L 124 Forslag til lov om ændring af lov om strukturforanstaltninger vedrørende fiskerisektoren.

(Statslig medfinansiering af investeringer i private fiskerihavne).

Af: Fødevareminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 19-01-2006

Lovforslag som fremsat

20051_l124_som_fremsat (html)

L 124 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om strukturforanstaltninger vedrørende fiskerisektoren. (Statslig medfinansiering af investeringer i private fiskerihavne).

Fremsat den 19. januar 2006 af fødevareministeren (Hans Christian Schmidt)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om strukturforanstaltninger vedrørende
fiskerisektoren

(Statslig medfinansiering af investeringer i private fiskerihavne)

 

§ 1

I lov om strukturforanstaltninger vedrørende fiskerisektoren, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 3. maj 2001, som ændret senest ved § 39 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. § 2, stk.1, nr. 6, affattes således:

»6) Investeringer i fiskerihavnes faciliteter, herunder investeringer i kajanlæg og andre faciliteter til landing, omsætning, opbevaring og afsætning af fiskerivarer samt til forsyning af fiskerfartøjer, som bidrager til havnens generelle udvikling og er af kollektiv interesse for de fiskere, der bruger havnen.«

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Bemærkninger til lovforslaget

1. Indledning

Lovforslaget fremsættes med henblik på at give mulighed for, at staten kan medfinansiere investeringer i faste anlæg i privatejede fiskerihavne i medfør af loven om strukturforanstaltninger vedrørende fiskerisektoren. Samtidig præciseres det, at der kun ydes tilskud til projekter, som er af kollektiv interesse for de fiskere, der bruger havnen.

2. Lovforslagets baggrund og indhold

Den gældende lov om strukturforanstaltninger vedrørende fiskerisektoren giver mulighed for at yde tilskud til en række foranstaltninger i fiskerisektoren, herunder til investeringer i faciliteter og anlæg i fiskerihavne, der har til formål at fremme udviklingen i fiskerihavne og forbedre vilkårene for fiskens håndtering og fartøjernes forsyning.

De fleste af lovens tilskudsforanstaltninger medfinansieres af EU-kommissionen i medfør af Rådets forordning (EF) nr. 2792/1999 af 17. december 1999, om de nærmere regler og betingelser for Fællesskabets strukturforanstaltninger for fiskeriet samt Rådets forordning (EF) nr. 1263/1999 af 21. juni 1999 om Det Finansielle Instrument til Udvikling af Fiskeriet (FIUF). De EU-medfinansierede foranstaltninger indgår i det danske FIUF-program for programperioden 2000-2006, der blev vedtaget af EU-kommissionen den 8. august 2000.

Dette lovforslag omhandler alene foranstaltningen vedrørende tilskud til investeringer i faciliteter og anlæg i fiskerihavne.

EU-medfinansiering af projekter i medfør af FIUF-programmet forudsætter, at projekterne også medfinansieres af offentlige danske midler. I bemærkningerne til lovforslaget (L 202 1999-2000) vedrørende den gældende bestemmelse om tilskud til investeringer i fiskerihavne er det anført, at det forudses, at der ikke anvendes statslige midler som national medfinansiering af faste anlæg i havnene, men staten vil som hidtil kunne medfinansiere udstyr og faciliteter, der betjener fiskerfartøjer.

Begrundelsen herfor var især, at der kunne blive tale om meget store udgifter. Herudover var der på tidspunktet for forhandlingerne i Folketinget nogen uklarhed om de kommende ejerforhold i de danske havne, idet der forestod et salg af statens havne. Hovedparten af fiskerihavnene blev overdraget til kommunerne, men enkelte mindre havne er i dag organiseret som private selvejende foretagender.

