L 36 Forslag til lov om ændring af lov om mediestøtte.

(Ændringer i mediestøtten, støtte til ugeaviser og støtte til publicistiske magasiner).

Af: Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Ændringsforslag til 2. behandling

Afgivet: 22-11-2023

Ændringsforslag nr. 1-9 af Theresa Scavenius (UFG) stillet den 22.11.2023 uden for betænkningen

20231_l36_aendringsforslag_beh22785245.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 22. november 2023 uden for betænkningen

Til § 1

Af Theresa Scavenius (UFG):

1) Efter nr. 1 indsættes:

»01. I § 3, stk. 2, indsættes efter nr. 4 som nyt nummer:

»5) kan dokumentere, at alle tilknyttede journalister har ordentlige løn- og arbejdsvilkår,«

Nr. 5-7 bliver herefter nr. 6-8.«

[Mediestøtten gøres betinget af, at alle tilknyttede journalister har ordentlige løn- og arbejdsvilkår]

2) Efter nr. 2 indsættes:

»02. I § 3, stk. 2, indsættes efter nr. 7, der bliver nr. 8, som nyt nummer:

»9) har et indhold, der efter en konkret vurdering fra Medienævnet anses for i overvejende grad ikke at være automatisk genereret uden egentlig selvstændig redaktionel behandling,«.

Nr. 9 og 10 bliver herefter nr. 10 og 11.«

[Mediestøtten gøres betinget af, at der ikke anvendes robotgenererede artikler]

3) Nr. 3 udgår.

[Bestemmelse om ændring af titelloftet udgår]

4) Nr. 5 udgår.

[Bestemmelse om koncernloft udgår]

5) Efter nr. 5 indsættes:

»03. I § 3 indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:

»Stk. 6. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om betingelse om ordentlige løn- og arbejdsvilkår, jf. stk. 2, nr. 5.««

[Bemyndigelse til at fastsætte regler]

6) Nr. 6 udgår.

[Bestemmelse om betingelser for øget tilskud til lokale eller regionale nyhedsmedier udgår]

7) Efter nr. 6 indsættes:

»04. I § 4, stk. 2, ændres »§ 3, stk. 2, nr. 1-5, 7 og 9,« til: »§ 3, stk. 2, nr. 1-6, 8 og 10«.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2]

8) Nr. 7 udgår.

[Bestemmelse om ændring af titelloftet udgår]

9) Efter nr. 11 indsættes:

»05. I § 7, stk. 1, nr. 3, og § 8, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 3, stk. 2, nr. 1 og 3-9« til: »§ 3, stk. 2, nr. 1 og 3-11«.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovens § 3, stk. 2, indsættes et nyt nr. 5, der fastsætter, at mediestøtten vil blive gjort betinget af, at nyhedsmediet kan dokumentere, at alle tilknyttede journalister til mediet har ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

Ved tilknyttede journalister forstås fastansatte og freelanceansatte journalister ved det pågældende nyhedsmedie.

Ved ordentlige løn- og arbejdsvilkår forstås overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår.

Danmark bygger på ordnede forhold på arbejdsmarkedet og hensigten med ændringsforslaget er, at når der produceres redaktionelt indhold for offentlige midler eller med offentlig støtte, sker det i respekt for dette, dvs. efter overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår, der er gældende i branchen.

Der henvises til ændringsforslagets nr. 5 og bemærkningerne til nr. 5 om fastsættelse af regler herfor.

Til nr. 2

Det foreslås med ændringsforslaget, at der i lovens § 3, stk. 2, indsættes et nyt nr. 9, hvorefter mediestøtten vil blive gjort betinget af, at nyhedsmediet har et indhold, der efter en konkret vurdering fra Medienævnet anses for i overvejende grad ikke at være automatisk genereret uden egentlig selvstændig redaktionel behandling.

Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at der vil kunne stilles betingelse om, at der ikke kan gives mediestøtte til nyhedsmedier, der i overvejende grad anvender automatisk genereret indhold, herunder robotgenererede artikler.

Ved automatisk genereret indhold forstås artikler m.v., der i overvejende grad er automatisk genereret uden egentlig selvstændig redaktionel behandling.

Ændringsforslaget vil betyde, at nyhedsmedier, der anvender robotgenererede artikler, ikke vil kunne modtage mediestøtte.

