Finansudvalget 2024-25
SB 22 1
Offentligt
3056312_0001.png
August 2025
— 22/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Revisionen af virk-
somheder uden for
statsregnskabet
for 2024
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
22/2024
Beretning om
revisionen af virk-
somheder uden for
statsregnskabet
for 2024
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2025
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og ved kom-
mende minister.
By-, land- og kirkeministeren, børne- og undervisningsministeren, erhvervsministeren, klima-, energi- og for-
syningsministeren, indenrigs- og sundhedsministeren, kulturministeren, miljøministeren, ministeren for føde-
varer, landbrug og fiskeri, uddannelses- og forskningsministeren, udenrigsministeren og transportministeren
afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i december 2025.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-869-6
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om revisionen af virksomheder
uden for statsregnskabet for 2024
Rigsrevisionen har revideret årsregnskaberne for 43 virksom-
heder uden for statsregnskabet for regnskabsåret 2024. Der er
tale om virksomheder, som er helt eller delvist finansieret af
staten. Virksomhederne varetager samfundsmæssige opgaver
inden for flere områder, fx transport-, energi-, erhvervs-, sund-
heds- og kulturområdet.
Som en del af revisionen er der udført 36 temarevisioner af re-
gelefterlevelse og understøttelse af en sparsommelig, produk-
tiv og effektiv forvaltning.
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at alle 43 virk-
somheder har fået en revisionspåtegning uden forbehold
på årsregnskabet, dvs. en positiv konklusion på regnska-
bernes rigtighed, og at de gennemførte temarevisioner ikke
har givet anledning til væsentlige kritiske bemærkninger.
Statsrevisorerne skal særligt pege på forhold i Nordisk Mini-
sterråds, Nordisk Råds og Garantifonden for skadesforsik-
ringsselskabers regnskaber, hvori der er oplysninger, som
er forbundet med usikkerhed, men uden at der er tale om
fejl i regnskaberne.
Fremhævelserne vedrører følgende:
Nordisk Ministerråds årsregnskab fremstår uigennemsigtigt,
fordi der ikke er en tydelig adskillelse mellem tilskudsfinan-
sierede aktiviteter og den almindelige driftsøkonomi. Sam-
tidig tager Nordisk Ministerråds driftsregnskab ikke højde
for interne afregninger mellem afdelingerne.
18. august 2025
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Serdal Benli
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Mohammad Rona
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Nordisk Råds omkostninger til nogle projekter omkost-
ningsføres direkte over egenkapitalen i stedet for over re-
sultatopgørelsen, hvilket påvirker årets resultat positivt
med 2 mio. kr.
Der er en væsentlig usikkerhed i regnskabet for Garantifon-
den for skadesforsikringsselskaber vedrørende opgørelsen
af hensættelser til erstatninger til skadelidte og tilgodeha-
vender i forsikringsselskaber, der er gået konkurs, bl.a. som
følge af retssager om to selskaber, der gik konkurs i 2018.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
..................................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
................................................................................................
1
1.2. Baggrund og revisionsresultater.......................................................................... 4
2. Revisionsresultater for regnskabsåret 2024
.............................................
14
2.1. Fremhævelse af forhold i revisionspåtegningen til Nordisk
Ministerråd
.................................................................................................................
14
2.2. Fremhævelse af forhold i revisionspåtegningen til Nordisk Råd
.......
16
2.3. Fremhævelse af forhold i revisionspåtegningen til Garantifonden
for skadesforsikringsselskaber
........................................................................
17
2.4. Sager, der kan afsluttes
.......................................................................................
18
Bilag 1. Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024
..............
19
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
Beretningen er en statsrevisoranmodning, og Rigsrevisionen afgiver
derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1, og § 17,
stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar
2012.
Rigsrevisionens mandat til at udføre revision af virksomheder uden
for statsregnskabet følger af rigsrevisorlovens § 2 og af lovgrundla-
get mv. for den enkelte virksomhed.
Beretningen vedrører revisionen af 43 virksomheder uden for stats-
regnskabet for regnskabsåret 2024 og vedrører følgende ministe-
rier:
By-, Land- og Kirkeministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Erhvervsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Transportministeriet.
Beretningens kapitel 2 har i udkast været forelagt Nordisk Minister-
råd, Nordisk Råd, Erhvervsministeriet og Garantifonden for skades-
forsikringsselskaber. Parterne havde ingen bemærkninger til det
forelagte.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
Indledning | 1
Indledning |
1
1. Indledning
1.1.
Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om resultatet af revisionen af 43 virksomheder
uden for statsregnskabet for regnskabsåret 2024. Efter anmodning fra
Statsrevisorerne afgav Rigsrevisionen for første gang denne type beretning
for regnskabsåret 2023.
Rigsrevisionen reviderer
ud over statsregnskabet
årsregnskaberne for
en række virksomheder, som helt eller delvist finansieres af staten. Rigsre-
visionen reviderer virksomhederne i henhold til § 2 i rigsrevisorloven og i
henhold til lovgrundlaget mv. for den enkelte virksomhed. Konkret er der ta-
le om selskaber, fonde, råd mv., men i beretningen bruger vi virksomheder
som en samlet betegnelse.
Virksomhederne varetager samfundsmæssige opgaver inden for flere om-
råder, fx transport-, energi-, erhvervs-, sundheds- og kulturområdet. Virk-
somhederne spænder bredt fra store statsejede selskaber som fx Energi-
net med en omsætning på 11,6 mia. kr. i 2024 til mindre virksomheder som
fx Nordisk Ministerråds kontor i Riga med en omsætning på 9,5 mio. kr.
Til forskel fra ministerier og styrelser er disse virksomheders udgifter og
indtægter som udgangspunkt ikke en del af finansloven, og deres regnska-
ber indgår derfor ikke i statsregnskabet. Deres formue er således også ad-
skilt fra statens formue. Staten giver dog i nogle tilfælde et tilskud til den
enkelte virksomhed på finansloven. Det gælder fx DSB, DR og sundhed.dk.
Nogle af virksomhederne betaler udbytte til staten.
Formålet med at revidere disse virksomheder er at opnå en høj grad af sik-
kerhed for, om virksomhedens regnskab er retvisende, dvs. uden væsent-
lige fejl. Rigsrevisionen vurderer også, om virksomheden på et udvalgt om-
råde har væsentlige regelbrud og mangler i forvaltningen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
2
| Indledning
Resultatet af revisionen for regnskabsåret 2024 er i løbet af 1. halvår 2025
rapporteret i en revisionsprotokol til bestyrelsen. Protokollen er en rapport
fra revisor til bestyrelsen i en virksomhed. Formålet er at give bestyrelsen
information om revisionen, væsentlige observationer og eventuelle fejl, re-
visor er stødt på. Protokollen kan indeholde anbefalinger, fx om interne kon-
troller eller forretningsgange. Protokollen offentliggøres ikke og er kun til
bestyrelsens brug. Revisionspåtegningen
som offentliggøres
er den of-
ficielle udtalelse fra revisor om årsregnskabet. Den gives til regnskabslæ-
sere (aktionærer, ejere, offentlige myndigheder mv.), og med påtegningen
erklærer revisor, om regnskabet er retvisende. Denne beretning indehol-
der de konklusioner, der fremgår af revisionspåtegningerne.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0010.png
Indledning | 1
Indledning |
3
Konklusion
Rigsrevisionen har revideret 43 virksomheder uden for statsregnskabet for
regnskabsåret 2024. Revisionsopgaverne har omfattet finansiel revision, ju-
ridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision.
