L 120 (som vedtaget): Forslag til lov om godkendte
revisorer og revisionsvirksomheder (revisorloven).
Forslag
til
Lov om godkendte revisorer og
revisionsvirksomheder (revisorloven) 1)
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde
§ 1.
Denne lov omfatter betingelserne for godkendelse og registrering af
revisorer og revisionsvirksomheder, vilkårene for
udførelse af opgaver i forbindelse med revision m.v. samt
regler om offentligt tilsyn med godkendte revisorer og
revisionsvirksomheder.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse ved revisors afgivelse af
revisionspåtegninger på regnskaber, herunder revisors
udtalelser om ledelsesberetninger i henhold til
årsregnskabsloven, og ved revisors afgivelse af andre
erklæringer med sikkerhed, der ikke udelukkende er bestemt
til hvervgiverens eget brug.
Stk. 3. Lovens
§ 16, stk. 3, § 22, § 30,
§§ 43-46 og § 54, stk. 4, 1. pkt.,
finder tillige anvendelse ved revisors afgivelse af andre
erklæringer, der i øvrigt kræves i henhold til
lovgivningen eller ikke udelukkende er bestemt til hvervgiverens
eget brug.
Stk. 4. Ved
»revisor« forstås i denne lov personer, der er
godkendt efter §§ 3, 10 og 11, medmindre andet
udtrykkeligt fremgår.
Stk. 5. Ved
»revisionsvirksomhed« forstås i denne lov en
virksomhed, der er godkendt efter § 13, medmindre andet
udtrykkeligt fremgår.
Kapitel 2
Godkendelse m.v.
Offentligt register
§ 2.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fører et offentligt register
over godkendte revisorer og revisionsvirksomheder. I registeret
optages
1) personer, der er
godkendt som statsautoriseret eller registreret revisor, jf.
§ 3,
2) personer, der
efter § 10, stk. 1, er godkendt som revisor,
3) personer, der
efter § 10, stk. 3, har fået tilladelse til at
varetage konkrete hverv,
4) personer, der
midlertidigt og lejlighedsvis afgiver erklæringer, jf.
§ 11, stk. 2,
5) virksomheder,
der er godkendt som revisionsvirksomhed, jf.
§ 13,
6) revisorer og
revisionsvirksomheder, der efter § 15 skal registreres
her i landet, og
7)
landøkonomiske foreningers rådgivningskontorer, jf.
§ 17.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter regler om registerets
førelse, herunder om indberetning hertil og vedligeholdelse
heraf.
Godkendelse som
statsautoriseret revisor og registreret revisor
§ 3.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan godkende en person som
statsautoriseret revisor eller registreret revisor, hvis
vedkommende
1) har bopæl
her i landet, i et andet EU-land, i et EØS-land eller i et
andet land, som EU har indgået aftale med,
2) er myndig og
ikke er under værgemål eller
samværgemål,
3) ikke har anmeldt
betalingsstandsning og ikke er under konkurs,
4) har
bestået en særlig eksamen, jf. regler udstedt i
medfør af § 33, stk. 7,
5) i mindst 3
år efter det fyldte 18. år navnlig har deltaget i
udførelse af opgaver, der vedrører revision af
årsregnskaber, koncernregnskaber eller tilsvarende
regnskabsrapporteringer, og
6) er forsikret mod
økonomiske krav, som måtte blive rejst i forbindelse
med udførelsen af opgaver efter § 1, stk. 2
og 3.
Stk. 2. Opgaver
efter stk. 1, nr. 5, skal være udført i en
revisionsvirksomhed. Godkendelse som statsautoriseret revisor kan
kun opnås, hvis opgaverne er udført under tilsyn af en
statsautoriseret revisor.
Stk. 3. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan undtage fra kravet i stk. 1, nr.
5.
Stk. 4. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter regler om forsikringen efter
stk. 1, nr. 6, herunder om forsikringens omfang og art samt
dens tidsmæssige udstrækning.
Stk. 5. Godkendelse
kan nægtes
1) under de i
straffelovens § 78, stk. 2, nævnte
omstændigheder,
2) hvis den
pågældende har udvist en sådan adfærd, at
der er grund til at antage, at den pågældende ikke vil
kunne varetage opgaven som offentlighedens
tillidsrepræsentant på forsvarlig måde, eller
3) hvis den
pågældende har en forfalden gæld til det
offentlige på 50.000 kr. og derover.
Efteruddannelse
§ 4.
En revisor, der er godkendt efter § 3, har pligt til at
deltage i et passende efteruddannelsesprogram, der sikrer, at den
pågældende til stadighed vedligeholder sin teoretiske
viden, sine faglige kvalifikationer og sin viden om kravene til
offentlighedens tillidsrepræsentant på et
tilstrækkelig højt niveau.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
efteruddannelse og om kontrol heraf.
Stk. 3. Revisor
skal til enhver tid kunne dokumentere, at kravene om
efteruddannelse er opfyldt.
Brug af betegnelse
§ 5.
Betegnelsen »statsautoriseret revisor« eller
sammensætninger hermed må kun benyttes af en person,
der er godkendt som statsautoriseret revisor.
Stk. 2. Betegnelsen
»registreret revisor« eller sammensætninger
hermed må kun benyttes af en person, der er godkendt som
registreret revisor.
Stk. 3. Betegnelsen
»godkendt revisor« eller sammensætninger hermed
må kun benyttes af en person, der er godkendt som revisor
efter § 3 og § 10, stk. 1.
Stk. 4. Det er ikke
tilladt at benytte danske eller udenlandske betegnelser, der er
egnet til forveksling hermed. Dette gælder dog ikke personer,
der er godkendt efter §§ 10, 11 og 15.
Stk. 5. En person,
der ikke længere er godkendt som statsautoriseret eller
registreret revisor, må ikke benytte betegnelsen
»statsautoriseret revisor« eller »registreret
revisor« eller sammensætninger eller forkortelser
heraf, jf. dog § 6, stk. 2.
Deponering
§ 6.
En revisor kan deponere sin godkendelse i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. Deponering forudsætter, at godkendelsen
ikke er bortfaldet efter § 7, frataget efter
§ 8 eller frakendt efter § 44, stk. 2,
eller straffelovens § 79.
Stk. 2. En revisor,
der har deponeret sin godkendelse i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
må ikke i forretningsforhold betegne sig som
»statsautoriseret revisor«, »registreret
revisor« eller »godkendt revisor«.
Sammensætninger eller forkortelser af disse betegnelser
må ikke benyttes.
Stk. 3. En person,
der har deponeret sin godkendelse, kan ved anmodning herom blive
godkendt igen, forudsat at vedkommende opfylder betingelserne i
§ 3, stk. 1, nr. 1-3 og 6, og § 4, samt at
vedkommende ikke har forfalden gæld til det offentlige
på 100.000 kr. eller derover. § 8, stk. 3, og
§ 9, stk. 3, finder anvendelse i forbindelse med
godkendelse efter deponering.
Stk. 4. En revisor,
der deponerer sin godkendelse, slettes af det offentlige register
over godkendte revisorer.
Bortfald
§ 7.
Godkendelse som revisor bortfalder, hvis betingelserne i
§ 3, stk. 1, nr. l-3 eller 6, ikke længere er
opfyldt.
Stk. 2. Efter
anmodning fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen skal revisor
godtgøre at være dækket af en forsikring efter
§ 3, stk. 1, nr. 6. Dokumentation herfor skal
være modtaget i styrelsen, senest 4 uger efter at anmodningen
er meddelt. Modtages dokumentationen ikke senest ved fristens
udløb, bortfalder godkendelsen.
Fratagelse
§ 8.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fratage en revisor godkendelsen,
hvis revisor har en forfalden gæld til det offentlige
på 100.000 kr. og derover. Godkendelsen kan fratages, indtil
forholdet er bragt i orden. Afgørelsen skal indeholde
oplysning om adgangen til domstolsprøvelse efter
§ 52 og om fristen herfor.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan endvidere fratage en revisor godkendelsen,
hvis
1) revisor
nægter at lade sig undergive reglerne om kvalitetskontrol,
jf. § 29, eller
2) revisor ikke
opfylder kravene i § 4 til efteruddannelse, jf. dog
stk. 3.
Stk. 3. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan, hvor revisor alene mangler at
gennemføre en mindre del af efteruddannelsen,
fastsætte en frist, inden for hvilken revisor skal opfylde de
krav til efteruddannelsen, der er fastsat i medfør af
§ 4, stk. 2.
Virkning af bortfald m.v.
§ 9.
Er en godkendelse som revisor bortfaldet efter § 7,
frataget efter § 8 eller frakendt efter § 44,
stk. 2, eller straffelovens § 79, slettes personen
af det offentlige register over godkendte revisorer, og vedkommende
må herefter ikke benytte godkendelsesbeviset og den faglige
betegnelse.
Stk. 2.
Ophører årsagen til en godkendelses bortfald eller
fratagelse, eller udløber eller ophæves frakendelsen
af en godkendelse, skal godkendelsen efter anmodning på ny
sættes i kraft, og personen skal optages i det offentlige
register over godkendte revisorer. Det er en forudsætning, at
betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 1-3 og 6, og
§ 4 er opfyldt, og at vedkommende ikke har forfalden
gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller
derover.
Stk. 3. For en
person, som har været uden godkendelse i en
årrække, kan kravet om efteruddannelse efter
§ 4 erstattes af en særlig prøve efter
regler, som fastsættes af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Anden godkendelse som revisor
m.v.
§ 10.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan som revisor godkende personer,
som godtgør at have gennemført en uddannelse i
udlandet, der findes at kunne ligestilles med uddannelsen efter
§ 3, og som opfylder de øvrige betingelser.
Personen skal endvidere dokumentere sit kendskab til dansk
lovgivning.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 4-9 finder tilsvarende
anvendelse på revisorer, der er godkendt efter
stk. 1.
