L 185 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsmiljø. (Gennemførelse af dele af
anerkendelsesdirektivet m.v.).
Fremsat den 9. maj 2008 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø 1)
(Gennemførelse af dele af
anerkendelsesdirektivet m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 268 af 18. marts 2005, som
ændret ved lov nr. 300 af 19. april 2006, lov nr. 175 af 27.
februar 2007, § 29 i lov nr. 512 af 6. juni 2007 og
§ 39 i lov nr. 106 af 26. februar 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes som 2. pkt.:
»Loven indeholder endvidere bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer, EU-Tidende 2005, L 255 s.
22.«
2. I
§ 2, stk. 3, nr. 2,
ændres »samt § 41« til: »samt
§§ 41 og 41 a«.
3.
Efter § 41 indsættes i kapitel 5:
Ȥ 41
a. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at en person, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i tredjelande, kun må udføre arbejde inden
for områder, hvor der stilles krav om nærmere angivet
uddannelse eller aflagt prøve, hvis personen har fået
anerkendt sine erhvervsmæssige kvalifikationer af
Arbejdstilsynet.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde fast i Danmark, og hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre
EU-lande, EØS-lande, eller lande, der har aftaler med EU,
kun må udføre arbejde inden for områder, hvor
der stilles krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt
prøve, hvis personen har fået anerkendt sine
erhvervsmæssige kvalifikationer af Arbejdstilsynet.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde midlertidigt eller
lejlighedsvist i Danmark, og hvis erhvervsmæssige
kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande, EØS-lande,
eller lande, der har aftaler med EU, skal have sine
erhvervsmæssige kvalifikationer kontrolleret
forudgående med henblik på anerkendelse, før
arbejdet påbegyndes inden for områder, hvor der stilles
krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt prøve.
Dette gælder kun, når der er tale om arbejde, der har
betydning for den offentlige sikkerhed og sundhed, og hvis
formålet med kontrollen er at undgå alvorlig skade for
tjenestemodtagerens sundhed eller sikkerhed.
§ 41
b. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at arbejdsgiveren efter anmodning skal dokumentere over for
Arbejdstilsynet, at ansatte har de fornødne kvalifikationer
til at udføre det pågældende arbejde, hvortil
der kræves nærmere angivet uddannelse, prøve,
certifikat, erhvervserfaring eller lignende.«
4.
Efter § 74 indsættes:
Ȥ 74
a. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at en person, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i tredjelande, skal ansøge om at få sine
erhvervsmæssige kvalifikationer anerkendt, inden arbejdet
påbegyndes inden for områder, hvor der stilles krav om
nærmere angivet uddannelse eller aflagt prøve.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde fast i Danmark, og hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre
EU-lande, EØS-lande eller lande, der har aftaler med EU,
skal ansøge om at få sine erhvervsmæssige
kvalifikationer anerkendt, inden arbejdet påbegyndes inden
for de områder, hvor der stilles krav om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde midlertidigt eller
lejlighedsvist i Danmark, og hvis erhvervsmæssige
kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande, EØS-lande
eller lande, der har aftaler med EU, skal indgive skriftlig
anmeldelse til Arbejdstilsynet, inden arbejdet påbegyndes
inden for de områder, hvor der stilles krav om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve. Dette gælder
dog kun, når der er tale om arbejde, der har betydning for
den offentlige sikkerhed og sundhed, og hvis formålet med
kontrollen er at undgå alvorlig skade for tjenestemodtagerens
sundhed eller sikkerhed.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
ansøgning og anmeldelse, herunder om fremsendelse af bevis
for de erhvervsmæssige kvalifikationer.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
aflæggelse af egnethedsprøve eller
gennemførelse af prøvetid for personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i et tredjeland
eller i andre EU-lande, EØS-lande eller lande, der har
aftaler med EU.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler, som er
nødvendige for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser
på de områder, som er omfattet af krav om uddannelse
eller aflagt prøve i medfør af denne lov, og
bestemmelser fastsat i henhold til denne lov.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse |
1. | Indledning |
1.1. | Lovforslagets hovedindhold |
1.1.1. | Anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer erhvervet i udlandet |
1.2. | Den overordnede baggrund for
lovforslaget |
1.2.1. | Anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer erhvervet i udlandet |
2. | Hovedpunkterne i lovforslaget |
2.1. | Anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer erhvervet i udlandet |
2.1.1. | Gældende ret |
2.1.2. | Overvejelser |
2.1.3. | Den ordning, som lovforslaget lægger
op til |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Miljømæssige
konsekvenser |
6. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Hørte myndigheder og
organisationer |
9. | Sammenfattende skema |
1. Indledning
Europa-parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer (herefter kaldet anerkendelsesdirektivet) er
generelt implementeret ved lov nr. 123 af 13. februar 2007
(lovbekendtgørelse nr. 334 af 20. marts 2007 om adgang til
udøvelse af visse erhverv i Danmark) og
bekendtgørelse nr. 1174 af 10. oktober 2007 om anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Ansvaret for den overordnede implementering af direktivet i
dansk ret hører under Ministeriet for Videnskab, Teknologi
og Udvikling (Videnskabsministeriet). Området blev
således ved kongelig resolution den 23. november 2007 flyttet
fra Undervisningsministeriet til Videnskabsministeriet.
