Tak. Jeg har det med at glemme, at rækkefølgen er omvendt, når det er beslutningsforslag, vi behandler, så jeg sad lige og tænkte, at nu kommer der en anden socialdemokrat på talerstolen, nemlig ordføreren. Men tusind tak for muligheden for at drøfte endnu et forslag på handicapområdet. Jeg vil sige det sådan, at jeg synes, at det her måske er det mest dilemmafyldte af de tre beslutningsforslag, som vi behandler her i dag, og så meget desto mere vil jeg sige tak for muligheden for, at vi får lov til at vende det med hinanden.
Jeg er sådan set ikke i tvivl om konklusionen, så den kan jeg lige så godt sige med det samme: Regeringen støtter ikke beslutningsforslaget. Det er der forskellige årsager til, mest af alt det her med at lægge så relativt præcis en variant frem. Og at det skal være inden oktober 2024, mener jeg simpelt hen ikke er realistisk. Det er bare for at sige, at vi ikke kommer til at støtte beslutningsforslaget, men at jeg synes, der bliver understreget nogle ting her, som er vigtige.
Derfor vil jeg også gerne tilkendegive, at jeg har et ønske om at kigge på reglerne på handicapområdet. Nu har jeg jo siddet som børne- og undervisningsminister i en del år, og der er ikke nogen tvivl om, at der er en form for krydspres; altså, der er simpelt hen et stort problem omkring skolevægring. Det vil sige, at det her med at skaffe de rigtige tilbud på de rigtige tidspunkter til de rigtige børn på en måde, så de faktisk indgår i det skolefællesskab, som vi alle sammen har ret til, i sagens natur er en fuldstændig afgørende ting. Og noget af det, som jeg selv har været meget optaget af, og som regeringen er optaget af, er det lavtærskeltilbud, som ligger som en del af 10-årsplanen på psykiatriområdet.
Det er mit håb og mit ønske – og det er det, der har været idéen med det – at det skal bidrage til at afhjælpe i forhold til den tid, der for rigtig mange familier går med udredninger og det overhovedet at få den relevante hjælp, der skal til, for at man kan komme rundt om, hvorfor ens barn mistrives, og om der er tale om et psykisk handicap, eller om der er tale om psykiske lidelser. Det er ting, som vi meget sjældent i debatten skiller ad; det bliver ligesom puttet ned i én stor krukke, og det gør også, at det så kan være enormt forvirrende og umuligt at få hjælpen på det rigtige tidspunkt for de forældre og deres børn, som det drejer sig om.
Så det er altså ikke nogen hemmelighed, at vi fra regeringens side mener, at det er for regeltungt og for sagsbehandlingstungt, og at der er alt for mange benspænd for forældre til børn med i særdeleshed psykiske handicap i forhold til både skoleområdet og socialområdet, og bl.a. derfor har lige præcis den anbefaling om lavtærskeltilbud i psykiatriplanen været afgørende vigtig. Men jeg vil altså ikke være klar til at kunne garantere, at vi kan sætte noget i søen inden oktober 2024 i forlængelse af det her beslutningsforslag, og jeg kan derfor ikke bakke op om det.
Så vil jeg sige, at der er nogle udfordringer og nogle ret tunge dilemmaer i forhold til at udvide målgruppen for tabt arbejdsfortjeneste til også at omfatte forældre til børn med midlertidige funktionsnedsættelser, eksempelvis angst og depression. Når jeg siger det, er det, fordi jeg går ret meget op i, at vi sørger for at få adskilt, hvad der er handicap, og hvad der er psykiske lidelser. Og noget af det, jeg faktisk er ret bekymret over, er, at vi ellers får set på eksempelvis den gruppe, som også nævnes her fra talerstolen af ordføreren for forslagsstillerne, nemlig børn med autisme, som noget, der nok går over med tiden. Nej, det at have autisme er et handicap. Ofte er det sådan, at de ting bliver lagt i samme gruppe som eksempelvis angst og depression, og det er fuldstændig forskellige planeter. Der selvfølgelig behov for hjælp og støtte i begge situationer, men det er bare to forskellige typer af hjælp og støtte, der er behov for. Jeg har det sådan – men det behøver jeg ikke at sige til ordførerne her i salen, fordi her beskæftiger alle sig med det i hverdagen og er derfor fuldstændig klar over det – at jeg mener, at debatten indimellem bærer præg af, at vi ikke nuancerer, hvad det er, der er behov for, og så kommer det simpelt hen til at virke på samme måde, som hvis vi sad og talte om, at man skal behandle kræft på samme måde, som man behandler et dobbelt benbrud. Begge dele er alvorligt, men vi ved jo alle sammen godt, at det er nogle fuldstændig forskellige ting, der skal til.
