Finansudvalget 2024-25
SB 17 1
Offentligt
Maj 2025
— 17/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Ventetid til specialiseret
lindring for patienter med
livstruende sygdomme
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
17/2024
Beretning om
ventetid til specialiseret
lindring for patienter med
livstruende sygdomme
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2025
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og ved kom-
mende minister.
Indenrigs- og sundhedsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i november 2025.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
–
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
•
finder det meget/særdeles positivt
•
finder det positivt
•
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
•
finder det ikke helt tilfredsstillende
•
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
•
påpeger/understreger/henstiller/forventer
•
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
•
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
•
påtaler/påtaler skarpt
•
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
statsrevisorerne@ft.dk
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-865-8
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om ventetid til specialiseret
lindring for patienter med livstruende
sygdomme
Specialiseret lindring
–
også kaldet specialiseret palliation
–
gi-
ves til patienter med livstruende sygdomme, hvor patienterne
ofte er uhelbredeligt syge eller døende. Patienterne har ofte
store smerter, og det er derfor vigtigt, at de får hurtig hjælp.
De fleste patienter får specialiseret lindring på et hospital eller
på et hospice, men nogle patienter får lindringen hjemme. I
2023 startede ca. 7.600 danskere i specialiseret lindring.
Regionerne havde i 2023 udgifter til specialiseret lindring for
ca. 300 mio. kr. på hospitaler og i udgående teams. Derudover
havde regionerne udgifter på ca. 485 mio. kr. til drift af hospi-
cer.
Statsrevisorerne afgav i august 2020 en beretning om adgan-
gen til specialiseret palliation. Statsrevisorerne kritiserede den-
gang, at regionerne ikke havde sikret, at patienter med livs-
truende sygdomme havde adgang specialiseret lindring ved
behov
–
uanset typen af sygdom.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om regionerne
har sikret kort og ensartet ventetid til specialiseret lindring for
patienter med livstruende sygdomme.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at regioner-
ne ikke har sikret kort og ensartet ventetid til specialiseret
lindring for patienter med livstruende sygdomme.
12. maj 2025
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Serdal Benli
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Mohammad Rona
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at der hverken er
sket nævneværdige forbedringer i patienternes ventetider
eller en udjævning af uligheden i adgangen til specialiseret
lindring, siden Statsrevisorerne rettede kritik mod begge
dele for næsten 5 år siden.
Statsrevisorernes kritik er bl.a. baseret på følgende:
•
Patienter, der fik specialiseret lindring i 2023, fik det typisk
i 20 dage, hvilket er 4 dage kortere end i 2019. Den typiske
patient henvises senere og modtager specialiseret lindring
i kortere tid end tidligere. Samtidig er antallet af patienter,
der starter i specialiseret lindring, faldet.
•
Regionerne lever som helhed ikke op til målet om, at 90 %
af patienterne venter højst 10 dage på at komme i behand-
ling. På landsplan var det 79 % af patienterne, der i 2023
kom i behandling inden for 10 dage. Region Midtjylland lå
som den eneste region over målet med behandling af 92 %
af de henviste patienter inden for 10 dage. I Region Hoved-
staden og Region Sjælland er det kun henholdsvis 65 % og
72 % af de henviste patienter, der starter behandling inden
for 10 dage.
•
Regionerne lever som helhed stort set op til målet om at be-
handle 80 % af de henviste patienter, før de bliver for syge
eller dør. Region Nordjylland behandlede 91 % af de henvi-
ste patienter i 2023, mens Region Sjælland samme år ikke
levede op til målet, da de behandlede 73 % af de henviste
patienter, før de blev for syge eller døde.
•
I 2023 er der ligesom i 2019 systematiske forskelle i venteti-
den til specialiseret lindring afhængigt af den bagvedliggen-
de sygdom. I 2023 modtog 81 % af de henviste kræftpatien-
ter specialiseret lindring, før de blev for syge eller døde.
For patienter med andre livstruende sygdomme end kræft
var det tilsvarende tal 70 %. I 2019 var de tilsvarende tal
henholdsvis 81 % og 73 %.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
..................................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
................................................................................................
1
1.2. Baggrund
........................................................................................................................
5
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
.................................................
6
2. Ventetid til specialiseret lindring
.......................................................................
9
2.1. Indberetninger af oplysninger om ventetid
.....................................................
9
2.2. Udviklingen i ventetid til specialiseret lindring
..........................................
10
2.3. Udviklingen i patienternes levetid efter henvisning og
antal dage i behandling
........................................................................................
14
2.4. Forskelle i ventetid fordelt på region og bagvedliggende
sygdom
........................................................................................................................
15
Bilag 1. Metodisk tilgang
.........................................................................................................
20
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven, og § 4, stk. 1, nr. 1, jf. § 6 i
rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 16. Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet.
I undersøgelsesperioden januar 2019 - december 2023 har der
været følgende ministre:
Ellen Trane Nørby: november 2016 - juni 2019
Magnus Heunicke: juni 2019 - december 2022
Sophie Løhde: december 2022 -
Beretningen har i udkast været forelagt Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet og regionerne, hvis bemærkninger i videst muligt om-
fang er afspejlet i beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Indledning
|
1
Indledning |
1
1. Indledning
1.1.
Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om ventetid til specialiseret lindring for patien-
ter med livstruende sygdomme.
I 2023 startede ca. 7.600 danskere i specialiseret lindring
–
også kaldet
specialiseret palliation. Størstedelen af de patienter, der henvises til specia-
liseret lindring, er uhelbredeligt syge og døende. De fleste patienter får spe-
cialiseret lindring på et sygehus eller på et hospice, mens nogle får indsat-
sen hjemme.
2. Patienter, der henvises til specialiseret lindring, er i en vanskelig livssitua-
tion og har ofte store smerter eller andre komplekse lindringsbehov. Det er
derfor vigtigt, at deres ventetid er kort. Konsekvensen af en lang ventetid er,
at patienterne ikke hjælpes bedst muligt.
