Jeg vil gerne have lov til på forslagsstillernes vegne – og vi er jo mange – at sige tak for debatten her i dag.
Også tak for de positive tilsagn, der jo er, om støtte og opbakning til det, der er indholdet og det vigtigste i selve beslutningsforslaget, nemlig at vi laver en omlægning og skal lave en omlægning af mediestøtten, der sikrer, at den i højere grad bliver platformsneutral, så det altså ikke kun er medier på print, de gamle aviser, som i fremtiden skal have mulighed for at opnå støtte.
Jeg vil også gerne sige, at jeg selvfølgelig synes, det er positivt, at vi kan nå frem til eventuelt at lave en udvalgsberetning om forslaget.
Det vil for mig at se være udmærket, for så kan vi jo allerede nu og her få sendt et klart signal også til det udvalg, som nu er nedsat og sidder og arbejder med problemstillingen, om, at vi faktisk har den her enighed blandt Folketingets partier.
Så tak for det.
Jeg står her med en lille ting, ja, det er jo en publikation, for den er da trykt på papir.
Den er sådan i smartphone-størrelse og omdelt i alle vores bokse i dag af avisen.dk, som jo er et af de internetdagblade, der udkommer med 100 nyheder, reportager, analyser og blogindlæg på nettet hver eneste dag, og de er jo et godt eksempel på, hvad det er, der er problemet i dag.
De kunne opnå støtte, hvis de udkom i printudgave, men de udkommer altså på nettet med deres 100 historier om dagen og har ikke mulighed for at opnå støtte.
Jeg har fået mange henvendelser også fra andre aktører, Svendborgs NetAvis, Altinget, som vi alle sammen kender, og andre, som står i den samme situation.
Det understreger jo kun, at vi her står over for en udfordring, som vi skal have løst.
Jeg må sige, at jeg synes, det kunne have været fint, og jeg synes også, det ville have været rigtigt, at vi havde taget fat på et lille område, og så kunne vi have lavet ordningerne om inden for det beskedne område.
Det er jo det, vi har lagt op til med beslutningsforslaget her, nemlig at vi tager det, der hedder Dagbladsnævnets område, som altså rummer 10 pct.
af de midler, der bliver givet i distributionsstøtte eller omstillingsstøtte inden for printmedieområdet.
Det kunne også have givet os nogle erfaringer, som kunne bruges, når vi nu skal til at lave den store omlægning af mediestøtten, som udvalget forhåbentlig kommer med nogle forslag til her til efteråret.
Jeg er nødt til at sige omkring det tidsperspektiv, at det jo er fint nok, at et udvalg kommer med en rapport til efteråret, men før det udvalgs anbefalinger eventuelt kunne være omskrevet til lovforslag og ændringer, ved vi jo godt, at der kan gå endnu længere tid.
Jeg må jo minde om, at den rapport, som vi bestilte, da vi lavede et medieforlig i 2006, som fru Ellen Trane Nørby også henviste til i sit indlæg, skrevet af to medieforskere, altså har været 4 år undervejs, og nu 4 år efter er vi ikke klar til at skride til handling, for så skulle der lige nedsættes et nyt udvalg, og så kan der altså gå en meget lang periode igen.
Så jeg havde altså foretrukket, at vi var kommet i gang, som det også er sagt af flere af mine kolleger heroppefra, så vi kunne have gjort os nogle erfaringer, som kunne bruges, når vi nu skulle lave den store omlægning.
Det er altså 10 pct.
af støttemidlerne, vores forslag her omhandler.
Det var til at overskue, og vi ville ikke vælte noget stort læs eller rive tæppet væk under nogen som helst af de etablerede medieinstitutioner ved at tage fat der.
Det er vigtigt at fastholde, at det, hvis vi laver den her omlægning, hvor vi gør det mere platformsneutralt, jo også vil betyde, at de store dagblade vil kunne få andel i støtten.
Det er jo det, hele vores forslag går ud på, nemlig at de også kan få del i støtten i forhold til at omstille deres produktion fra print til digital distribution – noget, som specielt mange lokale dagblade måske har behov for.
Så vil jeg sige – og det kan ikke understreges for ofte – at det her, som hr.
Holger K.
Nielsen også var inde på, jo i bund og grund handler om, at vi ønsker at styrke den demokratiske debat i samfundet.
Det er ikke platformene, det handler om, det er indholdet, det handler om.
Det er journalistikken, det handler om, og det er det helt afgørende her.
Jeg tror også, at man, når man kommer til at skulle lave nye måder, hvorpå man skal fordele støtten efter, bliver nødt til at vurdere for hvert enkelt medie, hvor stor journalistisk kraft der er i det enkelte medie.
Det tror jeg uafvendeligt må blive et af kriterierne, der skal uddeles støtte efter.
Hr.
Per Clausen var inde på, at selv vi i oppositionen er bagefter den teknologiske udvikling, og det er jo også rigtigt, for den her udvikling har været i gang længe.
Selvfølgelig skal vi tage de hensyn her i Folketinget, at vi er nødt til at gøre noget, som altså ikke trækker tæppet væk under vores medielandskab, men vi må altså også handle i tide i forhold til at komme i gang med at skabe de nye muligheder og resultater, og det er derfor, vi synes, vi godt kan starte på det her, som vi har foreslået, nu og her.
Det vigtigste her i dag, er, synes jeg, at alle har tilkendegivet, at indholdet i det her er vi enige om.
Så er der et spørgsmål om tidsperspektivet.
Der kommer så til at gå lidt længere tid, men det betyder jo, at de medier, som har forventninger til os på det her område, dvs.
faktisk hele medieverdenen, altså nu allerede ud fra det her kan se, at vi har et enigt Folketing, som faktisk har den holdning, at mediestøtten skal omlægges på en sådan måde, at også fritstående internetmedier i fremtiden skal have mulighed for at få støtte, og at den kritisk-undersøgende journalistik skal have en særlig rolle og skal støttes på en særlig måde, når vi endelig får etableret en ny mediestøtteordning.
Det synes jeg sådan set er det vigtigste.
For at tilføje endnu et element til den store enighed skal jeg meddele, at hr.
Christian H.
Hansen fra Fokus også støtter beslutningsforslaget.