Skriftlig fremsættelse (14. december
2005)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
dagpenge ved sygdom eller fødsel (Digital kommunikation,
registersamkøring i kontroløjemed)
(Lovforslag nr. L 105).
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
€" Hjemmel til at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
digital kommunikation (§ 37 a).
€" Hjemmel til at Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan indhente oplysninger med henblik på
registersamkøring i kontroløjemed i sager om dagpenge
(§ 37 b).
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at
regeringen ønsker at mindske virksomhedernes administrative
besvær. Det fremgår endvidere, at en yderligere
udbygning af digital forvaltning vil være et vigtigt redskab
til at skabe administrative lettelser og bedre service for
virksomhederne. Som led i denne målsætning
ønsker regeringen at etablere en landsdækkende digital
løsning til anmeldelse af sygefravær og anmodning om
refusion af syge- og barseldagpenge.
Med forvaltningslovens § 32 a og den
foreslåede bemyndigelsesregel i § 37 a vil
beskæftigelsesministeren være bemyndiget til at kunne
fastsætte regler, der kan muliggøre en digital
administration af sygedagpengeadministrationen. Ministeren vil
således kunne fastsætte regler om hvilke rettigheder og
pligter der gælder for de virksomheder, borgere mv., der
ønsker at anvende den landsdækkende løsning,
samt vilkårene for anvendelse af den landsdækkende
digitale løsning, herunder pligten for kommunerne til at
kunne modtage digitale henvendelser.
Endvidere sikres med lovforslaget, at der kan
etableres digitale kontrolforanstaltninger i den
landsdækkende digitale løsning, idet det forslås
i § 37 b, at Direktøren for Arbejdsdirektoratet
får hjemmel til at indhente oplysninger med henblik på
registersamkøring i kontroløjemed i sager om
dagpenge.
Lovforslaget har ikke i sig selv nogle
administrative eller økonomiske konsekvenser, idet der er
tale om 2 bemyndigelsesbestemmelser. Den landsdækkende
digitale løsning vil kunne give arbejdsgiverne
administrative lettelser. For det offentlige vil etableringen af
den landsdækkende digitale løsning medføre
udgifter samt en besparelse i kommunerne som følge af
muligheden for digital forvaltning. Besparelsen vil afhænge
af antallet af virksomheder der ønsker at benytte den
landsdækkende digitale løsning.
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, da der
ønskes så tidlig en ikrafttræden, som
Folketingsbehandlingen muliggør. Dette skal ses i lyset af,
at den landsdækkende digitale løsning forventes klar
til drift i begyndelsen af 2006.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg på
regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets velvillige
behandling.