L 124 Forslag til lov om ændring af lov om strukturforanstaltninger vedrørende fiskerisektoren.

(Statslig medfinansiering af investeringer i private fiskerihavne).

Af: Fødevareminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 19-01-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l124_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (19. januar 2006)

 

 

Fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om strukturforanstaltninger vedrørende fiskerisektoren (Statslig medfinansiering af investeringer i private fiskerihavne)

(Lovforslag nr. L 124).

Lovforslaget skal give mulighed for, at staten inden for fiskeriudviklingsprogrammet (FIUF) kan medfinansiere investeringer i faste anlæg i privatejede fiskerihavne. Samtidig præciseres det, at der kun ydes tilskud til projekter, som er af kollektiv interesse for de fiskere, der bruger havnen.

I bemærkningerne til lovforslaget til den gældende lov er det anført, at det forudses, at der ikke anvendes statslige midler som national medfinansiering af faste anlæg i havnene, men at disse offentlige midler skulle tilvejebringes lokalt, dvs. af kommuner og amtskommuner.

Begrundelsen herfor var især, at der kunne forudses meget store udgifter, som kunne lægge beslag på en betydelig del af den nationale FIUF-bevilling.

På tidspunktet for forhandlingerne i Folketinget om den gældende lov (maj 2002) var der uklarhed om de kommende ejerforhold i de danske havne, idet der forestod et salg af statens havne. Hovedparten af fiskerihavnene blev efterfølgende overdraget til kommunerne, men enkelte mindre havne er i dag organiseret som private selvejende foretagender.

De nuværende tilskudsregler betyder, at de få privatejede fiskerihavne har vanskeligt ved at tilpasse sig udviklingen og i øvrigt konkurrere på lige vilkår. Medens de offentligt ejede fiskerihavne har kunnet anvende egne midler som offentlig medfinansiering til investeringer i faste anlæg, har de privatejede været henvist til at skaffe medfinansiering fra kommune eller amt, hvilket som regel ikke har været muligt.

Med lovændringen sikres de private havne mulighed for konkurrencemæssig ligestilling. Tilskuddet forventes at blive på 50% af udgifterne, fordelt med 25% fra EU og 25% fra den nationale FIUF-bevilling.

Forslaget er sendt i høring den 21. december 2005 med frist til den 10. januar 2006.

Det indstilles, at lovforslaget træder i kraft umiddelbart efter vedtagelse.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med bemærkninger, anbefales det til Folketingets velvillige behandling.