Stk. 3. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan i øvrigt, hvor særlige
forhold gør sig gældende, tillade udenlandske
revisorer at varetage konkrete hverv, hvortil der i lovgivningen
kræves en statsautoriseret eller registreret revisor. En
sådan tilladelse kan begrænses og betinges.
Adgang til midlertidigt og
lejlighedsvis at afgive erklæringer
§ 11.
Revisorer, der er godkendt efter regler, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om lovpligtig revision
af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber, og som er
etableret i et andet EU-land, i et EØS-land eller i et andet
land, som EU har indgået aftale med, kan midlertidigt og
lejlighedsvis afgive erklæring efter § 1,
stk. 2 og 3. Erklæringen må dog ikke
vedrøre lovpligtig revision af årsregnskaber og
koncernregnskaber. Revisorer, der efter 1. pkt. afgiver
erklæring, skal anvende deres faglige titel i
etableringslandet.
Stk. 2. Revisorer,
der er omfattet af stk. 1, skal indgive anmeldelse til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, før erklæringer
afgives. Styrelsen fastsætter regler om anmeldelse og
registrering.
Stk. 3. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fører et offentligt register over
revisorer, jf. stk. 1, som på anmeldelsestidspunktet er
etableret i et andet EU-land, i et EØS-land eller i et andet
land, som EU har indgået aftale med, og som har anmeldt til
styrelsen, at de midlertidigt og lejlighedsvis agter at afgive
erklæringer her i landet. I registeret optages oplysning om
personens navn, adresse og faglige titel.
§ 12.
Revisorer, der efter § 11, stk. 1, afgiver
erklæringer her i landet, skal oplyse modtagerne af
erklæringerne om deres faglige titel i etableringslandet,
eventuelt registreringsnummer i et offentligt register i
etableringslandet, eventuelt momsregistreringsnummer i
etableringslandet og eventuel forsikring til dækning af
erhvervsansvar.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter regler om de oplysninger, som
skal gives efter stk. 1.
Godkendelse som
revisionsvirksomhed m.v.
§ 13.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen godkender som revisionsvirksomhed,
jf. dog stk. 7 og 8, enhver virksomhed, der
1) opfylder
betingelserne i stk. 2 og 5 samt betingelser i regler udstedt
i medfør af stk. 6 og
2) lader sig
undergive reglerne om kvalitetskontrol efter § 29.
Stk. 2. I
revisionsvirksomheder skal majoriteten af stemmerettighederne
indehaves af revisorer eller revisionsvirksomheder, der er godkendt
efter regler, der gennemfører Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber
og konsoliderede regnskaber. Af de øvrige stemmerettigheder
i virksomheden kan andre højst råde over 10 pct. hver.
Denne begrænsning gælder dog ikke for
1) personer, der
har deres hovedbeskæftigelse i revisionsvirksomheden,
2)
medarbejderforeninger i et revisionsaktieselskab,
revisionsanpartsselskab eller revisionskommanditaktieselskab
(revisionspartnerselskab), der er uafhængige af
revisionsselskabets ledelse, og som alene har de personer som
medlemmer, der er nævnt under nr. 1, og
3) personer, der
har erhvervet stemmerettighederne i et revisionsaktieselskab,
revisionsanpartsselskab eller revisionskommanditaktieselskab
(revisionspartnerselskab) som led i en medarbejderordning.
Stk. 3. Betegnelsen
»godkendt revisionsvirksomhed« eller
sammensætninger hermed må kun benyttes af en
revisionsvirksomhed, der er godkendt efter stk. 1.
Stk. 4.
Revisionsvirksomheder, hvor majoriteten af stemmerettighederne
indehaves af statsautoriserede revisorer eller statsautoriserede
revisionsvirksomheder henholdsvis registrerede revisorer eller
registrerede revisionsvirksomheder, er eneberettigede til at
benytte betegnelsen »statsautoriseret
revisionsvirksomhed« henholdsvis »registreret
revisionsvirksomhed« eller sammensætninger hermed. Det
er ikke tilladt at benytte danske eller udenlandske betegnelser,
der er egnet til forveksling hermed.
Stk. 5. Flertallet
af medlemmerne af revisionsvirksomhedens øverste
ledelsesorgan skal være revisorer eller
revisionsvirksomheder, der er godkendt efter regler, der
gennemfører Europaparlamentets og Rådets direktiv om
lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede
regnskaber. I SE-selskaber, som har et tostrenget ledelsessystem,
omfatter ledelsesorganet både medlemmer af ledelsesorganet og
af tilsynsorganet.
Stk. 6. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
udøvelse af revisionsvirksomhed i forskellige
virksomhedsformer, herunder regler om revisionsvirksomhedens navn,
konkurs og tvangsakkord m.v., udøvelse af stemmeretten i
revisionsvirksomheden og afhændelse af stemmeandele ved
dødsfald eller deponering af godkendelsen.
Stk. 7. Godkendelse
kan nægtes, hvis der er grund til at antage, at virksomheden
ikke vil kunne varetage opgaven på forsvarlig måde.
Stk. 8. En
virksomhed, hvis godkendelse som revisionsvirksomhed er bortfaldet,
jf. § 14, stk. 1, frataget efter § 14,
stk. 2, eller frakendt, jf. § 44, stk. 4, 3.
pkt., kan kun godkendes på ny, hvis årsagen til
bortfaldet eller fratagelsen ikke længere er til stede, eller
en frakendelse er udløbet eller ophævet.
§ 14.
Godkendelse som revisionsvirksomhed bortfalder, hvis
revisionsvirksomheden ikke længere opfylder betingelserne i
§ 13, stk. 2 og 5, og betingelser i regler udstedt i
medfør af § 13, stk. 6.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fratage en revisionsvirksomhed
godkendelsen, hvis denne nægter at lade sig undergive
reglerne om kvalitetskontrol efter § 29.
Stk. 3. Er en
godkendelse som revisionsvirksomhed bortfaldet efter stk. 1,
frataget efter stk. 2 eller frakendt efter § 44,
stk. 4, 3. pkt., slettes virksomheden af det offentlige
register over godkendte revisionsvirksomheder, og den må
herefter ikke betegne sig som »godkendt
revisionsvirksomhed«, jf. § 13, stk. 3, eller
»statsautoriseret revisionsvirksomhed« eller
»registreret revisionsvirksomhed«, jf. § 13, stk.
4, eller sammensætninger eller forkortelser heraf.
Registrering af revisorer og
revisionsvirksomheder, der ikke har hjemsted her i landet, i et
andet EU-land eller i et EØS-land
§ 15.
Revisorer og revisionsvirksomheder, der ikke har hjemsted her i
landet, i et andet EU-land eller i et EØS-land, og som
afgiver revisionspåtegning på et årsregnskab
eller et koncernregnskab for en virksomhed, der ikke har hjemsted
her i landet, i et andet EU-land eller i et EØS-land, og
hvis værdipapirer er optaget til handel på et reguleret
marked i Danmark, skal registreres i det offentlige register over
godkendte revisorer og revisionsvirksomheder.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, hvis revisionspåtegningen
vedrører en virksomhed, der udelukkende udsteder
gældsbeviser, hvis pålydende værdi pr. enhed
beløber sig til mindst 50.000 euro eller, når der er
tale om gældsbeviser i en anden valuta, på
udstedelsesdagen svarer til mindst 50.000 euro.
Stk. 3.
Bestemmelserne i kapitel 9 finder med de nødvendige
tilpasninger tilsvarende anvendelse på revisorer og
revisionsvirksomheder, der er registreret efter stk. 1.
Stk. 4. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan under forudsætning af gensidighed
helt eller delvis fritage for kravene i stk. 1 og 3, hvis
revisor eller revisionsfirmaet er underlagt systemer for offentligt
tilsyn, kvalitetskontrol samt undersøgelser og
disciplinære sanktioner i et tredjeland, der svarer til
bestemmelserne i stk. 3.
Stk. 5. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter regler om og betingelser for
registrering efter stk. 1 og betingelser for hel eller delvis
fritagelse efter stk. 4.
Stk. 6. En
revisionspåtegning afgivet af en revisor eller en
revisionsvirksomhed, der ikke er registreret i overensstemmelse med
stk. 1-5, har ingen retsvirkning.
Kapitel 3
Revisors virksomhed m.v.
Revisors virksomhed
§ 16.
Revisor er offentlighedens tillidsrepræsentant under
udførelse af opgaver efter § 1, stk. 2.
Revisor skal udføre opgaverne i overensstemmelse med god
revisorskik, herunder udvise den nøjagtighed og hurtighed,
som opgavernes beskaffenhed tillader. God revisorskik
indebærer desuden, at revisor skal udvise integritet,
objektivitet, fortrolighed, professionel adfærd, professionel
kompetence og fornøden omhu ved udførelsen af
opgaverne.
Stk. 2. Opgaverne
efter stk. 1 må alene udføres i
revisionsvirksomheder, jf. dog § 10, stk. 3,
§ 11 og § 17.
Stk. 3. Revisor
skal under udførelse af opgaver efter § 1,
stk. 3, udvise professionel kompetence og fornøden
omhu. Hvis revisor ikke er uafhængig ved udførelsen af
opgaverne, jf. § 24, skal dette oplyses i
erklæringen.
Stk. 4. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fastsatte nærmere regler om etik,
udførelse af revisionsopgaver og revisors
afgivelse af revisionspåtegninger, herunder revisors
udtalelser om ledelsesberetninger i henhold til
årsregnskabsloven samt ved revisors afgivelse af andre
erklæringer med sikkerhed. Styrelsen kan bestemme, at
revisorer og revisionsvirksomheder skal benytte digital signatur
eller en tilsvarende elektronisk signatur i forbindelse med
udøvelsen af opgaver, der er omfattet af § 1,
stk. 2.
§ 17.
