Det er jo klart, at Kina ser ud til at have gjort tingene vanskeligere for sig selv med den lov. Den stemning for at ophæve våbenembargoen, som siden december 2003 har været fremherskende i større og større kredse af EU, er jo kølnet noget, og det er næppe uden forbindelse med, at man har gennemført denne antiløsrivelseslov, vi talte om lige før. Det vil sige, at Kina for så vidt allerede har mærket reaktionerne og er blevet trukket et skridt tilbage.
Men når der i EU har været en stigende opfattelse af, at tiden er løbet fra våbenembargoen, skyldes det, at siden den blev indført, har EU jo søgt at etablere et strategisk partnerskab med Kina. Mange EU-lande og Kina selv henviser til, at våbenembargoen er et instrument, som ikke rigtig rimer med strategisk partnerskab, men et instrument, man bruger over for lande som Burma, Sudan og Zimbabwe, og den kategori hører Kina jo ikke til.
Jeg vil godt understrege, at EU ikke ønsker, at en ophævelse af våbenembargoen skal føre til en stigning i våbeneksporten til Kina. Dette er klart udtrykt i erklæringen fra Det Europæiske Råd fra december 2004, hvor det hedder:
»Resultatet af en beslutning må ikke være en øget våbeneksport fra EU-medlemsstaterne til Kina hverken med hensyn til kvantitet eller kvalitet.«
Endelig har EU markeret, at der ønskes forbedringer på menneskerettighedsområdet, og det er den danske regering jo enig i. Vi har i forhandlingerne hele tiden lagt vægt på at opnå en styrkelse af EU's adfærdskodeks for våbeneksport, og som forhandlingerne står, ser det altså ud til, at vi får en sådan styrkelse af adfærdskodeksen for våbeneksport, og det betyder en generel styrkelse, som vil gælde al våbeneksport. Man har også fået noget, der hedder en toolbox, som betyder, at man kan holde øje med alle de lande, man har ophævet våbenembargoen over for, så vi har altså under hele denne proces lagt megen vægt på at benytte situationen til at arbejde for fremskridt på menneskerettighedsområdet.
Hvad angår den sidste del af spørgsmålet, altså hvordan Danmark vil agere, når sagen på et eller andet tidspunkt måtte blive taget op til beslutning i EU, er det jo spørgeren fuldstændig bekendt, at der er givet et fortroligt forhandlingsmandat i Folketingets Europaudvalg. Det ville altså være fuldstændig utilstedeligt, hvis jeg stod her og brød den fortrolighed, der er besluttet i Folketingets Europaudvalg.