Finansudvalget 2025-26
SB 21 12
Offentligt
3083378_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
21. oktober 2025
2025-04756
3856780
Ministerredegørelse vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 21/2024
om revisionen af statens forvaltning i 2024
Statsrevisorernes Sekretariat har ved brev af 18. august 2025 fremsendt be-
retning nr. 21/2024 om revisionen af statens forvaltning i 2024 med en an-
modning om, at jeg redegør for, hvilket initiativer beretningen giver anled-
ning til, jf. § 18, stk. 2, i lov om revision i statens regnskaber m.m.
Indledningsvis vil jeg gerne kvittere for beretningen. Forvaltningen på Ju-
stitsministeriets ressortområde skal naturligvis være i overensstemmelse
med de regler og forudsætninger, som Folketinget har fastlagt, og desuden
være så produktiv og effektiv som muligt. Jeg vil i nedenstående forholde
mig til beretningens afsnit om politiets opbevaring af narkotikakoster og it-
sikkerheden hos Domstolsstyrelsen.
For så vidt angår afsnittet om politiets opbevaring af narkotikakoster finder
Statsrevisorerne det utilfredsstillende, at det ikke er sikret, at politiet altid
opbevarer narkotikakoster, så de kun kan tilgås af særligt betroede medar-
bejdere. Rigsrevisionen peger endvidere på, at politiet i visse tilfælde de-
struerer narkotikakoster, inden straffesagen er afgjort, hvilket ifølge Rigsre-
visionen medfører risiko for, at straffesagen må opgives, fordi beviset er
blevet destrueret.
Jeg noterer mig Statsrevisorernes kritik. Det er selvsagt vigtigt, at narkoti-
kakoster opbevares forsvarligt, bl.a. så risikoen for svind minimeres. Derfor
noterer jeg mig også med tilfredshed, at Rigsrevisionen i forbindelse med
undersøgelsen ikke konstaterede svind, idet der var overensstemmelse mel-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
Statsrevisorerne beretning SB21/2024 - Bilag 12: Justitsministerens redegørelse af 21. oktober 2025 om beretning nr. 21/2024 om statens forvaltning i 2024
lem registreringerne og narkotikakosterne i de centrale kosterrum i alle fire
politikredse, som var genstand for undersøgelsen.
Til brug for redegørelsen er der indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som
jeg kan henholde mig til. Rigspolitiet oplyser følgende:
”Rigspolitiet har løbende fulgt Rigsrevisionens beretning og Statsre-
visorernes bemærkninger hertil og har i den forbindelse iværksat ne-
denstående tiltag:
1. Politiets adgang til særskilte aflåste kosterrum
Det fremgår af beretningen, at alle fire undersøgte politikredse opbe-
varer narkotikakoster adskilt fra andre koster og i aflåste kosterrum. I
tre ud af fire politikredse er adgangen til kosterrummet begrænset til
et mindre antal særligt betroede medarbejdere, men i én af de fire po-
litikredse har vagtchefen på stationen en ekstra adgangsnøgle til
kosterrummet, som alle betjente kan låne. Selv om vagtchefen fører
log over, hvem nøglen er udlånt til, giver ordningen adgang til rum-
met, uden at de særligt betroede medarbejdere er til stede.
Rigspolitiet vil på baggrund af ovenstående kritik fra Rigsrevisionen
og Statsrevisorernes bemærkninger skriftligt indskærpe over for poli-
tikredsene, at adgangen til kosterrum skal begrænses, således det kun
er et begrænset antal særligt betroede medarbejdere, som har adgang
til kosterrummene. Indskærpelsen vil ske i oktober 2025.
2. Politiets registrering af narkotikakoster uden for kosterrum
Det fremgår af beretningen, at der er overensstemmelse mellem regi-
streringerne og narkotikakosterne i de centrale kosterrum i alle fire
undersøgte politikredse. Det anføres dog, at i to af de fire politikredse
mangler der overblik over, hvor narkotikakoster fysisk befinder sig,
hvis de opbevares midlertidigt uden for kosterrummet. Det kan f.eks.
være, hvis narkotikakoster midlertidigt er placeret hos den sagsbe-
handler, der efterforsker sagen.