Uanset § 16, stk. 2, kan registrerede revisorer
ansat i de landøkonomiske foreningers
rådgivningskontorer, der er tilknyttet eller drives under
Dansk Landbrug, udføre opgaver efter § 1,
stk. 2. Sådanne registrerede revisorer må alene
udføre opgaverne for fysiske og juridiske personer, der
driver landbrugsvirksomhed, og hos hvem rådgivningskontoret i
et regnskabsår ikke har en større andel af sin
omsætning end 5 pct. Det er en betingelse, at
rådgivningskontoret er registreret i det offentlige register,
jf. § 2, og underkaster sig kvalitetskontrol efter
§ 29.
Stk. 2.
Registrerede revisorer, der er ansat på de
landøkonomiske foreningers rådgivningskontorer,
må kun udføre opgaver efter § 1,
stk. 2, fra disse kontorer og må ikke have ejerandele i
en revisionsvirksomhed.
Stk. 3. Lovens
regler om revisionsvirksomheder finder med de fornødne
tilpasninger tilsvarende anvendelse på de
landøkonomiske foreningers rådgivningskontorer. Det
gælder dog ikke § 3, stk. 1, nr. 5, jf.
stk. 2, og § 13.
Revisors fratræden
m.v.
§ 18.
Hvis revisor afgiver revisionspåtegninger eller andre
erklæringer med sikkerhed på årsregnskaber m.v.
efter § 1, stk. 2, består revisors hverv,
indtil ny revisor er tiltrådt, medmindre andet følger
af lovgivningen eller af en virksomheds vedtægter eller andet
er aftalt.
Stk. 2. Uanset
stk. 1 kan revisor til enhver tid fratræde hvervet,
medmindre fratræden strider mod god revisorskik.
Fratræder revisor, skal den tiltrædende revisor rette
henvendelse til den fratrædende revisor, der har pligt til at
oplyse grundene til sin fratræden. Den fratrædende
revisor har endvidere pligt til at give den tiltrædende
revisor adgang til alle relevante oplysninger om den virksomhed,
som revisors erklæring vedrører.
Revisionspåtegning eller
anden erklæring med sikkerhed
§ 19.
Når revisor har afsluttet en revision, skal revisor afgive en
revisionspåtegning på regnskabet om det udførte
arbejde og konklusionen herpå. Revisionspåtegningen
skal afgives af den eller de revisorer, der er valgt til at
udføre opgaven, eller, hvor en revisionsvirksomhed er valgt,
af den eller de revisorer, der har forestået og har det
endelige ansvar for opgaven. Revisionspåtegninger på
regnskaber må ikke afgives sammen med andre end godkendte
revisorer, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Hvis der i
lovgivningen eller i en virksomheds vedtægter er foreskrevet
valg af flere revisorer til afgivelse af revisionspåtegninger
eller andre erklæringer med sikkerhed på regnskaber,
må disse revisorer ikke være tilknyttet den samme
revisionsvirksomhed.
Stk. 3. Uanset
stk. 1 kan revisor afgive en revisionspåtegning sammen
med rigsrevisor, hvis revisionen er omfattet af lov om revision af
statens regnskaber m.m. eller af særlovgivning, hvorefter
rigsrevisor udfører revision sammen med en statsautoriseret
eller registreret revisor.
Stk. 4. Andre
erklæringer med sikkerhed end revisionspåtegninger, jf.
§ 1, stk. 2, skal underskrives af den eller de
revisorer, der er valgt til at udføre opgaven, eller, hvor
en revisionsvirksomhed er valgt, af den eller de revisorer, der har
forestået og har det endelige ansvar for opgaven.
Erklæringen kan afgives sammen med andre end revisorer.
Revisionsprotokol
§ 20.
Revisor skal føre en revisionsprotokol i virksomheder, hvis
årsregnskab m.v. revideres.
Stk. 2.
Revisionsprotokollen skal føres til hvervgivers brug,
medmindre andet er krævet. I virksomheder, som har et
revisionsudvalg, jf. § 31, er revisionsprotokollen
endvidere til revisionsudvalgets brug.
Stk. 3. I
revisionsprotokollen skal revisor redegøre for arten og
omfanget af de udførte revisionsarbejder og
konklusionen herpå. Revisor skal herunder i det mindste
oplyse om følgende, når der er udført
revision:
1) Væsentlige
spørgsmål vedrørende revisionen, herunder
især væsentlig usikkerhed, fejl eller mangler
vedrørende virksomhedens bogholderi, regnskabsvæsen
eller interne kontrol,
2) forhold, som
normalt må forventes at have betydning for modtagerens eller
hvervgiverens stillingtagen til årsregnskabet m.v.,
3) hvorvidt revisor
opfylder lovgivningens krav til revisors uafhængighed, og
4) hvorvidt revisor
under revisionen har modtaget alle de oplysninger, der er anmodet
om.
Stk. 4. Oplysninger
i revisionsprotokollen kan ikke erstattes af andre meddelelser.
Stk. 5. I
modervirksomheder, der aflægger koncernregnskab, skal
revisionsprotokollen indeholde en omtale af revisionen af
koncernregnskabet.
§ 21.
I revisionsprotokoller, der vedrører et årsregnskab
m.v. aflagt af virksomheder som nævnt i stk. 3, skal
revisor endvidere oplyse om følgende:
1) Andre ydelser
end revision, der er leveret til den reviderede virksomhed af
revisionsvirksomheden og dens dattervirksomheder, og
2) de
foranstaltninger, der er iværksat for at mindske eventuelle
trusler mod revisors uafhængighed, som dokumenteret af
revisor, jf. § 24, stk. 6.
Stk. 2. I
modervirksomheder, der aflægger koncernregnskab, skal
oplysningerne efter stk. 1, nr. 1, tillige gives for koncernen
som helhed.
Stk. 3.
Følgende virksomheder er omfattet af stk. 1, indtil de
ikke længere opfylder kriterierne:
1) Virksomheder,
som har værdipapirer optaget til handel på et reguleret
marked i et EU-land eller et EØS-land,
2) statslige
aktieselskaber,
3) kommuner,
kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om
kommunernes styrelse, og regioner,
4) virksomheder,
der er underlagt tilsyn af Finanstilsynet, bortset fra
virksomheder, der er omfattet af lov om forsikringsformidling, og
virksomheder, der er omfattet af kapitel 20 a
(investeringsrådgivere) i lov om finansiel virksomhed, og
5) virksomheder,
der i 2 på hinanden følgende regnskabsår
overstiger to eller flere af følgende kriterier:
a) En
medarbejderstab på 2.500 personer,
b) en balancesum
på 5 mia. kr. eller
c) en
nettoomsætning på 5 mia. kr.
Rapportering om
økonomiske forbrydelser
§ 22.
Indser revisor under udførelse af opgaver efter
§ 1, stk. 2 og 3, at et eller flere medlemmer af
virksomhedens ledelse begår eller har begået
økonomiske forbrydelser i tilknytning til udførelsen
af deres hverv, og har revisor en begrundet formodning om, at
forbrydelsen vedrører betydelige beløb eller i
øvrigt er af grov karakter, skal revisor straks underrette
hvert enkelt medlem af ledelsen herom. Underretningen skal
indføres i revisionsprotokollen, hvor revisor fører
en sådan. Har ledelsen ikke senest 14 dage herefter over for
revisor dokumenteret at have taget de fornødne skridt til at
standse igangværende kriminalitet og til at rette op på
de skader, den begåede kriminalitet har forårsaget,
skal revisor straks underrette Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk Kriminalitet om de formodede økonomiske
forbrydelser. 1.-3. pkt. finder ikke anvendelse på forhold,
der er omfattet af reglerne i lov om forebyggende foranstaltninger
mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme.
Stk. 2. Finder
revisor, at underretning til ledelsesmedlemmerne vil være
uegnet til at forhindre fortsat kriminalitet, skal revisor straks
underrette Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
Kriminalitet om de formodede økonomiske forbrydelser.
Tilsvarende gælder, hvis flertallet af virksomhedens
ledelsesmedlemmer er involveret i eller har kendskab til de
økonomiske forbrydelser.
Stk. 3.
Fratræder revisor, jf. § 18, stk. 2, og sker
dette, i forbindelse med at revisor har en begrundet formodning om,
at der foreligger en situation som omhandlet i stk. 1, 1.
pkt., skal revisor straks underrette Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk Kriminalitet herom og om grundene til
sin fratræden.
Stk. 4. I
SE-selskaber, som har et tostrenget ledelsessystem, omfatter
medlemmer af virksomhedens ledelse både medlemmer af
ledelsesorganet og af tilsynsorganet.
Dokumentation
§ 23.
Revisorer og revisionsvirksomheder skal for enhver opgave efter
§ 1, stk. 2, udarbejde arbejdspapirer, der
dokumenterer grundlaget for den afgivne erklæring eller
udtalelse. Arbejdspapirerne og genparter af de afgivne
erklæringer, revisionsprotokoller og regnskaber skal
opbevares i 5 år fra tidspunktet for underskrivelse af den
erklæring, som materialet vedrører.
Stk. 2. Ved
revision af modervirksomheder, der aflægger koncernregnskab,
skal arbejdspapirerne tillige dokumentere den gennemgang, der er
foretaget af det revisionsarbejde, som er udført af andre
revisorer med henblik på koncernrevisionen.
Stk. 3. Hvis
revisionsarbejdet i dattervirksomheder er udført af en eller
flere revisorer eller revisionsvirksomheder, der ikke har hjemsted
i et EU-land, et EØS-land eller et andet land, som EU har
indgået aftale med, skal revisor eller revisionsvirksomheden
opbevare et eksemplar af dokumentationen, herunder arbejdspapirer,
for det udførte revisionsarbejde i dattervirksomheden af
betydning for revisionen af koncernregnskabet. Revisor eller
revisionsvirksomheden kan undlade at opbevare dokumentationen, hvis
der er indgået aftale om fyldestgørende og
ubegrænset adgang hertil efter anmodning eller der i
øvrigt er truffet andre passende foranstaltninger.
