L 33 (som vedtaget): Forslag til lov om finansiel
stabilitet.
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 10. oktober 2008
Forslag
til
Lov om finansiel stabilitet
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde
m.v.
§ 1.
Der etableres en garantiordning, som i overensstemmelse med aftalen
af 5. oktober 2008 mellem staten og Det Private Beredskab
indebærer, at staten ubetinget garanterer simple kreditorers
krav mod pengeinstitutter, i det omfang sådanne krav ikke
dækkes på anden måde.
Stk. 2. Ved simple
kreditorer forstås i denne lov indskydere og kreditorer, hvis
fordringer ikke er omfattet af §§ 132 og 136 i lov om
finansiel virksomhed. Kreditorer, hvis fordringer er baseret
på særligt dækkede obligationer, jf. § 16 a
i lov om finansiel virksomhed (SDO-kreditorer), er ikke
dækket af garantiordningen i denne lov.
§ 2.
Garantiordningen omfatter pengeinstitutter, som senest den 13.
oktober 2008 har anmodet om at blive medlem af Det Private
Beredskab til Afvikling af Nødlidende Banker, Sparekasser og
Andelskasser (Det Private Beredskab), og som ikke
efterfølgende er blevet udelukket fra garantiordningen efter
§ 13, stk. 3 eller 5, eller § 14.
Stk. 2. De i stk. 1
nævnte pengeinstitutter kan indgå aftale med Det
Private Beredskab om, at deres filialer beliggende i andre lande,
som har en ordning svarende til garantiordningen efter denne lov,
skal være omfattet af garantiordningen.
Stk. 3. Filialer i
Danmark af udenlandske pengeinstitutter, der har tilladelse til at
udøve pengeinstitutvirksomhed i et andet land inden for Den
Europæiske Union eller i et land, som Fællesskabet har
indgået aftale med på det finansielle område, kan
indgå aftale med Det Private Beredskab om at tilslutte sig
garantiordningen, for så vidt angår krav af en type,
som er omfattet af den danske garantifond for indskydere og
investorer, og som har tilknytning til danske filialer.
Stk. 4. Pengeinstitutter
og filialer i Danmark af udenlandske pengeinstitutter, der er
meddelt tilladelse til at udøve den i § 7 i lov om
finansiel virksomhed nævnte virksomhed i et andet land inden
for Den Europæiske Union eller i et land, som
Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område, der påbegynder drift af
pengeinstitutvirksomhed efter den 13. oktober 2008, og som
ønsker at blive omfattet af garantiordningen, skal samtidig
med påbegyndelsen af virksomhed ansøge om medlemskab
af Det Private Beredskab og ansøge Finanstilsynet om
godkendelse af, at pengeinstituttet eller filialen omfattes af
garantiordningen. Udenlandske pengeinstitutters filialer skal
samtidig med påbegyndelsen af virksomhed i Danmark
ansøge om medlemskab af Det Private Beredskab samt
ansøge Finanstilsynet om godkendelse af, at filialen
omfattes af garantiordningen. Udenlandske pengeinstitutters
filialer omfattes dog kun af garantiordningen, for så vidt
angår krav af en type, som er omfattet af den danske
garantifond for indskydere og investorer, og som har tilknytning
til danske filialer.
Stk. 5. Pengeinstitutter
og filialer i Danmark af udenlandske pengeinstitutter, jf. stk.
1-4, der har tilsluttet sig garantiordningen, kan ikke
udtræde af ordningen.
Kapitel 2
Afviklingsselskabet
§ 3.
Økonomi- og erhvervsministeren opretter et aktieselskab
(Afviklingsselskabet), hvis aktiekapital indskydes af staten.
Staten er eneejer af selskabet.
Stk. 2. Aktiekapitalen
udgør ved stiftelsen 500.000 kr. Selskabet kan optage
lån til at dække sit finansieringsbehov.
§ 4.
Afviklingsselskabet har til opgave at sikre, at simple kreditorer i
de pengeinstitutter og filialer, der er nævnt i § 2,
stk. 1 og 2, og som har indgået aftale med Det Private
Beredskab, får dækket deres krav. Afviklingsselskabet
dækker ligeledes de simple kreditorers krav i de
pengeinstitutter, som er nævnt i § 2, stk. 4.
Stk. 2. For de filialer,
som er nævnt i § 2, stk. 3 og 4, der er omfattet af
garantiordningen, yder Afviklingsselskabet dækning for
indskyderes krav af den type, som er omfattet af den danske
garantifond for indskydere og investorer, og som har tilknytning
til danske filialer, i det omfang indskyderne ikke opnår
dækning af deres krav gennem en anden ordning.
