L 154 Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om friskoler og private grundskoler m.v.

(Forældres udførelse af hjælp til børn i hjemmet m.m., udvidede beføjelser til Ankestyrelsen og de sociale nævn, borgerstyret personlig assistance, styrket indsats over for kvinder og børn på krisecentre m.v.).

Af: Velfærdsminister Karen Jespersen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l154_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. marts 2008)

Velfærdsministeren (Karen Jespersen) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Forældres udførelse af hjælp til børn i hjemmet m.m., tolkning ved sociale aktiviteter, udvidede beføjelser til Ankestyrelsen og de sociale nævn, borgerstyret personlig assistance, styrket indsats over for kvinder og børn på krisecentre m.v.)

(Lovforslag nr. L 154).

Regeringen ønsker med lovforslaget at styrke indsatsen over for samfundets svageste og mennesker med handicap. Igennem flere år har regeringen derfor igangsat en række initiativer, som alle har til formål at forbedre forholdene for grupperne. Der er tale om en løbende proces, hvor der fortsat er brug for at igangsætte nye initiativer.


Lovforslaget er en udmøntning af en del af satspuljeaftalen for 2008 og består af seks dele.


Forslaget indebærer, at tilskud til ansættelse af hjælpere for personer med handicap fremover skal betegnes "borgerstyret personlig assistance", og at personer med handicap får mulighed for at overdrage arbejdsgiveransvaret til andre. Det nuværende krav om aktivitetsniveau erstattes af en samlet vurdering af borgerens behov, og kommunalbestyrelsen får mulighed for at tilbyde personer med mindre massivt hjælpebehov borgerstyret personlig assistance. Desuden får en nærtstående person mulighed for at vælge at udføre hjælpeopgaverne selv eller ansætte hjælpere.


Forældre og børn med betydelige handicap får ret til at blive mere aktivt inddraget i indsatsen og får ret til tabt arbejdsfortjeneste og til støtte i forbindelse med hjemmetræning under visse betingelser. Forældre, der selv sørger for undervisningen af deres undervisningspligtige barn, får tilbud om specialpædagogisk rådgivning i hjemmet. Børn med behov for en særlig støtte tilbydes supplerende specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i hjemmet.


Mennesker med et hørehandicap får mulighed for at få tolk ved sociale aktiviteter i op til 50 timer årligt med mulighed for mere i særlige tilfælde. Velfærdsministeriet indgår aftale med en tolkeformidling om bestilling og betaling af tolken. Velfærdsministeriet indgår desuden aftale med tolkeudbydere. Ekstraudgifter til tolkens deltagelse i sociale aktiviteter kan dækkes med 500 kr. årligt.


Kvinder med børn på kvindekrisecentre bliver sikret en familierådgiver i forbindelse med udflytning fra kvindekrisecentre. Desuden skal børn over 6 år, som følger med deres mor på krisecenter, sikres et tilbud om psykologbehandling.


Ankestyrelsen og de sociale nævn får mulighed for at tage sager op af egen drift i spørgsmål om valg af anbringelsessted og samvær, og de får mulighed for at sætte tidsfrist for kommunalbestyrelsens efterlevelse af pålæg. Afgørelser, de sociale nævn træffer i egendriftssager, skal kunne indbringes for Ankestyrelsen.


Der sættes et varighedskrav til kurset til plejeforældre på minimum 4 hele kursusdage for at kvalificere dem til plejeopgaven.


Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige skal forhandles med de kommunale parter.


Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2008. Dog at forslagene om udredningsteams og visitationsudvalg, forældres udførelse af hjælp til børn i hjemmet og specialpædagogisk rådgivning i hjemmet først træder i kraft den 1. oktober 2008 og tolkning ved sociale aktiviteter og borgerstyret personlig assistance den 1. januar 2009.


Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.