Rigspolitiet vil på baggrund af ovenstående kritik fra Rigsrevisionen
og Statsrevisorernes bemærkninger lave en skriftlig indskærpelse over
for politikredsene af de eksisterende regler om, at ved udlån af narko-
tikakoster fra kosterrummet skal det registreres med medarbejder-
kode, hvem narkotikakosteret udlånes til. Endvidere indskærpes de
eksisterende regler over for politikredsene, hvorefter det på kosterrap-
porten samt i Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS) skal anføres,
hvor effekterne er fysisk placeret. Indskærpelsen vil ske i oktober
2025.
3. Politiets destruktion af narkotikakoster efter endt straffesag
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning, at tre ud af de fire politik-
redse som udgangspunkt opbevarer narkotikakoster, indtil straffesa-
Side 2/4
Statsrevisorerne beretning SB21/2024 - Bilag 12: Justitsministerens redegørelse af 21. oktober 2025 om beretning nr. 21/2024 om statens forvaltning i 2024
gen er endeligt afgjort, så narkotika kan fremlægges som bevismate-
riale i sagen.
Dog viste Rigsrevisionens undersøgelse, at en af de fire politikredse i
visse tilfælde ikke opbevarer narkotikakoster, indtil straffesagen er en-
deligt afgjort. Af Rigspolitiets retningslinjer fremgår det, at narkotika
– selv om den sigtede erkender at besidde det – skal sikres og opbe-
vares, så det efterfølgende kan bruges som bevismateriale, hvis den
sigtede senere nægter besiddelsen.
Rigspolitiet vil på baggrund af Rigsrevisionens kritik og Statsreviso-
rernes bemærkninger i fornødent omfang præcisere vejledningen over
for politikredsene. Præciseringen kommer til at ske i første halvår
2026.
4. Opfølgning
Rigspolitiet vil i løbet af 2025 sikre, at Rigsrevisionens resultater bli-
ver drøftet med politikredsene i relevante ledelsesfora og pålægge alle
politikredsene en ekstra kosterkontrol i 2025 for at sætte stor fokus på
de ovenfor nævnte indskærpelser og procedurerne for opbevaring af
narkotika.”
Beretningen indeholder herudover et afsnit om it-sikkerhed hos Domstols-
styrelsen. Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at der er flere mangler
i it-sikkerheden i Domstolsstyrelsens regnskabssystem. Ifølge Rigsrevisio-
nen øger manglerne både risikoen for et nedbrud og risikoen for, at regn-
skabsdata ikke kan reetableres efter et nedbrud. Det fremgår videre, at
manglerne i yderste konsekvens kan påvirke styrelsens evne til at aflægge
et rigtigt regnskab.
Det bør indledningsvis understreges, at Justitsministeriet efter domstolssty-
relsesloven ikke har instruksbeføjelse har over for Domstolsstyrelsen, som
har ansvar for domstolenes administrative og bevillingsmæssige forhold.
Det medfører endvidere nogle klare rammer for rækkevidden af Justitsmi-
nisteriets involvering i visse af domstolenes forhold.
Til brug for besvarelse af orienteringen fra Statsrevisorerne er der indhentet
en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen noterer sig Rigsrevisionens kritik af, at sty-
relsen ikke har et testmiljø, hvor ændringer til Navision Stat kan
testes, før de implementeres i produktionsmiljøet. Det bemær-
kes, at Domstolsstyrelsen vurderer, at den måde ændringer te-
stes i dag, svarer til den måde, som Rigsrevisionen normalt be-
skriver som tilstrækkelig.
Side 3/4
Statsrevisorerne beretning SB21/2024 - Bilag 12: Justitsministerens redegørelse af 21. oktober 2025 om beretning nr. 21/2024 om statens forvaltning i 2024
3083378_0004.png
For så vidt angår den manglende test af gendannelse af backup,
kan det oplyses, at styrelsen månedligt modtager rapporter fra
driftsleverandøren om validiteten af den løbende backup. Der er
desuden gennemført en gendannelsestest af Navision Stat den
11. september 2025, der bekræfter, at Navision Stat og tilhø-
rende data kan gendannes. Derudover er det som led i udbuddet
af vores it-drift et krav i den nye kontrakt, at der skal være årlige
test af gendannelse af backup. Denne kontrakt er underskrevet
ultimo august 2025.”
Jeg vil endnu en gang kvittere for, at der med beretningen sættes fokus på
forbedringspotentialer i statens forvaltning, herunder på Justitsministeriets
område. Det er min forventning, at de ovenfor nævnte initiativer vil imødegå
beretningens kritikpunkter.
En kopi af dette brev er samtidig fremsendt elektronisk til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Side 4/4