Stk. 4. Hvis
revisor eller revisionsvirksomheden er forhindret i at modtage
dokumentationen efter stk. 3, skal arbejdspapirerne
dokumentere disse hindringer.
Stk. 5. Stk. 3
og 4 finder ikke anvendelse, hvis der er indgået en aftale i
henhold til § 48, stk. 5, nr. 2, med det
pågældende land.
Kapitel 4
Revisors uafhængighed
§ 24.
En revisor, der udfører opgaver omfattet af § 1,
stk. 2, skal være uafhængig af den virksomhed, som
opgaven vedrører, og må ikke være involveret i
virksomhedens beslutningstagning.
Stk. 2. En revisor
er ikke uafhængig, hvis der foreligger et direkte eller
indirekte økonomisk, forretnings- eller
ansættelsesmæssigt eller andet forhold, herunder
levering af ydelser, der ikke er omfattet af § 1,
stk. 2, mellem revisor og den virksomhed, en opgave
vedrører, som for en velinformeret tredjemand kan
vække tvivl om revisors uafhængighed. Det samme
gælder, hvis forholdet foreligger mellem andre personer i
revisionsvirksomheden, der er knyttet til opgaven eller
kontrollerer dennes udførelse, revisionsvirksomheden eller
revisionsvirksomhedens netværk, og den virksomhed, som
opgaven vedrører.
Stk. 3. I
tilfælde af trusler mod revisors eller revisionsvirksomhedens
uafhængighed, herunder selvrevision, egeninteresse,
partiskhed, nære personlige, herunder familiære,
relationer eller intimidering, skal revisor eller
revisionsvirksomheden træffe sikkerhedsforanstaltninger for
at mindske sådanne trusler. Er truslen af en sådan art
i forhold til de trufne sikkerhedsforanstaltninger, at revisors
eller revisionsvirksomhedens uafhængighed er bragt i fare,
skal revisor afstå fra at udføre opgaver efter
§ 1, stk. 2.
Stk. 4. En revisor
må ikke udføre opgaver efter § 1,
stk. 2, der vedrører en virksomhed omfattet af
§ 21, stk. 3, hvis der er tale om selvrevision eller
egeninteresse. Den eller de revisorer, der underskriver
revisionspåtegningen i en sådan virksomhed, må
ikke påtage sig en ledende stilling i denne virksomhed,
før 2 år efter at vedkommende er fratrådt som
revisor.
Stk. 5. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter regler om forhold omfattet af
stk. 2 og 3, herunder trusler, sikkerhedsforanstaltninger og
situationer, hvor revisor eller revisionsvirksomheden ikke er
uafhængig. Styrelsen kan endvidere fastsætte regler om
selvrevision og egeninteresse, jf. stk. 4.
Stk. 6.
Revisionsvirksomheder skal opstille retningslinjer, som sikrer, at
revisor, inden denne påtager sig opgaver efter § 1,
stk. 2, tager stilling til, om der foreligger
omstændigheder, som for en velinformeret tredjemand kan
vække tvivl om vedkommendes uafhængighed.
Revisionsvirksomhederne skal endvidere sikre, at revisorerne i
forbindelse med udførelsen af opgaverne i deres
arbejdspapirer dokumenterer alle væsentlige trusler mod
revisors og revisionsvirksomhedens uafhængighed og de
sikkerhedsforanstaltninger, der er truffet for at mindske disse
trusler.
§ 25.
En revisionsvirksomhed, der reviderer virksomheder omfattet af
§ 21, stk. 3, skal sikre, at den eller de revisorer,
der underskriver revisionspåtegningen, senest 7
år efter at de er udpeget til opgaven, udskiftes for en
periode af mindst 2 år.
§ 26.
En revisionsvirksomhed må ikke i hvert af 5 på hinanden
følgende regnskabsår have en større andel af
sin omsætning end 20 pct. hos samme kunde. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan undtage herfra, hvis der foreligger
særlige omstændigheder.
Stk. 2. Revisor
må ikke for udførelsen af opgaver efter § 1,
stk. 2, betinge sig
1) et højere
vederlag for sit arbejde, end der kan anses for rimeligt, eller
2) et vederlag,
hvis betaling eller størrelse gøres afhængig af
andre forhold end det udførte arbejde.
Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 2 finder tillige anvendelse på
vederlag for andre ydelser, når revisor eller andre personer
i revisionsvirksomheden, der er knyttet til opgaven eller
kontrollerer dennes udførelse, samtidig for den samme
hvervgiver kontrollerer eller er knyttet til opgaver efter
§ 1, stk. 2.
Kapitel 5
Rapport om gennemsigtighed
§ 27.
En revisionsvirksomhed, der udfører opgaver efter
§ 1, stk. 2, i virksomheder omfattet af
§ 21, stk. 3, skal offentliggøre en
årlig rapport om gennemsigtighed på deres hjemmeside
inden 3 måneder efter regnskabsårets udløb.
Rapporten skal indeholde følgende:
1) En beskrivelse
af den juridiske struktur og ejerskabet,
2) en beskrivelse
af revisionsvirksomhedens ledelsesstruktur,
3) hvis
revisionsvirksomheden tilhører et netværk, en
beskrivelse af netværket og revisionsvirksomhedens
retlige og strukturelle aftaler med netværket,
4) oplysninger om
grundlaget for partnernes vederlag,
5) en beskrivelse
af revisionsvirksomhedens interne kvalitetsstyringssystem, herunder
en angivelse af politikkerne for henholdsvis uafhængighed og
efteruddannelse,
6) en angivelse af,
hvornår den seneste kvalitetskontrol, jf. § 29,
fandt sted,
7) en
erklæring fra revisionsvirksomhedens øverste
ansvarlige ledelse om, at kvalitetsstyringssystemet fungerer
effektivt og uafhængighedspolitikken overholdes,
8)
regnskabsoplysninger, der viser revisionsvirksomhedens
størrelse, herunder samlet omsætning fordelt på
honorarer for revision af regnskaber, honorarer for andre
erklæringsopgaver med sikkerhed, skatterådgivning og
andre ydelser, og
9) en liste over
virksomheder omfattet af § 21, stk. 3, for hvilke
revisionsvirksomheden i det foregående regnskabsår har
udført opgaver efter § 1, stk. 2.
Stk. 2.
Revisionsvirksomhedens øverste ansvarlige ledelse har
ansvaret for rigtigheden af oplysningerne.
Kapitel 6
Kvalitetsstyring og
kvalitetskontrol
§ 28.
Revisionsvirksomheder skal have et kvalitetsstyringssystem og skal
kunne dokumentere anvendelsen heraf.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om indholdet af
kvalitetsstyringssystemet og dokumentationen for dets
anvendelse.
§ 29.
En revisionsvirksomhed og de heri beskæftigede revisorer har
pligt til at underkaste sig kvalitetskontrol. Kvalitetskontrollen
udføres af Revisortilsynet i overensstemmelse med reglerne i
§§ 34-36.
Stk. 2.
Kvalitetskontrollen omfatter en vurdering af
kvalitetsstyringssystemet, jf. § 28, samt
udførelsen af og uafhængigheden i forbindelse med de
opgaver, som revisor beskæftiger sig med efter § 1,
stk. 2.
Stk. 3.
Kvalitetskontrollen skal udføres med højst 6
års mellemrum. Kvalitetskontrollen skal dog udføres
med højst 3 års mellemrum i
revisionsvirksomheder, der udfører revision af
regnskaber aflagt af virksomheder omfattet af § 21,
stk. 3.
Stk. 4. En
revisionsvirksomhed, der underkastes kvalitetskontrol, skal give
Revisortilsynet og kvalitetskontrollanten adgang til at foretage de
undersøgelser, der findes nødvendige, og skal
sørge for, at Revisortilsynet og kvalitetskontrollanten
får de oplysninger og den bistand, som de anser for
nødvendig for at gennemføre kvalitetskontrollen.
Revisorer tilknyttet revisionsvirksomheden har tilsvarende
forpligtelser over for Revisortilsynet og kontrollanten.
Kapitel 7
Revisors tavshedspligt
§ 30.
Straffelovens §§ 144, 150-152 f og 155-157
finder tilsvarende anvendelse på revisorer. For så vidt
angår disses medarbejdere, finder straffelovens
§§ 144, 152-152 f og 155 tilsvarende
anvendelse.
Stk. 2. Uanset
bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 e kan
revisor i en dattervirksomhed videregive oplysninger til
koncernrevisor i en modervirksomhed.
Kapitel 8
Revisionsudvalg
§ 31.
Virksomheder, som har værdipapirer optaget til handel
på et reguleret marked i et EU/EØS-land, skal etablere
et revisionsudvalg, jf. dog stk. 4, 5, 7 og 8.
Revisionsudvalget skal bestå af bestyrelsesmedlemmer, der
ikke samtidig indgår i virksomhedens direktion. Mindst
ét medlem af revisionsudvalget skal både være
uafhængig af virksomheden og have kvalifikationer inden for
regnskabsvæsen eller revision.
Stk. 2.
Revisionsudvalgets opgaver skal i det mindste bestå af
følgende:
1) At
overvåge regnskabsaflæggelsesprocessen,
2) at
overvåge, om virksomhedens interne kontrolsystem, eventuelle
interne revision og risikostyringssystemer fungerer effektivt,
3) at
overvåge den lovpligtige revision af årsregnskabet m.v.
og
4) at
overvåge og kontrollere revisors uafhængighed, jf.
§ 24, herunder særlig leveringen af yderligere
tjenesteydelser til virksomheden.
Stk. 3. I
virksomheder, som har etableret et revisionsudvalg, skal
bestyrelsens forslag om valg af revisor baseres på en
indstilling fra revisionsudvalget.
Stk. 4.
