L 116 Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove.

(Modernisering af skatteadministrationen).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l116_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (12. marts 2008)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov

(Lovforslag nr. L 116).

Forslaget - som er omtalt i regeringsgrundlaget »Mulighedernes samfund« under afsnit 3 om et effektivt og trygt skattesystem - har for det første til formål at skabe smidigere sagsgange i skatteadministrationen, således at borgerne hurtigere kan få afklaret deres skat og hurtigere kan få afsluttet en skattesag. Det sker ved de forslag, som er beskrevet nedenfor om henholdsvis kortere sagsbehandlingstider i Landsskatteretten og fremrykket ligning.


For det andet har forslaget til formål at forenkle en række bestemmelser i skattelovgivningen, hvilket kan lette erhvervslivets administrative byrder.


For det tredje har forslaget til formål at gennemføre en række justeringer af skattelovgivningen.


Den del af lovforslaget, som har til formål at nedbringe klagebehandlingstiden ved Landsskatteretten m.v., går nærmere ud på


- at indføre en remonstrationsordning ved klage over årsopgørelsen (foreslås sat under lovovervågning),

- at gøre det muligt for Landsskatteretten at behandle klager over afslag på fuld omkostningsgodtgørelse i syn- og skønssager,

- at gøre det muligt for et ankenævn og Landsskatteretten at få elektronisk adgang til sagsakter i SKAT, som er nødvendige for klagebehandlingen,

- at gøre det muligt for en klager, hvis klage er blevet afvist af Landsskatteretten, at få tilbagebetalt klageafgiften,

- at præcisere i lovteksten alle de situationer, hvori klageafgiften tilbagebetales,

- at give Landsskatteretten mulighed for at vælge mellem at lade SKAT eller retten selv foretage høring over en sagsfremstilling,

- at foretage en sproglig justering, således at Landsskatterettens møde med klageren benævnes »møde« i stedet for »mundtlig forhandling«, da førstnævnte udtryk er mere retvisende,

- at gøre det muligt for Landsskatteretten at afskære overflødige retsmøder,

- at gøre det muligt for retspræsidenten, en retsformand eller en kontorchef i Landsskatteretten eller SKAT som sekretariat for Skatterådet eller skatteankenævnene at træffe afgørelse om fuld omkostningsgodtgørelse i sager om syn og skøn samt

- at omformulere skatteforvaltningslovens regler om syn og skøn.



Den del af lovforslaget, som angår en fremrykket ligning, går nærmere ud på


- at indføre en frivillig ordning, hvorefter arbejdsgivere, som har udbetalt skattepligtige rejse- og befordringsgodtgørelser uden indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag får mulighed for efter anmodning at betale et beløb til dækning af den ansattes skat og arbejdsmarkedsbidrag af godtgørelserne,

- at pålægge en indberetningspligtig at genindberette mangelfulde oplysninger under strafansvar,

- at SKAT får adgang til også at pålægge den indberetningspligtige en pligt til at underrette skatteyderen om de genindberettede oplysninger,

- at afskaffe indsendelsesfristen for anmodninger om bindende svar,

- at indføre et enhedsgebyr om bindende svar,

- at et gebyr ved afvisning eller tilbagekaldelse af en anmodning om bindende svar tilbagebetales,

- at forenkle bestemmelserne om et bindende svars bindende virkning i 5 år samt afskaffe begrænsningen af den bindende virkning til 5 år af visse bindende svar samt

- at indføre en frivillig ordning med indberetning af lejeindtægter fra sommerhusudlejning.



Den del af lovforslaget, som går ud på at gennemføre lettelser af virksomhedernes administrative byrder, går nærmere ud på


- at ophæve underretningspligten for indeholdelsespligtige til ansatte om indeholdelse af A-skat, arbejdsmarkedsbidag og SP-bidrag,

- at visse indeholdelsespligtige med flere virksomheder (delregistrerede virksomheder) kan vente med at afregne til den 10. i måneden efter afregningsperioden samt

- at ophæve § 6, stk. 1, i fusionsskatteloven, således at indberetning af de samme selskabsretlige dokumenter ikke både sker til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og til SKAT.



Den del af forslaget, som går ud på at gennemføre justeringer af skattelovgivningen, går nærmere ud på


- at ophæve den ekstraordinære adgang til genoptagelse af en kendelse fra Landsskatteretten,

- at ophæve revisionsbestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 63 om omkostningsgodtgørelsesreglerne,

- at gennemføre sproglige præciseringer af gældende regler om en enklere selvangivelsesprocedure i skattelovgivningen m.v.,

- at gennemføre en justering af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 2, om fritagelse for selvangivelsespligten for visse personer,

- at præcisere fristen for indberetning til indkomstregistret for mindre virksomheder samt

- at justere bestemmelserne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag.



Forslaget vedr. delregistrerede virksomheder forventes at give et ikke nævneværdigt rentetab for staten og ca. 15 mio. kr. i engangstab i 2009, hvor reglen foreslås at træde i kraft. Forslaget vedr. en ordning med frivillig arbejdsgiverbetaling af skatter m.v. af skattepligtige rejse- og befordringsgodtgørelser forventes kun at medføre et relativt begrænset provenutab. Endvidere skønnes forslaget om bindende svar at medføre et årligt gebyrtab på ca. 1,6 mio. kr.


Angående de administrative udgifter ved forslaget skønnes disse til ca. 18,5 mio. kr. i engangsudgifter til systemtilretninger og ca. 3 mio. kr. i løbende årlige driftsudgifter. Desuden skønnes forslaget samlet set at kunne frigøre op til 7½ årsværk.


Forslaget vil endelig give erhvervslivet mindre administrative lettelse.


Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.