Tak for det, formand. Som det allerede har været fremme, vedrører det her forslag, som jeg jo gerne vil takke for den overvejende positive modtagelse af, fire statsstøtteordninger, der på skatteområdet er etableret til fordel for den maritime sektor. Det drejer sig om DIS-ordningen, tonnageskatteordningen, den særlige refusionsordning for sandsugere og som det fjerde om reglerne for sømandsfradrag.
Helt overordnet skal forslaget sikre, at ordningerne kan opretholdes og udvides. Det vil styrke rammevilkårene for det, vi også populært sagt kalder Det Blå Danmark, særlig for rederierne med specialskibsaktiviteter. Det er sådan, at statsstøtte kun kan ydes, når det er godkendt af EU-Kommissionen. Derfor kan Kommissionen også stille betingelser for at godkende ordningerne. I den sammenhæng må vi altså balancere behovet for støtte til erhvervet over for de krav, som Kommissionen stiller til udformningen af ordningerne.
Hvis vi først ser på DIS-ordningen, medfører den overordnet, at rederier kan udbetale en skattefri nettoløn til søfolk, der arbejder på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister. Kommissionen har godkendt den eksisterende DIS-ordning og den tilhørende udvidelse med specialskibe, bl.a. under forudsætning af at ordningen fra den 1. januar 2020 også skal omfatte skibe registreret i andre EU-lande. Det er ikke ændringer, som regeringen har ønsket. Realiteten er imidlertid, at uden ændringerne kan vi ikke opretholde DIS-ordningen. Og jeg er bare nødt til at understrege – altså virkelig understrege – at det vil være en voldsom svækkelse af hele den maritime sektor i Danmark.
Derfor ser regeringen det så også som en bunden opgave at gennemføre de foreslåede ændringer af DIS-ordningen inden årsskiftet. Da Kommissionens godkendelse af DIS-ordningen er fra før min tid som skatteminister, forventer jeg selvfølgelig også en vis bredde bag det her forslag og også – og det er jeg glad for at høre er tilfældet – at tidligere regeringspartier selvfølgelig kan bakke op om forslaget, og at vi sammen kan sikre, at DIS-ordningen kan opretholdes ikke mindst til gavn for det store plus, som både den maritime sektor, Det Blå Danmark, danske søfolk og danske rederier er for Danmark.
I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at jeg selvfølgelig er helt opmærksom på, at nogle af høringsparterne har givet udtryk for, at ændringerne ikke er til gavn for danske søfolk. Vi har lyttet til den kritik, som det også har været fremført heroppe, der er blevet rejst, og jeg har været i dialog med høringsparter og Kommissionen for at nå frem til en fælles forståelse på det område.
Når lovforslaget er vedtaget, vil regeringen sørge for, at ændringerne løbende bliver evalueret i tæt dialog med branchen. Samtidig vil regeringen undersøge mulighederne for at ændre DIS-ordningen i overensstemmelse med et ønske fra søfolkenes faglige organisationer om at gøre det lettere for danske søfolk at tage hyre på skibe, der er registreret i andre EU-lande.
Hvis vi så ser på den såkaldte tonnageskatteordning, indebærer den jo en lempelig beskatning, fordi rederierne får mulighed for at opgøre den skattepligtige indkomst på grundlag af skibenes lasteevne – altså tonnage – og ikke på grundlag af de faktiske indtægter. Som det gælder for DIS-ordningen, har Kommissionen også godkendt den eksisterende tonnageskatteordning og den udvidelse af ordningen med specialskibe, som vi vedtog her i salen for snart 4 år siden. Men også her har Kommissionen givet sin godkendelse under forudsætning af, at der gennemføres visse ændringer af ordningen, og igen er der tale om ændringer, som regeringen ikke har ønsket, men som er nødvendige, hvis ordningen skal kunne opretholdes.
Kommissionen har for det første fundet, at udvidelsen af tonnageskatteordningen med specialskibene først kan få virkning fra den 1. januar 2017 og ikke allerede fra og med indkomståret 2016, som det ellers var fastlagt i ændringsloven fra 2015 – det lovforslag, der hed L 16. Derfor foreslås der nu en ændring af bestemmelsen om virkningstidspunktet. Et tilsvarende forslag blev fremsat af den tidligere regering i foråret, men forslaget bortfaldt jo som bekendt på grund af valgudskrivelsen.
Det er også på baggrund af krav fra Kommissionen, at der foreslås begrænsninger i rederiernes adgang til at henføre visse indtægter til beskatning under den her ordning. Det gælder indtægter ved udlejning af skibe uden besætning og ved virksomhed, der udøves i nær tilknytning til rederivirksomhed.
Ved siden af de her justeringer, der altså foreslås af hensyn til vores EU-retlige forpligtelser, indgår der i lovforslaget også visse andre justeringer af tonnageskatteordningen. Baggrunden for disse justeringer er, at det har vist sig, at ordningen i visse tilfælde ikke fungerer efter hensigten.
Så er der den såkaldte refusionsordning. Den betyder jo, at søfolk, der arbejder om bord på stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, indkomstbeskattes efter de almindelige regler. Refusionsordningen for sandsugere medfører, at rederierne efterfølgende kan få refunderet 40 pct. af søfolkenes bruttoløn. Godkendelsen af den nuværende ordning udløb i januar 2019, men det forventes, at Kommissionen vil være i stand til at træffe en afgørelse om fornyet godkendelse af ordningen hurtigst muligt. I dialoger med Kommissionen er det også blevet klart, at en ny godkendelse vil være betinget af visse ændringer, herunder en mindre nedsættelse af refusionssatsen. Ud fra en samlet betragtning er det altså regeringens vurdering, at det vil være mest fordelagtigt for danske søfolk og danske sandsugere og rederier, hvis ordningen videreføres med de ændringer, som Kommissionen har krævet.
Så er der sømandsfradraget, som er et større ligningsmæssigt fradrag, der træder i stedet for andre typiske lønmodtagerfradrag. Regeringen har valgt at genfremsætte forslaget om en udvidelse af sømandsfradraget til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe, og det glæder mig selvfølgelig også, at der også er opbakning til den her del af forslaget.
Afslutningsvis vil jeg bare endnu en gang understrege, at det her er en alvorlig sag, og at Danmark er blandt verdens førende maritime nationer. Samlet set står maritime virksomheder for cirka en fjerdedel af Danmarks samlede eksport, hvilket skaber aktivitet og mange jobs rigtig mange steder i landet. De statsstøtteordninger, vi debatterer i salen her i dag, er helt afgørende for den maritime sektors konkurrencedygtighed på verdensmarkedet. Samlet set mener jeg derfor, at fordelene ved at imødekomme Kommissionens krav opvejer ulemperne.
Tilbage er der kun at sige tak for en god debat. Jeg håber selvfølgelig, at vi er i stand til at få løst de udeståender, der er, og vi svarer på alle de spørgsmål, der er. Men jeg vil bare gerne understrege, at det her er vigtigt, det er alvor, og det er en sag, som vi – som vi har gjort tidligere – forhåbentlig kan fortsætte med at løse i et bredt samarbejde. Det skylder vi den maritime sektor og de mange tusinde jobs, som er knyttet til den.