Virksomheder omfattet af stk. 1, 1. pkt., kan dog vælge,
at revisionsudvalgets funktioner i stedet udøves af den
samlede bestyrelse. Dette forudsætter, at ingen
bestyrelsesmedlemmer samtidig er medlem af direktionen, og at
mindst 1 bestyrelsesmedlem både er uafhængigt af
virksomheden og har kvalifikationer inden for regnskabsvæsen
eller revision.
Stk. 5. Uanset
stk. 4 kan virksomheder omfattet af stk. 1, 1. pkt.,
vælge at lade revisionsudvalgets funktioner udøve af
den samlede bestyrelse, hvis formanden for bestyrelsen ikke er
medlem af direktionen, og hvis virksomheden i 2 på hinanden
følgende regnskabsår på balancetidspunktet ikke
overskrider to af følgende størrelser:
1) Et antal
heltidsbeskæftigede på 250 medarbejdere,
2) en balance
på 43 mio. euro eller
3) en
nettoomsætning på 50 mio. euro.
Stk. 6. I
virksomheder, hvor revisionsudvalgets funktioner udøves af
den samlede bestyrelse, jf. stk. 4 og 5, skal der oplyses
herom i årsrapporten.
Stk. 7.
Stk. 1-6 gælder ikke for investeringsforeninger,
specialforeninger og virksomheder, som er dattervirksomheder, hvis
modervirksomheden er omfattet af kravene om etablering af
revisionsudvalg.
Stk. 8.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
revisionsudvalg i virksomheder, der er underlagt tilsyn af
Finanstilsynet, herunder regler om, at stk. 5 og 7 kan
fraviges.
Kapitel 9
Offentligt tilsyn m.v.
Generelt
§ 32.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er ansvarlig for tilsynet med
revisorer og revisionsvirksomheder.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen er herunder ansvarlig for tilsynet med
1) eksamen og
efteruddannelse, jf. § 33,
2)
kvalitetskontrol, jf. §§ 34-36,
3)
undersøgelser, jf. §§ 37-42,
4)
disciplinære sanktioner, jf. §§ 43-47, og
5) samarbejde og
udveksling af oplysninger med andre landes kompetente myndigheder,
jf. §§ 48 og 49.
Stk. 3. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan i forbindelse med udøvelsen af sin
virksomhed efter stk. 1 og 2 indhente oplysninger hos andre
danske og udenlandske kompetente myndigheder og forlange
nødvendige oplysninger hos revisorer og
revisionsvirksomheder, herunder udlevering af arbejdspapirer og
andre dokumenter vedrørende opgaver udført efter
§ 1, stk. 2.
Revisorkommissionen
§ 33.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen nedsætter en
revisorkommission, hvis forretningsorden fastsættes af
styrelsen. Kommissionen består af 1 formand og 10 andre
medlemmer. 3 medlemmer skal være statsautoriserede revisorer,
2 registrerede revisorer, 2 forretningskyndige og 3 særligt
sagkyndige med hensyn til henholdsvis skatteret, skifteret og
nationaløkonomi. Hverken formanden, de forretningskyndige
eller de særligt sagkyndige må være godkendte
revisorer eller være ansat hos eller drive
revisionsvirksomhed sammen med godkendte revisorer.
Stk. 2.
Revisorkommissionens formand og medlemmer udpeges af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen for en periode af indtil 4 år.
Stk. 3.
Revisorkommissionen bistår Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ved
administrationen af loven, afholder eksamen for statsautoriserede
og registrerede revisorer og bistår styrelsen i forbindelse
med fastsættelse af kravene til efteruddannelse, jf.
§ 4, stk. 2.
Stk. 4. Til at
bistå ved afholdelse af eksamen nedsætter
Revisorkommissionen en eksamenskommission for statsautoriserede
revisorer og en eksamenskommission for registrerede revisorer.
Stk. 5.
Eksamenskommissionen for statsautoriserede revisorer skal
bestå af 3 statsautoriserede revisorer og af 5 eller flere
medlemmer, der hverken er statsautoriserede eller registrerede
revisorer. Formanden for Eksamenskommissionen skal være
medlem af Revisorkommissionen og vælges blandt de medlemmer,
der ikke er statsautoriserede revisorer.
Stk. 6.
Eksamenskommissionen for registrerede revisorer skal bestå af
3 registrerede revisorer og af 5 eller flere medlemmer, der ikke er
registrerede revisorer. Antallet af medlemmer, der ikke er
revisorer, skal altid overstige antallet af revisorer. Formanden
for Eksamenskommissionen skal være medlem af
Revisorkommissionen og vælges blandt de medlemmer, der ikke
er registrerede revisorer.
Stk. 7. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter de nærmere bestemmelser
om eksamen for statsautoriserede revisorer og registrerede
revisorer, jf. § 3, stk. 1, nr. 4, herunder
betingelserne for at indstille sig til eksamen, eksamenskravene,
eksamens afholdelse og bedømmelsen.
Stk. 8. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan lade Revisorkommissionen bistå den
færøske registreringsmyndighed.
Revisortilsynet
§ 34.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen nedsætter et revisortilsyn,
hvis forretningsorden udstedes af styrelsen. Revisortilsynet
består af 1 formand og af 8 andre medlemmer. 2 medlemmer skal
være statsautoriserede revisorer, 2 skal være
registrerede revisorer og 4 skal være repræsentanter
for regnskabsbrugerne. Formanden og repræsentanterne for
regnskabsbrugerne må ikke være godkendte revisorer
eller være ansat hos eller drive revisionsvirksomhed sammen
med godkendte revisorer.
Stk. 2.
Revisortilsynets formand og medlemmer udpeges af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen for en periode af indtil 4 år.
Stk. 3.
Revisortilsynet skal sikre, at kvalitetskontrollen efter
§ 29 gennemføres i overensstemmelse med lovens
regler. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen udarbejder nærmere
regler om kvalitetskontrollen og dens gennemførelse.
Styrelsen kan herunder fastsætte særlige regler for
kvalitetskontrollen af revisionsvirksomheder, der udfører
revision i virksomheder, som er nævnt i § 21,
stk. 3.
Stk. 4. De i
stk. 3 omhandlede regler for gennemførelsen af
kvalitetskontrol skal bl.a. indeholde regler for,
1) hvem der kan
udføre kvalitetskontrol,
2) udvælgelse
af kvalitetskontrollanter, jf. § 35,
3) udvælgelse
af revisionsvirksomheder til kvalitetskontrol og
4) omfanget og
gennemførelsen af kvalitetskontrollen.
Stk. 5. Udgifterne
til kvalitetskontrollen udredes foreløbig af
Revisortilsynet, men afholdes af den revisionsvirksomhed, der er
blevet kvalitetskontrolleret. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
fastsætter nærmere regler om betalingen.
§ 35.
Revisortilsynet godkender de revisorer, der for en 5-årig
periode kan udføre kvalitetskontrol, jf. § 34,
stk. 4, nr. 1. Disse benævnes kvalitetskontrollanter.
Tilsynet fører en liste over kvalitetskontrollanterne.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan i konkrete tilfælde udpege
andre end revisorer som kvalitetskontrollanter.
Kvalitetskontrollanter skal have tilstrækkelig faglig
uddannelse og relevant erfaring inden for revision og
regnskabsaflæggelse og have fornødent kendskab til
kvalitetskontrol.
Stk. 2.
Kvalitetskontrollen skal udføres i overensstemmelse med de
regler, der er udstedt herom, jf. § 34, stk. 3 og
4.
Stk. 3. Efter
afslutningen af kvalitetskontrollen udfærdiger
kvalitetskontrollanten en rapport, der skal indsendes til
Revisortilsynet. Rapporten skal indeholde en beskrivelse af
kontrollens genstand, art og omfang samt en vurdering af
kontrolresultatet. Udføres kontrollen af en revisor,
udfærdiges rapporten i form af en erklæring efter
§ 1, stk. 2.
Stk. 4.
Revisortilsynet kan forlange de oplysninger fra
kvalitetskontrollanten og den kontrollerede, der er
nødvendige, for at tilsynet kan tage stilling til, om der
foreligger fejl, mangler eller forbedringsområder hos den
kontrollerede. Revisortilsynet kan ligeledes forlange de
oplysninger fra kvalitetskontrollanten, som er nødvendige,
for at Revisortilsynet kan føre en sag for
Revisornævnet. Revisortilsynet kan, hvor det skønnes
nødvendigt, selv udføre kontrolbesøg eller
deltage i et kontrolbesøg sammen med en
kvalitetskontrollant.
Stk. 5.
Revisortilsynet tager stilling til, om kontrollen hos den
kontrollerede giver anledning til
1) afslutning af
kontrollen uden yderligere bemærkninger,
2) påtale
uden yderligere opfølgning før det næste
ordinære kontrolbesøg eller
3) påtale med
kontrolbesøg, som skal afklare, om påtalen er
fulgt.
Stk. 6.
Revisortilsynet tager endvidere stilling til, om der er fundet fejl
eller mangler hos de kontrollerede, som giver anledning til
indbringelse for Revisornævnet, jf. § 43.
Stk. 7.
Revisortilsynet udgiver årligt en redegørelse om
tilsynets arbejde.
§ 36.
Medlemmerne af Revisortilsynet, kvalitetskontrollanterne og andre,
som inddrages i arbejdet med kvalitetskontrollen, er underkastet
regler om revisors uafhængighed, jf. § 24.
Stk. 2.
Straffelovens §§ 152, 152 a og 152 c-152 f finder
anvendelse for medlemmerne af Revisortilsynet,
kvalitetskontrollanterne og andre, som inddrages i arbejdet med
kvalitetskontrollen, med hensyn til oplysninger om en fysisk eller
juridisk persons økonomiske, erhvervsmæssige eller
privatlivet tilhørende forhold, som de under iagttagelse af
deres arbejde bliver bekendt med.
