Tak for det, formand.
I dag kan man kun få en plejeorlov bevilget, hvis man vil passe en pårørende, som er døende i eget hjem.
SF foreslår med beslutningsforslaget her, at man udvider den ret, så man også kan få en plejeorlov, hvis ens pårørende er døende, mens vedkommende bor på plejehjem eller er indlagt på hospice eller sygehus.
SF foreslår, at dette finansieres via satspuljen.
Ifølge beslutningsforslaget vil det koste lidt over 100 mio.
kr.
Jeg kan forstå på ældreministeren i dag, at det er der en diskussion om.
Det må vi i så fald vende tilbage til.
Helt overordnet synes jeg, det er et godt forslag fra SF.
Ideen er bestemt sympatisk og god.
Der er ingen tvivl om, at det uanset om man er hjemme eller man er et andet sted og er døende, at det er meget vigtigt at have pårørende omkring sig, dels til at kunne sige farvel og tage de samtaler, som der nogle gange åbner sig en mulighed for, når man er døende, dels til at mindske den angst, som mange oplever, når de nærmer sig døden.
Jeg synes også, det er vigtigt, at selv om det er ældreministeren, vi har her i dag, at huske på, at det ikke kun er ældre, som er døende.
Det er også børn og mennesker i alle livets faser.
Måske har man oprindelig tænkt, da man lavede plejeorloven, at når en døende er på et plejehjem, et hospice eller et hospital, er der nogle andre til at tage sig af plejen og omsorgen.
Men der er ingen tvivl om, at der er meget mere, der er på spil, når man er døende, end den almindelige pleje og omsorg.
Der er man i særlig grad sårbar og har et helt særligt behov for at mærke et nærvær og også mærke et nærvær fra nogle, der kender en.
Derfor synes vi bestemt, som jeg sagde til at starte med, at det er et sympatisk og godt forslag.
Det er vigtigt, og det synes jeg egentlig også understreges i forslaget, at det ikke bliver på en måde, hvor man i så fald opfatter de pårørende, der så er der, som en erstatning for det professionelle personale, der ellers er på et plejehjem eller et hospice.
Der vil stadig være nogle omsorgsopgaver, nogle plejeopgaver, som skal løses af det professionelle personale.
De pårørende har også et behov for at have lov at være pårørende, og man må finde en god mulighed for et samarbejde i den sammenhæng.
Man kunne også diskutere nogle andre modeller.
Jeg hørte også andre lægge lidt op til det.
Vi har f.eks.
tidligere fra Enhedslistens side foreslået, at man fik en ret til nogle omsorgsdage eller plejedage frem for en egentlig orlov, som man også kunne bruge, når der ikke var tale om en egentlig terminal fase, men til de opgaver, der er, og til at afhjælpe den belastning, som mange pårørende møder.
Det kunne være en anden model.
Når vi ikke kan støtte forslaget, skyldes det den finansiering, som SF anviser.
SF peger jo på, at det skal finansieres via satspuljen, og det er jo alle Folketingets partier herinde bekendt, at Enhedslisten ikke er en del af satspuljeforliget.
Det er vi jo ikke, fordi vi synes, der er et helt fundamentalt problem i, at man hvert år tager omkring 14 mia.
kr., ved at man ikke regulerer overførselsindkomsterne i takt med lønudviklingen.
Det har jo ganske store konsekvenser.
Ifølge Finansministeriets beregninger betyder det, at man ikke har reguleret overførselsindkomsterne, at en enlig folkepensionist får 7.117 kr.
mindre om året, end hvis de havde fulgt den lønudvikling, vi andre havde.
Samtidig er det jo sådan i dag, at næsten alle 13 ud af de 14 mia.
kr.
i dag er bundet til permanente ordninger.
Det kunne f.eks.
være noget a la det her, hvor der bestemt ikke er tale om et forsøg, men en egentlig permanent ordning.
Så det er altså penge, som alene betales af de mennesker, der har den laveste indkomst, og vi synes, at det er en usympatisk måde at finansiere sådan nogle typer af opgaver på.
Derfor vil det være en forudsætning for, at vi vil kunne støtte det, at man finder en anden finansiering.
Der er så altså også det her forhold, som vi skal have belyst, om, hvad den egentlige udgift er.