Statsrevisorerne har tidligere kritiseret regionernes forvaltning i beretnin-
gen om
adgangen til specialiseret palliation
fra 2020. Statsrevisorerne
fandt det utilfredsstillende, at regionerne ikke havde sikret, at patienter
med livstruende sygdomme ved behov havde adgang til specialiseret pal-
liation. Statsrevisorernes kritik var bl.a. baseret på, at regionerne ikke i til-
strækkelig grad havde sikret, at patienter ved behov blev henvist uanset
sygdom, og at der i perioden 2016-2019 ikke var sket tydelige forbedringer
i adgangen til specialiseret palliation.
I forlængelse af beretningen oplyste den daværende sundheds- og ældre-
minister, at regionerne i august 2020 havde udarbejdet et fælles notat om
udvikling af den palliative indsats (Positionspapir
for udvikling af den pallia-
tive indsats).
Notatet indeholder 4 overordnede pejlemærker og 15 anbe-
falinger, som skal styrke den palliative indsats og sikre, at alle patienter og
patientgrupper med behov får tilbudt specialiseret palliation. 2 af disse pej-
lemærker er, at regionerne
”vil gøre op med uligheden
i, hvem der får lin-
drende behandling”,
og at regionerne
”vil sætte tidligt ind med
lindrende be-
handling og understøtte flere uhelbredeligt syge i at træffe et aktivt valg om
deres behandlingsforløb”.
I vores opfølgning på beretningen fra 2020 kunne vi i juni 2023 konstatere,
at regionerne efterfølgende ikke havde sikret kort og mere ensartet vente-
tid til specialiseret lindring. Derudover modtog vi oplysninger, der indikere-
rede, at nogle enheder, der giver specialiseret lindring, ikke indberetter kor-
rekte oplysninger om, hvor længe patienterne har ventet.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
2
| Indledning
3. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om regionerne har sikret kort
og ensartet ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende
sygdomme.
Der er ikke lovfastsatte maksimale ventetider for specialiseret lindring, men
det fremgår af sundhedslovens § 2, nr. 7, at der skal være kort ventetid til
behandling. Vi bruger de faglige mål om ventetid, som regionerne selv an-
vender i deres styring og udvikling af området, til at vurdere, om ventetiden
er kort. Målene lyder:
Mål om behandling: 80 % af de henviste patienter skal starte i speciali-
seret lindring, inden de bliver for syge eller dør.
•
Mål om højst 10 dages ventetid: 90 % af de patienter, der starter i speci-
aliseret lindring, skal starte deres behandling senest 10 dage efter hen-
visning.
•
Dansk Palliativ Database
Dansk Palliativ Database er Re-
gionernes Kliniske Kvalitetspro-
grams database for specialise-
ret smertelindring. Formålet
med databasen er at danne
grundlag for udviklingen af kva-
liteten af den specialiserede lin-
dring.
En patient anses for startet i specialiseret lindring, når patienten har haft et
fysisk opstartsmøde på behandlingsstedet. Ifølge Dansk Palliativ Database
ville målet om behandling under ideelle omstændigheder være 100 %, men
fordi patienternes sygdom nogle gange kan forværres hurtigere end forven-
tet, og fordi der altid vil gå tid med at finde plads til patienterne, er der valgt
en standard på 80 %.
Fire af regionerne oplyser, at de ikke mener, at Rigsrevisionen kan under-
søge udviklingen i ventetid til specialiseret lindring med afsæt i måltallene.
Det skyldes, at målene ikke er vedtaget politisk i regionerne, men udviklet
af fageksperter i regi af Dansk Palliativ Database på baggrund af faglig evi-
dens, gængs klinisk praksis eller ekspertviden. De fire regioner påpeger og-
så, at de data, måltallene bygger på, ikke er indsamlet med det formål at
overvåge ventetiden til specialiseret lindring.
Modsat oplyser Region Hovedstaden, at regionen er enig med Rigsrevisio-
nen i, at udviklingen i måltallene kan bruges til at undersøge patienternes
ventetid, fordi regionerne anvender de faglige udviklingsmål som pejlemær-
ker i deres kvalitetsarbejde, og fordi der er tale om mål, som regionerne har
forpligtet sig selv til at stræbe mod.
Rigsrevisionen kan konstatere, at alle regioner anvender målene i deres lø-
bende arbejde med at forbedre kvaliteten i den specialiserede lindring, her-
under at patienter skal starte i behandling hurtigt efter henvisning, og inden
de bliver for syge. Regionerne benytter således selv disse data i deres sty-
ring og udvikling af området. Regionernes data benyttes i øvrigt til en lang
række formål ud over det specifikke formål, som data måtte være indsam-
let til, fx til forskning og til at skabe generel viden om området.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Indledning |
3
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at målene er relevante i forhold
til at vurdere, om regionerne har sikret kort og ensartet ventetid til specia-
liseret lindring. Rigsrevisionen bruger derfor måltallene og de underliggen-
de data
–
ligesom vi gjorde i beretningen fra 2020
–
til at følge udviklingen i
ventetiden til specialiseret lindring.
Regionerne havde i 2023 udgifter for ca. 300 mio. kr. til drift af de speciali-
serede enheder på sygehusene, herunder udgående teams. Regionerne an-
vendte derudover ca. 485 mio. kr. på driften af hospicer.
4. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i oktober 2024.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Indledning
|
1
4
| Indledning
Konklusion
Regionerne har ikke sikret kort og ensartet ventetid til specialise-
ret lindring for patienter med livstruende sygdomme. Rigsrevisio-
nen kan konstatere, at der næsten fem år efter, at Statsrevisorer-
ne sidst kritiserede patienternes ventetider, ikke er sket en næv-
neværdig forbedring. Det finder Rigsrevisionen utilfredsstillende.
Konsekvensen kan være, at patienter ikke lindres godt nok og får
forringet deres sidste levetid.