Stk. 3. Uanset
bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 e kan
kvalitetskontrollanterne videregive oplysninger til
Revisortilsynet, ligesom Revisortilsynet og
kvalitetskontrollanterne kan videregive oplysninger til
Revisornævnet.
Stk. 4. Uanset
bestemmelserne i stk. 2 kan Revisortilsynet,
kvalitetskontrollanterne og andre, som har været inddraget i
arbejdet med kvalitetskontrollen videregive oplysninger til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter § 32,
stk. 3.
Undersøgelser
§ 37.
Hvis Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderer, at der er en risiko
for, at en revisor eller en revisionsvirksomhed har overtrådt
eller vil overtræde bestemmelser i eller efter denne lov, kan
styrelsen iværksætte og gennemføre en
undersøgelse med henblik på at konstatere, korrigere
eller forhindre en sådan overtrædelse. Dette
gælder ikke en erklæring efter § 1,
stk. 3. Styrelsen kan endvidere iværksætte en
undersøgelse, hvis den bliver anmodet herom af en kompetent
udenlandsk myndighed, jf. § 32, stk. 2, nr. 5.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan træffe beslutning om anvendelse af
ekstern bistand i forbindelse med en undersøgelse efter
stk. 1.
Stk. 3. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fastsætte bestemmelser om
iværksættelse og gennemførelse af
undersøgelser efter stk. 1.
§ 38.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan kræve alle oplysninger af
revisor eller revisionsvirksomheden, herunder arbejdspapirer,
revisionsprotokoller, korrespondance og andre dokumenter, der
skønnes at være nødvendige for styrelsens
afgørelse af, om der er sket eller vil ske en
overtrædelse af bestemmelserne i denne lov, bestemmelser
fastsat i medfør af denne lov eller bestemmelser om revisors
pligter fastsat i anden lovgivning.
§ 39.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til en
revisionsvirksomhed og til virksomhedens fortegnelser, papirer
m.v., herunder også materiale, der opbevares elektronisk, for
at tilvejebringe oplysninger, der er nødvendige til brug for
en undersøgelse efter § 37, jf. dog § 9 i lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter.
Stk. 2. Stk. 1 finder
ikke anvendelse på bygninger eller dele af bygninger, der
udelukkende anvendes til privat beboelse.
Stk. 3. Politiet yder om
nødvendigt bistand til gennemførelsen af
undersøgelse efter stk. 1. Økonomi- og
erhvervsministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 4. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan ved gennemførelse af en
undersøgelse efter § 37, stk. 1, 3. pkt., tillade, at
personale fra den pågældende udenlandske myndighed
ledsager styrelsen.
Stk. 5. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen fastsætter bestemmelser om deltagelse af
personale fra udenlandske myndigheder efter stk. 4.
§ 40.
Efter afslutningen af en undersøgelse tager Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen stilling til, om resultatet af
undersøgelsen giver anledning til
1) at give en
påtale,
2) at påbyde,
at overtrædelser skal bringes til ophør, eller
3) at indbringe
revisor, revisionsvirksomheden eller begge for Revisornævnet,
jf. § 43.
§ 41.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan bestemme, at resultatet af
undersøgelsen efter § 40 skal
offentliggøres, og i hvilken form offentliggørelsen
skal ske. Offentliggørelsen sker på Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens hjemmeside.
§ 42.
Medlemmer af en revisionsvirksomheds bestyrelse, direktion eller
lignende ansvarligt organ og revisorer kan af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen som tvangsmiddel pålægges daglige
eller ugentlige bøder, hvis de undlader at
1) efterkomme en
anmodning om oplysninger efter § 38 eller
2) efterkomme et
påbud givet af styrelsen efter § 40.
Stk. 2.
Tvangsbøderne, der tilfalder statskassen, kan inddrives ved
udpantning og ved indeholdelse i løn m.v. efter reglerne for
inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven.
Stk. 3.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive krav efter
stk. 1 og 2 efter reglerne i opkrævningsloven.
Revisornævnet
§ 43.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen nedsætter et
revisornævn, hvis forretningsorden udstedes af styrelsen.
Revisornævnet består af 1 formand, der skal være
dommer, og mindst 12 andre medlemmer, hvoraf 3 skal være
statsautoriserede revisorer, 3 skal være registrerede
revisorer, og 6 skal være repræsentanter for
regnskabsbrugerne. Repræsentanterne for regnskabsbrugerne
må ikke være godkendte revisorer eller være ansat
hos eller drive revisionsvirksomhed sammen med godkendte revisorer.
Ved udvidelse af medlemskredsen skal der udnævnes
forholdsmæssigt lige mange statsautoriserede revisorer og
registrerede revisorer, ligesom antallet af repræsentanter
for regnskabsbrugerne skal opretholdes forholdsmæssigt.
Nævnets formand og medlemmer udpeges af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, der ligeledes kan udpege en eller flere dommere
som næstformænd. Mindst et medlem af formandskabet skal
være landsdommer. Formandskab og medlemmer udpeges for en
periode af indtil 4 år.
Stk. 2. Ved
Revisornævnets behandling af en sag vedrørende
statsautoriserede revisorer skal foruden formanden eller
næstformanden deltage mindst 1 statsautoriseret revisor og 1
repræsentant for regnskabsbrugerne. Ved nævnets
behandling af en sag vedrørende registrerede revisorer skal
foruden formanden eller næstformanden deltage mindst 1
registreret revisor og 1 repræsentant for regnskabsbrugerne.
Deltager flere medlemmer, skal antallet af revisorer svare til
antallet af repræsentanter for regnskabsbrugerne. I sager,
hvor rettighedsfrakendelse kan komme på tale, jf.
§ 44, stk. 2 og 4, skal foruden formanden altid
medvirke mindst 2 statsautoriserede henholdsvis registrerede
revisorer og et tilsvarende antal repræsentanter for
regnskabsbrugerne.
Stk. 3. Klager
over, at en revisor ved udførelsen af opgaver efter
§ 1, stk. 2 og 3, har tilsidesat de pligter, som
stillingen medfører, kan indbringes for Revisornævnet.
Tilsvarende gælder klager over revisorer, som er registreret
efter § 11, stk. 2, og klager over forhold
nævnt i § 44, stk. 2, 2. pkt. Klager over
revisors vederlag og kollegiale sager kan ikke indbringes for
Revisornævnet.
Stk. 4. Klager over
revisionsvirksomheder vedrørende forhold som nævnt i
§ 44, stk. 4, 3. pkt., kan indbringes for
Revisornævnet.
Stk. 5. En
revisionsvirksomhed kan af Revisortilsynet indbringes for
Revisornævnet, hvis virksomheden ikke har opstillet
retningslinjer for uafhængighed, jf. § 24,
stk. 6, ikke har et kvalitetsstyringssystem, jf.
§ 28, eller der i øvrigt i forbindelse med
udførelsen af kvalitetskontrol er fundet fejl eller mangler
hos virksomheden, som efter Revisortilsynets opfattelse giver
anledning til, at sagen bør indbringes for nævnet. En
revisionsvirksomhed kan endvidere indbringes af Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen, hvis styrelsen i forbindelse med en
undersøgelse, jf. § 37, finder fejl og mangler hos
virksomheden, som efter styrelsens opfattelse giver anledning
hertil.
Stk. 6.
Revisornævnet eller formanden kan afvise at behandle klager
fra personer, der ikke har en retlig interesse i det forhold,
klagen angår, og klager, der på forhånd må
skønnes grundløse. Er en klage over en revisor eller
revisionsvirksomhed indbragt af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Finanstilsynet, Skatteministeriet, anklagemyndigheden, Foreningen
af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer
FRR eller Revisortilsynet, skal Revisornævnet behandle
klagen. Er en klage over revisors udførelse af opgaver efter
§ 1, stk. 2 og 3, for en kommune eller et kommunalt
fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse,
henholdsvis en region indbragt af den pågældende
kommunale henholdsvis regionale tilsynsmyndighed, skal
Revisornævnet behandle klagen.
Stk. 7. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om, at klageren
skal betale et gebyr til Revisornævnet for at få
behandlet en klage. Der skal ikke betales gebyr for klager, der er
indbragt efter stk. 6, 2. og 3. pkt.
§ 44.
En revisor, der ved udførelsen af opgaver efter
§ 1, stk. 2 og 3, tilsidesætter de pligter,
som stillingen medfører, kan af Revisornævnet tildeles
en advarsel eller pålægges en bøde på ikke
over 300.000 kr.
Stk. 2. Hvis en
revisor har gjort sig skyldig i grov eller oftere gentaget
forsømmelse i udøvelsen af sin virksomhed og de
udviste forhold giver grund til at antage, at den
pågældende ikke i fremtiden vil udøve
virksomheden på forsvarlig måde, kan
Revisornævnet frakende godkendelsen for en periode på 6
måneder og indtil 5 år eller indtil videre. Det samme
gælder, hvis revisors omdømme er blevet så
alvorligt kompromitteret, at der er nærliggende fare for, at
revisor ikke kan varetage opgaven som offentlighedens
tillidsrepræsentant på forsvarlig måde.
Afgørelsen skal indeholde oplysning om adgangen til efter
§ 52 at begære domstolsprøvelse og om
fristen herfor.
Stk. 3.
Revisornævnet kan lade afhøring af parter og vidner
foretage ved byretten på det sted, hvor parten eller vidnet
bor.
Stk. 4. Hvis der
påhviler en revisionsvirksomhed et selvstændigt ansvar,
jf. § 43, stk. 5, eller et medansvar for
tilsidesættelsen af revisors pligter, jf. stk. 1, kan
revisionsvirksomheden tildeles en advarsel eller
pålægges en bøde på ikke over 750.000 kr.