Rigsrevisionen har som led i den finansielle revision givet de 43 virksomhe-
ders regnskaber en revisionspåtegning uden forbehold, dvs. at vi har fun-
det regnskabet retvisende. Rigsrevisionen har dog i revisionspåtegningerne
fremhævet forhold i 3 regnskaber, nemlig i Garantifonden for skadesforsik-
ringsselskaber, Nordisk Ministerråd og Nordisk Råd.
Herudover har Rigsrevisionen udført i alt 36 temarevisioner af regelefterle-
velse (juridisk-kritisk revision) og/eller af understøttelse af en sparsomme-
lig, produktiv og effektiv forvaltning (forvaltningsrevision) i virksomheder-
ne. Vi har ikke fundet væsentlige regelbrud eller forvaltningsmangler i de
udførte temarevisioner.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0011.png
Revisionsresultater for regnskabsåret 2024 | 1
4
| Indledning
Temarevision
Vi har følgende obligatoriske te-
maer, som udvælges til revision
over en 5-årig periode, hvis te-
maerne betragtes som væsent-
lige i den enkelte virksomhed:
indkøb
løn- og ansættelsesmæssige
1.2. Baggrund og revisionsresultater
2. Vi har revideret 43 virksomheder uden for statsregnskabet for regn-
skabsåret 2024. Vi har for alle gennemført finansiel revision, og derudover
har vi udført udvalgte temarevisioner.
En temarevision er en revision, der fokuserer på et specifikt tema. Når vi ud-
fører temarevision under den juridisk-kritiske revision, vurderer vi, om reg-
ler og love er overholdt. I forvaltningsrevision vurderer vi, om virksomhe-
dens systemer og processer understøtter en sparsommelig, produktiv og
effektiv forvaltning.
3. I den finansielle revision af regnskaberne bruger vi fire typer af konklusio-
ner. Disse fremgår af figur 1.
dispositioner
salg
gebyropkrævning
tilskud
aktivitets- og resursestyring
mål- og resultatstyring
budgetstyring af flerårige
investeringsprojekter
styring af kapitalanbringelse i
værdipapirer.
Figur 1
Rigsrevisionens standardkonklusioner for finansiel revision
POSITIV
KONKLUSION
KONKLUSION
MED FORBEHOLD
AFKRÆFTENDE
KONKLUSION
MANGLENDE
KONKLUSION
Fejl er ikke væsentlige
Fejl er væsentlige, men
ikke gennemgribende
Fejl er væsentlige
og gennemgribende
Fejl er ukendte
En
positiv konklusion
betyder, at regnskabet er retvisende. Vi vurderer, at
det samlede regnskab for virksomheden er retvisende, hvis eventuelle fejl
ikke overstiger det økonomiske væsentlighedsniveau, der er fastsat for den
finansielle revision af regnskabet for den enkelte virksomhed.
En
konklusion med forbehold
betyder, at hovedparten af regnskabet er ret-
visende, men at der er væsentlige fejl i isolerede dele af regnskabet, dvs. at
fejlene ikke er gennemgribende.
En
afkræftende konklusion
betyder, at regnskabet ikke er retvisende, dvs.
at der er væsentlige fejl, der er gennemgribende og dermed ikke kan isole-
res til bestemte dele af regnskabet.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0012.png
Indledning |
5
En
manglende konklusion
betyder, at vi ikke kan vurdere, om regnskabet er
retvisende, fordi vi ikke har haft adgang til den nødvendige dokumentation.
I overensstemmelse med kravene i standarderne for offentlig revision har
vi i den finansielle revision konkluderet med høj grad af sikkerhed, om virk-
somhedens regnskab giver et retvisende billede af virksomhedens aktiver,
passiver og finansielle stilling mv. i overensstemmelse med gældende love
og regler.
4. I forbindelse med revisionen har vi mulighed for i revisionspåtegningen at
fremhæve særlige forhold, der vurderes at være af betydning for regnskabs-
brugernes forståelse af regnskabet. En fremhævelse betyder, at vi gør op-
mærksom på oplysninger i regnskabet, som fx er opgjort på et usikkert
grundlag, men uden at der er tale om fejl i regnskabet. Dette kan fx være op-
lysninger om væsentlige usikkerheder, ændringer i regnskabspraksis eller
forhold, som har haft eller kan få væsentlig indvirkning på virksomhedens
økonomi.
5. I temarevisionen af henholdsvis virksomhedens regelefterlevelse (juri-
disk-kritisk revision) og forvaltning (forvaltningsrevision) bruger vi to typer
af konklusioner. Disse fremgår af figur 2.
Figur 2
Høj grad af sikkerhed
En konklusion med høj grad af
sikkerhed betyder, at Rigsrevi-
sionen har gennemført tilstræk-
kelig revision til at sandsynlig-
gøre, at der ikke kan være væ-
sentlige fejl og dermed, at regn-
skabet er retvisende.
Rigsrevisionens standardkonklusioner for juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision
JURIDISK-KRITISK REVISION
POSITIV
KONKLUSION
KRITISK
UDTALELSE
FORVALTNINGSREVISION
POSITIV
KONKLUSION
KRITISK
UDTALELSE
Ingen væsentlige
regelbrud
Væsentlige regelbrud
Ingen væsentlige
mangler
Væsentlige mangler
Emne under revision
Vi giver en
positiv konklusion,
hvis vi ikke har fundet væsentlige regelbrud
eller væsentlige mangler i forvaltningen af det reviderede emne. Hvis vi har
vurderet, at der er væsentlige regelbrud, eller at manglerne påvirker en væ-
sentlig del af virksomhedens forvaltning, fremgår det af en
kritisk udtalelse
i revisionspåtegningen.
Et emne er en afgrænset og
specifik del af et overordnet te-
ma. Fx kan emnet være de ty-
per af indkøb, virksomheden
primært foretager, og hvor ind-
købsvolumen er størst.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
6
| Indledning
Et regelbrud defineres i revisionen som væsentligt, hvis det overstiger det
økonomiske væsentlighedsniveau, der er fastsat for den finansielle revision
af regnskabet for den enkelte virksomhed. Herudover kan en vurdering og-
så tage højde for, om et regelbrud har væsentlige konsekvenser for borge-
re og virksomheder. En forvaltningsmangel defineres som væsentlig, hvis
den påvirker en væsentlig del af virksomhedens forvaltning, dvs. hvis sy-
stemer og processer ikke understøtter en korrekt, sparsommelig, produk-
tiv eller effektiv forvaltning af emnet.
