L 137 Forslag til lov om udbygning af Brande Omfartsvej til motorvej.

Af: Transportminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 29-04-2010

Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 29. april 2010

20091_l137_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 29. april 2010

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 25. februar 2010 og var til 1. behandling den 15. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministeren sendte den 26. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 188. Den 5. marts 2010 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 1 af udvalgets spørgsmål på lovforslag nr. L 133 og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Jens Vibjerg V Flemming Damgaard Larsen V fmd. Kristian Pihl Lorentzen V Peter Juel Jensen V Karsten Nonbo V Kim Christiansen DF Pia Adelsteen DF Henriette Kjær KF nfmd. Helge Adam Møller KF Magnus Heunicke S Jens Christian Lund S Poul Andersen S Klaus Hækkerup S Pia Olsen Dyhr SF Jesper Petersen SF Erika Lorentsen RV Per Clausen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 137


Bilagsnr.


Titel


1
Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 484, fra transportministeren
4
Udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 137


Spm.nr.
Titel
1
Spm., om tilslutningsanlæggene vil blive etableret i overensstemmelse med ønsket fra Ikast-Brande Kommune, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om faldet i lastbil- og personbiltrafikken har betydning for lovforslaget om udbygningen af vejen til motorvej, til transportministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

1 af udvalgets spørgsmål på lovforslag nr. L 133 til transportministeren og dennes svar


herpå


Spørgsmål 1 og transportministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra EL.


Spørgsmål nr. 1:

Ministeren bedes gøre rede for, hvordan det konstaterede fald i lastbiltrafikken, jf. artikler fra www.transportnyhederne.dk fra den 16. marts 2010, vil påvirke trafikken på motorvejsnettet, og især på de motorveje, der - jf. lovforslag L 133, L 135 og L 136 nu skal udvides fra fire til seks vejbaner.


Svar:

Jeg mener ikke, at der er grundlag for at ændre på de langsigtede beregninger af den samlede trafik, som er foretaget som en del af beslutningsgrundlaget for projekterne. Og jeg mener under alle omstændigheder, at der er behov for, at vi får udbedret de konkrete strækninger på motorvejsnettet, som allerede i dag udgør flaskehalse for såvel lastbiltrafikken som den øvrige trafik.