Betænkning afgivet af Trafikudvalget
den 29. april 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar 2010 og var til 1.
behandling den 15. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 26. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del -
bilag 188. Den 5. marts 2010 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. 1 af udvalgets spørgsmål på lovforslag
nr. L 133 og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
2. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jens Vibjerg V
Flemming Damgaard Larsen V fmd. Kristian Pihl Lorentzen
V Peter Juel Jensen V Karsten Nonbo V
Kim Christiansen DF Pia Adelsteen DF
Henriette Kjær KF nfmd.
Helge Adam Møller KF Magnus Heunicke S
Jens Christian Lund S Poul Andersen S
Klaus Hækkerup S Pia Olsen Dyhr SF
Jesper Petersen SF Erika Lorentsen RV Per Clausen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 137
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra transportministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Kopi af TRU alm. del - svar på spm.
484, fra transportministeren |
4 | Udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 137
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om tilslutningsanlæggene vil
blive etableret i overensstemmelse med ønsket fra
Ikast-Brande Kommune, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm., om faldet i lastbil- og
personbiltrafikken har betydning for lovforslaget om udbygningen af
vejen til motorvej, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
1 af udvalgets
spørgsmål på lovforslag nr. L 133 til
transportministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål 1 og transportministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra EL.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes gøre rede for, hvordan det
konstaterede fald i lastbiltrafikken, jf. artikler fra
www.transportnyhederne.dk fra den 16. marts 2010, vil påvirke
trafikken på motorvejsnettet, og især på de
motorveje, der - jf. lovforslag L 133, L 135 og L 136 nu skal
udvides fra fire til seks vejbaner.
Svar:
Jeg mener ikke, at der er grundlag for at ændre på
de langsigtede beregninger af den samlede trafik, som er foretaget
som en del af beslutningsgrundlaget for projekterne. Og jeg mener
under alle omstændigheder, at der er behov for, at vi
får udbedret de konkrete strækninger på
motorvejsnettet, som allerede i dag udgør flaskehalse for
såvel lastbiltrafikken som den øvrige trafik.