Undersøgelsen viser, at en patient, der fik specialiseret lindring i 2023, ty-
pisk fik det i 20 dage. Det er 4 dage kortere end i 2019. Det indikerer, at re-
gionerne sætter senere ind med specialiseret lindring. I samme periode er
antallet af patienter, der starter i specialiseret lindring, faldet med 15 %. Der
er altså færre patienter, der starter i specialiseret lindring, og dem, der star-
ter, modtager lindringen i kortere tid.
Regionerne lever som helhed stort set op til målet om at behandle 80 % af
de henviste patienter, før de bliver for syge eller dør. Men der er regionale
forskelle. Region Nordjylland behandlede 91 % af de henviste patienter i
2023, mens Region Sjælland samme år ikke levede op til målet, da de be-
handlede 73 % af de henviste patienter, før de blev for syge eller døde.
Det er heller ikke alle regioner, der lever op til målet om, at 90 % af patien-
terne venter højst 10 dage på at komme i behandling. På landsplan var det
79 % af patienterne, der i 2023 kom i behandling inden for 10 dage. Der er
tale om betydelige regionale forskelle. Fx lå Region Midtjylland over målet
med behandling af 92 % af de henviste patienter inden for 10 dage, og Re-
gion Hovedstaden lå under målet med behandling af 65 % af de henviste pa-
tienter inden for 10 dage.
Undersøgelsen viser, at der er systematiske forskelle i ventetiden til specia-
liseret lindring afhængigt af den bagvedliggende sygdom. I 2023 modtog 81 %
af de henviste kræftpatienter specialiseret lindring, før de blev for syge eller
døde. For patienter med andre livstruende sygdomme end kræft var det til-
svarende tal 70 %. Der er også flere kræftpatienter end øvrige patienter, som
starter i behandling inden for målet om højst 10 dages ventetid. Statsreviso-
rerne kritiserede også denne forskel i ventetider i 2020. Rigsrevisionen fin-
der det utilfredsstillende, at det fortsat gør sig gældende.
Undersøgelsen viser, at regionerne som helhed har sikret korrekte indberet-
ninger af oplysninger om ventetid til specialiseret lindring. Generelt er der
tale om få og usystematiske fejl, på nær to enheder i Region Hovedstaden,
hvor der er systematiske fejl i indberetningerne.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Ventetid til specialiseret lindring
|
1
Indledning |
5
1.2. Baggrund
5. De fleste patienter med livstruende sygdomme, der har behov for lindring,
får basal lindring. Basal lindring kan foregå hos egen læge, på et sygehus, i
eget hjem eller på et plejehjem. I nogle tilfælde er patientens behov for lin-
dring så komplekst, at behovet ikke kan imødekommes med basal lindring.
Når det sker, bliver patienten henvist af en læge til specialiseret lindring.
6. Specialiseret lindring gives af hospicer, specialiserede afdelinger på ho-
spitaler eller udgående teams til eget hjem. Det er forskelligt, hvordan regio-
nerne har valgt at organisere sig. Nogle regioner benytter sig af udgående
teams i højere grad end andre og søger at dække behov hos patienter ved
pleje i eget hjem frem for ved indlæggelse.
7. Den specialiserede lindring har ifølge Sundhedsstyrelsen tidligere været
tiltænkt patienter med kræft, og området er udviklet med afsæt i kræftsyg-
domme. Gradvist er der kommet mere opmærksomhed på, at patienter
med andre livstruende sygdomme også har behov for specialiseret lindring.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger fra 2017 havde derfor til formål at skabe
lighed i adgangen til lindrende behandling for forskellige patientgrupper og
på tværs af landet.
8. Den lindrende indsats har ifølge Sundhedsstyrelsen i de seneste 25 år
været et udviklingsområde, der er søgt forbedret gennem både nationale
og regionale initiativer. De nationale initiativer stammer primært fra de na-
tionale kræftplaner.
De regionale initiativer har handlet om udviklingen af kvaliteten af behand-
lingen med udgangspunkt i de faglige kvalitetsmål på området. Her har fo-
kus været på at sikre, at patienter henvises tids nok og ikke venter længe
på at starte i behandling efter henvisning.
Figur 1 viser et typisk forløb med specialiseret lindring.
Figur 1
Et typisk patientforløb med specialiseret lindring
Ventetid på specialiseret lindring
Basal lindring
Specialiseret lindring
HENVISNING
BEHANDLINGSSTART
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumenter fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet og regionerne.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
6
| Indledning
Det fremgår af figur 1, at patienterne typisk får basal lindring, før de bliver
henvist
til specialiseret lindring. Det er speciallæger, som arbejder med spe-
cialiseret lindring, der vurderer, om patienten lever op til kriterierne for at
kunne få specialiseret lindring, og derefter godkender eller afviser henvis-
ningen.
Patienten venter derefter på at få plads og på at
starte i behandling
på et
hospice eller på et af de regionale tilbud, som giver
specialiseret lindring.
Patienterne får specialiseret lindring, indtil de dør eller ikke længere har be-
hov for specialiseret lindring.
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
9. Vi undersøger, om regionerne har sikret kort og ensartet ventetid til spe-
cialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme. Det gør vi, for-
di det er vigtigt, at patienter ved behov får specialiseret lindring for at sikre
den bedst mulige livskvalitet i patienternes sidste tid. For at undersøge, om
regionerne har sikret kort og ensartet ventetid, undersøger vi fire forhold.
Vi undersøger
for det første,
om regionerne har sikret korrekte indberetnin-
ger af oplysninger om patienters ventetid til specialiseret lindring. I forbin-
delse med vores opfølgning på den tidligere beretning om
adgangen til spe-
cialiseret palliation
fra 2020 modtog vi indikationer på, at de data, som re-
gionerne bruger til at monitorere og kvalitetsudvikle området på, ikke altid
indberettes korrekt. Korrekte indberetninger er en forudsætning for, at re-
gionernes løbende kvalitetsudvikling af området er baseret på retvisende
data.
