L 105 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. (Digital
kommunikation, registersamkøring i
kontroløjemed).
Fremsat den 14. december 2005 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dagpenge ved
sygdom eller fødsel
(Digital kommunikation,
registersamkøring i kontroløjemed)
§ 1
I lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 28. oktober
2004, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 523 af
24. juni 2005, foretages følgende ændring:
1. Efter § 37
indsættes :
» § 37 a.
Beskæftigelsesministeren kan, efter forhandling med
ministeren for familie- og forbrugeranliggender, fastsætte
regler om muligheden for at anvende digital kommunikation inden for
lovens område og om de nærmere vilkår herfor.
§ 37 b.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan, til brug for
kommunernes administration af denne lov, indhente oplysninger fra
andre offentlige myndigheder, private firmaer og
arbejdsløshedskasser, herunder oplysninger om
enkeltpersoners indkomstforhold i elektronisk form, med henblik
på registersamkøring i kontroløjemed.
Resultatet af sammenkøringen kan videregives til den
kommune, der behandler sagen om retten til dagpenge.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at
regeringen ønsker at mindske virksomhedernes administrative
besvær. Det fremgår endvidere, at en yderligere
udbygning af digital forvaltning vil være et vigtigt redskab
til at skabe administrative lettelser og bedre service for
virksomhederne.
Som led i denne målsætning
ønsker regeringen at etablere en landsdækkende digital
løsning til anmeldelse af sygefravær og anmodning om
refusion af syge- og barseldagpenge.
Med forvaltningslovens § 32 a og
den foreslåede bemyndigelsesregel vil
beskæftigelsesministeren være bemyndiget til at kunne
fastsætte regler, der kan muliggøre en digital
administration af sygedagpengeadministrationen. Ministeren vil
således kunne fastsætte regler om hvilke rettigheder og
pligter der gælder for de virksomheder, borgere mv., der
ønsker at anvende den landsdækkende løsning,
samt vilkårene for anvendelse af den landsdækkende
digitale løsning, herunder pligten for kommunerne til at
kunne modtage digitale henvendelser. Endvidere sikres at der kan
etableres digitale kontrolforanstaltninger i den
landsdækkende digitale løsning, idet Direktøren
for Arbejdsdirektoratet får hjemmel til at indhente
oplysninger med henblik på registersamkøring i
kontroløjemed i sager om dagpenge.
Digitalisering af administrationen af
dagpenge blev i foråret 2002 overvejet i en arbejdsgruppe
under Beskæftigelsesministeriet med deltagelse af KL,
Københavns- og Frederiksberg Kommuner og Den Digitale
Taskforce. Det centrale i arbejdet var et ønske om at lette
arbejdsgangene hos såvel arbejdsgiveren som kommunen i
forbindelse med anmodning om og udbetaling af refusion af
sygedagpenge til arbejdsgiveren. Arbejdet skulle samtidig
afdække muligheden for regelforenklinger.
I 2004 blev der iværksat forsøg
i en række kommuner med henblik på udvikling af digital
anmeldelse af sygefravær og anmodning om refusion af syge- og
barseldagpenge. En landsdækkende digital løsning
på området forventes klar i begyndelsen af 2006.
2. Forslagets indhold
L ovforslaget indeholder følgende
elementer:
· Hjemmel til at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
digital kommunikation (§ 37 a)
· Hjemmel til at
Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan indhente oplysninger
med henblik på registersamkøring i
kontroløjemed i sager om dagpenge (§ 37 b).
Det skal bemærkes, at Folketinget
samtidig behandler forslag til lov om ændring af lov om
dagpenge ved sygdom eller fødsel (Personer ansat i fleksjob
undtages fra beskæftigelseskravet for ret til dagpenge ved
sygdom). Lovforslaget (L72) har ingen betydning for
nærværende lovforslag.
2.1 Hjemmel til at fastsætte
regler om digital kommunikation (§ 37 a)
Formålet med bestemmelsen er at fremme
og lette mulighederne for, at borgere, virksomheder og myndigheder
kan kommunikere digitalt. Ved lov nr. 215 af 22. april 2002 blev
der indsat en bestemmelse i forvaltningsloven (§ 32 a),
som bemyndiger vedkommende minister til at fastsætte regler
om ret til at anvende digital kommunikation ved henvendelser til
den offentlige forvaltning, og om de nærmere vilkår
herfor, herunder fravige formkrav i lovgivningen, der hindrer
anvendelsen af digital kommunikation.
