L 139 Forslag til lov om Naviair.

Af: Transportminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 7

Til uddybning af L 139 - spm. 3 om Naviairs åbningsøkonomi bedes følgende besvaret: Det fremgår af lovforslaget, at omdannelsen af Naviair vil medføre øget effektivitet og vil medvirke til at nedbringe luftfartsselskabernes omkostninger. Samtidig fremgår det af ministerens svar på L 139 - spm. 3, at underdækningen i Naviair vil stige fra 220 mio. kr. i 2009 til op mod 500 mio. kr. frem til 2012, hvilket ovenikøbet er tal beregnet før indregning af Naviairs indtægtstab som følge af askeskyen, hvilket vil sige, at underdækningen må forventes at blive endnu større. Det fremgår også af svaret på L 139 - spm. 3, at denne underdækning forventes inddrevet via taksterne i perioden 2010 til 2016, hvilket må betyde en væsentlig ekstraregning til luftfartsselskaberne. Ministeren bedes derfor forklare, hvordan der både kan være tale om, at luftfartsselskabernes omkostninger nedbringes samtidig med, at svaret på spørgsmål 3 indikerer, at luftfartsselskaberne vil blive udsat for højere takster. Og hvis luftfartsselskaberne ikke udsættes for højere takster, hvordan vil den sandsynlige øgede underdækning påvirke Naviairs økonomi?
Dato: 06-05-2010
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 10-05-2010
Modtaget: 10-05-2010
Omdelt: 11-05-2010

L 139 - svar på spm. 7, fra transportministeren

TRU L 139 spm 7 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 06-05-2010
Modtaget: 06-05-2010
Omdelt: 06-05-2010

Spm. om, hvordan der både kan være tale om, at luftfartsselskabernes omkostninger nedbringes samtidig med, at svaret på spørgsmål 3 indikerer, at luftfartsselskaberne vil blive udsat for højere takster, til transportministeren