L 39 Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven.

(Fradrag for gaver til kulturinstitutioner og udvidelse af reglerne for afskrivning på kunstkøb).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 20-10-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l39_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (20. oktober 2004)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven (Fradrag for gaver til kulturinstitutioner og udvidelse af reglerne for afskrivning på kunstkøb)

(Lovforslag nr. L 39).

Det overordnede formål med lovforslaget er at styrke erhvervslivets kulturengagement og forbedre kunstens vilkår. Det sker konkret ved, at der etableres en fradragsordning for gaver til kulturinstitutioner og en udvidelse af reglerne for virksomheders afskrivning på kunstkøb.

Lovforslaget er et led i gennemførelse af det supplerende regeringsgrundlag og indgår i finanslovsforslaget for 2005.

Det foreslås, før det første, at virksomheder kan fradrage pengegaver til kulturinstitutioner, der i det foregående år har modtaget offentligt driftstilskud.

For det andet foreslås, at personer og virksomheder kan fradrage værdien af gaver i form af kunstværker og kultur- og naturhistoriske genstande til sådanne kulturinstitutioner.

Hvis den modtagende institution er nyetableret kan den nye institution på tilsvarende vilkår modtage gaver, såfremt der foreligger et skriftligt tilsagn om driftstilskud fra stat eller kommune.

Der er ikke nogen beløbsmæssig grænse eller en grænse for, hvor stor en del af den skattepligtiges indkomst, der kan anvendes på gaver til kulturinstitutioner.

Alle kulturinstitutioner, der modtager statslig eller kommunalt driftstilskud er omfattet af fradragsordningen. Ordningen omfatter således kulturinstitutioner i bred forstand. Idrætsorganisationer og institutioner med idrætsaktiviteter er ikke omfattet af bestemmelsen.

Fradraget er betinget af, at gaven til kulturinstitutionen ikke er forbundet med nogen form for modydelse til gavegiver, gaven skal gives til kulturinstitutionens kulturelle virksomhed, kulturinstitutionen, skal ønske at modtage gaven og kulturinstitutionen skal indberette værdien af gaven til skattemyndighederne.

Private personer er ikke omfattet af fradragsordningen for pengegaver og kan fortsat kun fradrage disse efter reglerne i ligningslovens § 8 A.

For gaver i form af kunstværker og kulturhistoriske genstande fradrages efter forslaget gavens markedsværdi. Gavens markedsværdi fastsættes af en af Kulturministeriet udpeget skønsmand. Skønsmandens honorar betales af den kulturinstitution, der modtager gaven.

Desuden indeholder lovforslaget lempelse af kriterierne for kunstkøb, således at virksomheder fremover også kan foretages afskrivninger på kunstkøb, når virksomheden er beliggende i en ejendom, hvor der både findes virksomheder og boliger.

En- og tofamiliehuse er for at imødegå en sammenblanding mellem privat- og erhvervssfæren ikke omfattet af den foreslåede udvidelse af afskrivningsadgangen.

Med justeringen af ordningen ønskes sikret, at anvendelsen af afskrivningsreglerne for kunstkøb får det omfang som det oprindeligt var tiltænkt i forbindelse med gennemførelsen.

Det skønnes, at forslaget om fradrag for gaver til kulturinstitutioner samlet medfører engangsudgifter for Told og Skat på maksimalt 4 mio. kr. til edb‑udvikling.

Provenutabet ved indføre af fradragsordningen for gaver til kulturinstitutioner skønnes at være 35 mio. kr. årligt. Der er dog en betydelig usikkerhed forbundet med dette provenuskøn.

Forslaget vedr. justering af afskrivning på kunstkøb vil kunne holdes indenfor rammen af provenuskønnet vedrørende den nuværende ordning.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.