Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 1. marts 2012
Forslag
til
Lov om ændring af søloven og lov om
sikkerhed til søs
(Tilpasninger som følge af
Athenforordningen, gennemførelse af 2002-Athenkonventionen
og registrering af skibe med frist)
§ 1
I søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 856 af 1. juli 2010, som ændret ved lov nr. 599 af 24.
juni 2005, § 1 i lov nr. 526 af 7. juni 2006, § 13 i lov
nr. 1563 af 20. december 2006, § 1 i lov nr. 251 af 30. marts
2011 og § 17 i lov nr. 457 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 12, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 15, stk. 2« til: »§ 15,
stk. 3«.
2. I
§ 15 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Erhvervs-
og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler
om registrering med frist på grundlag af kopi af den attest,
som er nævnt i stk. 1. I disse tilfælde indføres
det anmeldte dokument om ejerforhold, pant m.v. foreløbigt i
registeret. Dokumentet, der er registreret på grundlag af en
kopi, og eventuelle efterfølgende registreringer, der er
foretaget på baggrund heraf, slettes af registeret, hvis den
originale attest ikke er fremlagt inden for den fastsatte
frist.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
3. I
§ 36, stk. 3, ændres
»§ 15, stk. 3« til: »§ 15, stk.
4«.
4. I
§ 37, stk. 3, ændres
»§ 15, stk. 3« til: »§ 15, stk.
4«.
5. I
§ 175, stk. 1, ændres
»175.000 SDR« til: »400.000 SDR«.
6. I
§ 322, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 501, stk. 1, nr. 7« til:
»§ 501, stk. 1, nr. 6«.
7. I
§ 401, stk. 3, 1. pkt.,
udgår », samt værdigenstande som nævnt i
§ 419, stk. 2«.
8. I
§ 402 indsættes efter
»såfremt andet ikke«: »følger af
§§ 403 a og 403 b,«.
9.
Efter § 403 indsættes:
Ȥ 403
a. Bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 392/2009 af 23. april 2009 om
transportørers erstatningsansvar ved ulykker under
søtransport af passagerer (Athenforordningen) gælder
tillige for aftaler om transport af passagerer i national fart med
klasse-C- og -D-passagerskibe og skibe, der medbringer højst
12 passagerer, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Klasse-C- og
-D-passagerskibe og skibe, der medbringer højst 12
passagerer, i national fart er ikke ansvarlige for passagerskader
som følge af terror eller passagerskader omfattet af kravene
om erstatning for handicaphjælpemidler, forskudsbetaling og
oplysningspligt i den forordning, der er nævnt i stk. 1.
Sådanne skibe er heller ikke omfattet af krav om certifikat
for forsikring.
Stk. 3.
Athenforordningen nævnt i stk. 1 finder tilsvarende
anvendelse på aftaler om transport af passagerer i national
og international fart, som ikke er omfattet af forordningen.
Stk. 4.
Athenforordningen nævnt i stk. 1 finder tilsvarende
anvendelse på aftaler om transport af passagerer på et
skib, som anløber eller forlader dansk havn eller andet
last- og lossested i Danmark eller på den danske
kontinentalsokkel, eller som udfører opgaver på dansk
søterritorium, og hvor skaden, som er omfattet af
Athenkonventionen af 1974 angående transport af passagerer og
deres bagage til søs som ændret ved protokollen af
2002 (2002-Athenkonventionen), indtræder på et af disse
steder.
§ 403
b. Rederen for klasse-C- og -D-passagerskibe og skibe, der
medbringer højst 12 passagerer, i national fart skal have en
ansvarsforsikring.
Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om, hvilke skibe
der skal anses for at udføre transport med højst 12
passagerer, om kravene til ansvarsforsikring m.v. og om, at bevis
for forsikring skal medbringes om bord og på forlangende
forevises myndighederne.
§ 403
c. Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om
udstedelse af certifikat for forsikring og om gebyr for udstedelse
af certifikatet. Certifikatet skal opbevares om bord og på
forlangende forevises myndighederne.«
10. §
418 affattes således:
Ȥ 418. Bortfragteren er
forpligtet til at erstatte tab eller skade som følge af
forsinkelse i forbindelse med befordring af passagerer, hvis
forsinkelsen skyldes fejl eller forsømmelse udvist af
bortfragteren selv eller nogen, som denne svarer for.«
11. §
419 affattes således:
Ȥ 419. Bortfragteren er
forpligtet til at erstatte tab eller skade som følge af
forsinkelse i forbindelse med befordring eller udlevering af
rejsegods, hvis forsinkelsen skyldes fejl eller forsømmelse
udvist af bortfragteren selv eller nogen, som denne svarer
for.«
12. §
421 affattes således:
Ȥ 421. Ved tab som
følge af forsinkelse har bortfragteren bevisbyrden for, at
tabet ikke skyldes fejl eller forsømmelse udvist af den
pågældende selv eller nogen, som denne svarer
for.«
13. § 422,
stk. 1 og 2, affattes
således:
»Bortfragterens ansvar for tab som
følge af forsinkelse i forbindelse med befordring af
passageren kan ikke overstige 4.150 SDR.
Stk. 2. Bortfragterens
ansvar for tab, som følge af at rejsegods er forsinket, kan
ikke overstige
1) 1.800 SDR pr.
passager for håndbagage,
2) 10.000 SDR pr.
køretøj og
3) 2.700 SDR pr.
passager for andet rejsegods.«
14. § 422,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6. Ved en
skriftlig og udtrykkelig aftale mellem passageren og bortfragteren
kan der fastsættes en højere ansvarsgrænse end
den i stk. 1 og 2 nævnte.«
15. §
423 affattes således:
Ȥ 423. Bortfragteren kan
i det opståede tab foretage fradrag på højst 20
SDR pr. passager for tab som følge af
forsinkelse.«
16. § 428,
stk. 2, ophæves.
