Jeg vil gerne have lov til at takke for de mange gode kommentarer, vi har fået med på vejen, og jeg vil sådan set også gerne have lov til at takke for de mindre gode.
Der er nogle, der har prøvet at lægge det i forslaget, at vi ved at nævne eksempler, f.eks. at man gør det på en anden måde i Sønderjylland, skulle have nogle særlige brændende ønsker om at gå væk fra de elektroniske systemer og tilbage til de gammeldags papirudgaver. Det er selvfølgelig ingenlunde tilfældet, ligesom det heller ikke er tilfældet, som hr. Jesper Langballe fra Dansk Folkeparti antydede, at vi prøver at påstå, at en overflytning af civilregistreringen skulle være en tilbagevenden til tiden, før religionsfriheden blev indført. Det har vi trods alt ikke prøvet at få ind i forslaget, selv om nogle har prøvet at fejllæse det på den måde. Det har vi ikke haft nogen intentioner om, men man skal jo lægge øre til meget.
Jeg vil sige, at det er rigtigt opfattet, sådan som det især er opfattet af Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten, at vi prøver at rejse en principiel politisk debat om, hvilke opgaver staten kan tillægge kirken. Men jeg vil også godt rose både kirkeministeren og i virkeligheden flere af ordførerne fra de borgerlige partier, fordi de i hvert fald til en vis grad prøver at udvise forståelse for, at der kan være nogle følelser hos f.eks. religiøse mindretal, der gør, at man skal tage nogle særlige hensyn. Det synes jeg faktisk der har været bred forståelse for i debatten her i dag, og jeg synes faktisk også, det er godt at få sendt det signal fra Folketinget til nogle af de religiøse mindretal, der jo, som bl.a. den konservative ordfører, fru Charlotte Dyremose, nævnte, har talt offentligt om, at de føler, det har været et problem. Der har været nævnt baptisterne, og der har også været nævnt katolikkerne af kirkeministeren, så jeg synes faktisk, det er et godt og vigtigt signal, vi hermed får sendt fra Folketingets side.
Med hensyn til den teknologiske udvikling gør den jo, at
i fremtiden kan vi alle sammen via vores elektroniske signatur selv foretage registreringen, og det er jo på det rene serviceområde sådan set fint nok for enkeltindividet. Jeg har forstået, at i folkekirken vil det stadig være sådan, at kordegnene kan foretage den, og jeg synes, det ville være interessant at diskutere her i Folketinget - det får vi sikkert også lejlighed til i den kommende tid - hvordan de øvrige anerkendte trossamfund kunne få en lignende mulighed som folkekirken og dermed i virkeligheden blive sidestillet med folkekirken, som den socialdemokratiske ordfører, fru Karen J. Klint, nævnte i sin ordførertale. Jeg synes faktisk, det var en meget interessant vej, fru Karen J. Klint foreslog at følge.
Endelig er vi også nødt til at se på, hvem der skal stå bag det, der ligger bag skærmen. Det er jo fint nok, at man ud fra et servicesynspunkt kan sige, at vi alle skal kunne få adgang til systemet, for så er alle ligestillede, og så er alt fint. Men jeg indrømmer gerne til både fru Karen J. Klint og fru Charlotte Dyremose, at for Det Radikale Venstre betyder det faktisk noget, om det på den anden side af skærmen er i folkekirkeregi, eller det er i et rent statsligt offentlighedsregi. Den pointe skal også med.
Fru Karen J. Klint nævnte, at vi eventuelt skulle tage spørgsmålet med i en større debat om, hvordan vi kan modernisere forskellige forhold og se på forskellige områder, som sorterer under folkekirken. Det er vi selvfølgelig altid interesserede i at diskutere fra radikal side.
Alt i alt vil jeg faktisk gerne takke for de besvarelser, der er kommet. Jeg synes, at den teknologiske udvikling gør, at vi kommer i en mindre slem situation, end vi har været hidtil, hvis man kan sige det sådan, og vi vil gerne prøve at arbejde lidt videre med, hvordan man kan ligestille, både med hensyn til borgernes adgang til systemet og med hensyn til ejerskabet til det, der ligger på den anden side af skærmen.