Jeg har stor sympati for forslagets formål, nemlig at beskytte både regnskoven og tempererede skove bedre mod ulovlig og ikkebæredygtig tømmerhugst.
Der er indlysende alvorlige problemer på de her områder, problemer, som regeringen selvfølgelig tager alvorligt. Jeg mener bare ikke, at det forslag, der liggger her, er den rigtige måde at nå målet på.
Det er jo sådan, at regeringen tilbage i 2003 udgav en vejledning til offentlig indkøb af tropisk træ, som det er indkøbernes ansvar at bruge. Det har fra begyndelsen været hensigten, at vejledningen skulle evalueres efter en passende periode. Det vil vi gøre i år, og før vi har fået resultatet af den evaluering, mener jeg ikke, at det er tiden at foretage grundlæggende ændringer i indkøbspolitikken for træ. Det vil jeg selvfølgelig godt kort begrunde her.
For det første vil jeg minde om, at Danmark arbejder aktivt og konstruktivt på en række områder for at fremme lovlig og bæredygtig skovdrift, og det er ikke kun gennem indkøbspolitikken for træ. Bistandsindsatsen er et af de andre områder. Vi har i Miljøministeriet i marts i år igangsat et projekt om sporing af lovligt træ i Rusland. Projektet udføres af WWF i samarbejde med myndighederne og danske og russiske træ- og handelsfirmaer. Et andet område er de internationale drøftelser relateret til skove og biodiversitet. Danmark deltager aktivt i mange forskellige fora, hvor vi arbejder for et øget fokus netop på handelens og forbrugernes rolle.
Særlig vigtig er EU's handlingsplan for skovlovshåndhævelse, god samfundsforvaltning og handel, også kaldet FLEKT. Her forhandler vi for øjeblikket i EU's Ministerråd et forslag til et frivilligt licenssystem for import af tømmer og et mandat til Europa-Kommissionen til at forhandle partnerskabsaftaler med tømmerproducerende lande.
Disse forslag vil sammen med de øvrige elementer i FLEKT-planen kunne bidrage væsentligt til at bekæmpe ulovlig tømmerhugst og dertil relateret handel. Det vil samtidig kunne få stor indflydelse både på privates og offentlige myndigheders mulighed for at sikre sig lovligt produceret træ.
Kommissionen har i slutningen af 2004 afsat 20 mio. euro til støtte for FLEKT-planen. Danmark støtter de her forslag i EU, og vi arbejder også for, at EU analyserer mulighederne for ydeligere lovgivningstiltag på området.
Endelig er der Danmarks politik for offentlig indkøb af træ. Her har vi som nævnt udsendt en vejledning til de offentlige indkøbere med råd om indkøb af lovligt og bæredygtigt produceret tropisk træ, en vejledning, som selvfølgelig også kan bruges af private indkøbere.
Vejledningen er selvfølgelig bare en ud af en række miljøvejledninger til det offentlige om indkøb af forskellige produkter og serviceydelser. Alle de vejledninger er baserede på det princip, at vi stiller et værktøj til rådighed, mens de enkelte kommuner, de enkelte amter, de enkelte ministerier selv har ansvaret for at føre en grøn indkøbspolitik og træffe beslutninger om, hvad det så er, de køber.
Den danske vejledning om tropisk træ var den første af sin art i de europæiske lande, og vi mærker en stor interesse for den, både blandt producentlande i troperne og blandt øvrige træforbrugende lande, især i EU.
Jeg er klar over, at WWF og Nepenthes har offetligfgjort resultaterne af nogle undersøgelser, som de mener viser, at kendskabet til vejledningen om tropisk træ ikke er godt nok, og at den ikke bliver fulgt i et tilstrækkelig omfang. Men jeg mener altså ikke, at de undersøgelser giver et tilstrækkelig godt billede af kendskabet af vejledningen, bl.a. fordi undersøgelserne er gået i gang på et tidspunkt, hvor den informationskampagne, som Miljøstyrelsen satte i værk i 2004, ikke var vældig godt udbredt. Den skal jo også have tid til at blive udbredt hos dem, det handler om. Det er trods alt ikke alle offentlige institutioner, der hvert år indkøber tropisk træ.
Jeg mener heller ikke, at undersøgelserne giver tilstrækkelig præcise bud på, hvad årsagerne til eventuel utilstrækkelig brug af vejledningen er. Det kan jo være, at den er for vanskelig at følge, eller det kan være, at der er andre problemer. Det er jo det, vi skal have fundet ud af. Det er derfor, at sådan en vejledning og dens brug skal evalueres.
Dokumentation for lovlig og bæredygtig skovdrift er et teknisk kompliceret område, og vejledningen om tropisk træ anviser nogle nye og hidtil ikke benyttede metoder, særlig på markedet for ikkecertificeret træ, som der er behov for at få høstet nogle erfaringer med.
Jeg er derfor heller ikke overbevist om, at det er nødvendigt at gøre vejledningen bindende, sådan som beslutningsforslagets første del lægger op til.
Forslagets anden del er, at den nuværende politik for offentlige indkøb skal udvides til at omfatte al slags træ og altså ikke kun tropisk træ. Det spørgsmål vil vi tage op i forbindelse med evalueringen, for det vil selvfølgelig være nyttigt at se på, hvordan den nuværende vejledning virker, før vi overvejer at udvide den. Som udgangspunkt har jeg dog stor sympati for forslaget om at udvide vejledningen, for hvorfor stille andre krav til tropisk træ, end vi gør til vores eget og vore nærmeste nabolandes træ?
Grunden til den nuværende vejlednings fokus på det med det tropiske træ er, at vi ved, at ulovlig skovhugst er et stort og beklageligt problem i mange tropiske lande. Det er rigtigt, som der står i beslutningsforslaget, at der også kan være problemer med ikketropisk træ, men jeg mener ikke, at der kan herske tvivl om, at risikoen for at købe ulovligt produceret træ generelt er større for tropisk træ end for ikketropisk træ.
Så spørgsmålet er altså, om vi med en udvidelse af vejledningen til al slags træ risikerer at give nogle råd, der er ude af proportion med problemernes reelle omfang. En udvidelse af vejledningen til al slags træ vil også betyde, at den kommer til at omfatte ca. 50 gange så meget træ som den nuværende, så en sådan ændring bør vel kun ske efter en ret grundig analyse af konsekvenserne.
Hvis vi stiller for firkantede, enslydende krav til al slags træ, kan vi risikere at gøre det tropiske træ til sorteper, hvis kravene bliver sådan, at ikketropisk træ i praksis vil have langt lettere ved at honorere dem end tropisk træ. Men på anden side er jeg lydhør over for kritik af, at den nuværende ensidige fokus på tropisk træ i visse situationer kan rejse tvivl om, hvorvidt vi fuldt ud lever op til de grundlæggende principper om ikkediskrimination.
I forbindelse med evalueringen vil vi se på, om det er hensigtsmæssigt at udvide vejledningen og muligt at gøre det, så den på samme tid bliver anvendelig for både tropisk træ og ikketropisk træ, og samtidig altså kan blive ved med både at være anvendelig og ligesom have proportionerne i orden i forhold til problemets omfang. Endelig er der til sidst forslagets tredje del, nemlig krav om årlig evaluering af implementering af indkøbspolitikken for træ, og her vil jeg bare sige: Lad os nu lige få lavet den første evaluering og så herefter se på, hvilke ændringer den eventuelt måtte give anledning til, og så lad os tage det derfra.