Allerførst vil jeg gerne takke ordførerne for deres meget positive opbakning til lovforslaget. Det vidner også om, at vi kan få en hurtig udvalgsbehandling
i Socialudvalget.
Det er dejligt, at der er den her opbakning til nu at få givet ældrerådene rigtig gode muligheder i deres virke. Det, vi kan sige, er, at vi nu laver noget, som svarer til de vilkår, handicaprådene i kommunerne har, og det vil sige, at de obligatoriske udvalg, der er, så at sige bliver ligestillede.
Så gør hr. Hüseyin Arac sit ypperste for dog at finde et par hår i suppen, hvis man kan udtrykke det på den måde. Jeg forstår slet ikke, at hr. Hüseyin Arac prøver at antyde, at der er sket en kovending fra min side i sagen - og det samme er også en bemærkning til SF's ordfører. Jeg blev før jul spurgt om, hvordan regelsættet er på området, og der måtte jeg oplyse, at der, som lovgivningen er indrettet i dag, simpelt hen ikke er hjemmel til at udbetale f.eks. godtgørelse for kørselsudgifter. Det er min simple pligt som minister at gøre klart, hvad der er gældende regelsæt. At der så tilsyneladende er noget, der tyder på, at visse kommuner alligevel har gjort det, er en helt anden sag.
Men jeg oplyste om det gældende lovgrundlag, og det affødte en række reaktioner. Jeg må sige, at det har væltet ind med reaktioner fra ældrerådene rundtomkring, og det lytter jeg naturligvis til, og det følger jeg også op på. Derfor dette lovforslag.
Som hr. Poul Erik Christensen jo mindede os alle sammen om, er det rent faktisk en lovgivning, der efterhånden har mange år på bagen, så der har været mange muligheder for at tage fat i den diskussion på et tidligere tidspunkt, hvis det var det, man ønskede. Men jeg reagerer, da jeg får alle de her meldinger om, at man simpelt hen synes, at det ville være rimeligt at ligestille ældrerådene med handicaprådene, og det er jeg enig i.
Så spørger hr. Hüseyin Arac også til beregningen fra Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, og jeg må sige, at det er interessant, at organisationen så at sige vælger at blande sig i de økonomiske forhandlinger, der nu skal pågå mellem kommunerne og ministeriet. Det er, havde jeg nær sagt, den sædvanlige praksis, at vi i forbindelse med lovforslag ser på, hvad omkostningerne på området bliver, og det forhandler vi med kommunerne. Og der kan jeg oplyse over for Folketinget, at vi jo tager udgangspunkt i ikke bare de minimumsregler, der er i lovgivningen, men faktisk lidt mere end det i forhold til de beregninger, vi har foretaget på området. Men til hr. Poul Erik Christensen skal jeg sige, at hvis der ønskes en nærmere redegørelse for, hvordan vi er nået frem til de tal, vi er nået frem til, så oplyser vi naturligvis gerne det til Socialudvalget.
Hr. Hüseyin Arac er ærgerlig over, at det her lovforslag ikke kan virke med tilbagevirkende kraft, og der må jeg understrege, at det er praksis her i Folketinget, at de regelsæt, vi vedtager, gælder fremadrettet, og det ville i øvrigt give rigtig mange problemer, hvis det skulle have en tilbagevirkende kraft, fordi det jo altid er sådan, at man skal dokumentere de udgifter, der rent faktisk har været på området, og det vil sige, at det ville indebære rigtig meget administrativt bøvl i kommunerne at indhente den dokumentation. Det at gribe til tilbagevirkende kraft er noget, som vi gør helt undtagelsesvis og i meget specielle situationer. Normalt er det sådan, at ny lov finder anvendelse på de kendsgerninger, der ligger, efter at loven er vedtaget, og det mener jeg vi skal holde fast i.
I forhold til integrationsrådene, og hvad der ellers kunne være af råd, er der jo forskellige muligheder for kommunerne, men det er op til kommunerne selv. Jeg synes, at der er en markant forskel på, om det er obligatorisk, at man skal nedsætte et råd, eller om det er en mulighed, der gør sig gældende i kommunerne. Så skal jeg endelig bare afslutningsvis sige til fru Sanne Schroll, at det jo er en fornøjelse at få et nyt SF-medlem i Tinget, ikke mindst når vedkommende benytter lejligheden til at rose den siddende minister for gode initiativer. Jeg kan kun advare mod, at det bliver en vane. Rent faktisk har vi jo på mange områder et rigtig godt samarbejde, og der har også på mange felter været opbakning til de initiativer, vi har taget. Så jeg vil kun takke for de positive ord, og jeg ser frem til samarbejdet.