L 139 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Forebyggelsesfonden. (Støtte til udarbejdelse af
ansøgning m.v. til Forebyggelsesfonden).
Fremsat den 25. februar 2009 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Forebyggelsesfonden
(Støtte til udarbejdelse af
ansøgning m.v. til Forebyggelsesfonden)
§ 1
I lov nr. 87 af 30. januar 2007 om
Forebyggelsesfonden foretages følgende ændring:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4
a. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at private virksomheder med under 50 ansatte kan få
støtte til udgifter til ekstern bistand forbundet med
1) virksomhedernes
ansøgning om støtte til projekt i forbindelse med et
åbent opslag, jf. § 25, og
2) virksomhedernes
tilbud i forbindelse med et åbent udbud, jf.
§ 25.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter en del af aftalen mellem
regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre om fordelingen og prioriteringen af Forebyggelsesfondens
midler for 2009. Det er i forbindelse hermed besluttet, at der skal
iværksættes initiativer med henblik på at
øge antallet af kvalificerede ansøgninger til
Forebyggelsesfonden fra private virksomheder med under 50
ansatte.
Baggrunden for forslaget er, at Forebyggelsesfonden har
konstateret, at der kun er få mindre, private virksomheder,
der søger om støtte til projekter inden for fondens
hovedformål - at støtte virksomheds- og
teknologiprojekter, der forebygger nedslidende rutiner og
arbejdsgange og/eller bidrager til at fastholde medarbejdere med
dårligt helbred eller bidrager til hurtig tilbagevenden til
arbejdsmarkedet af sygemeldte.
For mange mindre, private virksomheder kan udarbejdelsen af en
ansøgning til fonden være en omfattende opgave, og de
har måske ikke de nødvendige faglige og
økonomiske ressourcer til at udarbejde en
projektansøgning, der kan leve op til de kvalitetskrav, der
er en forudsætning for, at projektet kan få
støtte fra fonden.
Forslaget giver derfor beskæftigelsesministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at private
virksomheder med under 50 ansatte kan få støtte til
ekstern bistand i forbindelse med virksomhedernes udarbejdelse af
enten ansøgning om støtte til projekt eller tilbud i
forbindelse med åbent udbud.
Fonden vil inden for en overordnet økonomisk ramme
få mulighed for at give støtte til disse virksomheder
til de udgifter, der er forbundet med at få ekstern
bistand.
Hensigten med støtteordningen er at sikre flere
kvalificerede ansøgninger fra de mindre, private
virksomheder. Herved vil flere ansatte i disse virksomheder
fremover kunne drage fordel af de muligheder, der er skabt med
oprettelsen af Forebyggelsesfonden.
2. Gældende ret
Forebyggelsesfonden blev oprettet ved lov nr. 87 af 30. januar
2007. Loven udmøntede den del af aftalen af 20. juni 2006 om
initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden (velfærdsaftalen), der
vedrørte oprettelse af en forebyggelsesfond. Fonden er
etableret med en bestyrelse, et antal faglige rådgivende
udvalg og et sekretariat. Fonden har på nuværende
tidspunkt en samlet kapital på ca. 2,5 mia. kr. og kan yde
støtte til projekter, der bl.a. har til formål at
forebygge fysisk og psykisk nedslidning på
arbejdspladser.
Partierne bag velfærdsaftalen fastlægger de
overordnede rammer for uddeling af midler fra Forebyggelsesfonden
sideløbende med de årlige finanslovsforhandlinger. De
overordnede rammer kan fastlægges dels ved en fordeling af
midler inden for de formål, som fonden kan yde støtte
til, dels ved en overordnet prioritering af indsatsområder og
eventuelle temaer. Inden for disse overordnede politiske rammer
træffer fonden beslutning om uddeling af midler.
Forebyggelsesfonden kan give støtte inden for
følgende fem hovedområder:
1) Projekter, der
forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange.
2) Projekter, der
bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred
eller bidrager til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet af
sygemeldte.
3) Projekter, der
udvikler ny teknologi inden for de i nr. 1 og 2 nævnte
formål.
4) Projekter til
bedre genoptræning og rehabilitering af syge og
handicappede.
5) Projekter, der
skal styrke bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol,
fysisk inaktivitet og fedme.
Støtte fra fonden ydes efter Europa-Kommissionens
godkendelse af 28. juni 2007 i statsstøttesag nr. N
252/2007.
