L 105 Forslag til lov om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.

(Digital kommunikation, registersamkøring i kontroløjemed).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 14-12-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l105_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (14. december 2005)

 

 

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel (Digital kommunikation, registersamkøring i kontroløjemed)

(Lovforslag nr. L 105).

Lovforslaget indeholder følgende elementer:

€" Hjemmel til at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om digital kommunikation (§ 37 a).

€" Hjemmel til at Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan indhente oplysninger med henblik på registersamkøring i kontroløjemed i sager om dagpenge (§ 37 b).

Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen ønsker at mindske virksomhedernes administrative besvær. Det fremgår endvidere, at en yderligere udbygning af digital forvaltning vil være et vigtigt redskab til at skabe administrative lettelser og bedre service for virksomhederne. Som led i denne målsætning ønsker regeringen at etablere en landsdækkende digital løsning til anmeldelse af sygefravær og anmodning om refusion af syge- og barseldagpenge.

Med forvaltningslovens § 32 a og den foreslåede bemyndigelsesregel i § 37 a vil beskæftigelsesministeren være bemyndiget til at kunne fastsætte regler, der kan muliggøre en digital administration af sygedagpengeadministrationen. Ministeren vil således kunne fastsætte regler om hvilke rettigheder og pligter der gælder for de virksomheder, borgere mv., der ønsker at anvende den landsdækkende løsning, samt vilkårene for anvendelse af den landsdækkende digitale løsning, herunder pligten for kommunerne til at kunne modtage digitale henvendelser.

Endvidere sikres med lovforslaget, at der kan etableres digitale kontrolforanstaltninger i den landsdækkende digitale løsning, idet det forslås i § 37 b, at Direktøren for Arbejdsdirektoratet får hjemmel til at indhente oplysninger med henblik på registersamkøring i kontroløjemed i sager om dagpenge.

Lovforslaget har ikke i sig selv nogle administrative eller økonomiske konsekvenser, idet der er tale om 2 bemyndigelsesbestemmelser. Den landsdækkende digitale løsning vil kunne give arbejdsgiverne administrative lettelser. For det offentlige vil etableringen af den landsdækkende digitale løsning medføre udgifter samt en besparelse i kommunerne som følge af muligheden for digital forvaltning. Besparelsen vil afhænge af antallet af virksomheder der ønsker at benytte den landsdækkende digitale løsning.

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, da der ønskes så tidlig en ikrafttræden, som Folketingsbehandlingen muliggør. Dette skal ses i lyset af, at den landsdækkende digitale løsning forventes klar til drift i begyndelsen af 2006.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg på regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.