Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
SB 23 1
Offentligt
3064784_0001.png
September 2025
— 23/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Forsvarsministeriets
beskyttelse af
militære områder
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
23/2024
Beretning om
Forsvarsministeriets
beskyttelse af militære
områder
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2025
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og ved kom-
mende minister.
Forsvarsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i januar 2026.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-873-3
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om Forsvarsministeriets
beskyttelse af militære områder
Fremmede stater spionerer mod Danmark. Forsvarets Efter-
retningstjeneste vurderer, at både Rusland og Kina forsøger
at skaffe oplysninger, bl.a. om militære kapaciteter.
Forsvarsministeriet skal beskytte Danmarks militære områder
mod spionage, sabotage, indbrud og tyveri. På områderne op-
bevares våben, ammunition og sprængstoffer samt vigtigt ma-
teriel som kampfly og køretøjer. Områderne bruges også til at
opbevare klassificerede oplysninger og til at holde møder om
klassificerede oplysninger. Truslen for spionage og sabotage
mod Forsvaret har ændret sig markant.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Forsvarsmini-
steriet har sikret en tilstrækkelig beskyttelse af militære områ-
der mod spionage, sabotage, indbrud og tyveri.
Statsrevisorerne påtaler skarpt, at Forsvarsministeriet
over en årrække har haft alvorlige mangler i sikkerheden
på Danmarks militære områder. På trods af at ministeriet
har kendt til manglerne, og at truslen er blevet markant
mere alvorlig, er sikkerheden samlet set blevet forværret
hen over de sidste 5 år.
Statsrevisorerne henleder Folketingets opmærksomhed på,
at alvorlige mangler i sikkerheden på de militære områder
kan have væsentlige konsekvenser for Forsvaret og i kon-
krete tilfælde har haft betydning for sikkerheden.
8. september 2025
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Serdal Benli
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Mohammad Rona
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes bemærkning er bl.a. baseret på følgende:
Forsvarets Efterretningstjeneste har vurderet sikkerheden
som ”ikke tilfredsstillende” i perioden 2020-2024,
hvilket
er den dårligst mulige vurdering, hvormed der ”snarest skal
foretages forbedringer”.
Sikkerheden er samlet set forværret i perioden. Ifølge For-
svarsministeriets myndigheders egne vurderinger opfylder
15 ud af 18 myndigheder ikke ét eller flere af de væsentlig-
ste krav i 2024, hvilket er en stigning fra 12 myndigheder i
2020. Manglerne i sikkerheden er fx manglende alarmer,
manglende bevogtning og manglende lydisolering.
Forsvarsministeriet har ikke overblik over udbedringen af
manglerne og har dermed heller ikke overblik over, om mi-
nisteriet prioriterer og håndterer de mest alvorlige mangler
først.
Forsvarsministeriet har i december 2024 nedsat en styre-
gruppe, der skal udarbejde en strategi til at forbedre beskyt-
telsen af de militære områder. Det fremgår af kommissoriet,
at alle væsentlige krav og standarder til beskyttelse af de mi-
litære områder ikke kan opfyldes inden for en overskuelig
årrække.
Statsrevisorerne er enige med Rigsrevisionen i, at Forsvarsmi-
nisteriet ud fra den konkrete viden, de allerede har om, hvor
manglerne er, og hvor kritiske de er, bør gå i gang med at ud-
bedre de mest kritiske mangler straks og parallelt med, at sty-
regruppens arbejde pågår.
Folketinget har siden 2024 afsat ca. 315 mia. kr. til investerin-
ger i Forsvaret frem mod 2033, hvormed mængden af militært
udstyr og klassificerede militære oplysninger, som Forsvarsmi-
nisteriet skal beskytte, kun vil stige i de kommende år.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
..................................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
................................................................................................
1
1.2. Baggrund
........................................................................................................................
5
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
.................................................
7
2. Beskyttelse af militære områder
.......................................................................
9
2.1. Overordnet vurdering af sikkerheden
...............................................................
