Udvalget har bl.a. anmodet ministeren om at redegøre
for:
- Hvordan transportministeren kan mene, at den nye 10-årige
kontrakt er et skridt væk fra IC4, når det eksplicit
fremgår, at det lægges til grund, at DSB
fortsætter med IC4/IC2, og at togene i en periode efter
elektrificeringen af hovedstrækningerne forventes at betjene
IC-trafikken?
- Hvordan vil ministeren få de nye køreplaner og
løfter om flere tog og bedre service til passagererne til at
hænge sammen, når Deloitte netop har dumpet DSB's egen
plan for at erstatte IC4-togene?
- I hvilket omfang den nye kontrakt med DSB bidrager til at opfylde
regeringens valgløfter om, at priserne på kollektiv
trafik ikke skulle stige mere end forbrugerpriserne, og at
månedskort og klippekort ville blive 20-40 pct.
billigere?
Samrådsspørgsmålene er stillet af Kristian Pihl
Lorentzen (V), Mike Legarth (KF) og Villum Christensen (LA).