Fonden tildeler støtte enten efter ansøgning
eller efter accept af tilbud. Fonden har således både
mulighed for at indkalde ansøgninger i åbne opslag
eller at indkalde tilbud i åbne udbud. Opslag og udbud skal
indeholde oplysninger om de konkrete temaer og ansøgnings-
og udbudskriterier samt oplysninger om den økonomiske ramme
for støtte. Temaer og udbudskriterier skal ligge inden for
de formål, som fonden kan yde støtte til, og inden for
de overordnede politiske rammer.
Indkomne ansøgninger og tilbud, som overholder
ansøgnings- og tilbudskravene, vurderes af de faglige,
rådgivende udvalg. Fagligt velkvalificerede
ansøgninger og tilbud bliver forelagt fondens bestyrelse,
som ud fra en overordnet strategisk vurdering af
ansøgningernes og tilbuddenes relevans træffer
afgørelse om, hvilke ansøgninger og tilbud der skal
støttes.
På baggrund af en bemyndigelsesbestemmelse i lovens
§ 4, stk. 4, er der i § 3 i
bekendtgørelse nr. 410 af 7. maj 2007 om ansøgning om
støtte til Forebyggelsesfonden fastsat regler om, at
organisationer, konsulenter, arbejdsmiljørådgivere
eller andre kan bistå virksomheder med at udforme
ansøgning m.v.
Efter den gældende lov er der ikke hjemmel til at yde
støtte til udgifter til ekstern bistand forbundet med
udarbejdelse af ansøgning om støtte til projekter
eller tilbud i forbindelse med åbent udbud.
3. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Inden for Forebyggelsesfondens primære hovedformål
(forebyggelse af nedslidende rutiner og arbejdsgange og/eller
fastholdelse af medarbejdere med dårligt helbred) har fonden
hidtil modtaget ansøgninger fra mindre, private virksomheder
svarende til, at knap en tredjedel af alle ansøgninger fra
private virksomheder er fra mindre virksomheder.
Over 90 pct. af de private virksomheder i Danmark har under 50
ansatte. Omkring halvdelen af de beskæftigede i den private
sektor er ansat i virksomheder med under 50 ansatte. I lyset heraf
er det udtryk for en underrepræsentation, at de mindre
virksomheder kun udgør knap en tredjedel af alle
ansøgninger fra private virksomheder under fondens
primære hovedformål.
For mange mindre, private virksomheder kan udarbejdelsen af en
ansøgning til fonden være en omfattende opgave, og de
har måske ikke de nødvendige faglige og
økonomiske ressourcer til at udarbejde en ansøgning
om et projekt af en tilstrækkelig kvalitet, så den kan
opnå støtte fra fonden.
Det forventes derfor, at en tilskudsordning til ekstern
bistand sammen med en forstærket information og vejledning
fra Forebyggelsesfondens side kan øge de mindre, private
virksomheders andel af de samlede ansøgninger.
4. Lovforslagets indhold
Forslaget skal medvirke til, at mindre, private virksomheder
med under 50 ansatte, der i dag ikke har de fornødne
økonomiske ressourcer til at benytte ekstern bistand og ikke
mener selv at have de fornødne faglige kvalifikationer til
at kunne gennemføre en ansøgningsproces alligevel
søger Forebyggelsesfonden om støtte. Hensigten med
forslaget er at tilskynde disse virksomheder til at søge
fonden om støtte og samtidig forbedre kvaliteten af de
indsendte ansøgninger.
Med forslaget bemyndiges beskæftigelsesministeren derfor
til at fastsætte regler om, at mindre, private virksomheder
med under 50 ansatte kan modtage støtte til udgifter afholdt
til ekstern bistand i forbindelse med virksomhedernes udarbejdelse
af ansøgning om støtte til projekt eller tilbud i
forbindelse med åbent udbud.
Det er hensigten, at virksomheden automatisk skal modtage
støtte, hvis ansøgningen eller tilbuddet opfylder
Forebyggelsesfondens kvalitetskriterier for projekter eller udbud
og bliver godkendt af fondens faglige rådgivende udvalg.
Virksomheder skal således ikke sende særskilt
ansøgning om støtte til udarbejdelse af
ansøgning m.v.
