Det her beslutningsforslag er jo i virkeligheden det ypperste eksempel på, hvordan man laver et rigtig godt gruppearbejde, og derfor vil jeg opfordre ordførerne fra Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti til at lytte efter, for måske er det her, vi kan komme ind til kernen af, hvad det er, et gruppearbejde kan.
For det, der er sagens kerne med det her beslutningsforslag, er jo, at det hele tiden udvikler sig. Det er faktisk ikke de samme bemærkninger, vi har. Siden vi første gang foreslog, at man skulle have muligheden for at genindføre gruppeeksamen i hele uddannelsessystemet, har det jo vist sig, at flere og flere har meldt sig på banen og gerne vil kvalificere vores forslag. Jeg vil godt nævne nogle af de nye ting, som der er kommet med, og måske lige sige i en parentes, at det da må have undret ordførerne fra Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti, hvor alene de egentlig står med den her modstand mod gruppeeksamen.
Vi har faktisk gjort os umage med at lytte til omverdenen og tage argumenterne ind, og vi kan faktisk ikke finde nogen i omverdenen blandt interesseorganisationer, uddannelsessteder, virksomheder og senest nu ingeniørernes censorkorps, der siger, at det her er helt meningsløst. Men vi vil genfremsætte det igen kvalificeret med yderligere argumenter fra omverdenen, for det er jo essensen af et gruppearbejde, at det bliver bedre og bedre, når vi slår pjalterne sammen. Så kan det jo være på et tidspunkt, at Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti vil overveje, om det kunne have nogle kvaliteter.
Det, som der bl.a. er kommet med som det nye, er jo, som jeg nævnte før, at ingeniørernes censorkorps faktisk har undersøgt, hvad konsekvensen har været af, at man ikke kan gennemføre en gruppeeksamen længere. Det, de siger, som jo er meget interessant, er, at et af de hovedkritikpunkter, som kom fra Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti, nemlig at man jo bare fik ens karakterer, når man gik til eksamen som gruppe, har vist sig ikke at holde stik. Nej, man får faktisk mere ens karakterer, når man ikke går til gruppeeksamen. Det er da tankevækkende. Men nu bliver det så brugt som et argument her fra talerstolen, at det tværtimod er en fordel, at karaktererne er blevet mere ens, for sådan må det være, når man arbejder med det individuelt. Altså, jeg forstår ikke argumentationen, og det er jo derfor, at vi i oppositionen har valgt at lytte til den del af omverdenen, der har fingrene helt nede i bolledejen, herunder dem, der aftager de mange studerende, som nogle gange går til gruppeeksamen.
Jeg tror også, at Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti har den opfattelse, at der ikke foregår andet end gruppeeksamener. Der foregår heldigvis meget andet, og selvfølgelig skal der også være individuelle eksamener. Hele pointen er, at man skal have nogle prøveformer, der afspejler en bred vifte af kompetencer, som der skal evalueres i. Et godt eksempel på gruppearbejdets karakter, som også er med i bemærkningerne, er det, som hr. Per Clausen fra Enhedslisten nævnte, nemlig at det her jo er et samarbejde på tværs mellem uddannelsesordførere og forskningsordførere. Og i den forbindelse er det jo interessant, at videnskabsministerens egen tænketank, som hr. Per Clausen nævnte, har peget på, at hvis man skal bryde den negative sociale arv i forhold til universiteterne, er ikke bare gruppearbejde, men også muligheden for at kunne arbejde så langt frem, at man også går til eksamen, faktisk med til at løfte - igen ikke for at man skal blive ens, men fordi man faktisk understøtter hinanden i en proces, man kunne kalde plus-plus.
Vi vil give muligheden for at overveje fordelene ved gruppeeksamen, og vi lover også, at når vi fremsætter beslutningsforslaget næste gang, vil bemærkningerne være udvidet med yderligere eksempler. Så kan det jo være på et tidspunkt, at en sag, som indtil nu vist ikke rigtig har været en vindersag for regeringen, hvis man kan sige det på den måde, kunne ende med at blive det, hvis Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti nåede frem til at sige, at de faktisk lytter til hele omverdenen, der synes, at det er en god idé at gennemføre det, og så kunne de måske få et lille plus på kontoen ved at lytte til et kollektivt gruppeeksamensprojekt, som det her er.