9
2.2. Myndighedernes vurdering af sikkerheden
................................................
10
2.3. Udbedring af mangler
...........................................................................................
12
Bilag 1. Metodisk tilgang
.........................................................................................................
14
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
rigsrevisorlovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Beretningen vedrører finanslovens § 12. Forsvarsministeriet.
I undersøgelsesperioden 1. januar 2020 - 31. december 2024 har
der været følgende ministre:
Trine Bramsen: juni 2019 - februar 2022
Morten Bødskov: februar 2022 - december 2022
Jakob Ellemann-Jensen: december 2022 - august 2023
Troels Lund Poulsen: august 2023 -
Beretningen har i udkast været forelagt Forsvarsministeriet, hvis
bemærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0008.png
Indledning | 1
Indledning |
1
1. Indledning
1.1.
Formål og konklusion
Klassificerede oplysninger
1. Forsvarsministeriet skal beskytte Danmarks militære områder mod spio-
nage, sabotage, indbrud og tyveri. Områderne, der bl.a. er kaserner, flåde-
stationer og flyvestationer, bruges til at løse militære opgaver, håndtere
klassificerede militære oplysninger og opbevare Forsvarets våben, ammu-
nition og sprængstoffer.
Hvis Forsvarsministeriet ikke beskytter de militære områder godt nok, kan
konsekvensen være, at uvedkommende får adgang til områderne og ind-
sigt i militære hemmeligheder. I værste fald kan det udgøre en trussel mod
rigets sikkerhed, fx fordi Forsvarets evne til at udføre militære operationer
svækkes eller ødelægges.
Klassificerede oplysninger er
oplysninger, der i militært arbej-
de anses for at være følsom in-
formation, der skal beskyttes.
Det kan fx være information om
militære operationer og mate-
riel.
Militært område.
Foto:
Jakob Eskildsen/Ritzau Scanpix
2. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) vurderede i 2024, at truslen mod
Danmark er blevet mere alvorlig. Vurderingen er bl.a. baseret på,
”at
Rus-
land optræder mere og mere risikovilligt og har gennemført sabotageaktio-
ner i flere europæiske lande”.
Ifølge FE spionerer fremmede stater
især
Rusland og Kina
mod Danmark. FE vurderer, at
”både
Rusland og Kina
særligt forsøger at skaffe sig adgang til oplysninger om politiske proces-
ser, udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik og militære kapaciteter”.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
2
| Indledning
Det fremgår af dokumenter fra Forsvarsministeriet, der vedrører beskyt-
telse af militære områder, at
”trusselsbilledet
mod Forsvaret har ændret
sig markant, så truslen for spionage og sabotage nu fremstår væsentlig
mere markant og bredspektret”.
Dette stiller ifølge ministeriet store krav
til at opdage og efterfølgende hindre, at uvedkommende får adgang til mi-
nisteriets militære områder.
Folketinget har siden 2024 afsat ca. 315 mia. kr. til investeringer i Forsva-
ret frem til 2033. Dermed kommer mængden af militært materiel som fx
våben og kampvogne, som Forsvaret skal opbevare og beskytte, kun til at
stige de næste mange år. Mængden af klassificerede militære oplysninger
forventes også at stige.
Det fremgår af Forsvarsministeriets rapport
”Genopretning
af Forsvarets
fundament” fra 2023, at der skal investeres i beskyttelse af militære områ-
der, så de
”i
højere grad lever op til gældende sikkerhedskrav”.
Ministeriet
har oplyst, at der i 2023 blev afsat ca. 38 mia. kr. til genopretning af Forsva-
rets fundament, hvilket bl.a. omfatter udbedring af bygninger.
TV 2 afslørede i oktober 2024, at der var problemer med Forsvarsministe-
riets beskyttelse af flere af Livgardens våbendepoter. Ifølge TV 2 fungere-
de alarmer ved våbendepoter ikke, der var huller i hegnene flere steder, og
vagthold, der skulle beskytte områderne, manglede overfaldsalarmer. Sam-
tidig var der observeret mistænkelige personer og droner omkring områder-
ne. Ministeriet ønskede ikke at udtale sig om de konkrete forhold, men op-
lyste til TV 2, at det er en kendt sag, at der er et efterslæb på vedligeholdel-
sen af Forsvarets bygninger, og at det også i nogen grad vil have betydning
for bygningernes sikringsniveau.