§ 5.
Lov om finansiel virksomhed, årsregnskabsloven og lov om
aktieselskaber, herunder reglerne om statslige aktieselskaber,
finder med de afvigelser, som følger af denne lov,
anvendelse på Afviklingsselskabet.
§ 6.
Afviklingsselskabet ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer,
der vælges på generalforsamlingen.
Stk. 2. Bestyrelsen og
dens suppleanter vælges for en periode på 3 år
med mulighed for forlængelse i yderligere én periode.
Hvis et medlem af bestyrelsen udtræder før
udløbet af udpegningsperioden, kan suppleanten udpeges for
en kortere periode end 3 år.
§ 7.
Kan et pengeinstitut omfattet af garantiordningen ikke opfylde
kapitalkravene i lov om finansiel virksomhed, og har Finanstilsynet
fastsat en frist i medfør af § 225, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed, skal pengeinstituttet over for
Afviklingsselskabet erklære, at pengeinstituttet
ønsker at overdrage sin virksomhed til en køber
anvist af Afviklingsselskabet, hvis kapitalen ikke er retableret
inden udløbet af den frist, som Finanstilsynet har
fastsat.
Stk. 2. Hvis
pengeinstituttets kapital ikke er retableret inden udløbet
af den i stk. 1 nævnte frist, er pengeinstituttet og
Afviklingsselskabet forpligtet til senest på det tidspunkt,
hvor Finanstilsynets frist udløber, at indgå en
betinget aftale om, at pengeinstituttet skal overdrage sine aktiver
og passiver til en køber anvist af Afviklingsselskabet, jf.
§ 246, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed. Aktiekapitalen
og anden efterstillet kapital, jf. §§ 132 og 136 i lov om
finansiel virksomhed, overdrages ikke.
Stk. 3. Hvis
pengeinstituttet og Afviklingsselskabet ikke er enige om
overdragelsessummen, fastsættes denne af pengeinstituttets
eksterne revisor. Pengeinstituttets aktionærer eller
andelshavere eller repræsentantskabets medlemmer skal i
overensstemmelse med § 246, stk. 4, i lov om finansiel
virksomhed have adgang til den betingede aftale og revisors
eventuelle vurdering.
Stk. 4. Aftalen om
overdragelse bliver endelig, når den har været forelagt
pengeinstituttets generalforsamling eller repræsentantskab i
medfør af proceduren i § 246 i lov om finansiel
virksomhed, og når økonomi- og erhvervsministeren har
godkendt aftalen efter § 204, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed.
Stk. 5. Hvis
pengeinstituttet eller Afviklingsselskabet er uenige om den efter
stk. 3 fastsatte overdragelsessum, kan både
Afviklingsselskabet og pengeinstituttet efterfølgende anmode
om, at overdragelsessummen fastsættes i forening af to
vurderingsmænd udpeget af Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer. Vurderingsmændenes afgørelse skal
foreligge, senest 12 uger efter at de er udpeget. Finanstilsynet
kan træffe afgørelse om forlængelse af
12-ugers-fristen. Afviklingsselskabet og pengeinstituttet kan
indbringe vurderingsmændenes afgørelse for retten
senest 2 uger efter modtagelsen af afgørelsen.
Stk. 6. Udgifterne til
revisors vurdering efter stk. 3 afholdes af pengeinstituttet.
Udgifterne til vurderingsmændenes honorar efter stk. 5
afholdes af den køber, som Afviklingsselskabet har anvist.
Finanstilsynet kan til brug for vurderingsmændenes
værdiansættelse efter stk. 5 videregive oplysninger om
pengeinstituttet, der ellers ville være omfattet af
Finanstilsynets tavshedspligt efter § 354 i lov om finansiel
virksomhed, hvis oplysningerne er påkrævet for
vurderingen.
Stk. 7.
Afviklingsselskabet er forpligtet til at sikre pengeinstituttets
fortsatte drift fra det tidspunkt, hvor den betingede aftale efter
stk. 2 er indgået, og indtil aftalen er endelig, jf. stk.
4.
§ 8.
Afviklingsselskabet kan i stedet for at indgå aftale med et
nødlidende pengeinstitut efter § 7 vælge at tegne
kapital i et pengeinstitut, der overtager aktiver og passiver fra
det nødlidende pengeinstitut, eller på anden
måde medvirke til afvikling af det omhandlede pengeinstitut i
overensstemmelse med Afviklingsselskabets formål.
