Miljøministeren (Connie Hedegaard):
Allerførst: Tak for den varme velkomst. Jeg ved, at hr. Keld Albrechtsen i hvert fald aldrig svigter, når det gælder at få fyldt Folketingets spørgetid og det både skriftligt og mundtligt - og det er jo en slags kompliment.
Men allerførst må jeg sige, at jeg overhovedet ikke accepterer spørgerens præmis. Som bekendt har landet jo ikke skiftet regering, landet har fået en ny miljøminister, en konservativ miljøminister, men det er jo altså 2 måneder siden, og efter min bedste overbevisning er det absurd at efterlyse, som det fremgår af spørgsmålets formulering, afgørende ændringer på 2 måneder. Så kvikt ændrer et lands miljøpolitik sig altså ikke afgørende; det gør en regerings miljøpolitik selvsagt heller ikke, og det er der så heller ingen grund til.
Naturligvis vil der hele tiden være nye mål, og der vil være nye prioriteringer, men faktum er jo, at mange af de mål og handlingsplaner, vi arbejder med, har en tidshorisont på mange år, nogle op til en halv snes år, og det gælder både nationalt og internationalt; tag f.eks. vandmiljøplanen fra i foråret.
Andre ting er så forligsstof, f.eks. naturforliget fra maj 2003, og det ville da ærlig talt være mærkeligt at lave afgørende ændringer på områder, hvor et flertal i Folketinget inden for de allerseneste år har vedtaget forlig/love eller på anden vis har forpligtet sig på en bestemt politik. Tag bare den skovlov, der lige er trådt i kraft, og den ændrede naturbeskyttelseslov, og man kunne nævne mange flere eksempler.
Igen er der jo altså ting, som der slet ikke er grund til at ændre. Eksempelvis fortsætter jeg da gerne linjen med at prioritere vand og natur, som det sker med de i alt 200 mio. kr. over de næste 4 år til et særligt initiativ vedrørende natur og vand. Virksomhedsordningen er lige trådt
i kraft, og det er et spor fra min forgænger, som jeg selvfølgelig gerne viderefører. Ordningen tilbagefører som bekendt CO2-afgifter til projekter inden for områder, der har potentiale for væsentlige miljøgevinster. Men så har en ny minister selvfølgelig også nye prioriteringer. Jeg har eksempelvis prioriteret at få gjort det helt klart, at nedgangslinjen i de økonomiske bevillinger til miljøområdet stoppes; jeg har sat håndhævelse på dagsordenen, bl.a. ud fra et klart ønske om, at systemet i langt højere grad skal være præventivt; jeg har fået regeringens opbakning til, at Danmark i forbindelse med Lissabonprocessen argumenterer stærkt for at prioritere miljøteknologi ud fra en tankegang om, at miljø og innovation inden for miljø kan bidrage til EU's vækst og beskæftigelse, fordi miljø ikke kun er en udgift, men i den grad også er en investering i fremtiden; jeg har også givet grønt lys for, at der blev udsendt en pjece om tilpasning til klimaforandringerne, og som noget nyt, at der nu bliver igangsat et arbejde med en egentlig tilpasningsstrategi. Det sidste, jeg så kan nå at sige her, er, at jeg har fået en ny beføjelse på jordforureningsområdet, så miljøministeren får bemyndigelse til at ændre regionernes prioritering i større jordforureningssager, lidt i forlængelse af den linje, jeg jo også lagde i forbindelse med sagen om Kærgård Plantage.