L 43 Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.

(Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).

Af: Skatteminister Benny Engelbrecht (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 10-12-2014

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2014

20141_l43_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2014

1. Ændringsforslag

Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget, herunder 1 ændringsforslag om deling af lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2014 og var til 1. behandling den 13. november 2014. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 5. september 2014 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2013-14, SAU alm. del - bilag 256. Den 30. oktober 2014 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:

Dansk Taxi Råd,

Landdistrikternes Fællesråd,

Ivan Naurholm, København N,

Taxa Fyn og

Torben Wilken, Gentofte.

Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.

Deputationer

Endvidere har Dansk Taxi Råd og Torben Wilken, Gentofte, mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 52 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger

Et flertal i udvalget (V, DF, EL, SF, LA og KF) vil stemme for det af LA under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.

Et andet flertal i udvalget (V, DF, SF og KF) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse uændret. Flertallet vil stemme imod det af LA under nr. 2 stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Såfremt lovforslaget bliver delt, vil mindretallet stemme for de under A og B nævnte lovforslag. Mindretallet vil stemme imod det af LA under nr. 2 stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (EL) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de under A og B nævnte lovforslag og det af LA under nr. 2 stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (LA) indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse uændret og det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det under nr. 2 stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et flertal (V, DF, EL, SF, LA og KF):

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af momsloven (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold)« omfattende titelnoten, § 1 og § 5, stk. 1.

B. »Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport)« omfattende §§ 2-5.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 5

Af et mindretal (LA):

2) I stk. 1 og 3 ændres »1. januar 2015« til: »1. januar 2016«.

[Udsættelse af tidspunkt for lovens ikrafttræden]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget ønsker Liberal Alliance at udskille spørgsmålet om harmonisering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport til et selvstændigt lovforslag. Det giver Liberal Alliance mulighed for at stemme for den resterende del af det fremsatte lovforslag vedrørende moms på hotelophold.

Til nr. 2

Med en udsættelse af lovens ikrafttrædelsestidspunkt opnås en mere rimelig overgang til den nye ordning, hvorved de allerede indgåede aftaler om bilkøb m.v. ikke undermineres, og vognmændenes eksistensgrundlag ikke trues.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

Ane Halsboe-Jørgensen (S) Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) fmd. Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 43

Bilagsnr.

Titel

1
Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2
Henvendelse af 10/11-14 fra Taxa Fyn
3
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 14/10-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde om registreringsafgiften for taxier
5
Henvendelse af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde
6
Henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken, Gentofte
7
Henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd
8
1. udkast til betænkning
9
Henvendelse af 26/11-14 fra Ivan Naurholm, København N
10
Kopi af skatteministerens svar på ULØ alm. del - spm. 31 vedrørende kommentar til henvendelsen fra Dansk Taxi Råd om afgiftsharmonisering af registreringsafgiften
11
Henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 43

