Job i Folketinget

Ansøgninger til ledige job i Folketingets Administration indsendes via Folketingets hjemmeside. Stillinger hos partiernes sekretariater og folketingsgrupper i Folketinget slås ikke op på Folketingets hjemmeside.

Større

Aktuelle stillinger

En mangfoldig arbejdsplads

Folketingets Administration sørger for husets drift og bistår Folketingets 179 medlemmer, så de kan koncentrere sig om det politiske arbejde. Administrationen tager sig af mange forskellige arbejdsopgaver lige fra parlamentarisk betjening til rengøring og sikkerhed. 

Et udpluk af administrationens mangfoldige arbejdsopgaver er:

  • Betjening af Folketingets ledelse, f.eks. bistand til planlægning og gennemførelse af Folketingets arbejde
  • Betjening af Folketingets stående udvalg
  • Dokumentation og information om arbejdet i sal og udvalg
  • Praktisk bistand til medlemmerne, f.eks. sprogundervisning, post og kontorindretning
  • Besøg og rejser
  • Sikkerhed, møder og gæster
  • Drift og vedligeholdelse af det store hus
  • Administration af løn- og personaleforhold, herunder medlemmernes vederlag og boliger
  • Drift og udvikling af it-systemer
  • Formidling af neutral information til offentligheden om arbejdet i Folketinget og EU.

Partiernes sekretariater har lokaler på Christiansborg, men hører ikke til Folketingets Administration. Stillinger hos partierne slås derfor ikke op på Folketingets hjemmeside. 

Læs om de forskellige enheder i Folketingets Administration Læs om erhvervspraktik for 8. - 10. klasses elever

Ansøgningen

Send din ansøgning via formularen i bunden af stillingsopslagene her på hjemmesiden. Du får en elektronisk kvittering, når vi har modtaget den. Din ansøgning skal vedhæftes følgende dokumenter:

  • cv med oplysning om tidligere job og uddannelse
  • eksamensbeviser

Du kan også vedhæfte eventuelle udtalelser fra tidligere arbejdsgivere. 

Ansættelsessamtalen

Inden for 14 dage efter ansøgningsfristens udløb vil ansættelsessamtalerne som regel blive holdt. Til stede ved ansættelsessamtalen er – i langt de fleste tilfælde: 

  • chefen for den afdeling, du søger job i
  • en medarbejder fra afdelingen 
  • en tillidsrepræsentant for den personaleforening, som dækker det pågældende jobområde
  • en repræsentant for Folketingets Administrations HR-kontor 

Du bliver under samtalen stillet en række spørgsmål, som giver ansættelsesudvalget et indblik i din/dine: 

  • jobmæssige erfaringer
  • faglige kompetencer
  • samarbejdsevner
  • personlige kompetencer
  • uddannelsesmæssige baggrund

Du kan desuden blive bedt om at løse en faglig opgave og oplyse en eller flere referencer hos nuværende eller tidligere arbejdsgivere, som ansættelsesudvalget må kontakte.

Fortrolighed

Din ansøgning bliver behandlet fortroligt, og uden din tilladelse kontakter Folketingets Administration ikke tidligere eller nuværende arbejdsgivere. Efter 6 måneder bliver de elektroniske ansøgninger slettet automatisk.

Ansættelse og tiltrædelse

Hvis du er den person, som Folketingets Administration gerne vil ansætte, vil den ansættende chef eller HR-kontoret kontakte dig.

HR-kontoret overtager så ansættelsesforløbet, herunder afklaring af løn- og ansættelsesvilkår. Det er også HR-kontoret, der sender dig dit ansættelsesbrev. 
Tiltrædelsestidspunktet fremgår som regel af stillingsopslaget, men hvis du er bundet af et længere opsigelsesvarsel hos din arbejdsgiver, kan tiltrædelsestidspunktet eventuelt udskydes efter aftale med den ansættende chef.

Straffeattest

Alle, der bliver tilbudt job i Folketingets Administration, bliver bedt om at sende en privat straffeattest til HR-kontoret.

Statsborgerskab og arbejds- og opholdstilladelse

I forbindelse med ansættelse undersøges statsborgerskab, og hvis det er relevant arbejds- og opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 13.