Vi undersøger
for det andet,
om regionerne har sikret kort ventetid til spe-
cialiseret lindring. Der er ikke fastsat maksimale ventetider for specialiseret
lindring i sundhedsloven, men det følger af lovens § 2, nr. 7, at der skal være
kort ventetid til behandling. Når vi taler om kort ventetid, er det i betydnin-
gen af, at ventetiden lever op til de faglige mål, der er fastsat af regionerne.
Der er således ikke tale om, at ventetiden opleves som kort af den enkelte
patient. Målene er formuleret af fageksperter i regi af Dansk Palliativ Data-
base, og regionerne anvender målene i deres interne styring og udvikling af
området. Vi benytter samme metode som regionerne til at undersøge, om
målene er blevet indfriet.
Vi undersøger
for det tredje
udviklingen i patienternes levetid efter henvis-
ning til specialiseret lindring og antal dage i behandling. Det gør vi for at un-
dersøge, om der er indikationer på, at patienterne henvises sent til specia-
liseret lindring i forhold til, hvornår de har behov. Fageksperterne i Dansk
Palliativ Database benytter i deres årsrapporter levetid efter henvisning til
at belyse, hvornår i sygdomsforløbet patienten er blevet henvist til specia-
liseret lindring, og vi benytter levetid efter henvisning på samme måde.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Indledning |
7
Vi undersøger
for det fjerde,
om regionerne har sikret ensartet ventetid til
specialiseret lindring på tværs af bopæl og bagvedliggende sygdom. Det
fremgår af sundhedslovens § 2, nr. 1, at der skal være lige adgang til sund-
hedsvæsenet. Den daværende sundhedsminister har som opfølgning på
beretningen fra 2020 tilkendegivet, at regionerne ville arbejde med at sikre
lige adgang. Vi lægger derfor til grund, at der ikke bør være systematiske
forskelle i adgangen til specialiseret lindring på baggrund af bopæl og bag-
vedliggende sygdom.
Metode
10. Analyserne baserer sig på data fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
og de fem regioner.
Vi har indhentet og analyseret data om ventetid for alle forløb med specia-
liseret lindring for voksne, som regionerne og hospicerne har indberettet til
Dansk Palliativ Database i perioden 1. januar 2019 - 31. december 2023.
Der indgår ca. 65.000 patientforløb i vores undersøgelse fordelt på ca.
50.000 patienter. Når der er flere patientforløb, end der er patienter, skyl-
des det, at nogle patienter har mere end ét forløb.
11. For at undersøge, om regionerne har indberettet korrekte oplysninger
om ventetid til specialiseret lindring, sammenstiller vi regionernes indbe-
retninger til Dansk Palliativ Database med regionernes øvrige registrerin-
ger af patienternes behandlinger i Landspatientregisteret.
12. Analyserne af ventetid og lige adgang tager udgangspunkt i alle forløb
for henviste patienter, der er registreret i Dansk Palliativ Database i perio-
den. Vi benytter samme opgørelsesmetode som Dansk Palliativ Database.
I analyserne af patienternes levetid og ventetid efter henvisning samt antal
dage i behandling bruger vi medianen til at illustrere det
typiske
forløb. Det
gør vi, fordi medianen ikke påvirkes af usædvanligt korte eller lange forløb
på samme måde som en opgørelse af den
gennemsnitlige
ventetid eller le-
vetid. Disse analyser er afgrænset til forløb, hvor patienten er nået at star-
te i behandling, og hvor forløbet er afsluttet som følge af, at patienten er af-
gået ved døden. Det skyldes, at det kun er i disse forløb, at det er muligt en-
tydigt at afgøre en afslutningsdato for forløbet.
13. Undersøgelsens metode er uddybet i bilag 1.
14. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offent-
lig revision, jf. bilag 1.
Median
Medianen dækker over den
midterste observation i et data-
sæt og er derfor et udtryk for et
typisk forløb. Det adskiller sig
fra det gennemsnitlige forløb,
som betegner gennemsnittet af
alle forløb.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
8
| Indledning
Afgrænsning
15. Undersøgelsen er afgrænset til perioden januar 2019 - december 2023.
Undersøgelsesperioden starter i 2019 for at belyse, om der er sket forbed-
ringer i ventetiden til specialiseret lindring, siden vi udarbejdede beretnin-
gen om
adgangen til specialiseret palliation
i 2020. Undersøgelsens sidste
år er 2023, fordi der endnu ikke var komplette data for 2024 ved undersø-
gelsens start.
16. Undersøgelsen er afgrænset til at omfatte den specialiserede lindring og
ikke den basale lindring, som gives af andre sygehusafdelinger, de praktise-
rende læger eller i kommunerne. Det skyldes, at der ikke indsamles data om
den basale lindring.
17. Vi undersøger ikke den kliniske kvalitet af den specialiserede lindring,
idet dette beror på en læge- og sygeplejefaglig vurdering. Undersøgelsen
omfatter desuden ikke indsatsen over for børn og unge under 18 år. Det
skyldes, at data fra Dansk Palliativ Database ikke dækker børn og unge.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Ventetid til specialiseret lindring |
9
2. Ventetid til
specialiseret lindring
18. Vi har undersøgt, om regionerne har sikret kort og ensartet ventetid til
specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme. For at vur-
dere dette har vi undersøgt:
indberetninger af oplysninger om ventetid (afsnit 2.1)
udviklingen i ventetid til specialiseret lindring (afsnit 2.2)
udviklingen i patienternes levetid efter henvisning og antal dage i be-
handling (afsnit 2.3)
•
forskelle i ventetid fordelt på region og bagvedliggende sygdom (afsnit
2.4).
•
•
•
2.1. Indberetninger af oplysninger om ventetid
19. Vi har undersøgt, om regionerne har sikret korrekte indberetninger af
oplysninger om patienters ventetid til specialiseret lindring.
20. Korrekte indberetninger er en forudsætning for at skabe gennemsigtig-
hed om den specialiserede lindring og for, at regionernes løbende overvåg-
ning og kvalitetsudvikling af området hviler på et retvisende grundlag.
