L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven og skatteforvaltningsloven.

(Regelforenkling med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Om lovforslaget

Sagsgang:
Fremsat 03-10-2023
1. behandlet / henvist til udvalg 10-11-2023
Betænkning afgivet 12-12-2023
2. behandlet/direkte til 3. behandling 14-12-2023
3. behandlet, vedtaget 19-12-2023
Ministerområde:
Skatteministeriet
Resumé:
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række forbedringer af motorlovgivningen med henblik på at fremme og styrke regelefterlevelsen og lette administrationen samt udvide adgangen til ekstraordinær genoptagelse af en skatteansættelse i visse tilfælde, hvor en dobbeltbeskatningsoverenskomst indeholder regler om, at den nationale ansættelses- og inddrivelsesprocedure skal stilles i bero, mens der søges en løsning mellem myndighederne.

Det foreslås at afgiftsfritagne køretøjer med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, f.eks. taxier, lejlighedsvis må køre med småforsendelser uden ledsager og foretage kørsel for sociale myndigheder. Det foreslås desuden at afgiftsfritage blodbusser på grund af det vigtige samfundsmæssige formål, som de tjener. Det foreslås endvidere at forenkle afgiftsberegningen af visse autocampere, så de altid afgiftsberigtiges med 45 pct.

Desuden foreslås det at bemyndige skatteministeren til at fastsætte regler om den sikkerhedsstillelse, som virksomheder med tilladelse til at beregne og angive afgift i Køretøjsregistret (selvanmeldere) og evt. til også at angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer (selvangivere) skal præstere. Herudover foreslås det, at Skatteforvaltningen skal kunne undlade at frigive en sikkerhedsstillelse under en kontrolsag for at sikre, at der er midler til at dække virksomhedens afgifter.

Yderligere foreslås det, at det ikke skal være muligt for selvanmeldere og selvangivere at ændre i månedsangivelsen over afgiftsberigtigede køretøjer efter indregistrering i Køretøjsregisteret. Desuden foreslås det, at virksomheder, der sælger køretøjer eller udbyder køretøjer til leasing, skal have mulighed for at bruge prøveskilte til optagelse af foto og film i reklameøjemed.

Det foreslås desuden, at værdifastsættelsen af brugte køretøjer, der er op til 5 år gamle ensartes i forhold til leasingkøretøjer, der er indregistreret første gang i Danmark som nye, og som er omfattet af genberegningskravet, så førstnævnte ikke har et loft over den afgiftspligtige værdi. Det foreslås desuden at justere reglerne for beregning af grønne afgifter og tillæg til registreringsafgift for køretøjer over 2.585 kg, så det ikke er mere fordelagtigt at betale afgift på baggrund af en omregnet udledning efter køretøjets egenvægt end den målte udledning.

Det foreslås herudover, at den særlige procedure for partshøring på motorområdet udvides til også at kunne anvendes ved genoptagelse og ændring i køretøjers registrering samt ved genberegning og omberegning af periodiske afgifter og registreringsafgift. Derudover foreslås en række ændringer af overvejende teknisk karakter, der vurderes at være hensigtsmæssige for administrationen af motorområdet.

Endelig foreslås det at justere skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster. Det foreslås, at der i skatteforvaltningsloven indsættes en mulighed for ekstraordinær ansættelse i visse tilfælde, hvis den gensige aftaleprocedure med den kompetente myndighed i den anden stat er afsluttet uden en løsning af alle forhold. Denne del af lovforslaget har ikke været i offentlig høring forud for fremsættelsen, da der foreligger risiko for skattespekulation, som vil kunne modvirke formålet med loven.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024, dog foreslås det, at justeringen af skatteforvaltningslovens fristregler har virkning fra fremsættelsestidspunktet. Det betyder, at virkningstidspunktet vil være tidligere end lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Denne del af lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i offentlig høring med frist den 24. oktober 2023.
Afstemning:
Forslaget blev vedtaget. For stemte 108 (S, V, SF, M, DD, LA, KF, EL, RV, DF, ALT, NB og Jon Stephensen (UFG)), imod stemte 1 (Lars Boje Mathiesen (UFG)), hverken for eller imod stemte 0.