Det fremgår af bemærkningerne til
undervisningsministerens lovforslag L11, som blev vedtaget den 8.
februar 2007 som lov nr. 123 af 13. februar 2007, at direktivet
åbner mulighed for at udøve et lovreguleret erhverv,
uden at tjenesteyderen er fast etableret i det land, hvor erhvervet
udøves (værtslandet), hvis udøvelsen sker
midlertidigt eller lejlighedsvist. Med lovregulerede erhverv menes
erhvervsmæssig virksomhed, som i henhold til lovgivning
kræver bestemte erhvervsmæssige kvalifikationer for
adgang. Kun undtagelsesvist og begrundet i hensyn til
tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed kan der ske
forudgående kontrol af tjenesteyderen, inden tjenesteyderen
påbegynder ydelsen første gang.
Direktivet regulerer EU-statsborgeres adgang til at
udøve lovregulerede erhverv i et andet EU-land m.v. Med
EU-land m.v. menes EU-lande, EØS-lande eller lande, der har
aftaler med EU. Formålet med direktivet er at bidrage til, at
de nationale arbejdsmarkeder og det samlede europæiske
arbejdsmarked åbnes yderligere og gøres mere dynamisk,
og at den europæiske arbejdskraft gøres mere mobil. De
lempeligere betingelser for udveksling af tjenesteydelser skal
bidrage positivt til den økonomiske vækst i samfundet,
samtidig med at hensyn til den offentlige og tjenestemodtagerens
sikkerhed og sundhed tilgodeses. Direktivet omfatter alle
lovregulerede erhverv dog med undtagelse af erhverv, der er
reguleret af særlige direktiver for det enkelte
erhverv.
Med hjemmel i lovbekendtgørelse nr. 334 af 20. marts
2007 om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark har
Undervisningsministeriet udstedt bekendtgørelse nr. 1174 af
10. oktober 2007 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer. Anerkendelsesdirektivet er optaget som bilag 1 til
bekendtgørelsen.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 7,
stk. 2, at bl.a. kravet om forudgående kontrol, jf.
ovenstående, skal fremgå af reglerne for det enkelte
erhverv.
På arbejdsmiljøområdet vurderes direktivet
at medføre behov for en bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren til at fastsætte bestemmelser
som følge af de forpligtelser, direktivet medfører i
de bekendtgørelser, der udstedes i henhold til
arbejdsmiljøloven.
Bemyndigelsesbestemmelserne i lovforslaget vil blive brugt til
at gå videre end blot gennemførelse af dele af
anerkendelsesdirektivet, idet de udfyldende regler desuden vil
forholde sig til, hvordan retsstillingen vil være for
personer, som har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i et tredjeland, eller som kommer fra et
tredjeland, men har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i et EU-land m.v. Med tredjeland forstås alle
lande, der ikke er EU-lande, EØS-lande eller lande, der har
aftaler med EU.
1.1. Lovforslagets hovedindhold
1.1.1. Anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet
Med lovforslaget bemyndiges beskæftigelsesministeren til
at fastsætte regler om, at der skal ske anerkendelse
henholdsvis forudgående kontrol med henblik på
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer opnået
i udlandet.
Ved erhvervsmæssige kvalifikationer forstås
kvalifikationer, som er attesteret ved et uddannelsesbevis, et
kursusbevis og/eller bevis for erhvervserfaring.
1.2. Den overordnede baggrund for
lovforslaget
1.2.1. Anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet
Anerkendelsesdirektivet er generelt implementeret med
Undervisningsministeriets lov nr. 123 af 13. februar 2007
(lovbekendtgørelse nr. 334 af 20. marts 2007 om adgang til
udøvelse af visse erhverv i Danmark) og med
bekendtgørelse nr. 1174 af 10. oktober 2007 om anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Direktivet medfører som hovedregel, at tjenesteydere,
der alene har til hensigt at arbejde midlertidigt eller
lejlighedsvist i værtslandet, ikke længere skal have
anerkendt deres erhvervsmæssige kvalifikationer af
værtslandet.
