Først og fremmest vil jeg selvfølgelig godt takke for den debat, der i hvert fald har været, og de ganske få positive bemærkninger, der har været til forslaget.
På trods af hr. Jesper Langballe mener, at forslaget fra Enhedslisten er organiseret spild af tid, synes jeg nu alligevel, at hele den her debat om tildeling af besøgsvisum til mennesker ikke er organiseret spild af tid, men måske godt illustrerer, hvad det er for problemer, vi har i hvert fald for nogle partiers vedkommende med at betragte en verden, hvor mennesker, som har tætte familiebånd, bor mange forskellige steder i verden.
Til nogle af ordførerne vil jeg godt sige, at udgangspunktet for det her forslag er at give de mennesker, der bor i det her land, har opholdstilladelse og for en lang rækkes vedkommende også har statsborgerskab, en ubetinget mulighed for at få besøg af deres nærmeste familie i en kortere periode i forbindelse med forskellige former for begivenheder, hvor det kan lade sig gøre.
Det kan efter min mening ikke være rigtigt, at vi vurderer mennesker efter, hvor i verden deres familie bor. Det er jo det, der er konsekvensen. Det er jo ikke et spørgsmål om, at man siger, at den og den person vurderer vi vil misbruge en ordning, det gør man ikke. Man siger, at den og den person bor i det land. Ud fra hvad det er for et land, en person bor i, har man en idé om, at personen potentielt vil misbruge en ordning.
Når vi nu er ved det med misbrug, så er det jo egentlig meget godt udtrykt af fru Henriette Kjær, når hun siger, at vi har oplevet, at ordningen er blevet misbrugt. Det er jo det, der er et faktum. Faktum er, at der ikke kan laves regler på det her område, som forhindrer misbrug. Det er faktisk Udlændingestyrelsen selv, der engang har udtalt de her meget bevingede ord.
Det, man kunne gøre, var, at man kunne sige, at vi har at gøre med nogle mennesker, som rent faktisk forpligter sig, nemlig dem, der inviterer et familiemedlem herop. Familiemedlemmet har brug for et besøgsvisum. Disse mennesker er på en eller anden måde forpligtet, og for Enhedslistens vedkommende kan vi da sagtens gå med til at sige, at der da kunne være en idé i at kigge på sikkerhedsstillelse i forbindelse med, at man inviterer et familiemedlem herop.
Det, der er væsentlig for os, er, at man ikke vurderer den slags sager på baggrund af, hvilket land familiemedlemmet bor i.
Hr. Jesper Langballe vil jeg godt berolige med, at det her forslag ikke handler om noget retskrav for nogen som helst mennesker på at besøge hr. Jesper Langballe. Ingen skal have retskrav på det. Det handler om et retskrav på besøgsvisum, hvis man skal besøge et familiemedlem i det her land, og det er jo altid meget rart.
Jeg vil også godt berolige hr. Jesper Langballe med, at det her forslag heller ikke handler om, at vi vil have hele den tredje verdens befolkning til at bo i Europa. Det står der heller ikke noget om i forslaget, og derfor vil jeg godt afkræfte, at det er det, det går ud på.
Til fru Henriette Kjær vil jeg sige: Tak for rosen for ihærdighed. Det er jo altid rart at blive rost for ihærdighed, men jeg vil dog godt lige tilføje, at desværre er det ikke helt korrekt, for godt nok fremsatte vi forslaget for et halvt år siden, men det nåede desværre aldrig at blive behandlet, så derfor er ihærdigheden ikke så stor, som fru Henriette Kjær gerne vil rose os for. Men hellere for meget ros end for lidt ros, det har jeg altid lagt vægt på.
Så fremhæver fru Henriette Kjær også, at sagen jo er, at det store flertal, 89 pct., faktisk får deres visum. Jeg synes faktisk, det er et dårligt argument. Jeg synes, at det, at et stort flertal får visum, ikke er noget særlig godt argument for, hvorfor mindretallet skal forskelsbehandles. Overført til en lang række andre områder synes jeg, det er en meget farlig tilgang til, hvordan vi lovgiver i det her land, hvis vi siger, at flertallet jo har det godt nok, så skråt op med de sidste 11 pct. Det synes jeg at vi skal passe på med.
Til hr. Morten Østergaard: Jeg har jo selvfølgelig fuld forståelse for, at vi på europæisk plan kunne have nogle fælles regler. Det ville selvfølgelig kun gøre det bedre, det er der ingen tvivl om. Altså, jo flere lande de her regler skulle gælde i, jo bedre, men jeg bliver bare nødt til at sige, at det er et af de problemer, der er ved Schengensamarbejdet. Et af problemerne ved det hersens europæiske samarbejde er jo, at det også definerer nogle tårnhøje mure over for verden uden for Europa. Det er måske derfor, at det er så svært at komme igennem med lidt mere åbenhed uden for Schengensamarbejdet grænser. Men jeg ønsker alt muligt held og lykke med, at vi får ændret reglerne for Schengensamarbejdet, sådan at det bliver muligt at få vedtaget det her forslag engang i fremtiden.
Med de her ord bare tak for debatten.