Bemyndigelsen i forvaltningslovens
§ 32 a omfatter ikke kommunikation mellem borgerne
indbyrdes eller kommunikation fra offentlige myndigheder til
borgerne. Den foreslåede bestemmelse i § 37 a giver
bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte regler om
anvendelsen af digital kommunikation mv., også for så
vidt angår kommunikation mellem borgere og virksomheder
indbyrdes samt kommunikation fra offentlige myndigheder til
borgerne mv. Det er ikke hensigten, at den foreslåede
bestemmelse skal anvendes i situationer, der dækkes af
forvaltningslovens § 32 a.
Med bemyndigelsen for ministeren til at
fastsætte nærmere regler kan der løbende tages
højde for den teknologiske udvikling. Bemyndigelsen
forventes fx anvendt i tilfælde, hvor der er tvivl om,
hvorvidt en bestemmelse hindrer digital kommunikation. I
sådanne tilfælde vil ministeren i medfør af den
foreslåede bemyndigelse kunne fjerne denne tvivl ved at
fastsætte regler, der udtrykkeligt tillader digital
kommunikation. Bemyndigelsen er endvidere relevant i
tilfælde, hvor ministeren ønsker at fastsætte
nærmere vilkår for den digitale kommunikation, herunder
fx fastsættelse af krav om anvendelse af bestemte formater
mv. Fastsættelsen af regler herom vil ske i samråd med
de berørte parter. De nærmere vilkår for den
digitale kommunikation vil foregå under iagttagelse af de af
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling fastsatte
standarder som beskrevet i OIO-katalog over it-standarder.
Bemyndigelsen i § 37 a indeholder
mulighed for at fastsætte regler om, at digital kommunikation
kan anvendes. Derimod indeholder den foreslåede bemyndigelse
ikke hjemmel til at fastsætte bestemmelser, som ville
udelukke anvendelsen af digital kommunikation i det omfang dette
efter gældende ret er berettiget. Der er heller ikke hjemmel
til at fastsætte bestemmelser, der udelukker andre
kommunikationsformer end digital kommunikation, fx ved at
fastsætte at kommunikationen alene kan ske ved brug af
digital kommunikation. Det forudsættes, at de almindelige
krav om samtykke ved digital kommunikation iagttages.
Med hjemmel i forvaltningslovens
§ 32 a samt den foreslåede hjemmel i § 37
a, vil ministeren fastsætte regler om digital kommunikation
via en landsdækkende digital løsning til brug for
digitale anmeldelse af sygefravær samt anmodning af refusion
af syge- eller barseldagpenge. Reglerne skal forhandles med
ministeren for familie- og forbrugeranliggender, da reglerne
ligeledes angår administrationen af barseldagpenge.
Den digitale kommunikation og anden
databehandling i forbindelse med den landsdækkende digitale
løsning vil foregå under iagttagelse af
persondataloven.
Indholdet af den landsdækkende
digitale løsning
I styregruppen for den landsdækkende
digitale løsning sidder KL, DA, Den digitale Taskforce,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Finansministeriet,
Beskæftigelsesministeriets IT samt Arbejdsdirektoratet.
Beskæftigelsesministeriet forestår koordination og
styring af etableringen af den landsdækkende
sygedagpengeløsning. Målet er, at 1. fase af den
landsdækkende digitale løsning er klar i begyndelsen
af 2006.
Indholdet af den landsdækkende digitale
løsning bygger på erfaringerne fra et
forsøgsprojekt i en række kommuner, hvor
virksomhederne via erhvervsportalen Virk.dk anmeldte
sygefravær samt anmodede om refusion af sygedagpenge.
Erfaringerne fra forsøget viste blandt andet, at
virksomhederne sparer i gennemsnit 5,6 min. på at indberette
digitalt frem for på papir, hvilket svarer til en
tidsbesparelse på 34 pct. Blandt sagsbehandlerne i kommunen
var knap 50 pct. af sagsbehandlerne tilfredse med løsningen,
og antallet af fejl og mangler på blanketterne blev reduceret
med ca. 1/3.
En uvildig, teknisk undersøgelse af
den rent tekniske udformning af forsøgsprojektet
påpegede forhold, der skulle forbedres/ændres. Disse
forbedringer/ændringer er blevet implementeret, således
at den landsdækkende digitale løsning it-mæssigt
anses for at være robust, stabil og sikker.
I den landsdækkende digitale
løsning skal arbejdsgiveren, som i dag, anmelde
sygefraværet til kommunen inden 4 uger fra første
fraværsdag. Arbejdsgiveren skal anvende digital signatur ved
anmeldelse. Derved sikres det, at der ikke kan ske ændringer
i anmeldelsen inden denne registreres i kommunen. Endvidere sikrer
den digitale signatur, at der er sikkerhed for, hvem der har
anmeldt sygefraværet.