Direktivet åbner imidlertid mulighed for, at der
undtagelsesvist kan ske forudgående kontrol med henblik
på anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
opnået i andre EU-lande m.v., når tjenesteydelsen
udføres midlertidigt eller lejlighedsvist. Betingelserne for
at anvende undtagelsesmuligheden er, at der er tale om
tjenesteydelser, der kan have betydning for den offentlige
sikkerhed og sundhed, samt at formålet med den
forudgående kontrol er at undgå alvorlig skade på
tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed.
På arbejdsmiljøområdet er det i Danmark
muligt at anvende denne undtagelsesmulighed i direktivet inden for
visse områder, således at der her skal foretages en
forudgående kontrol, når arbejdet udføres
midlertidigt eller lejlighedsvist. Dette skyldes, at der inden for
disse områder er tale om tjenesteydelser, der har betydning
for den offentlige sikkerhed og sundhed, samt at formålet med
den forudgående kontrol er at undgå alvorlig skade
på tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at personer, der
har erhvervet deres erhvervsmæssige kvalifikationer i et
andet EU-land m.v., og som har til hensigt at arbejde midlertidigt
eller lejlighedsvist i Danmark, har de nødvendige
kvalifikationer på områder, hvor der er tale om
tjenesteydelser, der har betydning for den offentlige sikkerhed
eller sundhed, og hvor kontrollen er begrundet i at undgå
alvorlig skade på tjenestemodtagerens sikkerhed og
sundhed.
Bemyndigelsesbestemmelserne i lovforslaget vil blive brugt til
at gå videre end blot gennemførelse af dele af
anerkendelsesdirektivet. De udfyldende regler vil forholde sig til,
hvordan retsstillingen vil være for personer, som har
erhvervet deres erhvervsmæssige kvalifikationer i et
tredjeland, eller som kommer fra et tredjeland, men har erhvervet
deres erhvervsmæssige kvalifikationer i et EU-land m.v. Dette
skyldes lighedsbetragtninger mellem EU-lande m.v. og
tredjelande.
2. Hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet
2.1.1. Gældende ret
Det følger af arbejdsmiljølovens § 41,
at arbejder, der kan medføre betydelig fare for ulykker og
sygdom, kun må udføres af personer, der har
gennemgået en nærmere angivet uddannelse, aflagt en
prøve eller opnået en bestemt alder.
Bestemmelsen er hidtil blevet brugt således, at der
stilles krav om uddannelse/prøve inden for følgende
områder:
Arbejde, som indebærer brug af
tekniske hjælpemidler, og som indebærer særlige
ulykkesrisici:
-
Elevatormontør
-
Gaffeltruckfører
- Kedelpasser
-
Kranfører
-
Kølemontør
-
Stilladsopstiller
- Arbejde med
teleskoplæsser
- Arbejde på
naturgasanlæg
Arbejde, som indebærer brug af
særlige farlige stoffer og materialer, og som indebærer
særlig sundhedsfare:
- Arbejde med
asfaltmaterialer
- Arbejde med epoxy
og isocyanater
- Arbejde med
styren
- Arbejde med
asbest
- Svejsning efter
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 908 af 27. september
2005 om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen
ved arbejde med stoffer og materialer.
Herudover stilles der med hjemmel i § 8,
stk. 2, krav om uddannelse efter lovens § 37,
stk. 2, nr. 4, for koordinatorer af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet inden for bygge- og
anlægsområdet.
Inden for de ovennævnte områder må arbejdet
kun udføres af personer, der har gennemgået en
nærmere angivet uddannelse eller aflagt en
prøve.
Med hjemmel i § 8, stk. 2, er der krav om en
særlig arbejdsmiljøuddannelse for
sikkerhedsrepræsentanter m.fl. Denne uddannelse er dog ikke
omfattet af anerkendelsesdirektivet, da den ikke er en betingelse
for at kunne arbejde inden for et erhverv.
Før 20. oktober 2007 - hvor anerkendelsesdirektivet
blev implementeret i dansk ret - var retstilstanden den, at alle
personer, der havde erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i udlandet, skulle have godkendt deres
erhvervsmæssige kvalifikationer af Arbejdstilsynet,
før det pågældende arbejde måtte
påbegyndes. Dette gjaldt uanset, hvilket land vedkommende
havde erhvervet sine erhvervsmæssige kvalifikationer i, og
uanset om vedkommende havde til hensigt at arbejde fast i Danmark
eller kun midlertidigt eller lejlighedsvist.