Hvis der påhviler revisionsvirksomheden et medansvar, kan
virksomheden alene pålægges sanktionerne, hvis
virksomheden er inddraget som part i en klagesag for
Revisornævnet. Hvis en revisionsvirksomheds omdømme er
blevet så alvorligt kompromitteret, at der er
nærliggende fare for, at revisionsvirksomheden ikke kan
varetage opgaven på forsvarlig måde, kan
Revisornævnet frakende godkendelsen for en periode på 6
måneder og indtil 5 år eller indtil videre. En
afgørelse efter 3. pkt. skal indeholde oplysning om adgangen
til efter § 52 at begære domstolsprøvelse og
om fristen herfor.
Stk. 5. Formanden
for Revisornævnet kan i større og komplicerede sager
udvælge en sagkyndig til at forelægge sagen og foretage
afhøringer for nævnet. Er en sag indbragt af en
offentlig myndighed, afholdes udgiften til den sagkyndige af den
pågældende myndighed.
Stk. 6.
Revisornævnets kendelser skal offentliggøres.
Stk. 7.
Bøder pålagt i medfør af stk. 1 og 4
tillægges udpantningsret.
§ 45.
Revisornævnet kan til enhver tid efter ansøgning
ophæve en frakendelse foretaget efter § 44,
stk. 2 eller 4. Er denne sket indtil videre, og afslår
nævnet ansøgning om ophævelse af frakendelsen,
kan revisoren henholdsvis revisionsvirksomheden forlange
afgørelsen prøvet ved retten, hvis der er
forløbet 5 år efter frakendelsen, og mindst 2 år
efter at godkendelsen senest er nægtet ved dom.
§ 44, stk. 2, 3. pkt., stk. 4, 4. pkt., og
§ 52, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse.
§ 46.
Fristen for at indbringe en sag for Revisornævnet er 5
år regnet fra den dag, da den pligtstridige handling eller
undladelse er ophørt.
Stk. 2. Fristen
afbrydes ved indgivelse af klage til Revisornævnet.
§ 47.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan bestemme, at Revisornævnet
også kan behandle klager over autoriserede henholdsvis
registrerede revisorer, der er beskikket henholdsvis registreret af
den færøske registreringsmyndighed.
Tavshedspligt og udveksling af
oplysninger
§ 48.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens ansatte er under ansvar efter
straffelovens §§ 152-152 e forpligtet til at
hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til
gennem tilsynsvirksomheden. Tavshedspligten omfatter desuden
personer, der udfører serviceopgaver for Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, eksperter, der handler på Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens vegne, og personer, der ledsager Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen ved gennemførelse af en
undersøgelse, jf. § 39, stk. 4. Dette gælder
også efter ansættelses- eller kontraktforholdets
ophør.
Stk. 2. Samtykke
fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger ikke
de personer, der er nævnt i stk. 1, til at videregive
fortrolige oplysninger.
Stk. 3. Fortrolige
oplysninger, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen modtager i henhold
til dette kapitel, må kun anvendes i forbindelse med
tilsynshvervet, til pålæggelse af sanktioner, eller
hvis styrelsens afgørelse påklages til højere
administrativ myndighed eller indbringes for domstolene.
Stk. 4. Uanset
stk. 1 og 3 kan fortrolige oplysninger og dokumenter
videregives til
1) Revisortilsynet
og Revisornævnet til varetagelsen af deres opgaver efter
denne lov,
2) Fondsrådet
og dettes sekretariat,
3) andre offentlige
myndigheder, herunder anklagemyndigheden og politiet,
4)
tilsynsmyndigheder for revisorer og revisionsvirksomheder
i andre EU-lande, EØS-lande eller i lande, som EU har
indgået aftale med, der har ansvaret for tilsyn med
godkendelse, registrering, kvalitetskontrol, undersøgelser
og regeloverholdelse, under forudsætning af at modtagerne af
oplysningerne alene anvender disse til varetagelsen af deres
opgaver, eller
5)
tilsynsmyndigheder for revisorer og revisionsvirksomheder
i andre lande end de i nr. 4 anførte til brug for
varetagelse af deres funktion inden for offentligt tilsyn eller
kvalitetskontrol eller i forbindelse med en undersøgelse,
jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 5.
Videregivelse efter stk. 4, nr. 5, kan alene ske
1) hvis
oplysningerne eller dokumenterne vedrører revisionen af
virksomheder, der
a) har udstedt
værdipapirer i det pågældende land eller
b) indgår i
en koncern, der udarbejder lovpligtigt koncernregnskab i det
pågældende land,
2) hvis der er
indgået en aftale om gensidighed med det
pågældende land,
3) hvis
formålet med anmodningen kan retfærdiggøres,
4) under
forudsætning af, at modtagerne mindst er underlagt en
lovbestemt tavshedspligt, der svarer til tavshedspligten i
stk. 1, og kun kan anvende oplysningerne og dokumenterne til
varetagelse af deres funktion inden for offentligt tilsyn eller
kvalitetskontrol eller i forbindelse med en undersøgelse,
og
5) hvis
videregivelsen sker i overensstemmelse med lov om behandling af
personoplysninger.
Stk. 6. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
betingelserne i stk. 5.
Stk. 7. Uanset
stk. 4 kan oplysninger, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har
modtaget fra en udenlandsk kompetent myndighed, alene videregives
til Revisortilsynet, Revisornævnet og anklagemyndigheden.
§ 49.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan udveksle nødvendige
oplysninger med andre kompetente myndigheder i et andet EU-land, i
et EØS-land eller i et andet land, som EU har indgået
aftale med, om
1) revisorer, der
er godkendt her i landet, jf. § 3, stk. 1, og som
ansøger om ret til at etablere sig som revisor i et andet
EU-land, i et EØS-land eller i et andet land, som EU har
indgået aftale med,
2) revisorer, der
er godkendt her i landet, jf. § 3, stk. 1, og som
agter midlertidigt og lejlighedsvis at levere tjenesteydelser i et
andet EU-land, i et EØS-land eller i et andet land, som EU
har indgået aftale med,
3) revisorer, der
er godkendt efter regler, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om lovpligtig revision
af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber i et andet
EU-land, i et EØS-land eller i et andet land, som EU har
indgået aftale med, og som ansøger om ret til at
etablere sig som revisor her i landet, jf. § 10,
stk. 1, og
4) revisorer, der
er godkendt efter regler, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om lovpligtig revision
af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber i et andet
EU-land, i et EØS-land eller i et andet land, som EU har
indgået aftale med, og som agter midlertidigt og
lejlighedsvis at afgive erklæringer her i landet, jf.
§ 11, stk. 1.
Stk. 2. Ved
kompetent myndighed i stk. 1 forstås i denne lov den
myndighed, der administrerer revisorerhvervet i det
pågældende land.
Stk. 3. De
oplysninger, som kan udveksles, skal være nødvendige,
for at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og de andre kompetente
myndigheder i de nævnte lande kan varetage deres opgaver
efter stk. 1.
Stk. 4. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens udveksling af oplysninger efter stk. 1
skal ske under overholdelse af lov om behandling af
personoplysninger. Oplysningerne skal behandles fortroligt.
Stk. 5. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter regler om udveksling af
oplysninger med andre kompetente myndigheder efter stk. 1.
Finansiering af
kvalitetskontrol og undersøgelses- og
disciplinærsystemet
§ 50.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte, at finansiering
af kvalitetskontrol samt undersøgelses- og
disciplinærsystemet sker ved opkrævning af et gebyr hos
alle godkendte revisorer, der er tilknyttet en
revisionsvirksomhed.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan bestemme, at revisorer, jf.
§ 11, stk. 1, skal betale et gebyr, der bidrager til
finansieringen af Revisornævnet.
Stk. 3. De i
stk. 1 og 2 omhandlede gebyrer tillægges
udpantningsret.
Kapitel 10
Klageadgang
§ 51.
Afgørelser truffet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i
henhold til loven eller forskrifter udstedt i medfør af
loven kan indbringes for Erhvervsministeriets
Erhvervsankenævn, senest 4 uger efter at afgørelsen er
meddelt den pågældende.
Stk. 2.
Afgørelser truffet efter §§ 37-39 kan dog
ikke indbringes for højere administrativ myndighed.
Stk. 3.
Afgørelser truffet af Revisorkommissionen,
Revisortilsynet eller Revisornævnet kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
§ 52.
En afgørelse efter § 8, stk. 1, og
§ 44, stk. 2 og stk. 4, 3. pkt., kan af den,
afgørelsen vedrører, forlanges indbragt for retten.
Anmodning herom skal være modtaget i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, senest 4 uger efter at afgørelsen er
meddelt den pågældende. Styrelsen anlægger sag
mod den pågældende i den borgerlige retsplejes
former.
Stk. 2. Anmodning
om indbringelse af afgørelsen for retten efter
§ 8, stk. 1, har ikke opsættende virkning, men
retten kan ved kendelse bestemme, at den pågældende
under sagens behandling skal have adgang til at udføre
opgaver efter § 1, stk. 2 og 3.
Stk. 3. Ankes en
dom, jf. stk. 2, hvorved en fratagelse ikke findes lovlig, kan
den ret, der har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er
indbragt, bestemme, at en revisor ikke må udføre de i
§ 1, stk. 2 og 3, omhandlede opgaver under
ankesagens behandling.
Stk. 4. Anmodning
om indbringelse af afgørelsen for retten efter
§ 44, stk. 2 og stk. 4, 3. pkt., har
opsættende virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at
den pågældende under sagens behandling ikke må
udøve virksomhed som statsautoriseret henholdsvis
registreret revisor, eller at der ikke må afgives
erklæringer igennem den pågældende
revisionsvirksomhed. Hvis nævnets afgørelse findes
lovlig ved dommen, kan det heri bestemmes, at anke ikke har
opsættende virkning.
Kapitel 11
Frister
§ 53.
De frister, der er fastsat i eller i henhold til denne lov,
begynder at løbe fra og med dagen efter den dag, hvor den
begivenhed, som udløser fristen, finder sted. Dette
gælder ved beregning af såvel dags- som uge-,
måneds- og årsfrister.