Afslag efter en ansættelsessamtale

Hvis du ikke får jobbet, vil du få et skriftligt afslag. I afslaget vil du få en uddybning af, hvad ansættelsesudvalget særlig har lagt vægt på ved stillingsbesættelsen. 

En mere uddybende begrundelse for, hvorfor det ikke blev dig, der fik jobbet, kan du få ved at kontakte chefen for den afdeling, du søger job i.  

Afslag uden en ansættelsessamtale

Hvis du ikke bliver indkaldt til ansættelsessamtale, vil du modtage et skriftligt afslag, når ansættelsesudvalget har besluttet, hvem der vil få tilbudt  jobbet.  
Foruden de almindelige ansættelsesretlige regler er der nogle særlige vilkår for ansættelsen i Folketingets Administration. 

Der kan endvidere gælde yderligere særlige vilkår for visse stillinger og funktioner. Hvis der gælder særlige vilkår for dig, vil det stå i dit ansættelsesbrev.

Alle ansatte i Folketingets Administration er omfattet af følgende vilkår:

  1. Arbejde på ubekvemme tidspunkter kan forekomme, herunder eventuelt aften- og weekendvagter. Medarbejderen har pligt til at stå til rådighed, når Folketinget har behov for det, og til at udføre overarbejde/merarbejde efter gældende overenskomst. Der kan være knyttet rejseaktivitet i såvel ind- som udland til stillingen.
  2. Folketingets Administration har dispensation fra reglerne om hviletid og fridøgn.
  3. Arbejdsstandsning kan ikke iværksættes.
  4. Folketingets Administration kan stille krav om sikkerhedsklassifikation. Kan en sikkerhedsklassifikation ikke opnås eller opretholdes, vil det kunne medføre, at ansættelsesforholdet ophører.
  5. Alle ansatte i Folketingets Administration har tavshedspligt med hensyn til forhold, som man måtte blive bekendt med, og hvis hemmeligholdelse ifølge lovgivningen eller sagens natur er påkrævet eller foreskrevet, jf. forvaltningslovens § 27 og straffelovens §§ 144-145, §§ 147-152 f og §§ 154-157. Tavshedspligten gælder også, selv om ansættelsen er ophørt.
  6. Alle ansatte i Folketingets Administration er til enhver tid forpligtede til at overholde gældende it-politik og politik for brug af e-mail. Gældende politikker fremgår af Folketingets intranet.
  7. Folketingets lokaleområder er som udgangspunkt videoovervågede. Undtaget herfra er kontorer, værksteder, køkkener og frokoststuer, Folketingets spisesteder, mødelokaler (med mindre der sker tv-transmission fra lokalet), toiletter og baderum, motions- og omklædningsrum.
  8. Folketingets Administration følger de almindelige regler og praksis for rettigheder til materiale frembragt som led i ansættelsesforholdet.
 

Rådighedsforpligtelse for AC-medarbejdere

Der ydes rådighedstillæg til fuldmægtige, der påtager sig rådighedsforpligtigelse og forpligtigelse til merarbejde på indtil 15 timer pr. kvartal. 

Hvis rådighedsforpligtelsen er fuldt udnyttet i to på hinanden følgende kvartaler, reduceres rådighedsforpligtelse i det 2. kvartal med i alt 5 timer. I det efterfølgende kvartal vil rådighedsforpligtelsen igen være 15 timer.
 

Refusion af syge- og barselsdagpenge

Folketingets Administration forbeholder sig ret til at modregne et beløb svarende til refusionsbeløbet i medarbejderens løn, hvis medarbejderen undlader at medvirke i kommunens opfølgningsindsats i forbindelse med refusion af sygedagpenge. Dette gælder også i forhold til refusion fra Udbetaling Danmark i forbindelse med barselsdagpenge, og hvis medarbejderen, uanset årsag, ikke opfylder kravene til refusion af barselsdagpenge.
 

Arbejdstøj

Alle ansatte har pligt til at bære arbejdstøj, såfremt dette vederlagsfrit udleveres af Folketingets Administration. 