Denne retstilstand blev til dels ændret med
anerkendelsesdirektivet. Kun af hensyn til den offentlige sikkerhed
og sundhed og for at undgå alvorlig skade på
tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed kan der nu kræves
forudgående kontrol af de erhvervsmæssige
kvalifikationer, når arbejdet udføres midlertidigt
eller lejlighedsvist.
For så vidt angår EU-borgere m.v., der har
erhvervet deres erhvervsmæssige kvalifikationer i andre
EU-lande m.v., og som har til hensigt at arbejde fast i Danmark,
skal der fortsat under alle omstændigheder ske anerkendelse
af deres erhvervsmæssige kvalifikationer inden for de
områder i arbejdsmiljølovgivningen, hvor der
kræves en uddannelse/prøve.
Statsborgere fra tredjelande er hidtil blevet ligestillet med
EU-statsborgere m.v., der har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i et andet EU-land m.v. Personer, der har erhvervet
deres erhvervsmæssige kvalifikationer i tredjelande, skal i
alle tilfælde have anerkendt deres erhvervsmæssige
kvalifikationer af Arbejdstilsynet inden for de områder i
arbejdsmiljølovgivningen, hvor der kræves en
uddannelse/prøve, før arbejdet må
påbegyndes.
2.1.2. Overvejelser
Anerkendelsesdirektivet åbner mulighed for, at den
relevante myndighed kan kontrollere tjenesteyderens
erhvervsmæssige kvalifikationer, inden pågældende
første gang udøver tjenesteydelsen, når
erhvervet udøves midlertidigt eller lejlighedsvist.
Betingelserne herfor er, at erhvervet har betydning for den
offentlige sikkerhed og sundhed. Endvidere kan kontrollen kun
foretages, når formålet er at undgå alvorlig
skade på tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed på
grund af tjenesteyderens manglende erhvervsmæssige
kvalifikationer.
Af hensyn til den offentlige sikkerhed og sundhed og for at
undgå alvorlig skade på tjenestemodtagerens sikkerhed
og sundhed, er det fundet nødvendigt at foretage en
forudgående kontrol af de erhvervsmæssige
kvalifikationer med henblik på anerkendelse af
kvalifikationerne inden for en række områder, hvor der
stilles krav om uddannelse/prøve i Danmark, når
arbejdet udføres midlertidigt eller lejlighedsvist. Det er
muligt at kræve en forudgående kontrol ved midlertidigt
eller lejlighedsvist arbejde for så vidt angår arbejde
med visse tekniske hjælpemidler, og ved arbejde som
indebærer brugen af eller udsættelse for visse stoffer
og materialer.
Disse områder er særligt kendetegnet ved, at
formålet med kravet om gennemførelse af en
uddannelse/prøve er at sikre både den ansattes egen og
tredjemands sikkerhed og sundhed. Det følger af
forarbejderne til bemyndigelsesbestemmelsen i § 41, at
denne kan benyttes til at fastsætte krav om uddannelse,
aflæggelse af prøve m.v. såvel i situationer,
hvor de pågældende personer selv er udsat for fare, som
i de situationer, hvor andre udsættes for fare.
2.1.3. Den ordning, som lovforslaget
lægger op til
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren
får bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
personer, der har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i et tredjeland, som hidtil skal have anerkendt
deres erhvervsmæssige kvalifikationer af Arbejdstilsynet,
førend de kan påbegynde arbejde i Danmark - uanset om
der er tale om fast arbejde eller midlertidigt eller lejlighedsvist
arbejde. Der lægges ikke op til ændringer på
dette område i forhold til i dag.
Bemyndigelsesbestemmelserne forslås endvidere
udmøntet således, at personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i et andet
EU-land m.v., og som har til hensigt at arbejde fast i Danmark,
skal have anerkendt deres erhvervsmæssige kvalifikationer af
Arbejdstilsynet, førend de kan påbegynde arbejde i
Danmark. Der lægges ikke op til ændringer på
dette område i forhold til i dag.