Anmoder arbejdsgiveren om refusion af syge-
eller barseldagpenge via den landsdækkende digitale
løsning, vil der ikke længere være et krav om
lønmodtagerens bekræftelse af arbejdsgiverens
oplysninger. Til gengæld vil lønmodtageren modtage et
underretningsbrev om arbejdsgiverens anmodning om refusion. Skal
udbetalingen af syge- eller barseldagpenge ske direkte til
lønmodtageren, vil det fortsat være nødvendigt
med den pågældendes underskrift.
Kommunerne har pligt til at kunne modtage
anmeldelserne om sygefravær samt anmodninger om refusion af
syge- og barseldagpenge i det format som anvendes i den
landsdækkende digitale løsning.
Der vil blive etableret overvågning af
den landsdækkende digitale løsning for at sikre, at
alle anmeldelser/anmodninger om refusion kommer frem til rette
kommune. Der vil ligeledes ske overvågning af driften af den
landsdækkende digitale løsning, til brug for
understøttelse af den supportorganisation som etableres til
at sikre en effektiv drift.
2.2 Hjemmel til at
Arbejdsdirektoratet kan indhente oplysninger med henblik på
registersamkøring i kontroløjemed i sager om
dagpenge
Ved digital administration bør
kontrolforanstaltningerne i videst muligt omfang foregå
digitalt. I forbindelse med den landsdækkende digitale
løsning er det hensigten, at indføre
kontrolforanstaltninger ved hjælp af digital "validering for
atypisk sygefravær" (VAS).
Med hjemmel i retssikkerhedsloven kan
kommunen uden samtykke til brug for behandlingen af en enkelt sag
eller til brug for generel kontrol kræve oplysninger om
økonomiske forhold om den, der ansøger om eller
får hjælp, og dennes ægtefælle, fra andre
offentlige myndigheder samt fra arbejdsløshedskasser.
Arbejdsdirektoratet er ansvarlig for at
udvikle og drive VAS, men Arbejdsdirektoratet har ikke i
gældende regler hjemmel til at indhente oplysninger eller til
at sammenstille eller samkøre oplysninger i
kontroløjemed på sygedagpengelovens område. Der
foreslås derfor indsat en sådan hjemmel i lov om
dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Formålet med VAS er at udsøge
sager med atypisk sygefravær. Et delmål er derfor
blandt andet at behandle og ordne data, så der opnås
systematisk viden om sammenhænge mellem
sygedagpengeforløb. Der undersøges for typiske og
atypiske fraværsmønstre hos såvel arbejdstagere
som arbejdsgivere, herunder om disse mønstre kan forklares
af lønmodtagerens eller virksomhedens karakteristika.
VAS er således et system, hvor alle
anmeldelser om fravær og refusionsanmodninger i den
landsdækkende digitale løsning skal beriges med data,
der kan afsløre om sagen afviger fra normaladfærden
på en måde, der kan indikere et misbrug eller fejl. Til
at afgøre om der er tale om atypisk sygefravær
genbruges registerdata, herunder oplysninger om evt. tidligere
sygedagpengerefusioner, CVR-oplysninger og sammenligninger med
andre virksomheder, CPR-data mv. Resultatet af samkøringen
af data kan alene sendes videre til den kommune, der behandler
sagen om dagpenge.
VAS er i første omgang tænkt som
en hjælp til at øge kvaliteten i kontrollen af en
sygedagpengesag i kommunerne, og ikke som et fuldautomatisk
kontrolsystem til erstatning af den manuelle sagsbehandling.
Indførelsen af VAS vil således ikke
overflødiggøre sagsbehandlingen i kommunerne.
På længere sigt forventes det dog, at nogle sager kan
gå direkte til udbetaling efter kontrol i VAS. Uanset
digitaliseringsniveauet er det i sidste ende, som i dag, kommunerne
der har kompetencen til at vurdere anmeldelser og
refusionsanmodninger, ligesom de har ansvaret for at følge
op på sagerne. VAS forventes at kunne indgå i den
landsdækkende digitale løsning fra medio 2006.
De nye kontrolforanstaltninger i den
landsdækkende digitale løsning vil blive anmeldt til
Datatilsynet med henblik på ønsket om
registersamkøring i kontroløjemed. Dette kræver
en klar og utvetydig lovhjemmel.
Endvidere vil systemet, hvor der skal ske
kontrolsamkøring, blive opbygget og anvendt under
iagttagelse af persondataloven.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det foreliggende lovforslag medfører
ikke i sig selv økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige.