21. Vores undersøgelse viser, at regionerne i al væsentlighed har indberet-
tet korrekte oplysninger om ventetid til specialiseret lindring.
I 4 ud af 5 regioner er der få og usystematiske fejl i indberetningerne. Til
gengæld finder vi systematiske fejl i indberetningerne fra 2 ud af 10 enheder
i Region Hovedstaden. Det betyder, at data for dele af den specialiserede
lindring i Region Hovedstaden har været forkerte. Fejlene har betydet, at det
fremgik af Dansk Palliativ Databases årsrapporter for 2021, 2022 og 2023,
at Region Hovedstaden i 2021 opfyldte målet om, at 80 % af patienterne
skal starte i behandling, før de bliver for syge eller dør, selv om dette reelt
ikke var tilfældet. Konkret var målopfyldelsen i Region Hovedstaden i 2021
angivet til 81 %. Efter vores korrektion af fejlregistreringer viser vores ana-
lyse, at tallet i realiteten var 79 %.
Fejlene i Region Hovedstaden er primært koncentreret hos to enheder. Vo-
res undersøgelse viser også, at andelen af fejl i de to enheder er aftagende
i undersøgelsesperioden. I den ene enhed er andelen af fejl faldet fra 65 %
til 15 %, mens der i den anden enhed er sket et fald fra 21 % til 11 % i perioden.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
10
| Ventetid til specialiseret lindring
2.2. Udviklingen i ventetid til specialiseret
lindring
22. Vi har undersøgt, om regionerne har sikret kort ventetid til specialise-
ret lindring.
Der er ikke lovfastsatte maksimale ventetider for specialiseret lindring, men
regionerne følger fagligt etablerede mål for, hvor længe patienterne højst
skal vente på at starte i behandling. Vi har undersøgt, om regionerne har le-
vet op til disse mål i perioden 2019-2023.
23. Undersøgelsen viser, at regionerne som helhed stort set lever op til må-
let om, at 80 % af patienterne skal starte i specialiseret lindring, før de bli-
ver for syge eller dør.
Vores undersøgelse viser også, at regionerne siden 2019 ikke har levet op
til målet om, at 90 % af de patienter, der starter i specialiseret lindring, skal
starte deres behandling senest 10 dage efter henvisning.
I perioden 2019-2023 har der været et fald i det samlede antal henviste pa-
tienter til specialiseret lindring, og vores undersøgelse indikerer, at regio-
nerne alt andet lige henviser patienterne til behandling senere i deres syg-
domsforløb. Konsekvensen af dette er, at patienterne fik færre dage i be-
handling i 2023, end de gjorde i 2019.
Mål om behandling
24. Ifølge målet om behandling skal mindst 80 % af de henviste patienter
starte i specialiseret lindring, inden de bliver for syge eller dør.
Figur 2 viser udviklingen i målet i perioden 2019-2023.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Ventetid til specialiseret lindring |
11
Figur 2
Mål om behandling: andelen af forløb, hvor behandling er
startet, før patienten blev for syg eller døde (2019-2023)
100 %
80 %
60 %
40 %
20 %
0%
2019
2020
2021
2022
2023
Fagligt kvalitetsmål: 80 %
Note: Analysen er baseret på alle 64.217 forløb. Én patient kan have mere end ét forløb.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra Dansk Palliativ Database og Lands-
patientregisteret.
Det fremgår af figur 2, at regionerne som helhed stort set lever op til målet
om behandling. Andelen af forløb, hvor patienten nåede at starte i speciali-
seret lindring, er stabil på landsplan i den undersøgte periode. I 2019 var an-
delen af patienter, der nåede at starte i behandling, 80 %, mens den i 2023
var 79 %. Den stabile tendens på landsplan dækker imidlertid over regiona-
le forskelle, jf. afsnit 2.4.
Mål om højst 10 dages ventetid
25. Ifølge målet om ventetid skal mindst 90 % af de patienter, der starter i
specialiseret lindring, starte senest 10 dage efter henvisning. Figur 3 viser
udviklingen i regionernes opfyldelse af dette mål i perioden 2019-2023.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
12
| Ventetid til specialiseret lindring
Figur 3
Mål om højst 10 dages ventetid: andelen forløb, hvor vente-
tiden efter henvisning har været højst 10 dage (2019-2023)
100 %
80 %
60 %
40 %
20 %
0%
2019
2020
2021
2022
2023
Fagligt kvalitetsmål: 90 %
Note: Analysen er baseret på de 51.391 forløb, hvor patienten er startet i behandling. Én patient
kan have mere end ét forløb.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra Dansk Palliativ Database og Lands-
patientregisteret.
Det fremgår af figur 3, at regionerne ikke lever op til deres målsætning, selv
om der har været en positiv udvikling i perioden. Hvor 72 % af patienterne
startede i behandling inden for 10 dage i 2019, var andelen steget til 79 % i
2023. Den positive udvikling dækker over betydelige regionale forskelle, jf.
afsnit 2.4.
Målet om højst 10 dages ventetid viser ikke, hvor længe patienterne venter
på at starte i behandling. Vi har derfor også undersøgt, hvor længe patien-
terne i 2023 ventede på at starte i behandling, jf. figur 4.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Ventetid til specialiseret lindring |
13
Figur 4
Ventetid til behandlingsstart efter henvisning i 2023
Note: Analysen er baseret på de 9.999 forløb, hvor patienten er startet i behandling i 2023. Én patient kan have mere end ét forløb.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra Dansk Palliativ Database og Landspatientregisteret.
Det fremgår af figur 4, at 49 % af patienterne i 2023 startede i specialiseret
lindring inden for 5 dage efter henvisning. Figuren viser også, at 7 % vente-
de i mere end 20 dage på at komme i behandling. Dette skal ses i forhold til,
at den typiske patient i 2023 modtog behandling i 20 dage, inden patienten
afgik ved døden, jf. figur 5 i afsnit 2.3.