3. Kravene til, hvordan Forsvarsministeriet skal beskytte de militære områ-
der mod trusler, er beskrevet i ministeriets egne sikkerhedsbestemmelser
”Bestemmelser
for den Militære Sikkerhedstjeneste”. Ifølge bestemmelser-
ne skal de militære områder beskyttes mod spionage, sabotage, indbrud
og tyveri. Ministeriet skal føre tilsyn med, om kravene efterleves.
4. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Forsvarsministeriet har
sikret en tilstrækkelig beskyttelse af militære områder mod spionage, sa-
botage, indbrud og tyveri.
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i februar 2025.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
Indledning |
3
5. Forsvarsministeriet har vurderet, at nogle af de problemer med sikker-
heden, som Rigsrevisionen har afdækket i undersøgelsen, er fortrolige.
Det skyldes ifølge ministeriet, at det kan skade Danmarks sikkerhed og
gøre det lettere at begå alvorlig kriminalitet, hvis oplysningerne offentlig-
gøres. Rigsrevisionen har imødekommet ministeriets ønske om fortrolig-
hed, og beretningen indeholder derfor kun overordnede og summariske
beskrivelser af problemerne, ligesom myndigheder er anonymiseret.
Forsvarsministeriet har indgået i en konstruktiv dialog med Rigsrevisio-
nen og er kommet med konkrete ændringsforslag, så mest muligt af un-
dersøgelsen kan offentliggøres. Ministeriet har fået en afrapportering af
alle de problemer, som Rigsrevisionen har afdækket i undersøgelsen.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0011.png
Indledning | 1
4
| Indledning
Konklusion
Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder er kritisabel.
Ministeriet har haft viden om, at der gennem flere år har været al-
vorlige mangler i sikkerheden for militære områder. Ministeriet
har dermed ikke beskyttet områderne tilstrækkeligt mod en ræk-
ke trusler og lever ikke op til egne sikkerhedskrav. Det kan have
væsentlige konsekvenser for Forsvaret og har i konkrete tilfælde
haft betydning for sikkerheden.
Forsvarsministeriets tilsyn viser, at der er omfattende mangler i sikkerheden.
Ministeriet har vurderet sikkerheden som
”ikke
tilfredsstillende” i alle år fra
2020 til 2024.
”Ikke
tilfredsstillende” er den dårligst mulige vurdering. Det
betyder, at sikkerheden i perioden ikke har levet op til hovedparten af de
væsentligste krav eller ikke har opfyldt enkelte meget væsentlige krav. Rigs-
revisionens gennemgang viser, at sikkerheden samlet set er forværret i pe-
rioden.
Manglerne i sikkerheden er fx manglende alarmer, manglende bevogtning
og manglende lydisolering.
Rigsrevisionen kan konstatere, at der ikke har været tilstrækkelig fremdrift
i Forsvarsministeriets udbedring af mangler i sikkerheden i perioden. Rigs-
revisionens gennemgang viser, at flere af manglerne er blevet påpeget flere
år i træk. Ministeriet har ikke overblik over udbedringen af manglerne og
har dermed heller ikke overblik over, om ministeriet prioriterer og håndte-
rer de mest alvorlige mangler først.
Forsvarsministeriet har oplyst, at ministeriet har nedsat en styregruppe, som
skal udarbejde en strategi for at forbedre beskyttelsen af de militære områ-
der. Styregruppen skal bl.a. udarbejde en strategi for, hvordan ministeriet
skal prioritere de projekter, der skal håndtere manglerne i sikkerheden. Mi-
nisteriet forventer at have udarbejdet strategien i marts 2026. Det fremgår
af kommissoriet for styregruppen, at alle væsentlige krav og standarder til
beskyttelse af militære områder ikke kan opfyldes inden for en
”overskuelig
årrække”.