Stk. 2. Erklæres
et pengeinstitut konkurs, er konkursboet og Afviklingsselskabet
forpligtet til at indgå aftale om at sælge aktiver og
passiver til en køber anvist af Afviklingsselskabet. §
7, stk. 2, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse. Aftalen
får øjeblikkelig virkning, således at den
anviste køber alene kommer til at overtage de krav mod
pengeinstituttet, som ikke opnår dækning fra
garantifonden for indskydere og investorer, idet det sikres, at de
i § 1 nævnte simple kreditorer ikke lider tab.
Overdragelsessummen afgøres i forening af to
vurderingsmænd udpeget af Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer. § 7, stk. 5, 2.-4. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.
Kapitel 3
Aftale med Det Private Beredskab
§ 9.
I henhold til aftalen af 5. oktober 2008 mellem staten og Det
Private Beredskab indestår Det Private Beredskab for betaling
af 10 mia. kr. til dækning af underskud i
Afviklingsselskabet.
Stk. 2. Det Private
Beredskab betaler en garantiprovision til Afviklingsselskabet
på 7,5 mia. kr. årligt. Garantiprovisionen
opkræves på månedlig basis og kan på det
enkelte instituts foranledning erlægges i af instituttet
udstedte aktier, garantbeviser eller andelsbeviser.
Stk. 3. Overstiger det
skønnede underskud inklusive forrentning af den indskudte
kapital i Afviklingsselskabet den i stk. 1 nævnte
indeståelse og den i medfør af stk. 2 betalte
garantiprovision, skal Det Private Beredskab dække yderligere
underskud i Afviklingsselskabet med indtil 10 mia. kr.
Stk. 4. På
tidspunktet for garantiordningens ophør udarbejder de
revisorer, som Afviklingsselskabet har valgt, et regnskab til brug
for vurderingen efter stk. 3. Regnskabet aflægges efter
følgende principper:
1) Resultatet
opgøres som egenkapital ultimo perioden fratrukket
kapitalindskuddene i datterselskaberne fremskrevet med et
markedsmæssigt afkast.
2) Den i henhold
til stk. 2 betalte garantiprovision indgår ikke i
regnskabet.
Stk. 5. Udviser
regnskabet et negativt resultat, betaler Det Private Beredskab den
del af den i stk. 1 nævnte indeståelse, der måtte
være nødvendig for at dække underskuddet. Er
dette beløb ikke tilstrækkeligt til at dække
underskuddet, dækkes den resterende del af underskuddet med
den i henhold til stk. 2 betalte garantiprovision. Er der fortsat
underskud, indbetaler Det Private Beredskab et beløb op til
10 mia. kr. i yderligere garantiprovision, jf. stk. 3.
§ 10.
Det Private Beredskabs samlede forpligtelser over for
Afviklingsselskabet efter § 9 kan højst udgøre
35 mia. kr.
§ 11.
Afviklingsselskabet garanterer, at alle simple kreditorer i
pengeinstitutter og filialer omfattet af ordningen dækkes
fuldt ud indtil ordningens ophør. Underskud i
Afviklingsselskabet, som overstiger Det Private Beredskabs
forpligtelser efter § 9, dækkes af staten. Overskud i
Afviklingsselskabet på tidspunktet for garantiordningens
ophør tilfalder staten.
§ 12.
Det Private Beredskab kan efter aftale med Afviklingsselskabet
afholde udgifter eller foretage investeringer med henblik på
at sikre de i § 1 nævnte simple kreditorer mod tab.
Afholdes udgifter eller investeringer efter 1. pkt., nedbringes de
i § 9, stk. 1 og 3, nævnte indeståelser.
Kapitel 4
Påbud og udelukkelse fra
garantiordningen
§ 13.
Økonomi- og erhvervsministeren kan efter drøftelse
med Det Private Beredskab fastsætte nærmere regler om
omfanget af den risiko, som pengeinstitutter omfattet af
garantiordningen må påtage sig.
Stk. 2. Hvis
Finanstilsynet konstaterer, at et pengeinstitut overtræder de
regler, der er fastsat i medfør af stk. 1, skal tilsynet
anmode pengeinstituttet om en redegørelse, som skal
indsendes til tilsynet inden 8 dage. Hvis Finanstilsynet herefter
vurderer, at pengeinstituttets samlede risikoprofil medfører
en forøget risiko for tab hos Afviklingsselskabet i forhold
til det tidspunkt, hvor pengeinstituttet blev omfattet af
ordningen, træffer Finanstilsynet afgørelse om,
hvorvidt pengeinstituttet inden for en nærmere fastsat frist
skal nedbringe sin samlede risiko.