Endelig foreslås bemyndigelsesbestemmelserne
udmøntet således, at erhvervsmæssige
kvalifikationer erhvervet i andet EU-land m.v. af personer, der har
til hensigt at arbejde midlertidigt eller lejlighedsvist i Danmark,
skal kontrolleres forudgående af Arbejdstilsynet, inden
arbejdet påbegyndes i Danmark. Dette vil dog kun gælde
inden for visse af de områder, hvor der i
arbejdsmiljølovgivningen kræves
uddannelse/prøve. Det drejer sig om områder, hvor
erhvervet har betydning for den offentlige sikkerhed og sundhed, og
hvor den forudgående kontrol er begrundet i at undgå
alvorlig skade på tjenestemodtagerens sikkerhed og
sundhed.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ændringer, som skaber hjemmel
til gennemførelse i dansk ret af dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer indenfor
arbejdsmiljølovens område.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Følgende myndigheder og organisationer er blevet
hørt i forbindelse med lovforslaget:
Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljøklagenævnet, Rigsadvokaten,
Politidirektørforeningen, Politidirektøren i
København, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets arbejdsgivere
(SALA) og Landbrugsrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, KL (Kommunernes
Landsforening) og Danske Regioner.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ændringer,
som skaber hjemmel til gennemførelse i dansk ret af dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer inden for arbejdsmiljølovens
område. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at det i noten til lovens titel
tilføjes, at loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådet
direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
den foreslåede nye bestemmelse i § 41 a.
Til nr. 3Til § 41 a, stk. 1.
Bestemmelsen giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at en arbejdsgiver ikke må
lade arbejde, inden for områder hvor der stilles krav om en
nærmere angivet uddannelse eller aflagt prøve,
udføre af personer, som har erhvervet deres
erhvervsmæssige kvalifikationer i tredjelande, før
kvalifikationerne er blevet anerkendt af Arbejdstilsynet.
I alle situationer, hvor personen har erhvervet sine
erhvervsmæssige kvalifikationer i et tredjeland, uanset om
personen har til hensigt at arbejde fast eller midlertidigt eller
lejlighedsvist i Danmark, vil der blive stillet krav om, at
Arbejdstilsynet har anerkendt kvalifikationerne, før
arbejdet må påbegyndes, inden for de områder,
hvor der i Danmark stilles krav om uddannelse/prøve inden
for arbejdsmiljøområdet.
I øjeblikket stilles der her i landet krav om uddannelse
eller aflagt prøve inden for følgende områder:
-
Elevatormontør
-
Gaffeltruckfører
- Kedelpasser
-
Kranfører
-
Kølemontør
-
Stilladsopstiller
- Arbejde med
teleskoplæsser
- Arbejde på
naturgasanlæg
- Arbejde med
asfaltmaterialer
- Arbejde med epoxy
og isocyanater
- Arbejde med
styren
- Arbejde med
asbest
- Svejsning efter
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 908 af 27. september
2005 om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen
ved arbejde med stoffer og materialer.
Der kan blive stillet krav om yderligere uddannelser/aflagt
prøve, ligesom de eksisterende uddannelser kan blive
ophævet eller ændret. Der er således ikke tale om
en udtømmende liste over, hvornår der i fremtiden
stilles krav om uddannelse/aflagt prøve.
Der vil blive fastsat bestemmelser om, at når
arbejdsgiveren lader arbejde udføre inden for disse
områder, skal arbejdsgiveren sikre sig, at den ansatte har
fået anerkendt sine erhvervsmæssige kvalifikationer fra
udlandet af Arbejdstilsynet. Dette vil blive pålagt
arbejdsgiveren at sikre, når personen har erhvervet sine
erhvervsmæssige kvalifikationer i et tredjeland.
Arbejdsgiveren skal sikre sig dette, inden arbejdet
påbegyndes.
Til § 41 a, stk. 2.
Bestemmelsen giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at en arbejdsgiver ikke må
lade arbejde, inden for områder hvor der stilles krav om en
nærmere angivet uddannelse eller aflagt prøve,
udføre af personer, som har erhvervet deres
erhvervsmæssige kvalifikationer i EU-lande m.v., før
kvalifikationerne er blevet anerkendt af Arbejdstilsynet.
I alle situationer, hvor personen har erhvervet sine
erhvervsmæssige kvalifikationer i et EU-land m.v., og har til
hensigt at arbejde fast i Danmark, vil der blive stillet krav om,
at Arbejdstilsynet har anerkendt kvalifikationerne, før
arbejdet må påbegyndes, inden for de områder,
hvor der i Danmark stilles krav om uddannelse/prøve inden
for arbejdsmiljøområdet.
Arbejdsgiveren skal sikre sig, at dette krav er opfyldt, inden
arbejdet påbegyndes. Der henvises til bemærkningerne
til § 41 a, stk. 1, om inden for hvilke
områder, der her i landet stilles krav om uddannelse eller
aflagt prøve.
Til § 41 a, stk. 3.