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning, hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
MFU spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-14 fra Taxa Fyn, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvad den provenumæssige effekt vil være i forhold til regeringens forslag, hvis det viser sig, at taxivognmændene ikke skifter bilerne ud efter 3 år som forudsat i regeringens forslag, men efter henholdsvis 4, 5 og 6 år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvad bundgrænsen skal være for at opnå det samme provenu som i regeringens forslag, hvis den nuværende frikørselsordning opretholdes og udbredes til alle former for erhvervsmæssig persontransport med personbil, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvad den provenumæssige effekt for staten er af en ordning, hvor den nuværende ordning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring med personbil, samtidig med at bundgrænsen for betaling af registreringsafgift ændres fra de nuværende 230.000 kr. til 150.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om at uddybe, hvorledes to sætninger i de almindelige bemærkninger til lovforslaget hænger sammen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-14 fra Dansk Taxi Råd vedrørende foretræde, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
MFU spm. om, hvor mange år ministeren vurderer at afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften vil udskyde salget af brugte taxier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
MFU spm. om, hvor mange ekstra biler til privatforbrug der efter ministerens vurdering vil blive indkøbt som konsekvens af afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
MFU spm. om, hvor meget ministeren vurderer at prisen for at køre taxi vil skulle stige som konsekvens af »afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften«, hvis taxivognmændene skal fastholde deres indtægt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
MFU spm. om at redegøre for sammenhængen mellem pkt. 151 på lov- og cirkulæreprogrammet fra 2014, hvor kommunerne blev negativt kompenseret som følge af skærpede energi- og miljøkrav til taxier, og afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
MFU spm. om, hvor mange job afskaffelsen af frikørselsordningen kommer til at koste pr. mio. kr. i øget statsligt provenu, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
MFU spm. om, hvor mange mennesker ministeren vurderer vil miste deres job i taxibranchen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
MFU spm. om, hvor mange procent af taxierne der i dag bliver udskiftet efter henholdsvis 2 år og 3 år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
MFU spm. om, hvilke biltyper vurderingen i svaret på SAU (2013-14) alm. del - spørgsmål 907 bygger på, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
MFU spm., om det forventes, at det er de samme bilmodeller, der vil blive indkøbt uden frikørselsordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
MFU spm. om, hvilke ændringer der vurderes at komme i forhold til indkøb af biltyper til taxibrug, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
MFU spm. om, hvilke biltyper der ikke vil blive udskiftet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
20
MFU spm. om, hvilken antagelse der ligger til grund for, at det er 70 pct. af bilerne, der vurderes solgt efter 2 år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21
MFU spm. om at fremsende det samlede datasæt for biler registreret igennem DMR, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
22
MFU spm. om at vurdere påstanden om, at det vil være administrativt lettere og mere overskueligt for taxibranchen, hvis man i stedet for at ændre afgiftsreglerne for frikørte taxier nu ventede, til en helt ny registreringsafgift var på plads, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
23
MFU spm. om, hvilke alternative transportformer ministeren mener vil erstatte taxierne og køre med de mange ældre, handicappede og syge i landets kommuner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
24
MFU spm. om de manglende transportmuligheder i yderområderne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
25
MFU spm., om det skal være attraktivt for flere danskere at bruge den kollektive transport, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
26
MFU spm. om, hvordan forslaget om »afgiftsharmonisering af registreringsafgiften« kan »bidrage til lige og fair konkurrence i taxaerhvervet«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Torben Wilken, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-14 fra Dansk Taxi Råd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm. om at gennemføre engrosmodellen på elområdet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om at give et regneeksempler på, hvilke konsekvenser udskiftningen af de nuværende biltyper for taxikørsel vil have for provenuet ved afskaffelsen af frikørselsordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm., om ministeren er enig i, at konsekvensen af lovforslaget er, at en gennemsnitlig taxivognmand vil få en årlig meromkostning i form af øget værdiforringelse på ca. 50.000 kr. pr. taxi, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om, hvordan taxiselskabernes manglende mulighed for at imødegå en årlig meromkostning pr. taxi på ca. 50.000 kr. i forhold til allerede indgåede aftaler med kommuner, regioner og trafikselskaber ikke kan betragtes som værende af »nævneværdig administrativ konsekvens«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm., om beregninger for provenuet ved afskaffelsen af frikørselsordningen bygger på, at der efter afskaffelsen af frikørselsordningen vil blive solgt det samme antal af de bilmodeller, der for nuværende bliver frikørt som taxier m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm. om, hvilken ændring i statsligt provenu en udskydelse på 1 år af implementeringen af »harmoniseringen af registreringsafgiften« vil medføre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm. om, hvorledes det i lovforslaget er regnet ind i provenuet, at der, jf. svaret på SAU alm. del - spørgsmål 41, bliver 400 arbejdsløse som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. om at indhente beskæftigelsesministerens oplistning af alle de tiltag, regeringen har gjort, for at skabe flere arbejdspladser siden regeringens tiltræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. om at indhente beskæftigelsesministerens redegørelse for, hvor mange af de 400 personer, der ventes afskediget i taxibranchen, som ministeren mener kan gå umiddelbart videre til et andet job, og hvor mange personer beskæftigelsesministeren mener vil gå direkte i arbejdsløshed som konsekvens af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-14 fra Ivan Naurholm, København N, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-14 fra Landdistrikternes Fællesråd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
40
MFU spm. om at redegøre for begrundelsen for, at antallet afviger markant fra Dansk Taxi Råds beregninger, hvorefter 1.300 arbejdspladser forsvinder som direkte konsekvens af afskaffelsen af frikørselsordningen, jf. svar på spm. 41, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
41
MFU spm. om kommentar til artiklen i JydskeVestkysten den 1/12-14: »Vognmand: Vi skal køre længere for at tjene det samme«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
42
MFU spm. om, i hvilke tilfælde en indkøbt taxi vil være henholdsvis omfattet og ikke omfattet af de hidtidige regler om frikørsel, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
43
MFU spm. om, hvorfor ministeren mener, at en »passende omstillingsperiode« for afskaffelsen af frikørselsordningen kan beregnes fra tidspunktet for indgåelsen af vækstpakken i juni måned 2014, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
44
MFU spm. om, hvordan ministeren mener at man kan »hamstre« taxier, når man skal afmelde taxibevillingen på sin vogn for at kunne registrere en ny, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
45
MFU spm. om, hvad der vil ske for en vognmand, der har købt sin bil til mulig indregistrering i f.eks. december 2014, men hvor leveringen bliver forsinket, så bilen først modtages og indregistreres i 2015, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
46
MFU spm. om det fremgik af de oplysninger, der tilgik forligskredsen, at det ville koste 400 arbejdspladser i taxibranchen, at denne lovgivning skulle træde i kraft den 1. januar 2015 m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
47
MFU spm., om de oplysninger, der kom frem i materialerne fra vækstaftalen i juni 2014, var tilstrækkelige for erhvervslivet til at træffe forretningsmæssige dispositioner på i almindelighed, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
48
MFU spm. om, hvorfor man både har en høringsproces og tre behandlinger i Folketinget, da disse vel er overflødige, når befolkning og erhvervsliv sagtens kan basere deres beslutninger på politiske forlig, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
49
MFU spm. om, hvorfor taxiselskaberne og Dansk Taxi Råd ikke var en del af høringslisten for denne lov, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
50
MFU spm., om der med fjernelsen af frikørselsordningen fortsat er rimelige rammer for taxibetjening i yderområderne, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter, og skatteministerens svar herpå
51
MFU spm., om ministrene er enige i, at udfordringen bliver markant større, når frikørselsordningen bliver afskaffet, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter, og skatteministerens svar herpå
52
MFU spm. om, hvilke grupper af borgere i landdistrikterne der bliver ramt hårdest, når der ikke længere er adgang til taxikørsel, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter, og skatteministerens svar herpå