I forbindelse med vores juridisk-kritiske revision og forvaltningsrevision af
udvalgte emner afgiver vi med høj grad af sikkerhed en udtalelse om, hvor-
vidt de undersøgte områder giver anledning til væsentlige kritiske bemærk-
ninger. Dette sker i overensstemmelse med standarderne for offentlig re-
vision.
Rigsrevisionens opgave med revision af virksomheder uden
for statsregnskabet
6. Rigsrevisionen reviderer virksomhederne uden for statsregnskabet i hen-
hold til § 2 i rigsrevisorloven og i henhold til lovgrundlaget mv. for den en-
kelte virksomhed. Rigsrevisionens opgave omfatter i den forbindelse virk-
somheder, som modtager statstilskud til at dække deres udgifter eller regn-
skabsmæssige underskud. Opgaven omfatter også selvstændige virksom-
heder (selvstændige forvaltningssubjekter), der er oprettet ved lov, og virk-
somheder, hvor staten deltager som interessent.
Vi reviderer også virksomheder uden for statsregnskabet i medfør af sær-
lig lovbestemmelse for virksomheden eller i medfør af internationale afta-
ler. Det gælder Folkekirkens fællesfond og de 10 stifter, som er særlige in-
stitutioner under folkekirken. Der gælder også særlige regelgrundlag for
revisionen af Nordisk Kulturfond, Nordisk Ministerråd, Nordisk Råd og tre
kontorer under Nordisk Ministerråd.
Endelig er der særlige revisionsregler for NATO Headquarters Multinational
Corps Northeast. Revisionsrapporten for denne virksomhed skal behand-
les i komiteen for NATO Headquarters Multinational Corps Northeast i ef-
teråret 2025, og revisionsresultaterne indgår derfor ikke i denne beretning.
7. Tabel 1 viser en oversigt over den finansielle revision af de 43 virksomhe-
der uden for statsregnskabet. Tabellen viser også de 36 temarevisioner,
som vi har gennemført i 2024. Temarevisionerne er planlagt, så vi minimum
hvert 5. år reviderer de områder, hvor en virksomhed har væsentlige ind-
tægter og udgifter. I tabellen har vi markeret Garantifonden for skadesfor-
sikringsselskaber, Nordisk Ministerråd samt Nordisk Råd, som omtales i
beretningens kapitel 2.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0014.png
Indledning |
7
Tabel 1
Revisioner af virksomheders regnskaber, regelefterlevelse og forvaltning for 2024
Finansiel revision:
Er regnskabet
retvisende?
Juridisk-kritisk revision:
Bliver reglerne efterlevet?
Forvaltningsrevision:
Understøtter virksomheden
en sparsommelig, produk-
tiv og effektiv forvaltning?
Budgetstyring af flerårige projekter
Løn- og ansættelsesdispositioner
Rettighedsbestemte overførsler
Andre relevante temarevisioner
DANAK – Den Danske Akkrediteringsfond
Danmarks Eksport og Investeringsfond (EIFO)
Danmarks Grundforskningsfond
DanPilot
Dansk Hunderegister
De Danske Kongers Kronologiske Samling
Den Danske Klimaskovfond
Din Offentlige Transport (DOT)
DR
DSB
EKF Danmarks Eksportkredit
Energinet
1)
EuroSkills 2025
Finansiel Stabilitet
Folkekirkens fællesfond
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
ICARS
MedCom
Metroselskabet
Naviair
Nordic Patent Institute
Nordisk Kulturfond
Nordisk Ministerråd
Nordisk Ministerråds kontor i Riga
Nordisk Ministerråds kontor i Tallinn
Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius
Andre relevante temarevisioner
Aktivitets- og resursestyring
Styring af tilskudsordninger
Gennemførelse af indkøb
Opkrævning af gebyrer
Mål- og resultatstyring
Gennemførelse af salg
Tildeling af tilskud
Styring af indkøb
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0015.png
8
| Indledning
Tabel 1 (fortsat)
Revisioner af virksomheders regnskaber, regelefterlevelse og forvaltning for 2024
Finansiel revision:
Er regnskabet
retvisende?
Juridisk-kritisk revision:
Bliver reglerne efterlevet?
Forvaltningsrevision:
Understøtter virksomheden
en sparsommelig, produk-
tiv og effektiv forvaltning?
Budgetstyring af flerårige projekter
Løn- og ansættelsesdispositioner
Rettighedsbestemte overførsler
Andre relevante temarevisioner
Nordisk Råd
Nordsøenheden
Nordsøfonden
Rejsegarantifonden
Sundhed.dk
Udviklingsselskabet By & Havn
VM i Landevejscykling 2029 Danmark
Fyens Stift
2)
Haderslev Stift
2)
Helsingør Stift
2)
Københavns Stift
2)
Lolland-Falsters Stift
2)
Ribe Stift
2)
Roskilde Stift
2)
Viborg Stift
2)
Aalborg Stift
2)
Aarhus Stift
2)
Regnskabet er retvisende
Fremhævelse af forhold
Positiv konklusion
Kritisk udtalelse
1)
2)
Rigsrevisionen påbegyndte i 2024 en temarevision (forvaltningsrevision) af Energinets budgetstyring af flerårige investeringsprojekter.
Denne revision havde væsentlige sammenfald med en større undersøgelse af Energinets udbygning af elnettet, og derfor blev den pl an-
lagte temarevision indstillet.
De relevante temarevisioner på stiftskapitalerne omfatter tilskud/udlån, som udvælges til revision over en 5 -årig periode. Vi har senest
revideret tilskud/udlån i forbindelse med regnskabet for 2023.
Andre relevante temarevisioner
Aktivitets- og resursestyring
Styring af tilskudsordninger
Gennemførelse af indkøb
Opkrævning af gebyrer
Mål- og resultatstyring
Gennemførelse af salg
Tildeling af tilskud
Styring af indkøb
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
Indledning |
9
Det fremgår af tabel 1, at vi har givet 43 virksomheder en revisionspåtegning
uden forbehold for årsregnskabet, dvs. en positiv konklusion på regnska-
bernes rigtighed. Vi har dog i revisionspåtegningerne fremhævet forhold i
tre regnskaber, nemlig i Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, Nor-
disk Ministerråd og Nordisk Råd. Forholdene er uddybet i kapitel 2. Det
fremgår også af tabellen, at vi har udført 36 temarevisioner af regelefterle-
velse (juridisk-kritisk revision) og/eller af understøttelse af en sparsomme-
lig, produktiv og effektiv forvaltning (forvaltningsrevision). På baggrund af
de udførte temarevisioner har vi ikke fundet væsentlige regelbrud eller for-
valtningsmangler.
