Hr. Aage Frandsen spørger, om regeringen har en strategi for, at alle unge får en ungdomsuddannelse. Det korte svar er ja, og det fremgår i øvrigt af regeringens handlingsplan »Bedre uddannelser«, at regeringen har som mål, at så mange som overhovedet muligt gennemfører en kompetencegivende uddannelse.
Regeringen ønsker, at vore børn og unge og voksne i øvrigt lærer noget, og at den andel, der ikke får en uddannelse, bliver så lille som overhovedet muligt.
Men det er ikke ligegyldigt, hvad uddannelsen indeholder, og det er heller ikke ligegyldigt, om uddannelsen giver den unge formel studie- eller erhvervskompetence eller ej, og derfor har vi sat fokus på de formelt kompetencegivende uddannelser.
Vi har også lagt vægt på, at uddannelserne skal kunne bidrage til vækst og give de unge grundlag for beskæftigelse på arbejdsmarkedet. Det giver f.eks. ikke mening at uddanne unge til arbejdsløshed gennem skolepraktik og samtidig mangle uddannet arbejdskraft på andre områder.
Hr. Aage Frandsen siger, at regeringens aftale med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet inden for erhvervsuddannelserne har forringet de unges uddannelsesmuligheder. Intet kan være mere forkert. I erhvervsuddannelserne skal de fleste i praktik i en virksomhed. Derfor sigter aftalen og den tilhørende lovgivning mod at skabe balance mellem virksomhedernes udbud og elevernes efterspørgsel efter praktikpladser.
Det er blevet muligt for os at gribe selektivt ind, så vi kan undgå uhensigtsmæssig brug af skolepraktik. Skolepraktikken er nu målrettet dels de områder, hvor der kan forudses behov for uddannet arbejdskraft, dels de elever, der uforskyldt har mistet deres praktikplads. Herudover har vi skabt nye uddannelsesmuligheder, bl.a. i EUD+, og mindst 20 nye erhvervsuddannelser og 15 nye trin i eksisterende erhvervsuddannelser.
Endvidere har vi gjort indgangen til social- og sundhedsuddannelserne mere fleksibel, så de praktisk orienterede unge har bedre muligheder for at gennemføre uddannelserne. Endelig vil jeg pege på, at vi har lavet en vejledningsreform, hvis mål jo netop er at sikre, at de unge bliver vejledt til at kunne gennemføre en uddannelse.
Sidst, men ikke mindst, vil jeg pege på ændringerne i folkeskoleloven, som jo netop har til formål at sikre, at alle unge får de færdigheder, der er behov for for efterfølgende at kunne begå sig i videreuddannelsessystemet.
Jeg kan derfor slet ikke se noget grundlag for den pessimisme, som hr. Aage Frandsen stiller til skue her i dag.