Indførelsen af den landsdækkende
digitale løsning vil medføre økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Folketingets Finansudvalg har den 1.
september 2005 tiltrådt Beskæftigelsesministeriets
anmodning om at afholde udgifter for 15,0 mio. kr. i
finansåret 2005 til den statslige del af en
landsdækkende digital løsning for anmeldelse af
sygefravær efter lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel.
Den samlede statslige udgift til etablering
og drift af den landsdækkende digitale løsning i 2005
og 2006 er estimeret til at udgøre op til 18,0 mio. kr.
inklusiv en usikkerhedsmargin på 2 mio. kr. i forbindelse med
udvidelse af det etablerede forsøgsprojekt til en
landsdækkende digital løsning. Udgifterne ventes
primært afholdt i 2005. Bestyrelsen for Virk.dk har besluttet
at støtte projektet med 3,0 mio. kr.
De statslige udgifter til etablering og drift
afholdes af Arbejdsdirektoratet i forbindelse med implementering af
den digitale indberetning på Virk.dk, der er forankret i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige vil i høj grad afhænge
af i hvilket omfang den landsdækkende digitale løsning
anvendes af (i første omgang) arbejdsgiverne.
Anvender alle virksomheder den
landsdækkende digitale løsning, skønnes
besparelsespotentialet for det offentlige med betydelig usikkerhed
til 90-150 mio. kr. årligt. Dette skøn bygger på
en vurdering af mulige administrative besparelser (25-35 mio. kr.)
og besparelser ved elektronisk kontrol (50-100 mio. kr.), idet
sagsbehandlerne får umiddelbar adgang til relevante
oplysninger om fx det samlede sygefraværsmønster
på virksomheden €" også selvom ikke alle
medarbejdere er borgere i kommunen. Hertil kommer på
længere sigt besparelser ved egentlig digital forvaltning,
idet det forventes, at et stort antal ukomplicerede sager på
et tidspunkt kun skal sagsbehandles digitalt, og herunder at
kontrol for anden indkomst sker automatisk (ca. 15 mio. kr.). Af
det samlede offentlige besparelsespotentiale skønnes den
kommunale besparelse til ca. 50-70 mio. kr.
Hvis ikke alle arbejdsgivere anvender den
landsdækkende digitale løsning, vil det ikke
være muligt at realisere det fulde skønnede
besparelsespotentiale. Besparelser i tidsforbrug og gevinsten ved
elektronisk kontrol kan kun ske på de sager, der rent faktisk
indberettes digitalt. Antages det således eksempelvis, at 75
pct. af sagerne fortsat indberettes på papir, skønnes
det offentlige besparelsespotentiale kun til 25-40 mio. kr.
årligt. Dertil kommer, at der vil være yderligere
omkostninger forbundet med at opretholde og vedligeholde to
indberetningssystemer samtidig. Det er på nuværende
tidspunkt ikke muligt at skønne over denne udgift.
De administrative og økonomiske
konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke i sig selv
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet ved udmøntningen af den
landsdækkende digitale løsning vil afhænge af, i
hvilket omfang erhvervslivet anvender løsningen. Det er
frivilligt for virksomhederne at anvende løsningen, og hvis
ingen ønsker at anvende løsningen vil det naturligvis
ikke have hverken økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
De virksomheder der vælger at anvende
løsningen i fase 1, formodes at ville få en
gennemsnitlig administrativ lettelse på 34 pct. af deres
tidsforbrug, hvilket svarer til 5,6 minutter pr. indberetning, jf.
evalueringen af forsøgsprojektet.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har i
rapporten om AMVAB, BM, juli 2005 (måling der i perioden fra
november 2004 til juli 2005 er gennemført af de
administrative omkostninger ved Beskæftigelsesministeriets
erhvervsrettede lovgivning) set på de potentielle
administrative besparelser pr. indberetning for erhvervslivet ved
en digitalisering på sygedagpengeområdet. Blanket dp
201 som er den mest anvendte blanket på
sygedagpengeområdet (ca. 800.000 indberetninger pr. år)
er brugt som grundlag for rapporten. I rapporten er estimeret den
samlede nationale digitaliseringsgevinst, hvis henholdsvis 50 pct.,
75 pct., og 100 pct. af virksomhederne vælger at anvende den
digitale løsning frem for blanket dp 201.