 

Du kan via Statens e-rekrutteringssystem sende en jobansøgning til Folketingets Administration. Ved at benytte Statens e-rekrutteringssystem giver du samtykke til, at Folketingets Administration må behandle de oplysninger om dig, som du har sendt til os. Når vi modtager en jobansøgning fra dig, registrerer vi den og behandler den elektronisk i statens e-rekrutteringssystem. 

Når vi registrerer oplysninger om dig, skal vi give dig en række oplysninger. Det står i artikel 13 i databeskyttelsesforordningen. 
De oplysninger vi skal give dig er følgende:

  1. Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
  2. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
  3. Formålene og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger
  4. Kategorier af personoplysninger
  5. Modtagere eller kategorier af modtagere
  6. Opbevaring af dine personoplysninger
  7. Retten til at trække samtykke tilbage
  8. Dine rettigheder
  9. Klage til Datatilsynet

I det følgende finder du en uddybning i forhold til de oplysninger, vi skal give dig.
Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte os. Du kan se vores kontaktoplysninger under punkt 1 nedenfor.

1. Vi deler dataansvaret med Moderniseringsstyrelsen - hvordan kontakter du os?

Folketingets Administration er dataansvarlig for vores behandling af de personoplysninger, som du har sendt til os. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor.

Folketingets Administration
Christiansborg
1240 Københavns K
CVR- nr.: 55 49 43 12
Telefon: 33 37 55 00
E-mail: [email protected]

I Cirkulæreskrivelse om fælles dataansvar vedrørende Moderniseringsstyrelsens fællesoffentlige systemer kan du læse nærmere om, hvordan ansvaret er delt mellem os og Moderniseringsstyrelsen.

2. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:

På e-mail: [email protected] 
Hvis din henvendelse indeholder følsomme personoplysninger, bør du sende den krypteret, eller via e-Boks.
På telefon: + 45 33 37 55 00
Ved brev: Folketingets Administration, Att. databeskyttelsesrådgiveren, Christiansborg 1240 København K.

3. Formålene og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger

Vi behandler dine personoplysninger med henblik på rekruttering til den stilling vi har slået op og som kan søges via Statens e-rekrutteringssystem.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger af artikel 6, stk. 1, litra a og e og artikel 9, stk. 2, litra a i databeskyttelsesforordningen. Der kan også være andre retsgrundlag.

4. Kategorier af personoplysninger

Vi behandler kun de personoplysninger om dig, som du selv har sendt til os i din ansøgning. Hvis det bliver relevant at indhente yderligere oplysninger, bliver du informeret herom.

5. Modtagere eller kategorier af modtagere

De medarbejdere i Folketingets Administration der sidder i ansættelsesudvalget får adgang til at behandle de oplysninger, der fremgår af din ansøgning. Hvis der anvendes et rekrutteringsbureau i forbindelse med rekrutteringsforløbet, vil din ansøgning blive delt med rekrutteringsbureauet.  Det vil fremgå af jobopslaget, hvis der anvendes et rekrutteringsbureau.

Moderniseringsstyrelsen indsamler data fra Statens e-rekrutteringssystem til statistikformål, complianceanalyser, lovbestemt afrapportering og lignende. Hvis du har spørgsmål til denne behandling, kan du kontakte Moderniseringsstyrelsen. 

Opbevaring af dine personoplysninger
Ansøgningerne ligger kun i e-rekrutteringssystemet. Systemet er sat op til at slette ansøgningerne efter seks måneder. Hvis ansøgningerne er blevet printet på papir, bliver de makuleret, når rekrutteringsprocessen er afsluttet. 

Den ansøger, der bliver ansat i stillingen, vil modtage særskilt information om vores fortsatte behandling af de oplysninger, der indgår i ansøgningen.

6. Retten til at trække samtykke tilbage

Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Dette kan du gøre ved at kontakte os på de kontaktoplysninger, der fremgår ovenfor i punkt 1. Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du trække dit samtykke tilbage, vil du ikke kunne komme i betragtning til den stilling, du har søgt hos Folketingets Administration.

7. Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder skal du kontakte os.

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig.

Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.

Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder. Du finder den på www.datatilsynet.dk.

8. Klage til Datatilsynet

Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.

Sideansvarlig: HR-kontoret