Stk. 2. Er fristen
angivet i uger, udløber fristen, jf. stk. 1, på
ugedagen for den dag, hvor den begivenhed, som udløste
fristen, fandt sted.
Stk. 3. Er fristen
angivet i måneder, udløber fristen, jf. stk. 1,
på månedsdagen for den dag, hvor den begivenhed, som
udløste fristen, fandt sted. Hvis den dag, hvor den
begivenhed, som udløste fristen, er den sidste dag i en
måned, eller hvis fristen udløber på en
månedsdato, som ikke findes, udløber fristen altid
på den sidste dag i måneden uanset dens
længde.
Stk. 4. Er fristen
angivet i år, udløber fristen, jf. stk. 1,
på årsdagen for den dag, hvor den begivenhed, som
udløste fristen, fandt sted.
Stk. 5.
Udløber en frist i en weekend, på en helligdag eller
på grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag,
udstrækkes fristen til den førstkommende hverdag.
Kapitel 12
Straffebestemmelser
§ 54.
Overtrædelse af § 5, § 9, stk. 1,
§ 11, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., § 17,
stk. 1 og 2, §§ 20-26 og § 31,
stk. 1, 3, 4 og 6, straffes med bøde.
Stk. 2. I
forskrifter, der udstedes af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 4. En revisor,
der under udførelsen af opgaver efter § 1,
stk. 2 og 3, afgiver urigtig skriftlig erklæring eller
skriftligt bevidner noget, hvorom den pågældende ingen
kundskab har, straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder. Det samme gælder en revisor, der underskriver
revisionspåtegningen i et regnskab, som ikke er revideret af
vedkommende, uden at dette fremgår af den afgivne
revisionspåtegning, eller der uden at være tilknyttet
en revisionsvirksomhed udfører de i § 1,
stk. 2, omhandlede opgaver.
Stk. 5. En revisor,
der afgiver erklæringer efter § 11, stk. 1, 1.
pkt., uden at have indgivet anmeldelse om registrering til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter § 11, stk. 2,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 5 gælder tilsvarende for revisorer,
der er registreret efter § 11, stk. 3, men som
afgiver erklæringer, som er nævnt i § 11,
stk. 1, 2. pkt.
Kapitel 13
Ikrafttræden,
overgangsbestemmelser m.v.
§ 55.
Loven træder i kraft den 1. juli 2008, jf. dog
stk. 2-5.
Stk. 2.
§ 4 træder i kraft den 1. januar 2009.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttræden af § 15.
Stk. 4.
§ 21, stk. 3, nr. 3, træder i kraft den 1.
januar 2012.
Stk. 5.
§ 43, stk. 6, 3. pkt., træder i kraft den 1.
januar 2012.
§ 56.
Oplysninger i revisionsprotokoller, jf. § 21, stk. 1
og 2, skal gives første gang i revisionsprotokoller, der
vedrører det førstkommende regnskabsår for den
reviderede virksomhed, der starter den 1. juli 2008 eller senere,
jf. dog § 55, stk. 4.
Stk. 2.
§ 24, stk. 4, og § 25, finder, for
så vidt angår kommuner, kommunale fællesskaber,
jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, og regioner,
anvendelse, uanset om revisionen er antaget før den 1.
januar 2012, og uanset om det reviderede regnskab vedrører
perioden før den 1. januar 2012.
Stk. 3. I
§ 25 regnes 7-års-perioden fra den
førstkommende ordinære generalforsamling, der er
afholdt efter den 1. september 2003 i den reviderede
virksomhed.
Stk. 4. En rapport
om gennemsigtighed, jf. § 27, skal offentliggøres
første gang inden 3 måneder efter udløbet af
det førstkommende regnskabsår, der starter den 1. juli
2008 eller senere.
Stk. 5.
Bestemmelsen i § 31 om revisionsudvalg har virkning fra
førstkommende ordinære generalforsamling, der afholdes
efter den 31. december 2008.
Stk. 6.
Bestemmelsen i § 43, stk. 6, 3. pkt., finder
anvendelse på klager vedrørende en revisors afgivelse
af erklæringer efter den 1. januar 2012.
§ 57.
Lov nr. 302 af 30. april 2003 om statsautoriserede og registrerede
revisorer ophæves den 1. juli 2008, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Tilladelser, der er givet efter § 12, stk. 5, i lov
nr. 302 af 30. april 2003 om statsautoriserede og registrerede
revisorer, er i kraft, indtil de udstedte tilladelser
udløber.
Stk. 3. I sager,
hvor Disciplinærnævnet for Statsautoriserede og
Registrerede revisorer hidtil har været kompetent til at
behandle overtrædelser af lov om statsautoriserede og
registrerede revisorer, afgøres spørgsmål om
overtrædelser, der er begået før lovens
ikrafttræden, efter de hidtil gældende regler. Sager,
som før lovens ikrafttræden er indbragt for
Disciplinærnævnet for Statsautoriserede og Registrerede
revisorer, færdigbehandles ved det i medfør af lovens
§ 43 nedsatte Revisornævn.
Stk. 4.
Kvalitetskontroller, der er iværksat før lovens
ikrafttræden, behandles efter de hidtil gældende
regler.
§ 58.
I lov om aktieselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 649 af
15. juni 2006, som ændret ved § 4 i lov nr. 108 af
7. februar 2007, § 1 i lov nr. 573 af 6. juni 2007 og
§ 4 i lov nr. 576 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 84 indsættes
før stk. 1 som nyt stykke:
»En revisor kan afsættes af den, der
har valgt revisoren. En revisor, der er valgt i henhold til
§ 82, stk. 1, kan kun afsættes før
hvervets udløb, hvis et begrundet forhold giver anledning
hertil.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og 3.
2. I
§ 84, stk. 1, der bliver
stk. 2, indsættes efter 1. pkt.:
»Meddelelsen skal vedlægges en
fyldestgørende forklaring på årsagen til
hvervets ophør, hvis fratrædelsen eller ophøret
er sket inden hvervets udløb.«
3. I
§ 84, stk. 2, der bliver
stk. 3, ændres »jf. stk. 1,« til: »jf.
stk. 2,«.
4. I
§ 156, stk. 2,
indsættes som 3. pkt.:
»Hvis revisorskifte sker inden hvervets
udløb, skal anmeldelsen vedlægges en
fyldestgørende forklaring fra bestyrelsen på
årsagen til hvervets ophør.«
§ 59.
I lov om anpartsselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 650 af
15. juni 2006, som ændret ved § 2 i lov nr. 573 af
6. juni 2007, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 23, stk. 3,
indsættes som 2. pkt.:
»Meddelelsen skal vedlægges en
fyldestgørende forklaring på årsagen til
hvervets ophør, hvis fratrædelsen eller ophøret
er sket inden hvervets udløb.«
2. I
§ 28 c indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2. En
revisor kan afsættes af den, der har valgt revisoren. En
revisor kan kun afsættes før hvervets udløb,
hvis et begrundet forhold giver anledning hertil.«
3. I
§ 71, stk. 2,
indsættes som 3. pkt.:
»Hvis revisorskifte sker inden hvervets
udløb, skal anmeldelsen vedlægges en
fyldestgørende forklaring fra det øverste
ledelsesorgan på årsagen til hvervets
ophør.«
§ 60.
I lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 651 af 15. juni 2006, som ændret
ved § 3 i lov nr. 573 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 11, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
»Hvis revisorskifte sker inden hvervets
udløb, skal anmeldelsen vedlægges en
fyldestgørende forklaring fra ledelsen på
årsagen til hvervets ophør.«
2. I
§ 19 indsættes
før stk. 1 som nyt stykke:
»En revisor kan afsættes af den, der
har valgt revisoren. En revisor kan kun afsættes før
hvervets udløb, hvis et begrundet forhold giver anledning
hertil.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
3. I
§ 19, stk. 1, der bliver
stk. 2, indsættes som 2.
pkt.:
»Meddelelsen skal vedlægges en
fyldestgørende forklaring på årsagen til
hvervets ophør, hvis fratrædelsen eller ophøret
er sket inden hvervets udløb.«
§ 61.
I lov om erhvervsdrivende fonde, jf. lovbekendtgørelse nr.
652 af 15. juni 2006, som ændret ved § 4 i lov nr.
573 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 29, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»Meddelelsen skal vedlægges en
fyldestgørende forklaring på årsagen til
hvervets ophør, hvis fratrædelsen eller ophøret
er sket inden hvervets udløb.«
2. I
§ 32 indsættes som
2. pkt.:
»En revisor kan kun afsættes før
hvervets udløb, hvis et begrundet forhold giver anledning
hertil.«
3. I
§ 53, stk. 3,
indsættes som 2. pkt.:
»Hvis et revisorskifte sker inden hvervets
udløb, skal anmeldelsen vedlægges en
fyldestgørende forklaring fra bestyrelsen på
årsagen til hvervets ophør.«
§ 62.
I bogføringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 648 af
15. juni 2006, foretages følgende ændring:
1. I
§ 15 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan dog altid indhente relevant
regnskabsmateriale.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 63.
I årsregnskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 647 af
15. juni 2006, som ændret ved § 5 i lov nr. 108 af 7.
februar 2007, foretages følgende ændring:
1.§ 135 a, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Ved
revision af årsrapporter, som skal udarbejdes efter reglerne
for regnskabsklasse D, skal mindst én revisor være
statsautoriseret revisor.«
§ 64.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med
de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.
Officielle noter
1) Loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv
2006/43/EF af 17. maj 2006 om lovpligtig revision af
årsregnskaber og konsoliderede regnskaber, om ændring
af Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF og
om ophævelse af Rådets direktiv 84/253/EØF
(EU-Tidende 2006 nr. L 157, side 20) samt dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer (EU-Tidende 2005 nr. L 255, side 22).