Den ovennævnte måling af
digitaliseringsgevinsten på 5,6 minut pr. indberetning er
udelukkende baseret på virksomhedernes umiddelbare
tidsmæssige forbrug ved selve udfyldelsen af blankettens side
1 og evt. side 2, hvis virksomhederne hjælper medarbejderne
med at udfylde denne. Denne opgørelse af
digitaliseringsgevinsten inkluderer således ikke de
tidsmæssige besparelser, som virksomhederne opnår ved,
at de ikke længere skal bruge tid på at
videregive/videresende blanketten til medarbejderen og følge
op på, om medarbejderen husker at sende blanketten videre til
kommunen inden for den fastsatte tidsfrist. Det er begge opgaver,
som virksomhederne bruger forholdsmæssig meget tid på,
nemlig henholdsvis 5 og 6,7 minutter.
Samlet set viser målingen, at en
virksomhed anvender 34 minutter i dag på en
papirindberetning, mens virksomheden ved anvendelse af den digitale
indberetning alene vil skulle anvende 16,7 minutter. Der er
således tale om en potentiel digitaliseringsgevinst på
17, 3 minutter pr. indberetning.
I rapporten er udregnet, at dette giver en
potentiel digitaliseringsgevinst på 24 mio. kr., hvis 50 pct.
af virksomhederne anvender den digitale løsning, mens
beløbet er 36 mio. kr., hvis 75 pct. af virksomhederne
anvender løsningen. Hvis alle virksomheder anvender
løsningen, vil der være tale om en potentiel
digitaliseringsgevinst på mere end 48 mio. kr. Den digitale
indberetningsløsning for indberetning af sygedagpenge i
forbindelse med DP201 indeholder således et betydeligt
besparelsespotentiale for virksomhederne.
Endvidere vil virksomheder, der anvender den
landsdækkende digitale indberetningsløsning, kunne
spare udgiften til porto i forhold til fremsendelse af
papirblanketten i dag.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Høringer
Forslaget har været sendt i
høring hos følgende:
Den Digitale Taskforce, Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Ankestyrelsen,
Kristelig Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Foreningen af Socialchefer i kommunerne, Foreningen af
Statsamtmænd, Den Sociale Sikringsstyrelse, De Samvirkende
Invalideorganisationer og Det Centrale Handicapråd.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til § 37 a:
Med bestemmelsen skabes, sammen med
forvaltningslovens § 32 a, hjemmel til at fastsætte
regler om muligheden for anvendelse af digital kommunikation i
forbindelse med administration af sager om dagpenge, jf. i
øvrigt de almindelige bemærkninger punkt 2.1.
Den landsdækkende digitale
løsning der ønskes etableret, vil være
obligatorisk for alle kommuner og frivillig for alle andre,
herunder virksomhederne. Det vil således fortsat være
muligt for virksomheder og andre at anmelde sygefravær og
anmode om refusion af syge- eller barseldagpenge ved anvendelse af
papirblanket efter de gældende regler.
Ved udmøntningen af
hjemmelsbestemmelsen skal der tages højde for, at den
digitale kommunikation skal være sikker, da der er tale om
udveksling af fortrolige og personlige oplysninger, samt at
oplysningerne skal kunne tilskrives afsenderen. Det vil sige, at
den digitale kommunikation og den måde, hvorpå den
foregår, skal sikre de samme hensyn, som ligger bag et givent
formkrav, fx et krav om skriftlighed.
Det skal således sikres, at det er
muligt at dokumentere, at der ikke efterfølgende er sket
utilsigtede ændringer i informationerne (integritet). Det
skal dokumenteres, at informationerne stammer fra den angivne
afsender (autenticitet). Det skal sikres, at afsenderen ikke
efterfølgende kan påstå, at informationen, som
den foreligger, ikke stammer fra denne (uafviselighed). Dette vil
fx kunne sikres ved anvendelse af en digital signatur baseret
på OCES-standarden eller digitale signaturer med et
sikkerhedsniveau, der som minimum er på niveau med OCES, og
som er teknisk kompatibel med OCES-standarden
Til § 37 b:
Med bestemmelsen foreslås det at give
Direktøren for Arbejdsdirektoratet en hjemmel til at
indhente oplysninger med henblik på registersamkøring
i kontroløjemed, jf. i øvrigt de almindelige
bemærkninger punkt 2.2. Dette muliggør, at der kan
etableres digitale kontrolforanstaltninger i den
landsdækkende digitale løsning, som udover at kunne
indikere atypiske fraværsmønstre på
enkeltpersoner også vil kunne indikere atypiske
fraværsmønstre for en virksomhed. I den
landsdækkende digitale løsning kan der således
etableres kontrolforanstaltninger, der kan være med til at
sikre mod fejludbetalinger af syge- og barseldagpenge.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, da der
ønskes så tidlig en ikrafttræden, som
Folketingsbehandlingen muliggør. Dette skal ses i lyset af,
at den landsdækkende digitale løsning forventes klar
til drift i begyndelsen af 2006.