8. I sidste års beretning om revisionen af virksomheder uden for statsregn-
skabet fremgik det, at stiftsrådene i Fyens Stift, Haderslev Stift, Københavns
Stift, Ribe Stift, Aalborg Stift og Aarhus Stift ikke i tilstrækkelig grad havde
efterlevet de regler, der skal sikre retmæssig tildeling af lån fra kirke- og
præsteembedekapitalen. Ingen af de seks stiftsråd havde desuden sikret
dokumentation for låners kreditstatus.
Rigsrevisionen fulgte op på sagen i november 2024. Vi fandt, at de seks
stiftsråd havde iværksat initiativer til at efterleve de regler, der skal sikre
retmæssig tildeling af lån. Sagen blev derfor lukket i notat til Statsreviso-
rerne af 14. november 2024, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4.
Revisorordninger
9. Der er tre typer af revisorordninger for revisioner af virksomheder uden
for statsregnskabet.
§ 9-aftale
Rigsrevisionen er enerevisor.
Rigsrevisionen samarbejder med en godkendt medrevisor.
Rigsrevisionen samarbejder med en godkendt revisor på grundlag af en
§ 9-aftale.
Enerevisor og medrevisor er ordninger, der følger af lovgivning, mens § 9-re-
visorordninger har grundlag i en aftale mellem rigsrevisor og den relevante
minister.
En § 9-aftale giver en virksom-
hed mulighed for at udpege en
godkendt revisor til at revidere
sit årsregnskab, selv om regn-
skabet er omfattet af Rigsrevi-
sionens revisionsansvar. Revi-
sors arbejde kan bruges som en
væsentlig del af grundlaget for
Rigsrevisionens revisionspåteg-
ning af virksomhedens årsregn-
skab.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0017.png
10
| Indledning
Tabel 2 viser revisorordningerne for de enkelte virksomheder for 2024.
Tabel 2
Revisorordninger for de enkelte virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
Enerevisorordning
Udenrigsministeriet
Nordisk Kulturfond
Nordisk Ministerråd
3 selvstændige kontorer under
Nordisk Ministerråd (Tallinn, Riga
og Vilnius)
Nordisk Råd
Erhvervsministeriet
DANAK
Den Danske Akkredite-
ringsfond
Nordic Patent Institute
Rejsegarantifonden
Kulturministeriet
De Danske Kongers Kronologiske
Samling
By-, Land- og Kirkeministeriet
Folkekirkens fællesfond
10 stifter
Miljøministeriet
Den Danske Klimaskovfond
Medrevisorordning
Erhvervsministeriet
Danmarks Eksport og
Investeringsfond (EIFO)
DanPilot
Finansiel Stabilitet
EKF Danmarks Eksportkredit
1)
VM i Landevejscykling 2029
Danmark
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
MedCom
Sundhed.dk
§ 9-revisorordning
Erhvervsministeriet
Garantifonden for skadesforsikrings-
selskaber
Nordsøenheden
Nordsøfonden
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
International Centre for Anti-
microbial Resistance (ICARS)
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Danmarks Grundforskningsfond
Børne- og Undervisningsministeriet
Euroskills 2025
Transportministeriet
Din Offentlige Transport (DOT)
DSB
Metroselskabet
Naviair
Udviklingsselskabet By & Havn
Kulturministeriet
VM i Landevejscykling 2029 Dan-
mark
2)
Kulturministeriet
DR
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Energinet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri
Dansk Hunderegister
1)
I 2023 er der sket en sammenlægning af aktiviteterne i Vækstfonden, Danmarks Grønne Investeringsfond og EKF Danmarks Eksportkredit,
så disse fremadrettet videreføres i EIFO.
Dele af EKF’s forretninger indgår dog i et datterselskab til EIFO.
2)
VM i Landevejscykling 2029 Danmark hører under 2 ministerier, henholdsvis Erhversministeriet og Kulturministeriet.
Kilde:
Rigsrevisionen.
Det fremgår af tabel 2, at Rigsrevisionen for 2024 var enerevisor i 23 virk-
somheder og medrevisor i 14 virksomheder. Derudover var der for 6 virk-
somheder indgået en § 9-aftale om revisionen.
Vi reviderer således de fleste af virksomhederne uden for statsregnskabet
som enerevisor. De øvrige, som er de største virksomheder, reviderer vi i et
nærmere fastlagt samarbejde med en privat revisor. Den private revisor ud-
peges af virksomheden.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0018.png
Indledning |
11
Kort om virksomhederne
10. Nogle af de reviderede virksomheder er meget små, mens andre har en
betydelig størrelse.
Figur 3 viser virksomhederne med en omsætning over 100 mio. kr.
Figur 3
Virksomheder med en omsætning over 100 mio. kr.
(Mio. kr.)
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Sundhed.dk
MedCom
Udviklingsselskabet By & Havn
Nordisk Ministerråd
Folkekirkens fællesfond
Nordsøfonden
De Danske Kongers
Kronologiske Samling
EKF Danmarks Eksportkredit
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af virksomhedernes årsregnskaber for 2024.
De 19 virksomheder, der er vist i figur 3, havde en omsætning mellem 108,1
mio. kr. (MedCom) og 11,6 mia. kr. (Energinet) i 2024.
Danmarks Grundforskningsfond
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
Danmarks Eksport- og
Investeringsfond (EIFO)
Finansiel Stabilitet
Metroselskabet
Energinet
ICARS
DanPilot
Naviair
DSB
DR
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0019.png
12
| Indledning
Figur 4 viser virksomhederne med en omsætning under 100 mio. kr.
Figur 4
Virksomheder med en omsætning under 100 mio. kr.
(Mio. kr.)
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af virksomhedernes årsregnskaber for 2024.
Omsætning
Omsætning omfatter forskellige
typer af indtægter mv., fx:
salg
gebyrer og afgifter
tilskud fra staten
specifikke skatter
kontraktbetaling fra staten
bevillinger på finansloven.
De to førstnævnte virksomheder i figur 4 havde ingen omsætning i 2024.
De resterende 22 virksomheder havde i 2024 en omsætning mellem 1,5
mio. kr. (Lolland-Falsters Stift) og 64,2 mio. kr. (Din Offentlige Transport
(DOT)).
Totalt set havde virksomhederne, som Rigsrevisionen har revideret i 2024,
en omsætning på i alt 43 mia. kr. Bilag 1 viser flere nøgletal for virksomhe-
derne.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
Indledning |
13
Ansvarsfordeling mellem virksomhed og ministerium
11. Virksomhedens ledelse har ansvaret for at udarbejde et årsregnskab,
der i alle væsentlige henseender er retvisende, dvs. udarbejdet i overens-
stemmelse med årsregnskabsloven eller statens regnskabsregler.