Rigsrevisionen konstaterer, at Forsvarsministeriet har konkret viden fra de
udførte tilsyn om, hvor manglerne er, og hvor kritiske de er. Rigsrevisionen
finder i det lys, at ministeriet bør gå i gang med at udbedre de mest kritiske
mangler straks og parallelt med, at styregruppens arbejde pågår.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0012.png
Beskyttelse af militære områder | 1
Indledning |
5
1.2. Baggrund
6. Militære områder bruges af Forsvarsministeriet til at løse militære opga-
ver og opbevare våben, ammunition og sprængstoffer eller andet vigtigt
materiel som kampfly og køretøjer. De militære områder bruges også til at
holde møder om klassificerede oplysninger og opbevare dokumenter med
klassificerede oplysninger.
Når Forsvarsministeriet skal beskytte de militære områder, bruges der for-
skellige sikkerhedstiltag. Tre helt centrale tiltag er mekanisk sikring, elek-
tronisk overvågning og bevogtning, hvilket fremgår af figur 1.
Figur 1
Centrale tiltag til beskyttelse af militære områder
Elektronisk overvågning
Mekanisk sikring
Bevogtning
MILITÆRT OMRÅDE
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Forsvarsministeriet.
Mekanisk sikring
omfatter fx montering af låse, døre, vinduer og indhegning
af områder.
Elektronisk overvågning
omfatter fx installering af alarmsyste-
mer.
Bevogtning
omfatter fx bevæbnede vagter, som kan overvåge et om-
råde og reagere, hvis der opstår konkrete hændelser. De tre tiltag kombine-
res ofte for at beskytte et militært område.
7. Forsvarsministeriets krav til beskyttelse af militære områder er beskre-
vet i ministeriets sikkerhedsbestemmelser. Ministeriet skal sørge for, at kra-
vene i bestemmelserne efterleves af alle myndigheder og enheder, der har
militære områder. Figur 2 viser organiseringen af myndigheder og enheder
på Forsvarsministeriets område.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0013.png
6
| Indledning
Figur 2
Organisering af myndigheder og enheder på Forsvars-
ministeriets område
FORSVARSMINISTERIET
Støttende myndigheder
Operative myndigheder
Militære enheder
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Forsvarsministeriet.
FE’s tilsyn med beskyttel-
sen af militære områder
Det fremgår af figur 2, at myndighederne under Forsvarsministeriet er ind-
delt i støttende myndigheder (fx Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse)
og operative myndigheder (fx Hærkommandoen). Under de operative myn-
digheder findes militære enheder som fx regimenter og brigader.
Hver myndighed og enhed er selv ansvarlig for sikkerheden på deres områ-
de og fører selv tilsyn med sikkerheden. Hvert år samler de støttende og
operative myndigheder op på tilsynene og laver en samlet vurdering af sik-
kerheden på deres område. Vurderingen, som dermed er myndighedernes
selvevaluering af sikkerheden, sendes til FE.
Ud over at de enkelte myndigheder og enheder selv fører tilsyn, fører FE et
løbende tilsyn med beskyttelsen af de militære områder.
FE er ansvarlig for at lede og
kontrollere den militære sikker-
hedstjeneste og varetage funk-
tionen som national sikkerheds-
myndighed inden for Forsvars-
ministeriets område. Dette
fremgår af bekendtgørelse af
lov om Forsvarets Efterretnings-
tjeneste (FE), § 1, stk. 2.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
Indledning |
7
8.
På baggrund af myndighedernes egne vurderinger og FE’s tilsyn
udarbej-
der FE hvert år en årsrapport, der viser sikkerhedstilstanden for hele For-
svarsministeriets område. I årsrapporten vurderer FE, om sikkerheden er
tilfredsstillende. Årsrapporten sendes til forsvarschefen, som godkender
rapporten. Rapporten sendes herefter til Forsvarsministeriets departement.
