L 96 Forslag til lov om hæftelse for børns erstatningsansvar.

Af: Justitsminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 17-12-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l96_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (17. december 2008)

Justitsministeren (Brian Mikkelsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov hæftelse for børns erstatningsansvar

(Lovforslag nr. L 96).

Dette lovforslag tager sigte på at øge forældres tilskyndelse til aktivt at påtage sig et ansvar for, at deres børn ikke begår lovovertrædelser og forvolder skade.


Det foreslås, at den, som har forældremyndigheden over et hjemmeboende barn under 18 år, skal hæfte på objektivt grundlag over for skadelidte for en skadegørende handling eller undladelse, som barnet er ansvarligt for efter dansk rets almindelige erstatningsregel (culpareglen). Hæftelsen foreslås begrænset til højst 7.500 kr. for hver skadegørende handling.


Regeringen finder, at der vil være en god mulighed for, at en sådan økonomisk hæftelse kan motivere flere forældre til at fokusere mere på deres rolle som opdragere og på opdragelsens betydning for børnenes trivsel og adfærd.


Lovforslaget bygger på en udtalelse om forældreansvar af 15. september 2008 fra Kommissionen vedrørende ungdomskriminalitet. Den foreslåede lovregel svarer indholdsmæssigt i det væsentlige til det udkast, som er anbefalet af et flertal på 9 af kommissionens 16 medlemmer. Beløbsgrænsen foreslås dog efter drøftelser mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance forhøjet i forhold til flertallets forslag (hvorefter hæftelsen skulle være begrænset til 5.000 kr. pr. skadegørende handling).


Regeringen finder, at den foreslåede beløbsgrænse for hæftelsen (7.500 kr. for hver skadegørende handling) er passende med henblik på at opnå den ønskede adfærdsregulerende virkning samtidig med, at hæftelsen normalt ikke bliver ødelæggende for familiens økonomi.


Det foreslås som nævnt, at hæftelsen på 7.500 kr. skal gælde for hver skadegørende handling. Er der ved den samme handling forvoldt flere forskellige skader, hæfter forældrene således kun for 7.500 kr. i alt. Har barnet over en periode foretaget flere - eventuelt mange - skadegørende handlinger, vil forældremyndighedens indehavere omvendt kunne komme til at hæfte for flere gange dette beløb.


Den foreslåede nye lovgivning vil i givet fald supplere de almindelige erstatningsretlige regler, hvorefter forældre også kan ifalde et selvstændigt erstatningsansvar (som ikke er beløbsbegrænset) for skader forvoldt af deres børn, hvis forældrene har tilsidesat en pligt til at føre et rimeligt tilsyn med barnet i den konkrete situation.


Efter forslaget vil hæftelsen gælde for forældremyndighedens indehaver, som er den, der efter lovgivningen i øvrigt har forpligtelser over for barnet og ret til at træffe centrale beslutninger vedrørende barnet, f.eks. om skolevalg. Ansvaret gælder således ikke for skolen, fritidsklubber, plejefamilier eller venner og familie, som har barnet på besøg eller boende i perioder.


Hæftelsesansvaret vil efter forslaget gælde, når barnet er hjemmeboende hos én eller begge indehavere af forældremyndigheden. Er der fælles forældremyndighed, hæfter begge forældre, selv om de ikke bor sammen, uanset hvem af dem, barnet bor hos. Hæftelsesreglen vil desuden gælde, uanset hvor og hvornår barnet forvolder skade.


Hvis flere har forældremyndigheden, vil de efter forslaget hæfte solidarisk over for skadelidte for beløbet.


Det foreslås som nævnt, at hæftelsesreglen skal gælde i tilfælde, hvor barnet selv er erstatningsansvarligt for en skade på grundlag af den almindelige culparegel. Hændelige skader vil falde uden for, og omvendt vil forældrene ikke kun hæfte for skader, der forvoldes ved kriminelle handlinger, men også for skader, der forvoldes uagtsomt.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.