Støtten forudsætter, at de
støtteberettigede udgifter er udgifter til ekstern bistand,
der ydes af eksterne aktører, og at udgifterne hverken er
varige eller regelmæssige, eller indgår i virksomhedens
almindelige driftsudgifter, såsom løbende
skatterådgivning, regelmæssig juridisk rådgivning
eller reklamevirksomhed. Endvidere forudsættes, at en
virksomhed alene vil kunne modtage op til 50 procent af de
udgifter, som virksomheden har afholdt til ekstern bistand. Disse
forudsætninger følger af, at størstedelen af
støtten forventes givet i overensstemmelse med artikel 26 om
støtte til konsulentbistand til små og mellemstore
virksomheder i Kommissionens forordning (EF) nr. 800/2008 af 6.
august 2008 om visse former for støttes forenelighed med
fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88
(Generel gruppefritagelsesforordning), jf. bemærkningerne
under pkt. 7.
Støtten forudsættes ydet i det omfang EU's
statsstøtteregler giver mulighed herfor.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forebyggelsesfonden blev oprettet i 2007 med en kapital
på 3 mia. kr. Støtten til de mindre, private
virksomheders udgifter til ekstern bistand ved udarbejdelsen af
ansøgning eller tilbud skal afholdes af fondens midler. Den
foreslåede tilskudsordning vil derfor ikke resultere i
yderligere udgifter for staten.
Forslaget har ikke i øvrigt administrative eller
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Mindre, private virksomheder kan få støtte til
udarbejdelse af ansøgning m.v.
Da det er frivilligt for virksomhederne at søge
støtte fra Forebyggelsesfonden, og da virksomhederne ikke
skal sende særskilt ansøgning om støtte til
udarbejdelse af ansøgning m.v., vurderes forslaget ikke at
medføre administrative konsekvenser for
virksomhederne.
7. De administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget berører EU's regler om statsstøtte. I
det omfang fondens midler udbetales som økonomisk
støtte til private virksomheder, falder udbetalingerne fra
fonden som udgangspunkt ind under EU's regler for
statsstøtte. Det vil således være en
forudsætning for at modtage støtte, at dette kan ske i
henhold til EU's statsstøtteregler. Støtten vil som
udgangspunkt blive ydet efter gældende
gruppefritagelsesforordninger og efter reglerne om de
minimis-støtte.
Størstedelen af støtten forventes således
givet i overensstemmelse med artikel 26 om støtte til
konsulentbistand til små og mellemstore virksomheder i
Kommissionens forordning (EF) nr. 800/2008 af 6. august 2008 om
visse former for støttes forenelighed med
fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88
(Generel gruppefritagelsesforordning). Kun en meget lille del af
den udbetalte støtte forventes ydet efter Kommissionens
forordning (EF) nr. 1998/2006 af 15. december 2006 om anvendelse af
EF-traktatens artikel 87 og 88 på de
minimis-støtte.
10. Hørte organisationer
m.v.
Lovforslaget har været sendt i høring hos:
Forebyggelsesfonden, Det Nationale Forebyggelsesråd,
Danske Handicaporganisationer, Ældresagen,
Ældremobiliseringen, OSI - Organisationen af Selvejende
Institutioner, Foreningen af Socialchefer i Danmark, KA Pleje,
Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, Lederforum,
Arbejdsmiljørådet, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets arbejdsgivere
(SALA) og Landbrugsrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, KL (Kommunernes
Landsforening), Danske Regioner, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse og Frie Funktionærer.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Mindre, private virksomheder kan få
støtte til udarbejdelse af ansøgning m.v. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Udbetaling af støtte vil ske i
overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at mindre, private virksomheder
med under 50 ansatte kan modtage støtte til udgifter til
ekstern bistand i forbindelse med virksomhedernes udarbejdelse af
enten ansøgning om støtte til projekt i forbindelse
med et åbent opslag eller tilbud i forbindelse med et
åbent udbud.
Ved virksomhed forstås i denne sammenhæng en
juridisk enhed som defineret i lov om Det Centrale
Virksomhedsregister. Det er herudover en forudsætning, at
virksomheden falder ind under definitionen af små og
mellemstore virksomheder i bilag 1 til Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning. I overensstemmelse med bilag 1 til
denne forordning defineres antallet af ansatte som fuldtidsansatte
i det senest afsluttede regnskabsår, hvor eventuelt
sæson- eller deltidsansatte i beregningen indgår som
brøkdele af antal fuldtidsansatte.
