Finansudvalget 2024-25
SB 17 2
Offentligt
3067575_0001.png
igs- og sundhedsministerens redegørelse af 11. september om beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W ism.dk
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 11.09.2025
Enhed: CBV
Sagsbeh.: Rune Vedel Thisted
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 211
Dok. nr.: 1484976
Indenrigs- og Sundhedsministerens redegørelse vedr.
Statsrevisorernes beretning nr. 17/24 om ventetid til
specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Statsrevisorerne har i brev af 13. maj 2025 fremsendt beretning nr. 17/2024 om
ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
og
samtidig anmodet om en redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som
beretningen giver anledning til.
Foranstaltninger og overvejelser
Det palliative område er en vigtig prioritet for regeringen. Derfor tager jeg det alvorligt,
at Statsrevisorerne
på baggrund af Rigsrevisionens beretning
rejser kritik af, at der
fortsat er udfordringer i regionerne med at sikre tilstrækkelig adgang til specialiseret
palliation.
Jeg noterer mig, at Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at regionerne ikke har
sikret kort og ensartet ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende
sygdomme, og at Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at hverken patienternes
ventetider eller uligheden i adgange til specialiseret lindring har forbedret sig
nævneværdigt, siden Statsrevisorerne for fem år siden rettede kritik af området.
Statsrevisorernes kritik afspejler beretningens fund af, at regionerne samlet set ikke
lever op til målet om, at 90 % af patienterne højst skal vente 10 dage på at komme i
behandling. Det bemærkes her, at der her er tale om et kvalitetsmål fastsat i Dansk
Palliativ Database, som er forankret i Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram
(RKKP). Beretningen viser derudover, at patienter, der modtog specialiseret lindring i
2023, typisk fik lindring i 20 dage—fire dage kortere end i 2019; og at der fortsat er
forskelle i ventetiden til specialiseret lindring afhængigt af sygdommen, hvor patienter
med andre livstruende sygdomme end kræft venter længere tid på specialiseret
lindring.
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at det er utilfredsstillende, at regionerne fortsat ikke
har sikret kort og ensartet ventetid samt lige adgang til specialiseret lindring uanset
sygdom. Det er vigtigt, at alle patienter, der har brug for en specialiseret palliativ
indsats, får den i rette tid.
Regeringen har derfor også med
Aftale om Sundhedsreform
af november 2024 og
Kræftplan V
af maj 2025 prioriteret at styrke adgangen til og kvaliteten af den palliative
indsats. Det gælder hele det palliative område
dvs. både den basale og specialiserede
palliation.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 2: Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 11. september om beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Allerede fra i år løfter regeringen den specialiserede palliative indsats som led i
Kræftplan V,
herunder med fokus på at sikre bedre, hurtigere og mere ensartet adgang
for alle patienter med behov. Konkret har vi afsat 20 mio. kr. årligt i 2025 og 2026 til
området i regionerne. Midlerne kan blandt andet anvendes til at oprette flere hospice-
og sengepladser og til at styrke de udgående palliative teams og hospiceteams.
Indsatsen skal blandt andet medvirke til at adressere den kritik, som Rigsrevisionen har
rejst af området,
jf. Udmøntningsaftale om Kræftplan V (2025).
Midlerne til det
specialiserede palliative område videreføres med Sundhedsreformen, hvor der er afsat
20 mio. kr. årligt i 2027-2029 og 40 mio. kr. årligt fra 2030 og frem.
I 2025 igangsætter Sundhedsstyrelsen desuden et arbejde med at udarbejde ensartede
nationale visitationskriterier for specialiseret palliation. Kriterierne forventes at
foreligge medio 2026 og skal
i tillæg til den øgede kapacitet
medvirke til at sikre
mere lige adgang til specialiseret palliativ behandling på tværs af landet.
Der er samtidig brug for bedre viden om de eksisterende palliative indsatser og kunne
identificere udviklingspotentialer. Derfor igangsætter Sundhedsdatastyrelsen i 2025-
2026 et udviklingsprojekt med inddragelse af relevante aktører, der blandt andet skal
se på, hvordan data på det palliative område kan styrkes.
Med
Kræftplan V
er der endvidere afsat midler til at etablere ensartede, døgndækkede
palliative rådgivningsfunktioner i alle regioner. Rådgivningsfunktionerne skal fagligt
understøtte sundheds- og omsorgspersonale på tværs af sektorer, som har behov for
palliativ rådgivning.
Endelig kan jeg oplyse, at regeringen udover den specialiserede palliation også løfter
den basale palliation i kommuner og regioner. En styrket tidlig basal indsats kan ifølge
Sundhedsstyrelsen formentlig være med til at reducere behovet for specialiseret
palliation senere i forløbet. Med
Kræftplan V
er der afsat 232 mio. kr. i perioden 2025-
2028 og herefter ca. 36 mio. kr. årligt fra 2029 og frem til at styrke den basale palliative
indsats. Midlerne skal blandt andet bruges til at øge kapaciteten og kompetencerne i
sundhedsvæsenet og understøtte, at flere patienter kan få lindrende behandling i
trygge omgivelser i eget hjem, hvis de ønsker det.
Midlerne skal ses i tillæg til de 190 mio. kr. i 2027 og 250 mio. kr. årligt fra 2028 og
frem, der blev afsat med
Aftale om Sundhedsreform
til styrkelse af den almene
sygepleje i kommunerne og nye tværgående kvalitetsstandarder. Her skal de palliative
indsatser i kommunerne bl.a. også løftes.
Udtalelser fra regionsrådene
Da Rigsrevisionens beretning angår regionernes virksomhed, har jeg indhentet
udtalelser fra regionerne. Regionernes udtalelser er vedlagt ministerredegørelsen.
Jeg noterer mig, at regionerne overordnet anerkender Statsrevisorernes kritik og
henviser til initiativer, som skal forbedre patienters adgang til specialiseret palliation.
Region Sjælland oplyser, at de bl.a. er ved at udvide hospice-kapaciteten i regionen,
mens Region Nordjylland vil styrke det palliative område bl.a. gennem en revision af
den regionale palliationsplan. Region Hovedstaden har oprettet uddannelsesforløb
inden for palliativ medicin, hvor de første uddannelsesforløb blev afsluttet i 2024,
ligesom Region Syddanmark peger på flere initiativer, der har til formål at styrke den
palliative indsats både på basalt og specialiseret niveau.
Side 2
./.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 2: Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 11. september om beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
3067575_0003.png
Når det gælder målet om, at 90 % af patienterne højst må vente 10 dage på at komme
i behandling, og om at behandle 80 % af de henviste patienter, før de bliver for syge
eller dør, understreger regionerne, at der er tale om faglige kvalitetsudviklingsmål, som
er fastsat af Styregruppen for Dansk Palliativ Database, og som afspejler en ambition
om at udvikle området.
For et nærmere overblik henvises til regionsrådenes udtalelser.
Afsluttende bemærkninger
Det er regeringens klare ambition, at der skal være rettidig og lige adgang til
specialiseret palliation på tværs af landet, så vi kan lindre de smerter og problemer,
som kan være forbundet med at have en alvorlig eller livstruende sygdom. Med
Kræftplan V
og
Aftale om Sundhedsreform
har vi taget flere tiltag for, at denne
ambition skal lykkes, ligesom der i regionerne igangsættes initiativer for at fremme
såvel den specialiserede som basale palliation. På den baggrund forventer jeg at se et
væsentligt løft af den palliative indsats over de kommende år.
Ministeriet har fremsendt en kopi af redegørelsen til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3