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der er omfattet af regnskabs-
aflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og an-
dre forskrifter. Ledelsen er også ansvarlig for, at der er taget skyldige øko-
nomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og ved driften af de virksom-
heder, der er omfattet af årsregnskabet. Ledelsen har i den forbindelse an-
svaret for at etablere systemer og processer, der understøtter sparsom-
melighed, produktivitet og effektivitet.
12. Ledelsen af de 43 virksomheder
bortset fra stifterne og de internatio-
nale samarbejdsorganisationer
varetages af en bestyrelse og en direk-
tion. De arbejder inden for den ramme, som er fastsat i loven og deres ved-
tægter. Der er stor forskel på ledelseskonstruktionen og på ressortministe-
riets rolle i forhold til de enkelte virksomheder.
13. Staten er eneejer i 10 ud af de 43 virksomheder. Det gælder fx i Energi-
net, hvor staten ejer 100 %. I andre virksomheder har staten en mindre ejer-
andel eller ingen. Fx ejer staten 5 % af Udviklingsselskabet By & Havn og
har ingen ejerandel i Din Offentlige Transport (DOT). Statens ejerandel i de
43 virksomheder fremgår af bilag 1.
14. For flere af de virksomheder, hvor staten har en ejerrolle, har Finansmi-
nisteriet beskrevet rollen og en række fælles krav og principper i Statens
ejerskabspolitik fra 2015. Ejerskabspolitikken handler om den måde, hvor-
på de enkelte ministre skal udøve ejerskabet af statslige virksomheder som
Energinet, Finansiel Stabilitet, DSB mfl.
Ejerskabspolitikken beskriver ansvarsfordelingen mellem ejerministeren
og bestyrelsen. Det fremgår, at ejerministeren bl.a. skal tage stilling til den
overordnede strategiske ramme for selskabets forretning. Ejerministeren
har også pligt til at føre et overordnet tilsyn og tage stilling til udviklingen i
selskabet samt pligt til at reagere, hvis udviklingen i selskabet tilsiger det,
fx hvis der er tegn på, at statens midler i selskabet er truede. Selskabets
bestyrelse har bl.a. det overordnede ansvar for beslutninger vedrørende
drift og investeringer og skal være en kontrolfunktion i forhold til den dag-
lige ledelse. Det er også bestyrelsens ansvar at varetage den strategiske
ledelse af selskabet. Herudover kan bestyrelsen have pligt til at understøt-
te ministerens overordnede tilsyn og ejerskabsudøvelse, bl.a. ved at sikre,
at ministeren modtager relevant information. Udgangspunktet i ejerskabs-
politikken er, at der skal være en armslængde mellem ministeren og besty-
relsen, som skaber en klar fordeling af ansvaret, hvilket er ét af formålene
med selskabsformen.
Rigsrevisionen har tidligere undersøgt statens ejerskabsudøvelse i beret-
ningen om staten som selskabsejer (nr. 18/2014) fra 2015 og i beretningen
om statens ejerskabsudøvelse i selskaber med flere ejere (nr. 16/2017) fra
2018.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
14
| Revisionsresultater for regnskabsåret 2024
2. Revisionsresultater
for regnskabsåret 2024
15. Rigsrevisionen har som led i den finansielle revision givet de 43 virksom-
heder en revisionspåtegning uden forbehold for regnskabet, dvs. at regn-
skabet er uden væsentlige fejl. Rigsrevisionen har dog i revisionspåtegnin-
gerne fremhævet forhold i tre regnskaber, nemlig i Garantifonden for ska-
desforsikringsselskaber, Nordisk Ministerråd og Nordisk Råd.
16. Herudover har vi udført i alt 36 temarevisioner af regelefterlevelse (juri-
disk-kritisk revision) og/eller af understøttelse af en sparsommelig, produk-
tiv og effektiv forvaltning (forvaltningsrevision). Vi har ikke fundet væsent-
lige regelbrud eller forvaltningsmangler i de udførte temarevisioner.
I dette kapitel oplyser vi om de tre sager nævnt ovenfor, fordi vi ønsker at
gøre Statsrevisorerne opmærksomme på oplysninger i virksomhedernes
regnskaber, der er forbundet med usikkerhed, men uden at der er tale om
fejl i regnskaberne.
I dette kapitel beskriver vi også Kulturministeriets initiativer i forhold til at
adressere den kritik af indkøb hos TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn, der frem-
gik i beretningen om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet
for 2023.
2.1. Fremhævelse af forhold i revisionspåtegnin-
gen til Nordisk Ministerråd
17. Rigsrevisionen har i revisionspåtegningen fremhævet
uden at der er
tale om regelbrud eller fejl i regnskabet
at Nordisk Ministerråds regn-
skabspraksis afviger fra almindeligt anerkendte principper for præsenta-
tion af et regnskab. Det betyder, at regnskabslæser bør tage nedenståen-
de forhold i betragtning ved gennemgang af regnskabet.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0022.png
Revisionsresultater for regnskabsåret 2024 |
15
Boks 1
Nordisk Ministerråd
Nordisk Ministerråd er de nordiske regeringers officielle samarbejdsorgan.
Samarbejdet omfatter Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige samt
Færøerne, Grønland og Åland. Nordisk Ministerråd arbejder for fælles nor-
diske løsninger på områder, hvor de nordiske lande kan opnå større resul-
tater ved at samarbejde end ved at løse opgaverne hver for sig. Det danske
bidrag administreres af Udenrigsministeriet på vegne af ministeren for det
nordiske samarbejde.
Nordisk Ministerråd er ikke underlagt national regnskabslovgivning som fx
årsregnskabsloven eller statens regnskabsregler. Nordisk Ministerråd har
egne administrative og økonomiske regelsæt, som er aftalt mellem med-
lemslandene. Disse regulerer budgettering, regnskabsaflæggelse og revi-
sion. Den overordnede ramme for regnskabsaflæggelsen i årsrapporten er
fastsat i Nordisk Ministerråds Økonomireglement. Det følger heraf, at års-
regnskabet skal indeholde en resultatopgørelse og en balance, og at regn-
skabet i øvrigt skal opstilles ud fra generalsekretærens instrukser. Der fore-
ligger ingen nærmere instrukser, og det er derfor ikke nærmere beskrevet,
hvordan Nordisk Ministerråds årsregnskab skal udarbejdes.
Vi skal henlede opmærksomheden på to forhold, som vi vurderer er sær-
egne for Nordisk Ministerråds regnskabsaflæggelse.
For det første fremstår Nordisk Ministerråds årsregnskab uigennemsigtigt,
idet der ikke er en tydelig adskillelse mellem tilskudsfinansierede aktivite-
ter og den almindelige driftsøkonomi. Fx er der ikke en klar og tydelig opde-
ling af den samlede opsparing (egenkapitalen). Der er således risiko for, at
tilskudsmidler blandes sammen med driftsøkonomien.