9. Når FE eller myndighederne finder mangler i sikkerheden, melder myn-
dighederne manglerne ind til Etablissement- og Terrænkommandoen
(ETK), som tidligere hed Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. ETK har
ansvaret for, at mangler vedrørende mekanisk sikring og elektronisk over-
vågning bliver udbedret. ETK har ikke ansvar for at udbedre mangler ved-
rørende bevogtning.
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
10. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Forsvarsministeriet har
sikret en tilstrækkelig beskyttelse af militære områder mod spionage, sa-
botage, indbrud og tyveri. For at vurdere dette har vi taget udgangspunkt i
Forsvarsministeriets
”Bestemmelser
for den Militære Sikkerhedstjeneste”.
Bestemmelserne indeholder ministeriets egne mindstekrav til beskyttelse
af militære områder.
Forsvarsministeriets bestemmelser er bl.a. baseret på sikkerhedscirkulæ-
ret, NATO’s sikkerhedsbestemmelser, Forsvarsministeriets
direktiv for den
militære sikkerhedstjeneste og Forsvarsministeriets bestemmelser om in-
formationssikkerhed. FE har udarbejdet
”Bestemmelser for den Militære
Sikkerhedstjeneste”,
og forsvarschefen har godkendt bestemmelserne.
Metode
11. Undersøgelsen baserer sig på en dokumentgennemgang af materiale fra
Forsvarsministeriet og underliggende myndigheder på ministeriets område,
herunder FE.
Vi har i forbindelse med undersøgelsen holdt møder med Forsvarsministe-
riets departement, FE, Forsvarskommandoen og ETK. Formålet med mø-
derne har været at afdække ministeriets vurdering af og overblik over sik-
kerheden. Formålet har også været at afdække organiseringen og ansvaret
i forhold til at udføre tilsyn og udbedre mangler i sikkerheden.
Vi har desuden besigtiget udvalgte militære områder.
12. Undersøgelsens metode er uddybet i bilag 1.
13. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offent-
lig revision, jf. bilag 1.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
8
| Indledning
Afgrænsning
14. Undersøgelsen er afgrænset til de seneste 5 år, dvs. perioden 2020-
2024. Vi har undersøgt denne periode, da trusselbilledet har ændret sig,
og truslen for spionage og sabotage er blevet mere væsentlig i perioden.
Undersøgelsen er afgrænset til beskyttelse af militære områder med me-
kanisk sikring, elektronisk overvågning og bevogtning. Vi har undersøgt,
om Forsvarsministeriet lever op til kravene i forhold til disse sikringstiltag.
Vi har ikke undersøgt, om der i undersøgelsesperioden har været konkrete
hændelser vedrørende spionage, sabotage, indbrud og tyveri.
15. Rigsrevisionen har i en selvstændig beretning fra september 2025 un-
dersøgt, om Forsvarsministeriet har sikret en tilstrækkelig beskyttelse af
ansattes adgang til oplysninger om våben i ministeriets it-systemer. Denne
beretning om beskyttelse af militære områder omfatter derfor ikke denne
problemstilling.
16. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har overtaget ansva-
ret for Beredskabsstyrelsen fra Forsvarsministeriet i forbindelse med, at
ministeriet blev oprettet i august 2024. Da Forsvarsministeriet har haft an-
svaret for Beredskabsstyrelsen i hovedparten af undersøgelsesperioden,
og da ministeriet fortsat varetager tilsynet med styrelsen indtil udgangen
af 2026, indgår relevante områder under Beredskabsstyrelsen i undersø-
gelsen.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0016.png
Beskyttelse af militære områder |
9
2. Beskyttelse af
militære områder
17. Dette kapitel handler om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære
områder.
Undersøgelsen viser, at Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områ-
der er kritisabel. Sikkerheden har ifølge ministeriets egne vurderinger ikke
været tilfredsstillende i nogen af årene i undersøgelsesperioden og er for-
værret i perioden.
