Skriftlig fremsættelse (17.
december 2008)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov hæftelse for
børns erstatningsansvar
(Lovforslag nr. L 96).
Dette lovforslag tager sigte på at øge
forældres tilskyndelse til aktivt at påtage sig et
ansvar for, at deres børn ikke begår
lovovertrædelser og forvolder skade.
Det foreslås, at den, som har forældremyndigheden
over et hjemmeboende barn under 18 år, skal hæfte
på objektivt grundlag over for skadelidte for en
skadegørende handling eller undladelse, som barnet er
ansvarligt for efter dansk rets almindelige erstatningsregel
(culpareglen). Hæftelsen foreslås begrænset til
højst 7.500 kr. for hver skadegørende handling.
Regeringen finder, at der vil være en god mulighed for,
at en sådan økonomisk hæftelse kan motivere
flere forældre til at fokusere mere på deres rolle som
opdragere og på opdragelsens betydning for børnenes
trivsel og adfærd.
Lovforslaget bygger på en udtalelse om
forældreansvar af 15. september 2008 fra Kommissionen
vedrørende ungdomskriminalitet. Den foreslåede
lovregel svarer indholdsmæssigt i det væsentlige til
det udkast, som er anbefalet af et flertal på 9 af
kommissionens 16 medlemmer. Beløbsgrænsen
foreslås dog efter drøftelser mellem regeringen, Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance forhøjet i forhold til
flertallets forslag (hvorefter hæftelsen skulle være
begrænset til 5.000 kr. pr. skadegørende
handling).
Regeringen finder, at den foreslåede
beløbsgrænse for hæftelsen (7.500 kr. for hver
skadegørende handling) er passende med henblik på at
opnå den ønskede adfærdsregulerende virkning
samtidig med, at hæftelsen normalt ikke bliver
ødelæggende for familiens økonomi.
Det foreslås som nævnt, at hæftelsen
på 7.500 kr. skal gælde for hver skadegørende
handling. Er der ved den samme handling forvoldt flere forskellige
skader, hæfter forældrene således kun for 7.500
kr. i alt. Har barnet over en periode foretaget flere - eventuelt
mange - skadegørende handlinger, vil
forældremyndighedens indehavere omvendt kunne komme til at
hæfte for flere gange dette beløb.
Den foreslåede nye lovgivning vil i givet fald supplere
de almindelige erstatningsretlige regler, hvorefter forældre
også kan ifalde et selvstændigt erstatningsansvar (som
ikke er beløbsbegrænset) for skader forvoldt af deres
børn, hvis forældrene har tilsidesat en pligt til at
føre et rimeligt tilsyn med barnet i den konkrete
situation.
Efter forslaget vil hæftelsen gælde for
forældremyndighedens indehaver, som er den, der efter
lovgivningen i øvrigt har forpligtelser over for barnet og
ret til at træffe centrale beslutninger vedrørende
barnet, f.eks. om skolevalg. Ansvaret gælder således
ikke for skolen, fritidsklubber, plejefamilier eller venner og
familie, som har barnet på besøg eller boende i
perioder.
Hæftelsesansvaret vil efter forslaget gælde,
når barnet er hjemmeboende hos én eller begge
indehavere af forældremyndigheden. Er der fælles
forældremyndighed, hæfter begge forældre, selv om
de ikke bor sammen, uanset hvem af dem, barnet bor hos.
Hæftelsesreglen vil desuden gælde, uanset hvor og
hvornår barnet forvolder skade.
Hvis flere har forældremyndigheden, vil de efter
forslaget hæfte solidarisk over for skadelidte for
beløbet.
Det foreslås som nævnt, at hæftelsesreglen
skal gælde i tilfælde, hvor barnet selv er
erstatningsansvarligt for en skade på grundlag af den
almindelige culparegel. Hændelige skader vil falde uden for,
og omvendt vil forældrene ikke kun hæfte for skader,
der forvoldes ved kriminelle handlinger, men også for skader,
der forvoldes uagtsomt.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.