Jeg vil også gerne takke for de positive bemærkninger, der er faldet her i dag.
Lovforslaget fremsættes jo med henblik på at indføre de samme regler i Grønland, som gælder i EU's forordning om oplysninger, der medsendes om betaler ved pengeoverførsler.
EU-forordningen er jo direkte gældende i Danmark, og forslaget skal medvirke til, at reglerne i Grønland om bekæmpelse af hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme svarer til de regler, der gælder i Danmark.
Loven finder anvendelse på pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, udstedere af elektroniske penge, sparevirksomheder eller filialer af tilsvarende grønlandske eller danske virksomheder.
Forslaget indeholder krav om, at pengeoverførsler skal ledsages af fuldstændige oplysninger, hvis en pengeoverførsel skal sendes fra Grønland til en modtager i et land uden for Grønland.
Fuldstændige oplysninger er oplysninger om betalers navn, kontonummer og adresse eller f.eks.
personnummer.
Dog er det sådan, at hvis pengeoverførslen udelukkende sker inden for Grønland, stilles der kun krav om, at pengeoverførslen ledsages af oplysninger om enten betalers kontonummer eller et andet nummer, som kan identificere betaler.
Forordningen giver under visse betingelser medlemslandene mulighed for at behandle overførsler til landsdele m.v., som ikke er medlemmer af Fællesskabet, på samme måde som indenlandske overførsler.
Det kræver, at Grønland er i valutaunion med Danmark, at betalingsformidlere i Grønland skal deltage direkte eller indirekte i de danske betalings- og afviklingssystemer, og at lovgivningen for Grønland skal kræve, at betalingsformidlere i Grønland anvender samme regler som fastsat i forordningen.
De to første betingelser er jo allerede opfyldt, og dette lovforslag skal så medvirke til, at den tredje betingelse bliver opfyldt.
Danmark vil efter gennemførelsen af denne lov meddele Kommissionen, at Grønland efterlever alle kravene.
Loven træder således i kraft i to tempi.
Hoveddelen af loven, som gennemfører de materielle regler i forordning 1781/2006, og som fastsætter, hvilke oplysninger der skal medsendes om betaler ved pengeoverførsler, træder i kraft den 1.
juni i år.
Herved opfyldes tredje og sidste krav.
De bestemmelser, som ligestiller overførsler mellem Grønland og Danmark og overførsler mellem Grønland og Færøerne med pengeoverførsler inden for Grønland, sættes først i kraft af økonomi- og erhvervsministeren, når Danmark har modtaget en godkendelse fra Kommissionen.
Lovforslaget har været i høring, og der har ikke været bemærkninger, heller ikke fra det grønlandske selvstyre, og derfor er jeg også glad for, at der har været en positiv tilgang til sagen.
Det er selvfølgelig klart, at den forordning, som er sagens materielle substans, jo er en sag, der har givet anledning til en vis debat, som også fru Line Barfod var inde på, og jeg er da helt indstillet på under lovforslagets udvalgsbehandling, at det også er en problemstilling, vi vender der, for der har, som fru Line Barfod sagde, været mange sager oppe at vende.
Det er nok vanskeligt at få forordningen ændret, men jeg har ikke noget imod – jeg synes faktisk, det kan være ganske nyttigt – hvis vi under udvalgsbehandlingen lige sørger for at få set på nogle af de områder, der har været rejst kritik af.
Jeg vil gerne takke for den velvillige behandling, der i dag har været af sagen.