I de situationer, hvor en person har erhvervet sine
erhvervsmæssige kvalifikationer i et andet EU-land m.v. og
har til hensigt at arbejde midlertidigt eller lejlighedsvist i
Danmark, vil der blive stillet krav om, at der kun skal ske
forudgående kontrol med henblik på anerkendelse af de
erhvervsmæssige kvalifikationer inden for visse af de
områder, hvor der kræves uddannelse/prøve inden
for arbejdsmiljøområdet. Det drejer sig om de
områder, hvor erhvervet har betydning for den offentlige
sikkerhed og sundhed, og hvor den forudgående kontrol er
begrundet i at undgå alvorlig skade på
tjenestemodtagerens sikkerhed og sundhed.
På nuværende tidspunkt drejer det sig om
forudgående kontrol inden for følgende områder:
-
Elevatormontør
-
Gaffeltruckfører
- Kedelpasser
- Kranfører
(dog kun mobilkraner og tårnkraner)
-
Kølemontør
- Stilladsopstiller
(dog ikke rullestilladser)
- Arbejde med
teleskoplæsser
- Arbejde med
asbest
- Svejsning efter
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 908 af 27. september
2005 om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen
ved arbejde med stoffer og materialer.
Området, for hvornår der kan foretages
forudgående kontrol, kan ændres, blandt andet under
hensyn til at uddannelser kan ændres eller ophæves og
nye kan komme til og under hensyn til, at nye erhvervsområder
skønnes at falde ind under muligheden for at foretage
forudgående kontrol.
Der er således ikke tale om en udtømmende liste
over, hvornår der skal ske forudgående kontrol af de
erhvervsmæssige kvalifikationer for personer, som har
erhvervet deres erhvervsmæssige kvalifikationer i et andet
EU-land m.v., og som har til hensigt at arbejde midlertidigt eller
lejlighedsvist i Danmark. Der er derimod tale om en dynamisk
liste.
I de situationer, hvor en person har erhvervet sine
erhvervsmæssige kvalifikationer i et andet EU-land m.v. og
har til hensigt at arbejde midlertidigt eller lejlighedsvist i
Danmark inden for områder, hvor Arbejdstilsynet ikke skal
foretage forudgående kontrol af de erhvervsmæssige
kvalifikationer, skal arbejdsgiveren sikre sig, at direktivets
betingelser er opfyldt, før erhvervet må
udføres.
Der vil blive fastsat bestemmelser om, at når
arbejdsgiveren lader arbejde udføre inden for disse
områder, skal arbejdsgiveren sikre sig, at den ansatte har de
nødvendige erhvervsmæssige kvalifikationer enten i
form af et udenlandsk uddannelsesbevis i situationer, hvor der er
krav om uddannelse i etableringslandet, eller bevis for mindst 2
års erhvervserfaring inden for de sidste 10 år. Dette
skal arbejdsgiveren sikre sig, inden arbejdet
påbegyndes.
Til § 41 b.
Bemyndigelsesbestemmelsen tænkes anvendt til at
tydeliggøre kravet om, at Arbejdstilsynet kan anmode
arbejdsgiveren om at oplyse og dokumentere, at han har sikret sig,
at de ansatte har de nødvendige kvalifikationer til at
udføre arbejdet inden for de områder, hvor der stilles
krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt
prøve.
Den dokumentation, som arbejdsgiveren skal kunne fremvise, kan
bestå i danske uddannelsesbeviser,
prøveaflæggelser, certifikater m.v.
For personer, der har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i udlandet, kan dokumentationen tillige bestå
i anerkendelsesbrev fra Arbejdstilsynet.
For personer, der har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i et andet EU-land m.v., og som har til hensigt at
arbejde midlertidigt og lejlighedsvist i Danmark inden for
områder, hvor Arbejdstilsynet ikke kan foretage en
forudgående kontrol af de erhvervsmæssige
kvalifikationer, kan dokumentationen desuden bestå i et
udenlandsk uddannelsesbevis i de situationer, hvor der er krav om
uddannelse i etableringslandet, eller bevis for mindst 2 års
erhvervserfaring inden for de sidste 10 år.
Til nr. 4Til § 74 a, stk. 1
Bestemmelsen giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i tredjelande,
skal ansøge om at få deres erhvervsmæssige
kvalifikationer anerkendt, inden arbejdet påbegyndes. Dette
vil gælde inden for de områder, hvor der stilles krav
om nærmere angivet uddannelse m.v. i Danmark.
Med hensyn til inden for hvilke områder, der stilles
krav om en nærmere angivet uddannelse m.v., henvises til
bemærkningerne til nr. 3.
Til § 74 a, stk. 2.