For at sikre journalistisk kvalitet og uafhængighed vil mediestøtten blive gjort betinget af, at støtten ydes til journalistik udarbejdet af journalister og ikke af medier, der i overvejende grad anvender automatisk genereret indhold.

Til nr. 3

Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 3, at i lovens § 3, stk. 4, ændres »17,5 mio. kr.« til: »12,5 mio. kr.«

Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 3, udgår.

Ændringsforslaget vil betyde, at titelloftet ikke vil blive ændret, men at det vil blive fastholdt på 17,5 mio. kr. årligt.

Til nr. 4

Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 5, at i lovens § 3 indsættes efter stk. 4 et nyt stk. 5, hvorefter en virksomhed, der modtager redaktionel produktionsstøtte efter §§ 3 og 4, maksimalt kan opnå redaktionel produktionsstøtte på op til 90,0 mio. kr. årligt. Ved beregningen af støtteloftet betragtes alle koncernforbundne virksomheder, der modtager redaktionel produktionsstøtte efter §§ 3 og 4, som en enkelt virksomhed.

Det foreslås med ændringsforslaget, at lovforslagets § 1, nr. 5, udgår.

Der er ikke i dag en bestemmelse i lov om mediestøtte om et koncernloft i forhold til tilskud til nyhedsmedier som redaktionel produktionsstøtte. Et koncernloft sætter en grænse for, hvor stor en andel af den samlede mediestøtte en enkelt virksomhed kan oppebære.

Med ændringsforslaget vil den nuværende retstilstand bevares i forhold til tilskud til nyhedsmedier som redaktionel produktionsstøtte, således at der fortsat ikke vil være et koncernloft for modtagelse af redaktionel produktionsstøtte.

Til nr. 5

Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes et nyt stk. 6, hvorefter kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om journalisters løn- og arbejdsvilkår, jf. stk. 2, nr. 5.

Det er hensigten, at ministeren forinden fastsættelse af regler afklarer i samråd med de relevante arbejdsmarkedsparter, hvilke krav til overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår der inden for rammerne af den danske arbejdsmarkedsmodel vil kunne stilles til modtagere af mediestøtten. Det skal i den forbindelse afklares, hvordan der kan føres tilsyn med overholdelse af de fastsatte regler om journalisters løn- og arbejdsvilkår.

Ændringsforslaget vil betyde, at kulturministeren vil kunne fastsætte regler om krav til journalisters løn- og arbejdsvilkår som en betingelse for modtagelse af mediestøtte.

Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 1.

Til nr. 6

Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 6, at der opsættes en række betingelser for, at der kan ydes øget tilskud til lokale eller regionale nyhedsmedier. Det fremgår, at der ved en vurdering af, om nyheds-mediet er lokalt eller regionalt, lægges vægt på, om et nyhedsmedie opfylder en række parametre. Den skønsmæssige vurdering af, om de enkelte ansøgende nyhedsmedier kan betragtes som et lokalt eller regionalt medie, der kan opnå øget støtte, foretages ud fra disse parametre, som tilsammen danner grundlag for en afgørelse om tilskud. Parametrene fungerer ikke som ekskluderende regler. Det fremgår, at parametrene, der indgår i en samlet afvejning, taler for, at nyhedsmediet er et lokalt eller regionalt nyhedsmedie.

Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 6 udgår, således at der ikke er betingelser i form af parametre, der indgår i en skønsmæssig helhedsvurdering, for at der kan ydes øget tilskud til lokale eller regionale nyhedsmedier.

Ændringsforslaget vil betyde, at der ikke vil være betingelser i form af parametre, der indgår i en skønsmæssig helhedsvurdering, for at der kan ydes forøget støtte til lokale eller regionale nyhedsmedier.

Formålet med ændringsforslaget er, at mediestøtten skal gives ud fra mere objektive kriterier for at skabe stabilitet i branchen, så mediehusene får de bedste rammer for at planlægge flere år frem.

På den baggrund foreslås det at fjerne bestemmelsen med de forskellige adgangskriterier til lokale eller regionale nyhedsmedier, så mediestøtten fordeles ud fra mere objektive kriterier.

Til nr. 7

Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2.

Til nr. 8

Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 7, at i lovens § 4, stk. 5, ændres »17,5 mio. kr.« til: »12,5 mio. kr.«

Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 7, udgår.

Ændringsforslaget vil betyde, at titelloftet ikke vil blive ændret, men at det vil blive fastholdt på 17,5 mio. kr. årligt.

Til nr. 9

Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 2.