Antallet af ansatte opgøres, ligeledes i
overensstemmelse med bilag 1, på baggrund af oplysningerne
herom i virksomhedens regnskaber. Såfremt de fornødne
oplysninger ikke er indeholdt i regnskaberne, kan virksomheden
på tro og love oplyse antallet af ansatte. I forbindelse med
udmøntningen af bemyndigelsen vil det blive
undersøgt, i hvilket omfang det er muligt at benytte
eksisterende oplysninger fra eksempelvis ATP-huset.
Ansøgning forudsættes afgivet på tro og
love.
For at flest mulige virksomheder og ansatte kan få gavn
af den nye støtteordning, er det hensigten, at der
administrativt fastsættes et loft for, hvor meget en
virksomhed kan få i støtte til én
ansøgnings-/tilbudsproces, ligesom en virksomhed alene kan
bevilliges støtte til gennemførelse af
ansøgningsprocessen én gang. Beløbsloftet
foreslås i første omgang fastsat til at være
50.000. kr. En virksomhed kan således modtage op til 50.000
kr. pr. projekt m.v. Det forudsættes, at en virksomhed alene
vil kunne modtage op til 50 procent af de udgifter, som
virksomheden har afholdt til ekstern bistand.
I de tilfælde, hvor flere virksomheder går sammen
om et projekt, er det et krav for at modtage støtte til
udarbejdelsen af ansøgning m.v., at alle virksomhederne hver
for sig har under 50 ansatte.
Det er hensigten, at virksomheden automatisk skal modtage
støtte, hvis ansøgningen eller tilbuddet opfylder
Forebyggelsesfondens kvalitetskriterier for projekter eller udbud
og bliver godkendt af fondens faglige rådgivende udvalg.
På denne måde sikres det, at mindre, private
virksomheder, der udarbejder en kvalificeret ansøgning ved
hjælp af ekstern bistand, modtager støtte hertil,
uanset om deres projekt i sidste ende bliver prioriteret og fremmet
af fondens bestyrelse.
Virksomheden skal kunne dokumentere de afholdte udgifter til
ekstern bistand og i øvrigt opfylde nærmere fastsatte
vilkår for at modtage støtte. Virksomheden har krav
på at modtage støtte, hvis betingelserne for at
få støtte er opfyldt. Udbetaling af støtte kan
ske efter indsendelse af dokumentation for de afholdte
udgifter.
Forslaget berører EU's regler om statsstøtte.
Den påtænkte udbetaling af støtte til ekstern
bistand kan ske inden for gældende regler om virksomheders
modtagelse af statsstøtte, herunder gældende
gruppefritagelsesforordninger og reglerne om de
minimis-støtte.
Størstedelen af støtten forventes ydet i
overensstemmelse med artikel 26 i Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning. Den øvrige støtte vil
blive ydet i overensstemmelse med Kommissionens forordning (EF) nr.
1998/2006 af 15. december 2006 om anvendelse af traktatens artikel
87 og 88 på de minimis-støtte.
Kommissionen vil blive informeret om støtteordningen,
jf. artikel 9 i ovennævnte gruppefritagelsesforordning.
Forebyggelsesfonden påser, at administrationen af
støtteordningen overholder gældende EU-regler om
statsstøtte.
Til § 2
Regler udstedt i medfør af den foreslåede
bestemmelse om støtte til mindre, private virksomheder, der
får ekstern bistand ved udformning af ansøgning m.v.
til Forebyggelsesfonden, kan træde i kraft uden
forudgående anmeldelse til Kommissionen, da den administreres
inden for gældende regler om statsstøtte til
virksomheder. Størstedelen af støtten forventes givet
i overensstemmelse med Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning. Kun en meget lille del af den
udbetalte støtte forventes ydet efter Kommissionens
forordning (EF) nr. 1998/2006 af 15. december 2006 om anvendelse af
traktatens artikel 87 og 88 på de
minimis-støtte.
Der henvises til bemærkningerne til § 1.
Forslaget har virkning for ansøgninger, som
Forebyggelsesfonden modtager efter ikrafttrædelsestidspunktet
(1. juni 2009). Det forventes, at bekendtgørelsen, der
udmønter bemyndigelsesbestemmelsen, vil træde i kraft
samtidig med loven.