17. § 429,
stk. 1, affattes således:
»Søgsmål om tab som følge
af forsinkelse med befordring til søs af passagerer og
rejsegods kan kun indbringes for
1) domstolen
på det sted, hvor sagsøgte har sin bopæl eller
sit hovedforretningssted, eller
2) domstolen
på afgangsstedet eller på bestemmelsesstedet i henhold
til transportaftalen.«
18.
Efter § 429 indsættes:
Ȥ 429
a. I sager, der er omfattet af 2002-Athenkonventionen om
befordring af passagerer og deres bagage til søs, anvendes
værnetingsreglerne i konventionens artikel 17.
§ 429
b. Ved søgsmål om befordring af passager og
rejsegods til søs, der ikke er omfattet af § 429 eller
§ 429 a, finder retsplejelovens kapitel 22 anvendelse.
§ 429
c. Retskraftig og eksigibel dom, som er afsagt i en stat,
der har tilsluttet sig 2002-Athenkonventionen om befordring af
passagerer og deres bagage til søs, har i overensstemmelse
med konventionens artikel 17 a bindende virkning og kan fuldbyrdes
her i riget, når dommen er afsagt af en domstol, der er
kompetent i henhold til konventionens artikel 17.
Stk. 2. Stk. 1
gælder dog ikke, hvis andet følger af lov om Bruxelles
I-forordningen m.v. eller af lov om EF-domskonventionen m.v.,
herunder bekendtgørelser udstedt i medfør af disse
love.«
19. I
§ 430 ændres »§
501, stk. 1, nr. 3-5« til: »§ 501, stk. 1, nr. 3
og 4«.
20. I
§ 431, stk. 1 og 2, indsættes efter
»ansvarsfrihed«: »ved forsinkelse«.
21. § 431,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
22. § 501,
stk. 1, nr. 3, ophæves.
Nr. 4-10 bliver herefter nr. 3-9.
23. § 501,
stk. 1, nr. 4, der bliver nr. 3, affattes således:
»3) for
fordring på erstatning efter § 419, to år fra den
dag, da rejsegodset blev udskibet,«
24. I
§ 501, stk. 1, nr. 5, der bliver
nr. 4, udgår », 2. pkt.«
25. I
§ 501, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »stk. 1, nr. 2, 6 og 7« til: »stk.
1, nr. 2, 5 og 6«.
26. I
§ 501, stk. 5, ændres
»stk. 1, nr. 3, 4 og 5« til: »stk. 1, nr. 3 og
4«.
27. I
§ 514, stk. 1, ændres
»eller § 197« til: »§ 197, § 403
b, stk. 1, eller § 403 c«.
28. I
§ 514 a indsættes som 2. pkt.:
»I sådanne regler kan der
fastsættes tilsvarende straf for overtrædelse af regler
fastsat i Den Europæiske Unions forordninger om forhold
omfattet af loven.«
29. I
§ 515 b indsættes efter
»198«: », 403 a, 403 b, 403 c«.
§ 2
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 654 af 15. juni 2010, som ændret
ved § 1 i lov nr. 493 af 12. maj 2010, § 2 i lov nr. 251
af 30. marts 2011, § 16 i lov nr. 457 af 18. maj 2011 og
§ 5 i lov nr. 622 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændring:
1. § 20
a affattes således:
Ȥ 20
a. Søfartsstyrelsen kan som led i tilsynsvirksomheden
efter denne lov tillige føre tilsyn med overholdelsen af lov
om røgfri miljøer på danske skibe og med
overholdelsen af lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v., lov om skibes besætning, lov om skibsmåling og
§§ 153, 186, 197 og 198, § 403 a, stk. 1-3, §
403 b, stk. 1, og § 471 i søloven og regler udstedt i
medfør heraf. Søfartsstyrelsen kan påbyde, at
forhold, der strider mod de nævnte love eller regler, der er
udstedt i medfør heraf, bringes i orden straks eller inden
en nærmere angiven frist.
Stk. 2. § 16, stk.
2, § 17, stk. 9 og 10, § 19, § 22 og § 24 og de
regler, der er udstedt i medfør heraf, og § 25 finder
tilsvarende anvendelse på tilsynsvirksomheden efter stk.
1.
Stk. 3. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om det tilsyn, som
udføres efter denne lov, og om behandling af klager fra
søfarende m.fl., herunder at det ikke må oplyses, at
tilsynsbesøg foretages som følge af en klage. Regler
om tilsynet med overholdelsen af lov om røgfri
miljøer på danske skibe fastsættes efter
forhandling med ministeren for sundhed og forebyggelse.«
§ 3
I lov nr. 251 af 30. marts 2011 om ændring
af søloven, lov om sikkerhed til søs og
sømandsloven (Pligt til forsikring for søretlige
krav, gennemførelse af konventionen om arbejdsforhold i
fiskerisektoren m.v.) foretages følgende ændring:
1. § 2,
nr. 4, ophæves.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 31. december 2012, jf. dog stk. 2 og
3.
Stk. 2. § 1, nr.
1-4, træder i kraft den 1. april 2012.
Stk. 3. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 5, 9, 17 og 18, og §§
2 og 3. Ministeren kan herunder fastsætte, at bestemmelserne
træder i kraft på forskellige tidspunkter.
§ 5
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Stk. 3. § 1, nr.
5-29, kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.