en række dispositioner
ve?drørende læge Milena Penkowas forskning ved
Københavns Universitet.
Et enstemmigt bedømmelsesudvalg indstillede i 2003 Milena
Penkowas disputats til forkastelse og rejste mistanke om
videnskabelig uredelighed. Ralf Hemmingsen fulgte imidlertid ikke
bedømmelsesudvalgets råd om at anmelde Milena Penkowa
for videnskabelig uredelighed/grov uagtsomhed. Efter klage fra
Milena Penkowa deltog Ralf Hemmingsen derimod aktivt i både
vurdering af uredelighed og af disputatsens kvalitet - uden at
være ekspert. Det resulterede i, at han efterfølgende
inviterede Milena Penkowa til at indsende disputatsen på ny
og få den bedømt af et nyt bedømmelsesudvalg.
Samtidig fik det første bedømmelsesudvalg en
næse for deres i øvrigt udførlige
bedømmelsesarbejde. Tilsyneladende fulgte Ralf Hemmingsen
heller ikke sædvanlig praksis, da han fandt opponenter til
den anden disputats.
I perioden 2003-2011 har Milena Penkowa begået
underslæb og dokumentfalsk og indgivet falsk anklage mod en
assistent. Endvidere er hun politianmeldt for dokumentfalsk i
forbindelse med den første disputatsafhandling. Endelig er
der fundet betydelig uorden i hendes forskningskonti.
Mens disse sager stod på, blev Milena Penkowa ansat som
lektor og professor ved Københavns Universitet. Endvidere
blev hun af Københavns Universitet ved Ralf Hemmingsen
indstillet til - og fik - den store EliteForsk-pris.
Københavns Universitets ledelse, inklusive bestyrelsen,
har indtil nu med henvisning til kammeradvokatens rådgivning
fastholdt, at forløbet ikke giver anledning til
væsentlig kritik af ledelsen. Bestyrelsen er tilsyneladende
yderligere bestyrket i sin opfattelse efter kammeradvokatens
større redegørelse for forløbet i henhold til
forvaltningslovgivningen. Dog har videnskabsministeren udtrykt
manglende tillid til bestyrelsen.
Medierne har udtrykt kraftig kritik af sagen, og ca. 500
forskere og forskningskyndige har henstillet til bestyrelsen, at
der foretages en uvildig undersøgelse af forløbet, da
kammeradvokaten ikke er uvildig i denne sammenhæng og ej
heller besidder den fornødne videnskabelige faglige indsigt.
Knap 300 ph.d.-studerende har også ønsket en uvildig
undersøgelse, og det samme har de universitetsstuderende
(med undtagelse af de medarbejdervalgte studerende i
bestyrelsen).
Senest har en gruppe på fem sundhedsvidenskabelige
professorer udarbejdet en redegørelse om forløbet af
den første disputatssag. Denne redegørelse kritiserer
dekanens håndtering og sandsynliggør, at hele
Penkowasagen kunne være bragt til ophør her, hvis
dekanen havde fulgt sædvanlig akademisk praksis og levet op
til ansvaret for Københavns Universitets
forskningsintegritet. Sagen ville i så fald næppe have
udviklet sig til en omfattende skandale og ville for alle
implicerede have haft betydelig mindre skadevirkning.
Forslagsstillerne ønsker efter dette forløb en
grundig uvildig undersøgelse af Penkowasagen, som forventes
at inddrage interviews af administrative medarbejdere, det
første disputatsbedømmelsesudvalg, professorerne bag
redegørelsen om forløbet af den første
disputatssag, institutlederen for Milena Penkowa, Milena Penkowa og
hendes samarbejdspartnere og medarbejdere, herunder hendes kritiske
ph.d.-studerende, og andre relevante aktører i sagen.
Skriftlig fremsættelse
Simon Emil
Ammitzbøll (LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
uvildig undersøgelse af Penkowasagen.
(Beslutningsforslag nr. B 142)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.