Stk. 3. Nedbringer
pengeinstituttet ikke sin samlede risiko som foreskrevet i
afgørelsen efter stk. 2, udelukkes pengeinstituttet efter
udløb af et varsel på 8 dage fra ordningen. I
tilfælde af et pengeinstituts udelukkelse fra
garantiordningen dækker ordningen fortsat de simple
kreditorers krav som opgjort på tidspunktet for
udelukkelsen.
Stk. 4. Finanstilsynet
kan til brug for sin vurdering efter stk. 2 påbyde
pengeinstituttet at indsende ledelses- og revisorerklæringer,
som belyser pengeinstituttets samlede risiko.
Stk. 5. Hvis et
pengeinstitut omfattet af garantiordningen overtræder de
vilkår, som følger af aftalen af 5. oktober 2008
mellem staten og Det Private Beredskab, kan Finanstilsynet med et
varsel på 8 dage udelukke pengeinstituttet fra ordningen. I
tilfælde af et pengeinstituts udelukkelse fra
garantiordningen dækker ordningen fortsat de simple
kreditorers krav som opgjort på tidspunktet for udelukkelsen.
Uanset vilkårene i aftalen af 5. oktober 2008 mellem staten
og Det Private Beredskab kan udbyttebetalinger inden for
udenlandske koncerner dog finde sted. Udenlandske moderselskaber
må udlodde udbytte, forudsat at dette ikke afhænger af
udbyttebetaling fra det danske datterselskab.
Stk. 6. Finanstilsynet
kan i stedet for at udelukke et pengeinstitut fra ordningen efter
stk. 3 eller stk. 5 udstede en advarsel til eller afsætte
bestyrelsesmedlemmer eller påbyde pengeinstituttet at
afsætte en direktør i det pågældende
pengeinstitut.
Stk. 7.
Afgørelser truffet i medfør af stk. 2, 3, 5 eller 6
offentliggøres af Finanstilsynet.
§ 14.
Finanstilsynet kan i ganske særlige tilfælde med et
varsel på 8 dage udelukke et pengeinstitut fra
garantiordningen, selv om pengeinstituttet ikke overtræder de
regler om omfanget af risiko, som er fastsat i medfør af
§ 13, stk. 1. Afgørelsen herom skal
offentliggøres af Finanstilsynet. I tilfælde af et
pengeinstituts udelukkelse fra garantiordningen dækker
ordningen fortsat de simple kreditorers krav som opgjort på
tidspunktet for udelukkelsen.
§ 15.
Pengeinstitutter, der indgår i en koncern, kan inden for
rammerne af den sædvanlige virksomhed frit organisere
virksomheden i relation til såvel kapital og likviditet som
risiko.
Stk. 2. Når
Finanstilsynet træffer afgørelse i forhold til
pengeinstitutter, der indgår i en koncern inden for Den
Europæiske Union eller lande, som Fællesskabet har
indgået aftale med på det finansielle område,
skal Finanstilsynet træffe disse afgørelser i
samråd med den myndighed, der er ansvarlig for tilsynet med
moderselskabet.
§ 16.
Afgørelser truffet af Finanstilsynet i henhold til
§§ 13 og 14 kan af den, som afgørelsen retter sig
til, indbringes for Erhvervsankenævnet, senest 24 timer efter
at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Kapitel 5
Ikrafttrædelsesbestemmelser
m.v.
§ 17.
Loven træder i kraft den 11. oktober 2008 ved døgnets
begyndelse.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Stk. 3. Loven har
virkning fra den 5. oktober 2008.
Stk. 4. Garantiordningen
ophører den 30. september 2010. Hvis Finanstilsynet senest
den 30. september 2010 har fastsat en frist for et pengeinstituts
opfyldelse af kapitalkrav i medfør af § 225, stk. 1, i
lov om finansiel virksomhed og pengeinstituttets kapital ikke er
blevet retableret inden udløbet af denne frist, er
Afviklingsselskabet forpligtet til at gennemføre den i
§ 7 anførte procedure til sikring af, at simple
kreditorer i henhold til § 1 ikke lider tab. Hvis et
pengeinstitut tages under konkursbehandling, vil pengeinstituttets
simple kreditorer være omfattet af garantiordningen, hvis
konkursdekret afsiges senest den 30. september 2010.
§ 18.
I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.
(selskabsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 24.
august 2007, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 530 af
17. juni 2008, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
nr. 20 :
»20) Det i
lov om finansiel stabilitet nævnte
Afviklingsselskab.«
§ 19.
I lov om værdipapirhandel m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 848 af 19. august 2008, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 39 a indsættes som ny paragraf:
Ȥ 39 b. Finanstilsynet
kan fastsætte regler om forbud mod short selling af
aktier.«