2.1. Overordnet vurdering af sikkerheden
18. Vi har gennemgået Forsvarets Efterretningstjenestes (FE) årlige, samle-
de vurdering af sikkerheden, der viser, hvordan de militære områder er be-
skyttet med mekanisk sikring, elektronisk overvågning og bevogtning. FE’s
samlede vurdering er baseret på tilsyn, som FE selv har udført, og på myn-
dighedernes egne vurderinger af sikkerheden. FE vurderer sikkerheden på
en skala fra
”meget
tilfredsstillende” til
”ikke
tilfredsstillende” i forhold til, om
myndighederne lever op til kravene i sikkerhedsbestemmelserne. Skalaen
fremgår af tabel 1.
Tabel 1
FE’s skala til vurdering
af sikkerheden
Meget tilfredsstillende
Myndigheden har opfyldt alle væsentlige krav.
Der er ikke behov for forbedringer.
Tilfredsstillende
Myndigheden har opfyldt hovedparten af de væsentligste krav.
Der er ikke behov for større forbedringer.
Ikke helt tilfredsstillende
Myndigheden har ikke opfyldt ét eller flere af de væsentligste krav.
Der skal foretages forbedringer.
Ikke tilfredsstillende
Myndigheden har ikke opfyldt hovedparten af de væsentligste krav
eller et enkelt meget væsentligt krav.
Der skal snarest foretages forbedringer.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Forsvarsministeriets årsrapporter vedrørende sikkerheds-
tilstanden på Forsvarsministeriets område.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0017.png
10
| Beskyttelse af militære områder
Tabel 2 viser
FE’s
samlede vurdering af sikkerheden i perioden 2020-
2024.
Tabel 2
FE’s vurdering af sikkerheden på Forsvarsministeriets område i perioden 2020-2024
2020
Vurdering af sikkerheden
2021
2022
2023
2024
Meget tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Forsvarsministeriets årsrapporter vedrørende sikkerhedstilstanden på Forsvarsministeriets område.
Det fremgår af tabel 2, at FE har vurderet, at Forsvarsministeriets sikker-
hed til beskyttelse af militære områder ikke har været tilfredsstillende i no-
gen af årene fra 2020 til 2024. Det betyder, at sikkerheden i perioden ikke
har levet op til hovedparten af de væsentligste krav eller ikke har opfyldt
enkelte meget væsentlige krav, og at der snarest skal foretages forbedrin-
ger. Forsvarsministeriet lever dermed ikke op til ministeriets egne sikker-
hedskrav.
Det fremgår af et kommissorium fra december 2024, at Forsvarsministe-
riet har nedsat en styregruppe vedrørende beskyttelse af militære områder.
Det fremgår også af kommissoriet, at sikkerheden på ministeriets område
ikke er tilfredsstillende, og at der derfor skal foretages forbedringer.
Forsvarsministeriet har oplyst, at ministeriet forventer at have udarbejdet
en strategi for at forbedre sikkerheden i marts 2026. Rigsrevisionen konsta-
terer, at ministeriet har konkret viden fra de udførte tilsyn om, hvor mang-
lerne er, og hvor kritiske de er. Rigsrevisionen finder i det lys, at ministeriet
bør gå i gang med at udbedre de mest kritiske mangler straks og parallelt
med, at styregruppens arbejde pågår.
2.2. Myndighedernes vurdering af sikkerheden
19. Vi har gennemgået myndighedernes egne vurderinger af sikkerheden til
beskyttelse af de militære områder. I 2024 vurderede 15 ud af 18 myndighe-
der, at sikkerheden
enten var ”ikke
tilfredsstillende” eller
”ikke
helt tilfreds-
stillende”. De 15 myndigheder er både støttende og operative.