26. Region Sjælland bemærker i deres høringssvar, at
”…
vurderingen af re-
gionernes målopfyldelse ikke tager højde for de strukturelle og kapacitets-
mæssige forskelle, der præger regionerne. I Region Sjælland spiller geo-
grafiske forhold, henvisningspraksis og forskelle i organiseringen af pallia-
tive enheder en afgørende rolle for ventetider og behandlingsvarighed”.
Rigsrevisionen konstaterer, at målene for ventetid er udviklet af fageksper-
ter, som vurderer, at det er ambitiøse, men realistiske mål for alle regioner.
27. Vi har også undersøgt, om antallet af patienter, der er startet i speciali-
seret lindring, er steget siden 2019. Det ville alt andet lige gøre det sværere
for regionerne at leve op til de to mål for ventetid. Vores analyse viser, at
færre patienter startede i specialiseret lindring i 2023 end i 2019. I 2019 star-
tede 8.957 patienter i specialiseret lindring, mens antallet i 2023 var faldet
til 7.626, dvs. et fald på 15 %. Udviklingen i antallet af patienter har således
ikke i sig selv gjort det sværere for regionerne at leve op til målene.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
14
| Ventetid til specialiseret lindring
2.3. Udviklingen i patienternes levetid efter
henvisning og antal dage i behandling
28. Vi har undersøgt udviklingen i patienternes levetid efter henvisning til
specialiseret lindring og antal dage i behandling. Det har vi gjort, fordi leve-
tiden ifølge fageksperterne i Dansk Palliativ Database kan indikere, hvornår
i deres sygdomsforløb patienterne bliver henvist til specialiseret lindring.
Det har i hele den undersøgte periode været vurderingen fra fageksperter-
ne i Dansk Palliativ Database, at patienterne er blevet henvist sent i deres
sygdomsforløb. Regionerne har i deres positionspapir fra 2020 angivet, at
de
”…
vil sætte tidligt ind med lindrende behandling og understøtte flere
uhelbredeligt syge i at træffe et aktivt valg om deres behandlingsforløb”.
Vores undersøgelse viser, at der er indikationer på, at patienterne blev hen-
vist senere i deres sygdomsforløb i 2023, end de gjorde i 2019.
Figur 5 viser, hvor længe en typisk patient (medianpatienten) lever efter at
være henvist til specialiseret lindring, og hvor mange dage den typiske pa-
tient modtager behandling.
Figur 5
Spredning i levetid i dage
efter henvisning til specia-
liseret lindring i 2023
Medianpatientens levetid i dage efter henvisning til specialise-
ret lindring og antal dage i behandling (2019-2023)
Maks.
3.262 dage
33
24
31
23
29
21
29
21
27
20
75 %
64 dage
Median
27 dage
25 %
12 dage
2019
2020
2021
2022
2023
Min.
0 dage
Levetid efter henvisning
Antal dage i behandling
Note: Analysen er baseret på de 35.202 forløb, hvor patienten er startet i behandling, og forløbet
er afsluttet som følge af, at patienten er afgået ved døden.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra Dansk Palliativ Database og Lands-
patientregisteret.
Det fremgår af figur 5, at den typiske patient lever i kortere tid, efter patien-
ten er henvist til specialiseret lindring. I 2019 var medianlevetiden efter hen-
visning 33 dage, mens den i 2023 var faldet til 27 dage. Dette tyder på, at
patienterne blev henvist senere i deres sygdomsforløb i 2023 end i 2019.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Ventetid til specialiseret lindring |
15
Det fremgår også af figuren, at antallet af dage, en typisk patient modtog
specialiseret lindring før sin død, er faldet fra 24 dage i 2019 til 20 dage i
2023.
Region Midtjylland, Region Nordjylland og Region Syddanmark oplyser, at
den faldende medianlevetid og de færre dage i behandling kan skyldes, at
den basale lindring er blevet forbedret, så patienternes behov for speciali-
seret lindring viser sig senere i deres sygdomsforløb. Omvendt oplyser Re-
gion Hovedstaden, at en forbedret basal lindring er en forudsætning for, at
patienternes behov for specialiseret lindring kan identificeres tidligere, end
tilfældet er i dag.
Det ikke er muligt for Rigsrevisionen at undersøge, hvordan indsatsen med
basal lindring påvirker den specialiserede lindring, og heller ikke, om den
basale lindring som område er forbedret. Det skyldes, at der ikke systema-
tisk indsamles data om den basale lindring.
Vi kan konstatere, at selv om en større andel af patienter starter i behand-
ling inden for 10 dage efter henvisning, så henvises den typiske patient se-
nere og modtager specialiseret lindring i kortere tid end tidligere.
2.4. Forskelle i ventetid fordelt på region og
bagvedliggende sygdom
29. Vi har undersøgt, om regionerne har sikret ensartet ventetid til specia-
liseret lindring for patienter på tværs af landet og for patienter med forskel-
lige bagvedliggende sygdomme. Statsrevisorerne kritiserede i 2020, at re-
gionerne ikke i tilstrækkelig grad havde sikret lige adgang til specialiseret
lindring uanset bopæl og sygdom.
Det fremgår af sundhedslovens § 2, at sundhedsvæsenet skal opfylde be-
hovet for bl.a. let og lige adgang til sundhedsvæsenet. Vi lægger derfor til
grund, at der ikke bør være systematiske forskelle i patienternes ventetid
på tværs af regioner og bagvedliggende sygdomme.
Vores undersøgelse viser, at der er regionale forskelle i andelen af forløb,
hvor patienter starter i behandling, inden de bliver for syge eller dør, og be-
tydelige regionale forskelle i andelen af forløb, hvor patienter højst venter
10 dage på at starte i specialiseret lindring. Disse forskelle medvirker også
til betydelige regionale forskelle i, hvor mange dage patienterne er i specia-
liseret lindring i deres sidste tid. Undersøgelsen viser også, at der fortsat er
forskelle i patienternes ventetid på behandling afhængigt af deres bagved-
liggende sygdom.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
16
| Ventetid til specialiseret lindring
30. Figur 6 viser de enkelte regioners opfyldelse af målet om behandling i
2023.