De nuværende tilskudsregler betyder, at de privatejede fiskerihavne har vanskeligt ved at tilpasse sig udviklingen og i øvrigt konkurrere på lige vilkår. Medens de offentligt ejede fiskerihavne har kunnet anvende egne midler som offentlig medfinansiering til investeringer i faste anlæg, har de privatejede været henvist til at skaffe medfinansiering fra kommune eller amt, hvilket som regel ikke har været muligt.

Det foreslås på den baggrund, at der fremover gives mulighed for statslig medfinansiering af anlæg i privatejede fiskerihavne, således at disse kan ligestilles med de fiskerihavne, som er offentligt ejede. De private havne ejes typisk af foreninger eller interessentskaber af fiskere.

Oversigt over bevilgede tilsagn i perioden 2001 €" 2004 vedrørende havnefaciliteter (mio. kr.)

 

2001

2002

2003

2004

FIUF-midler

12,3

5,1

81,2

38,0

Statslige midler

1,3

1,0

0,6

0,4

Regionale midler

8,3

2,2

79,4

37,1

I alt

21,9

8,3

161,2

75,5

Med lovforslaget præciseres samtidig anvendelsesområdet for tilskud til investeringer i fiskerihavne. Det understreges med den nye formulering, at kun projekter, som er af kollektiv interesse for de fiskere, der bruger havnen, kan få tilskud. Herved forstås, at de pågældende faciliteter skal være til rådighed for fiskerne eller andre af havnens brugere inden for fiskerisektoren. Der kan opkræves betaling for brugen, men faciliteterne må ikke være forbeholdt enkelte virksomheder eller brugere.

Alle lovens tilskudsordninger med EU-medfinansiering er optaget under én samlet konto på finansloven - § 24.26.30. Tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering. Derfor vil et eventuelt merforbrug vedrørende ordningen om tilskud til investeringer i fiskerihavnes faciliteter medføre et tilsvarende mindreforbrug vedrørende en eller flere af lovens andre tilskudsordninger. Den foreslåede lovændring vil derfor hverken få økonomiske eller administrative konsekvenser for staten, kommuner eller amtskommuner.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, kommuner og amtskommuner

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

De foreslåede ændringer ligger inden for rammerne af tilskudsmulighederne i forordning 2792/1999 og i FIUF-programmet, hvorfor der ikke skal ske notifikation til EU-kommissionen.

8. Høring

Lovforslaget har været i høring i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Amtsrådsforeningen, Danmarks Fiskehandlere, Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Pelagiske Producentorganisation, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Danske Fiskeres Producentorganisation, Dansk Eksportforening, Dansk Fisk, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Kystfiskerforening, Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet, Forbrugerrådet, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Skagenfiskernes Producentorganisation, Verdensnaturfonden WWF, Datatilsynet, Finansministeriet, Fiskeribanken, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Skatteministeriet, Søfartsstyrelsen, Transport- og Energiministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Økonomistyrelsen.

9. Vurdering af konsekvenser for lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Efter forslaget kan tilskud ydes både til investeringer i privatejede og offentligt ejede fiskerihavne.

Det foreslås, at der kun kan ydes tilskud til investeringer, som anvendes i forbindelse med landing, håndtering, omsætning og midlertidig opbevaring af fisk og fiskeriprodukter samt investering i faciliteter, hvortil der er offentlig adgang for brugerne, og som anvendes til direkte servicering af fiskerfartøjer.

Den foreslåede bestemmelse er en udmøntning af artikel 13 i Rådets forordning nr. 2792/1999 af 17. december 1999, og tilskuddet kan gives med de satser, der fremgår af forordningen.

Til faciliteter af offentlig karakter kan der ydes tilskud på op til 100 pct., hvoraf halvdelen ydes af FIUF og halvdelen af danske offentlige midler. Såfremt der er tale om en offentlig ejet havn, ydes den offentlige danske del af fiskerihavnen eller dennes ejer. Hvis havnen er privatejet, kan støtten ydes af regionale eller statslige midler. Den statslige del af tilskuddet sammenlagt med tilskuddet fra FIUF kan dog højst udgøre 50 pct., hvilket betyder, at privatejede fiskerihavne kan få den samme støtte som kommunale selvstyrehavne.

