Det var sådan, at jeg oprindelig havde lavet en tale, hvor jeg ville tage udgangspunkt i, at vi i Danmark har en god overgangsordning for østeuropæisk arbejdskraft. Vi har ikke sænket jerngitteret og lukket porten. Vi byder østeuropæisk arbejdskraft fra de nye EU-lande velkommen i Danmark, hvis de vil arbejde på danske løn- og arbejdsvilkår.
Desværre må man sige, at det her lovforslag og hele grundlaget for østaftalen blev bragt i tvivl, da vi her for et par dage siden måtte konstatere, at regeringen i en anden forbindelse har håndteret grundlaget for østaftalen på en fuldstændig urimelig måde og gjort Danmark til grin i udlandet. Det er efter vores bedste overbevisning fuldstændig amatøragtigt, at transportministeren har forhandlet med en række østlande og er nået til et resultat, som er fuldstændig
i modstrid med den politiske aftale, som vi her i Folketinget har indgået med regeringen. Det er jo sådan, at et af de væsentlige elementer, som vi i forhandlingerne om forlængelse af østaftalen lagde meget, meget vægt på - ud over at Arbejdstilsynets indsats skulle skærpes i forhold til de arbejdspladser, hvor der er østeuropæisk arbejdskraft - var at få skærpet myndighedskontrollen med hele chaufførområdet og hele transportområdet. Vi ønskede mere politi, vi ønskede mere kontrol med chaufførerne, og vi har jo set en lang række sager, bl.a. rejst af 3F, som underbyggede, at der på chaufførområdet var stor usikkerhed og en lang række vognmænd, som forsøgte at udnytte systemet og omgå østaftalen med illegal arbejdskraft. Så går transportministeren ud og laver en aftale med nogle østeuropæiske lande, der i realiteten lovliggør den svindel, som er politianmeldt af 3F i en lang række sager, og som ville have som konsekvens, at der i Danmark kunne køre østeuropæisk arbejdskraft til 30 kr. i timen i helt op til 2 måneder med indenlandske transporter. Man havde valgt ikke engang at høre alle relevante parter i sagen fra Transportministeriet, da man traf beslutningen. Man havde hørt nogle interesseorganisationer for nogle vognmænd, ikke engang hele vognmandsbranchen, og man havde fuldstændig undladt at tage 3F, som organiserer og repræsenterer chaufførerne, med på råd, dem, som ved, hvor problemet er, og har fingeren på pulsen. Vi er tilfredse med, at transportministeren nu har trukket aftalen tilbage, men vi må samtidig konstatere, at det efterlader Danmark i en situation, hvor vi er blevet til grin i udlandet, og hvor der har været sået tvivl i de seneste dage om østaftalen. Jeg vil godt udtrykke tilfredshed med, at beskæftigelsesministeren fra starten tilkendegav, at han kunne se problemet og også har udvirket og været aktiv i at få transportministeren til at trække aftalen tilbage. Det ændrer bare ikke ved det billede, som er skabt af, at der ikke i regeringen har været styr på hele det her område. Det næste punkt, som måske er lige så relevant, er, at vi over for beskæftigelsesministeren har rejst et problem, vi synes der er i tilknytning til det lovforslag, vi behandler i dag, nemlig den række af bemyndigelser, der ligger i det her lovforslag om, at ministeren kan trække dele af loven tilbage. Jeg vil godt her også bede beskæftigelsesministeren om at bekræfte det, han har tilkendegivet over for forligskredsen - måske særlig set i lyset af de sidste dages hændelser om transportministeren, der har udnyttet sine bemyndigelser - og her i dag tilkendegive, at det er forligspartierne, der aftaler, i hvilket omfang man udnytter de bemyndigelser, der er i det lovforslag, vi her i dag behandler, og i givet fald ruller østaftalen tilbage. Det andet, jeg synes er relevant at rejse her i dag, og som jeg også vil bede beskæftigelsesministeren om at kommentere, er, at vi i forhold til det her lovforslag har den bekymring, at de vikarbureauer, der kan få udstedt en arbejdstilladelse eller få en forhåndsgodkendelse, ikke nødvendigvis sender vikarer ud til virksomheder, der er overenskomstdækkede, og at der derfor kan opstå problemer. Jeg synes, det ville være relevant, at ministeren her tilkendegav, at der er tale om, at der kun kan gives forhåndsgodkendelser til de vikarbureauer, hvor man i forvejen har overenskomst, og hvor den overenskomst indeholder lønbestemmelser. På den måde vil ministeren også kunne udtrykke og understrege, at det handler om, at der gives forhåndsgodkendelser til de virksomheder, der har overenskomst, og hvor man lever op til danske løn- og arbejdsvilkår. Socialdemokratiet er generelt godt tilfreds med østaftalen. Vi synes, det er rigtigt, at vi har en overgangsordning, hvor vi tilpasser det danske arbejdsmarked til de udfordringer, der vil komme, når vi igen i 2009 - i hvert fald senest i 2009 - helt skal åbne op for østeuropæisk arbejdskraft. Det er i særdeleshed de faglige organisationer, der har taget kampen op mod de illegale. Det er i særdeleshed fagbevægelsen, som har været på barrikaderne og sikret, at det danske arbejdsmarked ikke er blevet løbet over ende. Det er i særdeleshed fagbevægelsen, der i de her år har sikret, at vi stadig væk har ordentlige danske løn- og arbejdsforhold og ikke er blevet presset på danske lønninger og det danske velfærdssamfund dermed undermineret.
Derfor synes jeg også, at der er grund til i dag, når vi diskuterer østaftalen, at rose dem, som ude i det åbne land rent faktisk tager de her kampe. Der er ikke nogen tvivl om, at vi vil komme til at diskutere en opblødning af de regler, som nu gælder, men der er heller ikke nogen tvivl om, at jeg tror på, at det danske arbejdsmarked, når vi når frem til overgangsordningens endelige udfasning, vil være parat til at tage imod østeuropæisk arbejdskraft.