Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 30. november 2023
Forslag
til
Lov om ændring af lov om luftfart
(Luftfartøjers adgang til luftfart
inden for dansk område, delegation til private af visse
opgaver på droneområdet og ændring af rammerne
for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes
undersøgelser m.v.)
§ 1
I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1149 af 13. oktober 2017, som ændret senest ved § 1
i lov nr. 2399 af 14. december 2021, foretages følgende
ændringer:
1. §
2 affattes således:
Ȥ 2.
Luftfart inden for dansk område kan kun finde sted med
luftfartøjer, som har
a) dansk
nationalitet,
b) nationalitet
i et EU- eller EØS-land,
c) nationalitet
i et tredjeland, der har en overenskomst med Danmark om ret til
luftfart inden for dansk område, eller
d) særlig
tilladelse fra transportministeren.
Stk. 2.
Når et luftfartøj som nævnt i stk. 1, litra b,
primært anvendes til privatflyvning inden for dansk
område i en periode på mere end 2 måneder, skal
ejeren eller brugeren give meddelelse til Trafikstyrelsen herom.
Meddelelsen skal indeholde meddelerens kontaktoplysninger,
oplysninger om luftfartøjets type og registrering og
oplysning om, hvor i Danmark luftfartøjet har base.
Stk. 3.
Tilladelse som nævnt i stk. 1, litra d, meddeles med
sådanne vilkår, som i det enkelte tilfælde findes
påkrævet for at sikre, at luftfarten foregår
på betryggende måde, eller som i øvrigt findes
nødvendige af almene hensyn.«
2. I
§ 20, stk. 3, ændres
»litra c« til: »litra d«.
3. I
§ 21, stk. 2, ændres
»litra b« til: »litra c«.
4. I
§ 21, stk. 3, ændres
»litra c« til: »litra d«.
5. I
§ 130, stk. 1, 1. og 2. pkt., og
stk. 3, ændres »litra
c« til: »litra d«.
6. I
§ 130, stk. 3, ændres
»litra b« til: »litra c«.
7. I
§ 134 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Havarikommissionen« til:
»Kommissionen«, og i 2.
pkt. ændres »Havarikommissionen
benævnes« til: »Kommissionen
benævnes«.
8. I
§ 136, stk. 1, nr. 3, udgår
»og«.
9. I
§ 136, stk. 1, nr. 4, ændres
»undersøgelsen.« til:
»undersøgelsen, og«.
10. I
§ 136, stk. 1, indsættes som
nr. 5:
»5)
havarier, hvor civile luftfartøjer med en maksimal
startvægt på 2.250 kg eller derunder er indblandet,
når de finder sted over eller på dansk territorium, og
hvor der opstår fatal eller alvorlig tilskadekomst, dog ikke
havarier, hvor udelukkende faldskærm, dragefly,
glideskærm eller paratrike er indblandet.«
11. I
§ 136, stk. 3, § 137, stk. 1, §
138, stk. 2, § 139, stk. 1, § 140, stk. 5, § 142,
stk. 1, 1. pkt., og § 144 b, stk.
2, ændres »havarikommissionen« til:
»Havarikommissionen«.
12. I
§ 138, stk. 1, 2. pkt., § 142, stk.
2, 1. pkt., og § 144 b, stk.
1, ændres »kommissionens« til:
»Havarikommissionens«.
13. I
§ 138, stk. 1, 2. pkt., § 139, stk.
1 og 2, § 143, stk. 1 og
stk. 3, 1. pkt., § 144 a, stk. 1
og 2, og §
144 b, stk. 5, ændres »kommissionen« til:
»Havarikommissionen«.
14. I
§ 140, stk. 3, § 142, stk. 2, 2.
pkt., § 143, stk. 2, § 144 og § 144 b, stk. 6, ændres
»Kommissionen« til:
»Havarikommissionen«.
15. I
§ 144 a, stk. 1, ændres
»Kommissionens« til:
»Havarikommissionens«.
16. § 144
b, stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
Transportministeren kan anmode Havarikommissionen om at foretage
yderligere undersøgelser i en sag.«
17. I
§ 149, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 2, stk. 1«: »og
2«.
18. I
§ 152 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren kan overlade beføjelser til at træffe
afgørelser på droneområdet, som efter loven er
tillagt ministeren eller Trafikstyrelsen, eller som efter
EU-forordninger på droneområdet er tillagt den
kompetente eller bemyndigende myndighed, til
1) andre
offentlige myndigheder,
2) private
organisationer,
3) virksomheder
eller
4)
sagkyndige.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
19. I
§ 152, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »endvidere« til: »i
øvrigt«.
20. I
§ 152, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »stk. 2«: »og 3«.
21. § 153
b affattes således:
Ȥ 153
b. Transportministeren kan fastsætte regler om, at
ansøgninger, klager og andre henvendelser vedrørende
luftfartsområdet, herunder EU-forordninger på
luftfartsområdet, skal sendes til Trafikstyrelsen ved
anvendelse af en digital løsning, som Trafikstyrelsen
stiller til rådighed. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om, at ansøgninger, klager og andre henvendelser, der
ikke sendes ved anvendelse af en digital løsning, som
Trafikstyrelsen stiller til rådighed, kan afvises af
Trafikstyrelsen, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvordan en
borger eller en virksomhed, der ikke kan anvende en digital
løsning, kan sende en ansøgning, klage eller
henvendelse.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
Trafikstyrelsen helt ekstraordinært kan undlade at afvise en
ansøgning, klage eller henvendelse, der ikke er sendt ved
anvendelse af en digital løsning, som Trafikstyrelsen
stiller til rådighed.
Stk. 4. En
digital ansøgning, klage eller henvendelse anses for at
være kommet frem, når den er tilgængelig for
Trafikstyrelsen.
Stk. 5.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at adgang til de
digitale løsninger, som Trafikstyrelsen stiller til
rådighed, skal foregå via elektroniske
identifikationsordninger.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Tilladelser
meddelt efter den hidtil gældende § 2, stk. 1, litra c,
i lov om luftfart bevarer deres gyldighed, indtil disse tilladelser
udløber.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 152, stk. 3, i lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
udstedt i medfør af § 152, stk. 4, i lov om luftfart,
jf. denne lovs § 1, nr. 18.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og de grønlandske forhold tilsiger.