Bestemmelsen giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande
m.v., og som har til hensigt at arbejde fast i Danmark, skal
ansøge om at få deres erhvervsmæssige
kvalifikationer anerkendt, inden arbejdet påbegyndes. Dette
vil gælde inden for de områder, hvor der stilles krav
om nærmere angivet uddannelse m.v. i Danmark.
Med hensyn til inden for hvilke områder, der stilles
krav om en nærmere angivet uddannelse m.v., henvises til
bemærkningerne til nr. 3.
Til § 74 a, stk. 3.
Bestemmelsen giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande
m.v., og som har til hensigt at arbejde midlertidigt eller
lejlighedsvist i Danmark, skal indgive skriftlig anmeldelse til
Arbejdstilsynet, inden arbejdet påbegyndes inden for de
områder, hvor der stilles krav om nærmere angivet
uddannelse eller aflagt prøve.
Med hensyn til inden for hvilke områder, der vil blive
stillet krav om forudgående kontrol med henblik på
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i
EU-lande m.v. henvises til bemærkningerne til nr. 3.
Til § 74 a, stk. 4.
Bestemmelsen giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i udlandet, skal
indsende bevis for de erhvervsmæssige kvalifikationer i
forbindelse med ansøgning eller anmeldelse. Sådanne
beviser kan fx bestå i udenlandske uddannelsesbeviser,
dokumentation for relevant erhvervserfaring i udlandet herunder
anbefalinger eller udtalelser fra tidligere arbejdsgivere
m.v.
Til § 74 a, stk. 5.
Efter den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse kan
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at
personer, der har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i udlandet, skal gå op til en
egnethedsprøve eller gennemgå en
prøvetid.
For personer, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i tredjelande, samt personer, hvis erhvervsmæssige
kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande m.v., og som har til
hensigt at arbejde fast i Danmark, vil der blive valgfrihed med
hensyn til, om de vil gå op til en egnethedsprøve
eller gennemgå en prøvetid i de situationer, hvor
Arbejdstilsynet ikke umiddelbart kan anerkende de
erhvervsmæssige kvalifikationer.
For personer, der har erhvervet deres erhvervsmæssige
kvalifikationer i et andet EU-land m.v., og som har til hensigt at
arbejde midlertidigt eller lejlighedsvist i Danmark, er
udgangspunktet, at personen skal tilbydes at bevise sine
erhvervsmæssige kvalifikationer ved en
egnethedsprøve.
Dette kan fx være tilfældet, når der er
væsentlig forskel mellem den uddannelse, der kræves i
Danmark, og den uddannelse, som personen har gennemført i
udlandet, og Arbejdstilsynet derfor ikke umiddelbart kan anerkende
de erhvervsmæssige kvalifikationer.
Til § 74 a, stk. 6.
Den foreslåede bestemmelse indeholder en bred
bemyndigelse til at fastsætte regler, som er
nødvendige for at opfylde Danmarks forpligtelser i henhold
til EU-retten på de områder inden for
arbejdsmiljølovgivningen, der er omfattet af kravet om
uddannelse eller aflagt prøve i medfør af denne lov
og bestemmelser i henhold til denne lov. Med bestemmelsen tages
højde for anerkendelsesdirektivet i det omfang, der er behov
for særlige supplerende regler i
arbejdsmiljølovgivningen. Direktivet pålægger
myndighederne i de forskellige lande en række forpligtelser,
herunder udveksling af oplysninger mellem myndighederne. Der vil
således senere kunne blive behov for ændringer på
bekendtgørelsesniveau som følge af
anerkendelsesdirektivet.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | 1) Loven
indeholder endvidere bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, EU-Tidende 2005, L 255, s.22. |
| | |
§ 2.
Loven omfatter arbejde for en arbejdsgiver. | | § 2.
Loven omfatter arbejde for en arbejdsgiver. |
Stk. 2.
Undtaget er | | Stk. 2.
Undtaget er |
1) arbejde i arbejdsgiverens private
husholdning, jf. dog § 59, | | 1) arbejde i arbejdsgiverens private
husholdning, jf. dog § 59, |
2) arbejde, der udelukkende udføres
af de medlemmer af arbejdsgiverens familie, som hører til
hans husstand, jf. dog § 59, | | 2) arbejde, der udelukkende udføres
af de medlemmer af arbejdsgiverens familie, som hører til
hans husstand, jf. dog § 59, |
3) arbejde, der udføres af
militære, og som kan henregnes til egentlig
militærtjeneste. | | 3) arbejde, der udføres af
militære, og som kan henregnes til egentlig
militærtjeneste. |
Stk. 3.
Følgende bestemmelser omfatter også arbejde, der ikke
udføres for en arbejdsgiver, samt det arbejde, der er
nævnt i stk. 2: | | Stk. 3.