Til private faciliteter er tilskuddet 20-40 pct. fordelt med 15 pct. fra FIUF og resten fra danske offentlige midler. Det påregnes fortsat at fastsætte denne støtte til 20 pct.

For investeringer, der vedrører fiskerihavnens kapacitet, lægges der vægt på, om havnen gennemfører en langsigtet planlægning, og ved vurderingen af projekterne tages der hensyn til investeringernes virkning på andre fiskerihavne.

Tilskud kan kun gives inden for de budgetmæssige rammer, herunder for FIUF€™s medfinansiering. Hvis der ikke er budgetmæssig mulighed for at yde tilskud til et projekt i det omfang, der er ansøgt om, kan der, hvis der er mulighed for det, tilbydes en lavere støtteprocent, eller der kan gives afslag på ansøgningen. I den forbindelse kan ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætte retningslinier for prioritering af de modtagne ansøgninger.

Den ændrede bestemmelse præciserer, at de investeringer, der gives tilskud til, skal være af kollektiv eller fælles interesse for de fiskere, der anvender havnen. Der kan således gives tilskud til de faciliteter, der findes eller etableres på havnen, og som står til rådighed for fiskerne eller for serviceydelser rettet mod fiskerne. De tilskudsberettigede investeringer omfatter f.eks. auktionshaller og andre faciliteter til håndtering og midlertidig opbevaring af fisk, skaldyr og fiskerivarer, udstyr til losning og lastning af fisk, beddinger og lifte til anvendelse i forbindelse med vedligeholdelse af fiskerfartøjer samt anlæg af offentlig karakter til forsyning og service af fartøjer.

Det påregnes, at investeringer vedrørende omsætning af fiskerivarer mv. prioriteres højere end investeringer i kajanlæg og lignende. Der vil ikke kunne gives tilskud til nye fiskerihavne, ligesom det heller ikke er hensigten at støtte investeringer, der udvider kapaciteten i de eksisterende fiskerihavne.

Til § 2

Det foreslås at lade loven træde i kraft umiddelbart efter lovens vedtagelse, da det nuværende program udløber ved årets udgang.

 


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

 

 

I lov om strukturforanstaltninger vedrørende fiskerisektoren, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 3. maj 2001, som ændret senest ved § 39 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

§ 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde støtte til:

 

1. § 2, stk. 1. nr. 6, affattes således:

1) Modernisering og forbedring af danske fiskerfartøjer.

2) Køb eller bygning af nye fiskerfartøjer.

3) Etablering og modernisering af akvakulturanlæg.

4) Beskyttelse og udvikling af fiskeressourcer i kystområder, navnlig ved etablering af faste eller mobile anlæg, der skal afgrænse de beskyttede områder.

5) Investeringer vedrørende forarbejdning, opbevaring og afsætning af fiskerivarer og akvakulturprodukter med henblik på anvendelse som fødevarer.

6) Investeringer i faciliteter og anlæg i fiskerihavne, der har til formål at fremme udviklingen i fiskerihavne og forbedre vilkårene for fiskens håndtering og fartøjernes forsyning.

7) Ophalingsspil for fiskeriet fra fiskepladser på den vestjyske nordkyst.

8) Særlige projekter vedrørende fiskeriet med mindre kystfartøjer med det formål at forbedre forholdene for udøvelsen af fiskeriet.

 

»Investeringer i fiskerihavnes faciliteter, herunder investeringer i kajanlæg og andre faciliteter til landing, omsætning, opbevaring og afsætning af fiskerivarer samt til forsyning af fiskerfartøjer, som bidrager til havnens generelle udvikling og er af kollektiv interesse for de fiskere, der bruger havnen.«

 

 

§ 2

 

 

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.