L 80 Forslag til lov om ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart.

(Flyvepladser med vital betydning for Danmarks nationale og internationale trafikforbindelser).

Af: Trafik- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l80_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

Trafik- og energiministeren (Flemming Hansen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart (Flyvepladser med vital betydning for Danmarks nationale og internationale trafikforbindelser).

(Lovforslag nr. L 80).

Lovforslaget er €" med enkelte ændringer €" en genfremsættelse af L 76, som blev fremsat for Folketinget den 4. november 2004 (Folketingstidende 2004-2005 tillæg A side 2209), 1. behandlet i Folketinget den 18. november 2004 (Folketingets forhandlinger fra nævnte dato side 1495), betænkning afgivet af Trafikudvalget den 16. december 2004 , og 2. behandlet af Folketinget den 13. januar 2005.

Det foreslås således, som konsekvens af et spørgsmål fra Trafikudvalget i forbindelse med Folketingets tidligere behandling af lovforslaget, at det som betingelse for en tilladelse til flyvepladsdrift kan kræves, at der er tilstrækkelige faciliteter i lufthavnen til at kunne betjene interkontinentale ruter.

Formålet med lovforslaget er at modernisere og præcisere reguleringen af Københavns Lufthavne A/S med henblik på at sikre, at lovgivningen er i overensstemmelse med EU-retten.

Lovforslaget indebærer, at myndighedsreguleringen af Københavns Lufthavne samles i lov om luftfart, mens lov om Københavns Lufthavne A/S alene indeholder bestemmelser med relation til selskabets oprettelse og statens ejerskab.

Herved skabes lovgivningsmæssigt en klar sondring mellem statens ejerskab på den ene side og myndighedsrollen på den anden side, svarende til hvad der er sket på en række andre forsyningsområder, f.eks. postområdet.

Lov om Københavns Lufthavne A/S giver i dag trafikministeren ret til at give selskabet direktiver for lufthavnsvirksomheden. Endvidere skal trafikministeren godkende selskabets vedtægter.

Lovforslaget indebærer, at disse kompetencer ophæves, og at Københavns Lufthavn bliver underlagt de almindelige regler om flyvepladser i lov om luftfart.

I lov om luftfart indsættes samtidig bestemmelser, som sikrer, at det danske samfund også fremover vil have en international lufthavn med den nødvendige kapacitet.

Lovændringen sker som følge af krav fra EU-kommissionen, der mener, at trafikministerens beføjelser i lov om Københavns Lufthavne A/S er i strid med EU´s regler om kapitalens fri bevægelighed.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.