Første behandling af det her beslutningsforslag var en noget alternativ oplevelse af, hvordan demokratiet fungerer, at man kan have nogle principper, have nogle visioner og nogle ønsker om, hvordan samfundet skal udvikle sig, men når det kommer til stykket, vil man ikke rigtig stå ved de pæne ord, man bruger.
Det kan jo ikke komme bag på nogen, at det netop skal være i et EU-anliggende, at sådan en linje bliver anlagt, og derfor synes jeg også, at det, vi har konstateret ved førstebehandlingen og forventelig også vil konstatere her ved andenbehandlingen, er symptomatisk for hele den debat, der har været om servicedirektivet. F.eks. har jeg kunnet konstatere, at man i Socialdemokratiet er meget positiv over for det beslutningsforslag, som Dansk Folkeparti her har fremsat, et beslutningsforslag, der skal sikre, at man i Danmark arbejder ud fra det helt naturlige aksiom, at man overholder danske løn- og arbejdsmarkedsvilkår. Således skriver partiet f.eks. i sit betænkningsbidrag her, at servicedirektivet kommer til at hvile på et princip om, at det er værtslandets normer, der er gældende for virksomhederne. Kun et sådant udgangspunkt kan sikre imod en underminering af nationale overenskomster om løn- og arbejdsvilkår. Ønsker man at køre bil i et fremmed land, må man også respektere færdselsreglerne dér.
Det er Socialdemokratiets holdning. Men hvad er det så, der er Socialdemokratiets handling? Det er, at man stemmer imod det beslutningsforslag, som Dansk Folkeparti har fremsat. Det er fuldstændig uforståeligt, at man på den ene side kan slå sig op som et arbejderparti, der ønsker at sikre danske arbejdstagere i Danmark, kan slå sig op som et arbejderparti, der vil sørge for, at danske løn- og overenskomstaftaler og love overholdes i Danmark, når man på den anden side stemmer imod et beslutningsforslag, som netop har dette grundsynspunkt i sin substans.
Hvad er det så, vi står over for? Hvad er det for nogle spørgsmål, vi tager stilling til, når vi stemmer om det her? Først og fremmest må man jo stille sig det spørgsmål, hvorfor vi overhovedet skal have et direktiv. Her har regeringen givet i hvert fald nogle svar om, at det vil skabe 600.000 arbejdspladser i EU. Det er en vækst på 0,3 pct. i EU samlet set, og man forventer 0,2 pct. vækst i Danmark. Hvor tallene stammer fra, kan man ikke rigtig få noget svar på, om det er nettotal, eller om det er bruttotal, kan man ikke rigtig få noget svar på.
Det eneste, man kan få, er en fuldstændig hovedløs tro på, at alt, hvad der kommer fra EU, ufravigelig skaber positive vilkår, uanset at man i en lang række fagforeninger, HTS, LO sammen med CO-Industri, Det Kommunale Kartel og en lang række andre organisationer, som arbejder med de her forhold til daglig, har store bekymringer, fordi det naturligvis er en fuldstændig underminering af den måde, vi har indrettet vores samfund på, hvis andre landes borgere kan arbejde i Danmark på danske arbejdspladser under de vilkår, som andre landes politikere i andre landes parlamenter har fastsat. Det er en underminering af velfærdssamfundet, og det er fuldstændig uforståeligt, at man ikke ønsker at modvirke det og sige klart og utvetydigt ved at støtte Dansk Folkepartis forslag, at den udvikling er og bliver uacceptabel.
Hvad er det så, vi får som begrundelse? Det er sådan nogle formalistiske betragtninger om, at det er meget bedre, at det her foregår i Europaudvalget, end at det foregår i Folketingssalen. Det er meget bedre, at vi tager diskussionen bag lukkede døre, hvor borgerne ikke kan være med, hvor folk ikke har adgang, hvor pressen ikke kan referere, end at vi gør det her i Folketingssalen, hvor der er fri adgang til alle pladser.
Det er en hyklerisk indstilling, og det er en underminering af velfærdssamfundets fundament. Jeg er forundret, skuffet, jeg kan ikke finde stærke nok adjektiver til at udtrykke min beklagelse over, at man ikke har kunnet vinde større opbakning til et beslutningsforslag, som vil sikre det helt fornuftige princip, at i Danmark arbejder vi på danske vilkår.