Først og fremmest vil jeg sige tak for spørgsmålet til fru Brigitte Klintskov Jerkel. Jeg vil indlede med at bemærke, at aftaler om regionernes økonomi, med hensyn til hvor midlerne til regionernes udviklingsområde og dermed privatbanerne afsættes, ikke er transportministerens ressort. Det er altså med andre ord ikke mig som ressortminister, som har opgaven med at sikre finansieringen til dette område. Jeg vil dog sige, at jeg har noteret mig regionsrådsformand Heino Knudsens synspunkt, og det er jo først og fremmet regionsrådet og dets medlemmer, der bør tage stilling til, om de er enige med Heino Knudsen. Jeg er faktisk i tvivl om, om spørgeren aktuelt er på orlov eller fortsat er aktivt medlem af regionsrådet i Region Sjælland, men hvis det er sådan, at spørgeren fortsat er aktivt medlem, så er det jo også spørgeren selv, der bør tage stilling til det.
Der er ingen tvivl om, at det er regionens opgave at finansiere, drive, vedligeholde og investere i privatbanerne i Region Sjællands område. Regionen har, så vidt jeg er orienteret, omkring 600 mio. kr. om året til opgaver inden for det regionale udviklingsområde, og de har derudover låneadgang til at finansiere investeringerne i privatbanerne. Jeg har lidt svært ved at forstå, at det ikke inden for denne ramme skulle være muligt at gøre et eller andet fornuftigt ved sporene på Østbanen. Jeg tror også, det er, hvad befolkningen forventer af regionsrådets politikere, og det kan jo lade sig gøre, viser erfaringerne fra de øvrige regionsråd, f.eks. senest Region Hovedstaden, som har afsat et større beløb til vedligeholdelse af deres infrastruktur.
Jeg har noteret mig, at regionsrådet i Region Sjælland på mødet den 4. november vedtog at afsætte 8 mio. kr. til en såkaldt programfase, og det synes jeg er positivt. Det er eller bør være første skridt til at undersøge, hvilke muligheder regionen har for at løse Østbanens udfordringer inden for de økonomiske rammer, som regionen nu engang er underlagt.