Figur 6
Mål om behandling: andelen af forløb, hvor behandling er
startet, før patienten blev for syg eller døde, i 2023
100 %
80 %
60 %
40 %
20 %
0%
Region
Hovedstaden
Region
Midtjylland
Region
Nordjylland
Region
Sjælland
Region
Syddanmark
Fagligt kvalitetsmål: 80 %
Note: Analysen er baseret på alle 12.604 forløb i 2023. Én patient kan have mere end ét forløb.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra Dansk Palliativ Database og Lands-
patientregisteret.
Det fremgår af figur 6, at Region Hovedstaden, Region Nordjylland og Re-
gion Syddanmark stort set eller fuldt ud lever op til målet om behandling.
I de tre regioner når ca. 80 % eller flere af patienterne at starte i specialise-
ret lindring, inden de bliver for syge eller dør. De to øvrige regioner lever
ikke op til målet om behandling. Andelen er lavest i Region Sjælland, hvor
73 % af patienterne starter i specialiseret lindring, inden de bliver for syge
eller dør. Vores analyse viser, at de regionale forskelle er til stede i hele un-
dersøgelsesperioden.
31. Der er betydelige regionale forskelle i opfyldelsen af målet om højst 10
dages ventetid, jf. figur 7.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Ventetid til specialiseret lindring |
17
Figur 7
Mål om højst 10 dages ventetid: andelen af forløb, hvor vente-
tiden efter henvisning har været højst 10 dage, i 2023
100 %
80 %
60 %
40 %
20 %
0%
Region
Hovedstaden
Region
Midtjylland
Region
Nordjylland
Region
Sjælland
Region
Syddanmark
Fagligt kvalitetsmål
Note: Analysen er baseret på de 9.999 forløb, hvor patienten er startet i behandling i 2023.
Én patient kan have mere end ét forløb.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra Dansk Palliativ Database og Lands-
patientregisteret.
Det fremgår af figur 7, at Region Midtjylland er den eneste region, der lever
op til målet om, at 90 % af de patienter, der starter i specialiseret lindring,
skal starte behandling senest 10 dage efter henvisning. I Region Midtjylland
er det 92 % af de patienter, som starter i specialiseret lindring, der venter i
højst 10 dage. I Region Hovedstaden og Region Sjælland er det kun mellem
65 % og 72 % af patienterne, der starter i behandling inden for 10 dage. Dis-
se forskelle er stabile i undersøgelsesperioden.
Forskelle i ventetid afhængigt af bagvedliggende sygdom
32. Vi har også undersøgt, om der er forskel på, hvor længe patienterne ven-
ter på specialiseret lindring, afhængigt af den bagvedliggende sygdom. I be-
retningen fra 2020 konstaterede vi, at der var forskel på adgangen til spe-
cialiseret lindring, afhængigt af hvilken livstruende sygdom patienten led af.
Statsrevisorerne kritiserede, at regionerne ikke i tilstrækkelig grad havde
sikret, at patienter ved behov blev henvist til specialiseret lindring uanset
sygdom. Som nævnt i kapitel 1 fremgår det af regionernes positionspapir
fra 2020, at regionerne vil gøre op med uligheden i, hvem der får lindrende
behandling.
Vores undersøgelse viser, at det ikke er sket.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
18
| Ventetid til specialiseret lindring
Figur 8 viser, hvordan opfyldelsen af målet for behandling har udviklet sig
i perioden 2019-2023 for patienter med henholdsvis kræft og andre syg-
domme.
Figur 8
Mål om behandling: andelen af forløb, hvor behandling er
startet, før patienten blev for syg eller døde, fordelt på syg-
domstype (2019-2023)
100 %
80 %
60 %
40 %
20 %
0%
2019
Kræft
2020
Andre sygdomme
2021
2022
2023
Fagligt kvalitetsmål: 80 %
Note: Analysen er baseret på alle 64.217 forløb. Én patient kan have mere end ét forløb.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra Dansk Palliativ Database og Lands-
patientregisteret.
Det fremgår af figur 8, at der fortsat er forskel på, om patienterne når at få
behandling, afhængigt af den bagvedliggende sygdom. I 2023 nåede pati-
enter med en anden livstruende sygdom end kræft at starte i specialiseret
lindring i 70 % af forløbene. For kræftpatienter var andelen 81 %. Denne ulig-
hed har haft samme niveau siden 2019.
33. Vores undersøgelse viser derudover, at patienter med andre dødelige
sygdomme end kræft også venter i længere tid, før de får behandling.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Metodisk tilgang
|
1
Ventetid til specialiseret lindring |
19
Figur 9 viser, hvordan opfyldelsen af målet om højst 10 dages ventetid har
udviklet sig i perioden 2019-2023 for patienter med henholdsvis kræft og
andre sygdomme.
Figur 9
Mål om højst 10 dages ventetid: andelen af forløb, hvor vente-
tiden efter henvisning har været højst 10 dage, fordelt på syg-
domstype (2019-2023)
100 %
80 %
60 %
40 %
20 %
0%
2019
Kræft
2020
Andre sygdomme
2021
2022
2023
Fagligt kvalitetsmål: 90 %
Note: Analysen er baseret på de 51.391 forløb, hvor patienten er startet i behandling. Én patient
kan have mere end ét forløb.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra Dansk Palliativ Database og Lands-
patientregisteret.
Det fremgår af figur 9, at der over tid er en større andel af patienter med
kræft og patienter med andre sygdomme, der starter i behandling inden
for 10 dage. Det er dog stadig relativt færre patienter med andre sygdom-
me end kræft, der starter i behandling inden for 10 dage.