20. Tabel 3 viser det samlede overblik over, hvordan de enkelte myndig-
heder har vurderet deres sikkerhed i perioden 2020-2024. Af sikkerheds-
mæssige hensyn har vi fjernet myndighedernes navne i tabellen.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0018.png
Beskyttelse af militære områder |
11
Tabel 3
Myndighedernes vurdering af sikkerheden i perioden
2020-2024
Myndighed
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Meget tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
2020
2021
2022
2023
2024
Note: Beredskabsstyrelsen er pr. 29. august 2024 overdraget til Ministeriet for Samfundssikker-
hed og Beredskab. Forsvarsministeriet har oplyst, at Beredskabsstyrelsen efter aftale ind-
går i FE’s årsrapporter
for 2024 og 2025.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Forsvarsministeriet.
Det fremgår af tabel 3, at sikkerheden er forværret i perioden 2020-2024,
når man ser på myndighedernes egne vurderinger af sikkerheden. Sikker-
heden blev
vurderet som ”ikke
tilfredsstillende” for 6 myndigheder i 2020
og for 9 myndigheder i 2024. Samlet set er antallet af myndigheder, der
vurderer deres sikkerhed som enten
”ikke
helt tilfredsstillende” eller
”ikke
tilfredsstillende”, steget fra 12 til 15 i perioden. Omvendt er der sket en hal-
vering af antallet af myndigheder, der vurderer sikkerheden som
”tilfreds-
stillende”.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
12
| Beskyttelse af militære områder
Det betyder, at størstedelen af myndighederne under Forsvarsministeriet
har vurderet, at de ikke opfylder hovedparten af de væsentligste krav, at de
ikke opfylder ét eller flere af de væsentligste krav, eller at de ikke opfylder
et enkelt meget væsentligt krav.
21. Myndighedernes indmeldinger til FE og tilsynene med myndighederne
viser, at der er konstateret problemer med sikkerheden inden for både me-
kanisk sikring, elektronisk overvågning og bevogtning af områderne.
Myndighederne og FE har fx konstateret problemer med:
Alarmer. Et alarmanlæg var ikke placeret i et sikret område. I forbindel-
se med en alarm, som var udløst af FE, kom bevogtningstyrken ikke, for-
di vagten antog, at det var en håndværker, som havde udløst alarmen.
Beskyttelse af klassificerede oplysninger. Uvedkommende kunne
overhøre klassificerede samtaler, fordi et centralt placeret lokale, som
blev brugt til at holde møder om klassificerede oplysninger, ikke var til-
strækkeligt lydisoleret.
Bevogtning. Et vigtigt område var ubemandet, og man kunne derfor re-
lativt let tvinge sig adgang til området.
Ifølge FE kan manglerne have væsentlige konsekvenser for Forsvaret. Vi
kan af hensyn til fortrolighed ikke oplyse mere detaljeret, hvilke konsekven-
ser der er tale om.
2.3. Udbedring af mangler
22. Forsvarsministeriet har det overordnede ansvar for at udbedre mang-
lerne i sikkerheden. Det er Etablissement- og Terrænkommandoen (ETK),
der står for at udbedre de mangler, der omhandler mekanisk sikring og
elektronisk overvågning. ETK har dog ikke ansvaret for at udbedre mang-
ler vedrørende bevogtning.
Figur 3 viser processen for udbedring af mangler gennem ETK.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
3064784_0020.png
Metodisk tilgang | 1
Beskyttelse af militære områder |
13
Figur 3
Proces for udbedring af mangler i sikkerheden
En myndighed
eller FE
finder
mangler
i sikkerheden
Myndigheden
indmelder
manglerne
i sikkerheden
til ETK
ETK modtager
og har ansvaret
for at udbedre
de indmeldte
mangler
Manglerne
udbedres
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Forsvarsministeriet.
23. Vores gennemgang viser, at der ikke har været tilstrækkelig fremdrift i
Forsvarsministeriets udbedring af mangler i sikkerheden i undersøgelses-
perioden. Det fremgår af dokumentation fra ministeriet, at der er et betyde-
ligt efterslæb, når det kommer til udbedring af mangler. Gennemgangen vi-
ser, at flere af manglerne i sikkerheden er blevet påpeget flere år i træk.