For det andet tager Nordisk Ministerråds driftsregnskab ikke højde for in-
terne afregninger mellem virksomhedens afdelinger. Det betyder, at de
samme beløb både kan være registreret som en indtægt i én afdeling og
som en udgift i en anden, uden at de bliver modregnet i det endelige regn-
skab. Derfor er både indtægter og udgifter i driftsregnskabet større, end
de faktiske indtægter og udgifter har været i året.
Rigsrevisionen har gennem flere år påpeget problemstillinger vedrørende
Nordisk Ministerråds regnskabspraksis og årsregnskab. Vi bemærker, at
Nordisk Ministerråd løbende arbejder med at udvikle deres regnskabsprak-
sis. Men det er Rigsrevisionens vurdering, at der er behov for at fortsætte
arbejdet med at skabe øget transparens i regnskabspraksis og årsregn-
skab.
Nordisk Ministerråds
Økonomireglement
Nordisk Ministerråds Økonomi-
reglement indeholder regler for
virksomheder finansieret over
Nordisk Ministerråds budget.
Reglerne vedrører budgetpro-
cedure, ansvar og rammer samt
regnskab og revision.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0023.png
16
| Revisionsresultater for regnskabsåret 2024
2.2. Fremhævelse af forhold i revisionspåtegnin-
gen til Nordisk Råd
18. Rigsrevisionen har i revisionspåtegningen fremhævet
uden at der er
tale om regelbrud eller fejl i regnskabet
at Nordisk Råds regnskabsprak-
sis afviger fra almindeligt anerkendte principper for præsentation af et
regnskab. Det betyder, at regnskabslæser bør tage nedenstående forhold
i betragtning ved gennemgang af regnskabet.
Boks 2
Nordisk Råd
Nordisk Råd er det parlamentariske organ for de nordiske lande (Danmark,
Sverige, Norge, Finland og Island samt Færøerne, Grønland og Åland). Nor-
disk Råd har til opgave at fremme samarbejde mellem de nordiske lande og
sikre fælles løsninger på tværs af grænserne. Nordisk Råd arbejder for at
styrke samarbejdet i Norden inden for mange områder, herunder kultur,
miljø, uddannelse, forskning, transport og velfærd.
Rådet har 87 valgte medlemmer fra landene. Det politiske arbejde i Nordisk
Råd sker i udvalg og partigrupper. Det danske bidrag administreres af Fol-
ketinget.
Nordisk Råds Økonomi-
reglement
Nordisk Råds Økonomiregle-
ment indeholder regler for virk-
somheder finansieret over Nor-
disk Ministerråds budget. Reg-
lerne vedrører budgetprocedu-
re, ansvar og rammer samt regn-
skab og revision.
Nordisk Råd er
ligesom Nordisk Ministerråd
ikke underlagt national
regnskabslovgivning som fx årsregnskabsloven eller statens regnskabsreg-
ler. Nordisk Råd har egne administrative og økonomiske regelsæt, som er
aftalt i det nordiske samarbejde. Disse regulerer budgettering, regnskabs-
aflæggelse og revision. Den overordnede ramme for regnskabsaflæggelsen
i årsrapporten er fastsat i Nordisk Råds Økonomireglement. Det følger her-
af, at årsregnskabet skal indeholde en resultatopgørelse og en balance, og
at regnskabet i øvrigt skal opstilles ud fra rådsdirektørens instrukser. Men
der foreligger ingen instrukser, og det er derfor ikke nærmere beskrevet,
hvordan Nordisk Råds årsregnskab skal udarbejdes.
Vi har konstateret, at omkostninger til nogle projekter omkostningsføres
direkte over egenkapitalen i stedet for over resultatopgørelsen, hvilket el-
lers er normal regnskabspraksis. Dette påvirker årets resultat positivt med
ca. 2 mio. kr. Årets resultat er ca. 0,6 mio. kr., og såfremt omkostningerne
var ført over resultatopgørelsen, ville resultatet være negativt med ca. 1,4
mio. kr.
Rigsrevisionen påpegede ligeledes den uhensigtsmæssige regnskabsprak-
sis ved revisionen af årsregnskabet for 2023.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0024.png
Revisionsresultater for regnskabsåret 2024 |
17
2.3. Fremhævelse af forhold i revisionspåtegnin-
gen til Garantifonden for skadesforsikringsselska-
ber
19. Rigsrevisionen har i revisionspåtegningen fremhævet
uden at der er ta-
le om regelbrud eller fejl i regnskabet
at der er en væsentlig usikkerhed i
regnskabet for Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Garantifon-
den). Usikkerheden vedrører både opgørelsen af hensættelser til erstatnin-
ger til skadelidte og tilgodehavender i forsikringsselskaber, der er gået kon-
kurs. Usikkerheden knytter sig især til konkursboerne efter Alpha Insurance
A/S og Qudos Insurance A/S, der begge gik konkurs i 2018.
Boks 3
Garantifonden for skadeforsikringsselskaber
Garantifonden har til formål at beskytte forsikringstagere og skadelidte i
tilfælde af, at et skadesforsikringsselskab går konkurs. Frem til 31. decem-
ber 2018 omfattede dækningsområdet danske forsikringsselskabers aktivi-
teter i udlandet, men nu er dækningsområdet med få undtagelser afgræn-
set til Danmark.
Finanstilsynet under Erhvervsministeriet skal godkende Garantifondens
vedtægter og føre tilsyn hermed. Finanstilsynet fastsætter størrelsen af
forsikringstagernes bidrag til fonden og kan fastsætte nærmere regler
om opkrævningen af bidragene.
20. Der er usikkerhed om det hensatte beløb til dækning af erstatninger til
skadelidte i de to konkursramte selskaber. Det skyldes både, at Garanti-
fonden ikke kender det endelige udfald af de uafsluttede forsikringssager i
de to selskaber, og at der er usikkerhed om levetiden for skadelidte, der har
fået eller forventes at få tilkendt livsvarige ydelser. Garantifonden har hen-
sat 1,8 mia. kr. til erstatningerne.
Der er desuden væsentlig usikkerhed om størrelsen af tilgodehavendet hos
de to forsikringsselskaber, bl.a. på grund af to retssager om, hvordan kon-
kursloven og lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber skal for-
tolkes. Garantifondens tilgodehavende består af en ret til at få en dividen-
de af det beløb, de udbetaler til skadelidte. Dividenden udbetales først, når
de to konkursboer er gjort op. Garantifonden har opgjort et tilgodehavende
på 2,7 mia. kr.
Hvis de endelige erstatninger til skadelidte og dividender fra konkursboer-
ne ikke svarer til de bogførte hensættelser og tilgodehavender, vil det be-
tyde, at Garantifondens egenkapital vil være anderledes end oplyst i regn-
skabet.