Følgende bestemmelser omfatter også arbejde, der ikke
udføres for en arbejdsgiver, samt det arbejde, der er
nævnt i stk. 2: |
1) § 20 om flere arbejdsgivere
m.v. på samme arbejdssted, §§ 30-36 om
leverandører m.fl. og § 37 om bygherrer
m.v., | | 1) § 20 om flere arbejdsgivere
m.v. på samme arbejdssted, §§ 30-36 om
leverandører m.fl. og § 37 om bygherrer
m.v., |
2) §§ 38 og 39, for
så vidt angår de i § 39, stk. 1, nr. 1
og 2, omhandlede arbejder, samt § 41, | | 2) §§ 38 og 39, for
så vidt angår de i § 39, stk. 1, nr. 1
og 2, omhandlede arbejder, samt §§ 41 og 41 a, |
| | - - - |
| | |
| | § 41
a. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at en person, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i tredjelande, kun må udføre arbejde inden
for områder, hvor der stilles krav om nærmere angivet
uddannelse eller aflagt prøve, hvis personen har fået
anerkendt sine erhvervsmæssige kvalifikationer af
Arbejdstilsynet. |
| | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde fast i Danmark, og hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre
EU-lande, EØS-lande, eller lande, der har aftaler med EU,
kun må udføre arbejde inden for områder, hvor
der stilles krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt
prøve, hvis personen har fået anerkendt sine
erhvervsmæssige kvalifikationer af Arbejdstilsynet. |
| | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde midlertidigt eller
lejlighedsvist i Danmark, og hvis erhvervsmæssige
kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande, EØS-lande,
eller lande, der har aftaler med EU, skal have sine
erhvervsmæssige kvalifikationer kontrolleret
forudgående med henblik på anerkendelse, før
arbejdet påbegyndes inden for områder, hvor der stilles
krav om nærmere angivet uddannelse eller aflagt prøve.
Dette gælder kun, når der er tale om arbejde, der har
betydning for den offentlige sikkerhed og sundhed, og hvis
formålet med kontrollen er at undgå alvorlig skade for
tjenestemodtagerens sundhed eller sikkerhed. |
| | |
| | § 41
b. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at arbejdsgiveren efter anmodning skal dokumentere over for
Arbejdstilsynet, at ansatte har de fornødne kvalifikationer
til at udføre det pågældende arbejde, hvortil
der kræves nærmere angivet uddannelse, prøve,
certifikat, erhvervserfaring eller lignende. |
| | |
| | § 74
a. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at en person, hvis erhvervsmæssige kvalifikationer er
erhvervet i tredjelande, skal ansøge om at få sine
erhvervsmæssige kvalifikationer anerkendt, inden arbejdet
påbegyndes inden for områder, hvor der stilles krav om
nærmere angivet uddannelse eller aflagt prøve. |
| | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde fast i Danmark, og hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i andre
EU-lande, EØS-lande, eller lande, der har aftaler med EU,
skal ansøge om at få sine erhvervsmæssige
kvalifikationer anerkendt, inden arbejdet påbegyndes inden
for de områder, hvor der stilles krav om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve. |
| | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at en
person, som har til hensigt at arbejde midlertidigt eller
lejlighedsvist i Danmark, og hvis erhvervsmæssige
kvalifikationer er erhvervet i andre EU-lande, EØS-lande
eller lande, der har aftaler med EU, skal indgive skriftlig
anmeldelse til Arbejdstilsynet, inden arbejdet påbegyndes
inden for de områder, hvor der stilles krav om nærmere
angivet uddannelse eller aflagt prøve. Dette gælder
dog kun, når der er tale om arbejde, der har betydning for
den offentlige sikkerhed og sundhed, og hvis formålet med
kontrollen er at undgå alvorlig skade for tjenestemodtagerens
sundhed eller sikkerhed. |
| | Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
ansøgning og anmeldelse, herunder om fremsendelse af bevis
for de erhvervsmæs-sige kvalifikationer. |
| | Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
aflæggelse af egnethedsprøve eller
gennemførelse af prøvetid for personer, hvis
erhvervsmæssige kvalifikationer er erhvervet i et tredjeland
eller i andre EU-lande, EØS-lande eller lande, der har
aftaler med EU. |
| | Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler, som er
nødvendige for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser
på de områder, som er omfattet af krav om uddannelse
eller aflagt prøve i medfør af denne lov, og
bestemmelser fastsat i henhold til denne lov. |
Officielle noter
1) Loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, EU-Tidende
2005, L 255 s. 22.