§ 20-spørgsmål S 1727 Om kanonudvalgets liste.

Til: Minister for ligestilling Eva Kjer Hansen (V)
Dato: 03-01-2005
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 03-01-2005
Endelig besvarelse 13-01-2005
Supplerende besvarelse 01-02-2005
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren give en redegørelse for, hvorledes hun har forsøgt at sikre, at elever og studerende i det danske uddannelsessystem uanset køn tilbydes lige gode muligheder for 'at få udvidet deres omverdensforståelse og komme i dialog med deres personlige udvikling' som intentionerne med kanonlisten er ifølge kanonudvalgets egen rapport som gengivet i Politiken den 17. december 2004, til trods for at det ene køn er vildt underrepræsenteret i både proces og produkt?
Skriftlig begrundelse:
Kunst og litteratur udført af kvinder er gennem tiderne blevet vurderet efter tidligere tiders patriarkalske normer. Det har til stadighed betydet en usynliggørelse, som gør det svært for nutidens unge af begge køn at spejle sig i den og forstå den underordning, kvindelige kunstnere også i dag underlægges ved indkøb til museer, offentlige bygninger osv. En fortsættelse af denne tradition virker både uprofessionel og gammeldags og sikrer ikke den fornødne kvalitet.
Dokumentdato: 01-02-2005
Modtaget: 01-02-2005
Omdelt: 03-02-2005

Supplerende svar på spm. nr. S 1727

D.3.2.67 endeligt svar på spm 1727. Margot Torp (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 13-01-2005
Modtaget: 13-01-2005
Omdelt: 13-01-2005

Svar på spm. nr. S 1727

D.3.2.67 foreløbigt svar på spm 1727. Margot Torp (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 03-01-2005
Modtaget: 03-01-2005
Omdelt: 03-01-2005

Vil ministeren give en redegørelse for, hvorledes hun har forsøgt at sikre, at elever og studerende i det danske uddannelsessystem uanset køn tilbydes lige gode muligheder for 'at få udvidet deres omverdensforståelse og komme i dialog med deres personlig

Vil ministeren give en redegørelse for, hvorledes hun har forsøgt at sikre, at elever og studerende i det danske uddannelsessystem uanset køn tilbydes lige gode muligheder for 'at få udvidet deres omverdensforståelse og komme i dialog med deres personlig (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 01-02-2005
Modtaget: 01-02-2005
Omdelt: 03-02-2005

Supplerende svar på spm. nr. S 1727

D.3.2.67 endeligt svar på spm 1727. Margot Torp (pdf-version)
Html-version