Disse usikkerheder har ikke haft indvirkning på vores konklusion på regn-
skabet, da usikkerhederne er beskrevet i årsrapporten.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024 | 1
18
| Revisionsresultater for regnskabsåret 2024
Rigsrevisionen har fremhævet dette forhold i revisionspåtegningen for Ga-
rantifonden siden 2018. Det sker for at gøre opmærksom på, at de beløb,
der er indregnet i regnskabet, bygger på forudsætninger, som kan ændre
sig væsentligt i fremtiden.
2.4. Sager, der kan afsluttes
21. Kulturministeriet har taget initiativer, der imødekommer kritikken af re-
gelbrud i og mangelfuld styring af indkøb hos to TV2-regioner, jf. beretning
om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023, pkt. 17-
23. Rigsrevisionen vurderer derfor, at sagen kan afsluttes.
Kulturministeriets opfølgning på TV 2 Kosmopols og TV 2
Fyns indkøbspolitikker
22. Vi har fulgt op på en sag fra 2023 om TV 2 Kosmopols og TV 2 Fyns ind-
køb.
Rigsrevisionen fandt, at TV 2 Kosmopol og TV 2 Fyn havde gennemført ind-
køb i strid med udbudsloven. Derudover havde TV 2 Kosmopol og TV 2
Fyn ikke etableret systemer og processer for deres styring af indkøb, der
var i overensstemmelse med god offentlig økonomistyring og forvaltning.
Sagen blev første gang omtalt i beretningen om revisionen af virksomheder
uden for statsregnskabet 2023, afsnit 2.1.
Vores opfølgning i 2024 og 2025 viser, at Kulturministeriet har fulgt op på
TV 2 Kosmopols og TV 2 Fyns indkøbspolitik som en del af ministeriets til-
syn med TV 2-regionerne. Af ministerredegørelsen til Statsrevisorerne af
15. oktober 2024 og af opfølgende redegørelse fra Kulturministeriet af 19.
februar 2025 fremgår det, at Kulturministeriet har fulgt op på TV 2-regio-
nernes halvårsmøder med begge regioner i juni og november 2024. Til halv-
årsmøderne har begge regioner tilkendegivet, at de agerer i overensstem-
melse med de reviderede indkøbspolitikker. Rigsrevisionen vurderer på
den baggrund, at sagen kan afsluttes. Rigsrevisionen reviderer ikke længe-
re TV 2-regionerne, da opgaven er overgået til privat revisor.
Rigsrevisionen, den 7. august 2025
Birgitte Hansen
rigsrevisor
/Yvan Pedersen
afdelingschef
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024 |
19
Bilag 1. Nøgletal for virksomhederne og den
udførte revision i 2024
I dette bilag vises en tabel for hver virksomhed, som indeholder en række
nøgletal pr. 31. december 2024 og oplysninger om den udførte revision.
Virksomhederne er opstillet i alfabetisk rækkefølge.
Omsætning
Virksomhedens samlede indtægter i regnskabsåret
typisk fra salg af va-
rer og tjenesteydelser, tilskud eller anden driftsaktivitet. Omsætningen kan
være opgjort forskelligt og efter virksomhedens lov- og regelgrundlag.
Aktiver
Værdien af virksomhedens samlede aktiver ved årets udgang. Aktiverne
kan fx bestå af anlæg, långivning, software og it-systemer og likvide midler.
Statens ejerandel
Den procentvise andel af virksomheden, som staten ejer. Nogle virksom-
heder er 100 % statsejede, mens andre er delvist statsejede. For de selska-
ber, hvor staten ikke har nogen ejerandel, er ejerandelen angivet som 0 %.
Det betyder, at staten hverken direkte eller indirekte har økonomiske ejer-
interesser i virksomheden. Det bemærkes dog, at staten alligevel kan have
en væsentlig relation til virksomheden gennem lovgivning, tilskudsordninger,
tilsynsopgaver eller anden form for regulering.
Årets resultat
Virksomhedens samlede overskud eller underskud i regnskabsåret
dvs.
forskellen mellem indtægter og udgifter.
Egenkapital
Den del af virksomhedens kapital, som tilhører ejerne (herunder staten), ef-
ter at alle forpligtelser er fratrukket. Egenkapitalen fremgår af balancen og
består bl.a. af det opsparede overskud og eventuelle kapitaloverførsler.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0027.png
20
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024
= Rigsrevisionen er enerevisor
= Rigsrevisionen samarbejder med en godkendt medrevisor
= Rigsrevisionen samarbejder med en godkendt revisor på grundlag af en § 9-aftale
DANAK – Den Danske Akkrediteringsfond
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
39,7 mio. kr.
20,6 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
0,4 mio. kr.
10,8 mio. kr.
Aktivitets- og resursestyring samt mål- og resultatstyring.
Ingen.
Danmarks Eksport og Investeringsfond (EIFO)
Omsætning
1)
:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Erhvervsministeriet
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
1.925 mio. kr.
27.428 mio. kr.
1.999 mio. kr.
73.400 mio. kr.
100 %
Beløbet er opgjort som driftsresultatet. EIFO-koncernen er etableret den 1. januar 2023 som en fusion af Vækstfonden, Danmarks
Grønne Investeringsfond og dele af EKF Danmarks Eksportkredit. De resterende dele af EKF indgår som et datterselskab til EIFO .
Danmarks Grundforskningsfond
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
505 mio. kr.
4.794,5 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
487,1 mio. kr.
4.790,1 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Styring af indkøb.
Ingen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0028.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024 |
21
DanPilot
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
567,2 mio. kr.
295,4 mio. kr.
100 %
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
2,5 mio. kr.
157,4 mio. kr.
Aktivitets- og resursestyring samt mål- og resultatstyring.
Ingen.
Dansk Hunderegister
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
6,9 mio. kr.
4,1 mio. kr.
0%
Z
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
÷0,3 mio. kr.
3,5 mio. kr.
De Danske Kongers Kronologiske Samling
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
118 mio. kr.
62 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
5 mio. kr.
56 mio. kr.
Den Danske Klimaskovfond
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
24,6 mio. kr.
407,7 mio. kr.
100%
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Miljøministeriet
÷17,8 mio. kr.
338,1 mio. kr.
Mål- og resultatstyring samt styring af kapitalanbringelser i værdi-
papirer.
Ingen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0029.png
22
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024
Din Offentlige Transport (DOT)
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
64,2 mio. kr.
15,9 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
0 kr.
0,9 mio. kr.
DR
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
4.304,8 mio. kr.
4.951,1 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷481 mio. kr.
565,9 mio. kr.
Gennemførelse af indkøb samt gennemførelse af salg.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
DSB
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
11.085 mio. kr.
20.084 mio. kr.
100 %
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Mål- og resultatstyring.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
529 mio. kr.
6.264 mio. kr.
EKF Danmarks Eksportkredit
1)
Omsætning
2)
:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024
3)
:
Forvaltningsrevision i 2024
3)
:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Erhvervsministeriet
1.229 mio. kr.
16.774 mio. kr.
100 %
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
1.190 mio. kr.
2.231 mio. kr.
