Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
SB 5 5
Offentligt
3014070_0001.png
Transportministeriets Logo
NOTAT
9. april 2025
2023-5078
Rigsrevisionens kritik af indsatsen over for
trafikstøj
I november 2024 offentliggjorde Rigsrevisionen en beretning om
indsatsen over for trafikstøj. For så vidt angår støjhandlingsplaner,
går kritikken på følgende to forhold:
Transportministeriet og Miljøministeriet har ikke sikret,
at bekendtgørelsens krav til støjkort og handleplaner er
overholdt.
Transportministeriet og Miljøministeriet har ikke priori-
teret mellem de støjdæmpende initiativer i handlepla-
nerne. Transportministeriet har gennemført de politisk
besluttede initiativer.
Transportministeren har været i samråd om sagen den 7. januar
2025, hvor ministeren blandt andet redegjorde for, hvordan prak-
sis på støjområdet forbedres fremadrettet. I den forbindelse tog
ministeren kritikken til efterretning og beklagede, at støjhandlings-
planerne ikke havde overholdt alle formelle krav fra bekendtgørel-
sen. Efterfølgende er der blevet fulgt op over for Vejdirektoratet og
Banedanmark, der fremadrettet vil levere materialet rettidigt.
Transportministeren anerkendte ligeledes, at det ikke for alle er
fuldt ud gennemskueligt, hvordan Vejdirektoratet har udvalgt de
endelige støjskærmsprojekter, der indstilles til forligskredsen ved
de årlige udmøntninger.
Transportministeren oversendte i forlængelse af beretningen og
samrådet den 17. januar 2025 en redegørelse til Statsrevisorerne.
Redegørelsen er vedlagt.
I forhold til det første punkt ovenfor, anerkender ministeriet i re-
degørelsen, at støjhandlingsplanerne ikke har overholdt alle for-
melle krav i bekendtgørelsen. Flere støjkort og handlingsplaner er
ikke blevet indsendt til tiden. Det fremgår af redegørelsen, at pro-
cessen vil blive søgt forbedret i samarbejde med Miljøstyrelsen. Det
Statsrevisorerne beretning SB5/2024 - Bilag 5: Transportministerens supplerende redegørelse til beretning nr. 5/2024 om indsatsen over for trafikstøj
3014070_0002.png
Side 2/4
skal bemærkes, at der er et dilemma i forhold til at støjkortene
både skal være rettidige og retvisende. Jo tidligere beregningerne
af støjkortene udføres, desto flere afvigelser vil der være i forhold
til de faktiske forhold, da disse løbende ændrer sig.
I forhold til det andet punkt, som omhandler prioritering, og som
var genstand for drøftelsen på forligskredsmødet den 12. marts
2025, er kritikken fra Rigsrevisionen todelt. Det fremgår således af
beretningen, at:
Ingen af de statslige myndigheder har levet op til bekendt-
gørelsens krav om at beskrive, i hvilken rækkefølge de på-
tænker at gennemføre initiativerne i handleplanerne.
Vejdirektoratet har indstillet forslag til initiativer til skif-
tende forligskredse, men det er uklart, på hvilken bag-
grund direktoratet har udvalgt forslagene. Vejdirektora-
tet og Banedanmark har gennemført de politisk besluttede
initiativer.
I forhold til det nederste af de to kritikpunkter, fremgår det af mi-
nisterens redegørelse til Statsrevisorerne, at ministeren anerken-
der, at det kan blive mere tydeligt, hvordan Vejdirektoratet har ud-
valgt de endelige støjskærmsprojekter, der indstilles til forligskred-
sen ved de årlige udmøntninger. Ministeren skriver således, at:
”for
at skabe øget klarhed om denne udvælgelsesproces vil Vejdi-
rektoratet i 2. halvår af 2025 udarbejde et forslag til en fagligt
baseret rangordning af mulige fremtidige støjskærmsprojekter.
Denne rangering vil skabe mere klarhed for støjbelastede bor-
gere, og give dem indsigt i, hvor deres område ligger blandt an-
dre støjbelastede områder.”
En mere tydelig udvælgelsesproces vil dog ikke løse det øverste af
de to kritikpunkter, nemlig, at der ikke i selve støjhandlingsplanen
vil foreligge en rækkefølge for, hvordan initiativerne vil blive gen-
nemført.
Det fremgår således af Rigsrevisionens beretning s. 20, at det ikke i
støjhandlingsplanen er beskrevet, i hvilken rækkefølge Vejdirekto-
ratet påtænker at iværksætte støjdæmpende initiativer. Rigsrevisi-
onen skriver endvidere på side 21, at Vejdirektoratet ikke har fore-
taget en prioritering ved at beskrive en rækkefølge af de udvalgte
støjbelastede boligområder, der indgår i den videre planlægning.
Såfremt dette ikke foreligger, kan borgere, virksomheder og kom-
muner ikke få viden om, hvorvidt de kan forvente, at der vil blive
iværksat et initiativ i deres område.
Statsrevisorerne beretning SB5/2024 - Bilag 5: Transportministerens supplerende redegørelse til beretning nr. 5/2024 om indsatsen over for trafikstøj
3014070_0003.png
Side 3/4
Beslutningsprocessen for udvælgelsen af støjskærmprojekter har
karakter af en tragt, hvor en række områder først bliver screenet på
et overordnet niveau, og der på dette grundlag bliver udvalgt nogle
områder, som går videre til konkrete planlægningsundersøgelser,
jf. nedenstående figur:
Ovenstående figur illustrerer, at de mulige projekter ikke alle bliver
undersøgt til samme niveau. Dette vurderes at være en nødvendig
konsekvens, da det ikke giver mening at bruge betydelige ressour-
cer på at planlægge et stort antal projekter, som der alligevel ikke
er ressourcer til at gennemføre.
For at skabe øget klarhed om denne udvælgelsesproces vil Vejdi-
rektoratet i 2. halvår af 2025 udarbejde et forslag til en fagligt ba-
seret rangordning af mulige fremtidige støjskærmsprojekter.
Denne rangering vil skabe mere klarhed for støjbelastede borgere,
og give dem indsigt i, hvor deres område ligger blandt andre støj-
belastede områder. Det vil dog ikke være muligt at give en præcis
rækkefølge for hvornår de enkelte boligområder vil blive priorite-
ret, da det vil afhænge af de politiske beslutninger.
Den næste udmøntning af støjpuljen er planlagt til 4. kvartal af
2025. Til det tidspunkt vil der foreligge en rangordning af samtlige
særligt støjbelastede områder, hvilket vil kvalificere beslutnings-
grundlaget for den næste udmøntning af støjpuljen.
Den 5-årige støjhandlingsplan vil dog med denne proces fortsat
ikke omfatte en prioritering af konkrete projekter, og opgørelsen af
Statsrevisorerne beretning SB5/2024 - Bilag 5: Transportministerens supplerende redegørelse til beretning nr. 5/2024 om indsatsen over for trafikstøj
3014070_0004.png
Side 4/4
planens effekter vil være baseret på generelle forudsætninger og
ikke på beregninger af konkrete projekters støjdæmpning.