Min bekymring med hensyn til at udvide målgruppen i forhold til børn med midlertidige funktionsnedsættelser og skolevægring er, at man så fjerner fokus fra det, som jeg mener der skal til, og det, som vi fra regeringens side mener der skal til, nemlig at man får ro om situationen og får fokuseret på at skabe det rigtige skoletilbud. Det findes i rigtig mange forskellige varianter, herunder har man jo ret til at blive hjemmeundervist, hvis man i en periode ikke kan deltage i den almindelige undervisning på skolen. Så det er bare for at sige, at jeg simpelt hen mener, at fokus bliver lagt det forkerte sted, hvis man lægger sit fokus på at udvide målgruppen for tabt arbejdsfortjeneste. Det er ikke løsningen på ufrivilligt skolefravær.
Jeg tror, at de fleste af os under corona konstaterede, hvis vi ikke vidste det i forvejen – begge mine forældre er lærere, så jeg vidste det godt i forvejen – at der er noget, vi ikke kan; vi har ret svært ved at undervise vores egne børn. Det vil sige, at det, man skal have ret til, og det, man allerede har ret til ifølge lovgivningen, jo er at blive undervist på de præmisser, der nu engang er, og det betyder ultimativt også, at man har ret til at blive eneundervist derhjemme, hvis det er det, der kan lade sig gøre, i forhold til hvor barnet er henne.
Jeg ville langt hellere have, at de rettigheder, man allerede har, faktisk blev efterlevet, end at vi lagde ansvaret for at tage sig af barnet hos forældrene og dermed jo også i sidste ende parkerer en undervisningsopgave hos forældrene, da de fleste af os ikke har nogen uddannelse til at varetage den opgave. Derfor mener jeg, at vi skal skabe ro og stabilitet, sørge for, at de rettigheder, man har, bliver efterlevet, at barnet eller den unge så vidt muligt skal have den rette støtte og hjælp til at vende tilbage til skolen og til en form for skoletilbud, som faktisk passer til det barn, man taler om, at man forebygger i forhold til udfordringerne, og at der på tværs af undervisningsområdet og social- og sundhedsområdet iværksættes de nødvendige indsatser for at opnå det, og det er jo efter min mening bl.a. lavtærskeltilbud inden for psykiatrien, og jeg har været rigtig glad for, at bl.a. SF i forbindelse med forhandlingerne om det har lagt meget vægt på, at det ikke kun var Sundhedsministeriet, der inviterede og forestod forhandlingerne, men at det netop var en bredere kreds af ministre – det var forud for valget – og jeg var meget glad for at blive inviteret med i det forhandlingsrum, bl.a. på opfordring fra SF.
Der er selvfølgelig en eller anden form for risiko for, at man, hvis man kan slippe af sted med, at man parkerer børnene derhjemme og forældrene får ansvaret, så ikke leverer det skoletilbud, der skal til. Så jeg ville simpelt hen være bekymret for at gå ned ad den vej, at man udvidede målgruppen for tabt arbejdsfortjeneste der, hvor vi taler om midlertidige funktionsnedsættelser. Det gør vi jo ikke, når vi taler om børn med autisme. Altså, hvis jeg skal vende tilbage til, hvornår det er, vi taler om et handicap, og hvornår det er, vi taler om midlertidige funktionsnedsættelser, mener jeg som sagt, det er to forskellige ting. Børn med autisme skal selvfølgelig også hjælpes tilbage i det rigtige og relevante skoletilbud, men det er bare for at sige, at udvider vi det til midlertidige funktionsnedsættelser, ville man eksempelvis også i forbindelse med angstdiagnoser og andet skulle have det med.
Så den her risiko for, at man nedprioriterer indsatserne i forhold til skoletilbuddet, mener jeg er til stede – det ville jeg simpelt hen være bekymret for. Det er vigtigt, at det er skolen, der har pligt til at tilbyde barnet og den unge den nødvendige støtte, herunder jo specialundervisning og i sidste ende også undervisning en til en hjemme, hvis det er sådan, at det er det, der kan gennemføres. Det er det, man kalder sygeundervisning, og det skal tilbydes under sygefravær af længere varighed.
Det her forslag om at sidestille tabt arbejdsfortjeneste med lønindkomst, som er den anden del af forslaget, sådan at modtagere af tabt arbejdsfortjeneste kan være medlemmer af en a-kasse og opnå ret til dagpenge, kan vi heller ikke fra regeringens side bakke op om. Kort fortalt handler det om, at du bryder med det grundlæggende princip i dagpengesystemet, at man ikke kan optjene ret til én offentlig ydelse baseret på, at man modtager en anden offentlig ydelse.
I forhold til de resterende konkrete elementer i forslaget vil jeg sige, at der er nogle gode idéer iblandt dem, men der er også nogle udfordringer og nogle uhensigtsmæssigheder. Men det er klart, at vi vil kigge videre på de her ting i forbindelse med forenkling og afbureaukratisering på handicapområdet. Så jeg vil sige tusind tak for at tage det op, men som sagt synes jeg, der er nogle ret dybe dilemmaer i, hvordan vi griber det fænomen an, at der er en så udbredt skolevægring, som der er i de her år.