2)
3)
EKF Danmarks Eksportkredit er et datterselskab af Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO). EKF’s årsrapport revideres af en
godkendt revisor og af rigsrevisor, jf. § 23, stk.2, i lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Beløbet er opgjort som driftsresultatet.
Revisionen af aktiviteten udføres som led i revisionen af EIFO, idet administrationen af EKF varetages af EIFO.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0030.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024 |
23
Energinet
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
11.601,0 mio. kr.
72.723 mio. kr.
100 %
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
1)
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
785,0 mio. kr.
7.420,0 mio. kr.
Rigsrevisionen er i gang med at undersøge Energinets udbygning af elnettet. Vi undersøger, om Energinet har sikret tilfredsst illende
styring i udbygning af elnettet, og om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har et tilfredsstillende tilsyn hermed. Denne undersøgelse
har væsentlige sammenfald med den påbegyndte forvaltningsrevision af Energinets budgetstyring af flerårige investeringsprojek ter,
hvorfor forvaltningsrevisionen blev indstillet.
EuroSkills 2025
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
0 mio. kr.
33,9 mio. kr.
55 %
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Børne- og Undervisningsministeriet
÷3,8 mio. kr.
25,1 mio. kr.
Finansiel Stabilitet
Omsætning
1)
:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Erhvervsministeriet
1.101 mio. kr.
27.815 mio. kr.
100 %
Opkrævning af gebyrer.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
1.868 mio. kr.
27.123 mio. kr.
Omsætning udgør bidrag til Afviklingsformuen (koncern).
Folkekirkens fællesfond
Omsætning
1)
:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Kirkeministeriet
1.550,3 mio. kr.
1.520,0 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Budgetstyring af flerårige investeringsprojekter.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
26,8 mio. kr.
367,0 mio. kr.
Folkekirkens fællesfonds omsætning udgøres af landskirkeskat og salg af varer og tjenesteydelser.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0031.png
24
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Omsætning
1)
:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Erhvervsministeriet
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Opkrævning af gebyrer.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
249 mio. kr.
÷263 mio. kr.
233 mio. kr.
1.746 mio. kr.
0%
Garantifondsbidrag.
ICARS
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1)
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
108,9 mio. kr.
151,3 mio. kr.
0%
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
18,3 mio. kr.
N/A
1)
Der er ingen egenkapital hos ICARS, som er en nonprofitvirksomhed, der uddeler tilskud. Årets overskud bliver overført til udmøntning
af projekter.
MedCom
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
108,1 mio. kr.
63,5 mio. kr.
35,6 %
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
1 mio. kr.
19 mio. kr.
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Metroselskabet
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
2.038,3 mio. kr.
38.824,5 mio. kr.
41,7 %
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
1.190,5 mio. kr.
2.887,2 mio. kr.
Budgetstyring af flerårige investeringsprojekter.
Ingen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0032.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024 |
25
Naviair
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1.011,1 mio. kr.
2.355,2 mio. kr.
100 %
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
÷161,5 mio. kr.
962,0 mio. kr.
Budgetstyring af flerårige investeringsprojekter.
Ingen.
Nordic Patent Institute
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
16,4 mio. kr.
3,7 mio. kr.
0%
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
÷0,5 mio. kr.
0,3 mio. kr.
Nordisk Kulturfond
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
39,3 mio. kr.
26,5 mio. kr.
0%
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,3 mio. kr.
4,6 mio. kr.
Nordisk Ministerråd
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1.062,5 mio. kr.
247,6 mio. kr.
0%
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
÷10,3 mio. kr.
26,1 mio. kr.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0033.png
26
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024
Nordisk Ministerråds kontor i Riga
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
9,5 mio. kr.
3,6 mio. kr.
0%
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,3 mio. kr.
1,8 mio. kr.
Nordisk Ministerråds kontor i Tallinn
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
17,5 mio. kr.
5,9 mio. kr.
0%
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,04 mio. kr.
1,4 mio. kr.
Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
11,8 mio. kr.
6,2 mio. kr.
0%
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,2 mio. kr.
2 mio. kr.
Nordisk Råd
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
41,6 mio. kr.
11,7 mio. kr.
0%
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,6 mio. kr.
9,2 mio. kr.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0034.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024 |
27
Nordsøenheden
Administrationsvederlag mv.:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
31 mio. kr.
26 mio. kr.
100 %
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Styring af offentlige indkøb.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
÷0,4 mio. kr.
21 mio. kr.
Nordsøfonden
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
2.883 mio. kr.
8.995 mio. kr.
100 %
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
498 mio. kr.
3.420 mio. kr.
Rejsegarantifonden
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
14,3 mio. kr.
475 mio. kr.
0%
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
6,9 mio. kr.
199,5 mio. kr.
Sundhed.dk
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
159,7 mio. kr.
103,5 mio. kr.
15 %
Løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Mål- og resultatstyring.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Sundhedsministeriet
9,1 mio. kr.
65,2 mio. kr.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0035.png
28
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024
Udviklingsselskabet By & Havn
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
616,8 mio. kr.
21.583,4 mio. kr.
5%
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
342,4 mio. kr.
÷758,8 mio. kr.
VM i Landevejscykling 2029 Danmark
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
N/A mio. kr.
0,7 mio. kr.
53,44 %
Gennemførelse af indkøb.
Styring af indkøb.
Ingen.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet og Kulturministeriet
÷0,6 mio. kr.
÷0,0 mio. kr.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0036.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024 |
29
Stiftsmidlerne
Fyens Stift
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
5,5 mio. kr.
367,2 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
3,1 mio. kr.
10,4 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Haderslev Stift
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
8,4 mio. kr.
636,1 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
1,9 mio. kr.
2 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Helsingør Stift
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
7,2 mio. kr.
409,9 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
0,1 mio. kr.
3,2 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Københavns Stift
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1,6 mio. kr.
113,1 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
÷0,4 mio. kr.
1,3 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0037.png
30
| Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024
Lolland-Falsters Stift
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
1,5 mio. kr.
122,5 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
0,5 mio. kr.
0,9 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Ribe Stift
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
11,8 mio. kr.
757,0 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
5,7 mio. kr.
8,9 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Roskilde Stift
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
8,3 mio. kr.
586,7 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
2,4 mio. kr.
26,4 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Viborg Stift
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
11,5 mio. kr.
779,3 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
5,0 mio. kr.
13,0 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2024 - Bilag 1: Beretning nr. 22/2024 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2024
3056312_0038.png
Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2024 |
31
Aalborg Stift
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
12,8 mio. kr.
803,7 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
9,0 mio. kr.
9,7 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Aarhus Stift
Omsætning:
Aktiver:
Statens ejerandel:
Juridisk-kritisk revision i 2024:
Forvaltningsrevision i 2024:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegning:
10,4 mio. kr.
661,7 mio. kr.
0%
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
By-, Land- og Kirkeministeriet
0,6 mio. kr.
6,2 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.