Vores gennemgang viser også, at Forsvarsministeriet ikke har overblik over
udbedringen af manglerne og dermed heller ikke har overblik over, om mi-
nisteriet prioriterer og håndterer de mest alvorlige mangler først.
24. Forsvarsministeriets styregruppe vedrørende beskyttelse af militære
områder skal bl.a. udarbejde en strategi for, hvordan ministeriet skal priori-
tere de projekter, der skal udbedre manglerne i sikkerheden. Det fremgår
af kommissoriet for styregruppen fra december 2024, at
”de
økonomiske
rammer til udførelse af projekter knyttet til mekanisk sikring og elektronisk
overvågning for nuværende ikke kan imødekomme, at alle væsentlige krav
og standarder kan opfyldes inden for en overskuelig årrække”.
Rigsrevisionen, den 28. august 2025
Birgitte Hansen
/Kristian Brink
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
14
| Metodisk tilgang
Bilag 1. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på en gennemgang af dokumenter og møder med
relevante medarbejdere fra Forsvarsministeriet.
Undersøgelsen baserer sig på Forsvarsministeriets
”Bestemmelser
for den
Militære Sikkerhedstjeneste”.
Undersøgelsen omfatter perioden 2020-2024.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, som danner grundlag for under-
søgelsens resultater, herunder:
Forsvarsministeriets
”Bestemmelser
for den Militære Sikkerhedstjene-
ste” (FKOBST 358-1)
årsrapporter vedrørende sikkerhedstilstanden på Forsvarsministeriets
område
FE’s generelle sikkerhedseftersyn af myndigheder under Forsvarsmini-
steriet
årsoversigter over sikkerhedstilstanden fra myndigheder under For-
svarsministeriet
dataudtræk fra ETK vedrørende sikringsprojekter.
Vi har gennemgået alle
FE’s
årsrapporter, alle
FE’s
generelle tilsyn og alle
myndighedernes egne vurderinger (årsoversigter) for perioden 2020-2024.
Vi har kun i mindre omfang gennemgået myndighedernes og enhedernes
tilsyn, da myndighedernes årsoversigter bl.a. bygger på disse. Det vil sige,
at årsoversigterne er baseret på myndighedernes generelle tilsyn og kon-
troller, og at vurderingen af sikkerhedstilstanden i de årsoversigter, som vi
har gennemgået, derfor forventes at afspejle vurderingen i de underliggen-
de tilsyn og kontroller.
Formålet med gennemgangen af dokumenterne har været at afdække For-
svarsministeriets vurdering af og overblik over sikkerheden på ministeriets
område. Formålet har også været at afdække fremdriften i de projekter,
som skal håndtere manglerne i sikkerheden.
Møder
Vi har holdt møder med Forsvarsministeriet, herunder FE, Forsvarskom-
mandoen og ETK. Formålet med møderne har været at afdække ministe-
riets vurdering af og overblik over sikkerheden. Formålet har også været at
afdække organiseringen og ansvaret i forhold til at udføre tilsyn og udbed-
re mangler i sikkerheden. Vi har desuden holdt møder med ministeriet om
klassificering af oplysninger.
Statsrevisorerne beretning SB23/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beregning nr. 23/2024 om Forsvarsministeriets beskyttelse af militære områder
Metodisk tilgang |
15
Vi har i forbindelse med undersøgelsen besigtiget udvalgte militære områ-
der. Formålet med besigtigelserne har været at få indblik i Forsvarsministe-
riets tilsyn med sikkerheden og sikkerhedstilstanden på konkrete militære
områder.
Møder og besigtigelser danner ikke i sig selv grundlag for undersøgelsens
resultater.
Kvalitetssikring
Undersøgelsen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitets-
sikring, som omfatter høring hos den reviderede og ledelsesbehandling i
Rigsrevisionen. Dokumentgennemgangen er foretaget af mindst to med-
arbejdere for at kvalitetssikre resultaterne.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig
revision, herunder standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Stan-
darderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af re-
visionen, for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er base-
ret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes internatio-
nale standarder (ISSAI 100-999).