Rigsrevisionen, den 1. maj 2025
Birgitte Hansen
/Kristian Brink
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
20
| Metodisk tilgang
Bilag 1. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på følgende:
Dokumentgennemgang. Vi har gennemgået dokumenter fra de fem re-
gioner, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Sundhedsdatastyrelsen og
Sundhedsstyrelsen.
•
Dataanalyser af ventetid til specialiseret lindring. Vi har analyseret
data om specialiseret lindring fra regionerne, som de indberetter til
Dansk Palliativ Database (DPD) og Landspatientregisteret (LPR3).
•
Vi har holdt møder med Indenrigs- og Sundhedsministeriet og de fem regio-
ner for at have dialog om undersøgelsens metoder og for at kvalificere vo-
res anmodninger om data og øvrigt materiale. Vi har også holdt møder med
underliggende styrelser i Indenrigs- og Sundhedsministeriet og repræsen-
tanter for DPD for at få indsigt i området, kvalificere vores anmodninger om
materiale og kvalitetssikre de metodiske beslutninger, der ligger til grund
for vores dataanalyse om ventetid til specialiseret lindring. Yderligere har vi
i oktober 2024 deltaget i konferencen ”Klinisk Kvalitet 2024” for at få ind-
sigt i, hvordan der arbejdes med kliniske kvalitetsdata i Regionernes Klini-
ske Kvalitetsprogram (RKKP) og herunder data fra DPD.
Dokumentgennemgang
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
•
•
•
•
•
relevant lovgivning, bl.a. sundhedsloven og to underliggende bekendt-
gørelser om
godkendelse af landsdækkende og regionale kliniske kva-
litetsdatabaser
og
indberetning til godkendte kliniske kvalitetsdataba-
ser og videregivelse af data til Sundhedsdatastyrelsen
Sundhedsstyrelsens vejledning om anbefalinger til den palliative indsats
fra 2017
DPD’s
årsrapporter for 2019-2023 og interne vejledninger til indberet-
ning
sager om Sundhedsdatastyrelsens godkendelse af DPD, herunder kor-
respondance mellem styrelsen og RKKP.
datadokumentation fra LPR3 og DPD.
Formålet med gennemgangen af dokumenterne har været at skabe et
grundlag for vores vurdering af, om regionerne har sikret kort og ensartet
ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Metodisk tilgang |
21
Dataanalyser af ventetid til specialiseret lindring
Vi har gennemført fire dataanalyser for at undersøge, om regionerne har
sikret kort og ensartet ventetid til specialiseret lindring for patienter med
livstruende sygdomme. Analyserne er baseret på data om specialiseret
lindring fra DPD og registerdata fra LPR3. Data omhandler de patienter,
der afgik ved døden i perioden 2019-2023. Vi afgrænser undersøgelses-
periodens afslutning til 2023, fordi DPD endnu ikke havde komplette data
for hele 2024 ved undersøgelsens start.
I det følgende præsenteres det overordnede datagrundlag for undersøgel-
sen. Herefter præsenterer vi de enkelte analysers metode og resultater.
Vi præsenterer analyserne i den rækkefølge, som de optræder i beretnin-
gen.
Datagrundlag
Analyserne er baseret på indberetninger for forløb med specialiseret lin-
dring til DPD og patientregistreringer i LPR3. RKKP har
–
efter aftale med
den dataansvarlige myndighed (Region Midtjylland)
–
leveret data fra DPD,
og Sundhedsdatastyrelsen har leveret data fra LPR3.
Data fra DPD
Vi har modtaget data om patientforløb fra DPD. Vi har gennemført en ind-
ledende datarens, hvor vi har frasorteret 245 forløb. Det drejer sig fx om
forløb, hvor det er blevet indberettet, at patienten er startet i behandling
efter sin død, eller at patienten er blevet henvist, efter vedkommende alle-
rede er startet i behandling. Vi har i denne indledende datarens også fra-
sorteret forløb med ekstrem lang ventetid mellem henvisning og start af be-
handling (ventetid over 500 dage). Efter den indledende datarens har vi da-
ta for 49.212 unikke patienter fordelt på 64.217 forløb. Der er 13.469 patien-
ter, som optræder flere gange i data, fordi de har haft mere end ét forløb.
Et forløb er defineret ved, at patienten er blevet henvist til specialiseret lin-
dring og har fået sin henvisning godkendt af en læge (patienten er blevet
visiteret).
Data fra DPD er organiseret efter patientens dødsår. Det skyldes, at regio-
nernes indberetning til DPD sker i forbindelse med patientens død. Det be-
tyder fx, at data for 2023 omhandler patienter, der døde dette år, uanset
hvilket år patienten er blevet henvist til eller er startet i specialiseret lindring.
Et eksempel kan se således ud: Patient A er død i 2023 efter ophold på et
hospice. Patient A har også haft et forløb med specialiseret lindring på et
hospital i 2022. Opgørelsesmetoden betyder, at begge forløb tælles med i
2023 og ingen af dem i 2022. Vi har valgt at benytte denne opgørelsesme-
tode, fordi det er den, der ligger til grund for de faglige mål, som regionerne
følger.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
22
| Metodisk tilgang
Data fra LPR3
Fra LPR3 har vi modtaget data over registreringer, der knytter sig til de pa-
tienter, som indgår i data fra DPD. I LPR3 registreres alle møder, som dan-
ske patienter har med danske sygehuse og hospicer. Møder forstås bredt
og dækker også over de enkelte, konkrete behandlinger, som en patient bli-
ver givet.
Forskellige behandlinger registreres som
kontakter
og
procedurer
med be-
stemte koder. Ved at identificere
kontakt-
og
procedurekoder
for speciali-
seret lindring i den enkelte patients registreringer er det efterfølgende mu-
ligt at se, om patienten er blevet givet specialiseret lindring.
Analyse af indberetninger af oplysninger om ventetid (afsnit 2.1)
I afsnit 2.1 undersøger vi, om regionerne har sikret korrekte indberetninger
af oplysninger om patienters ventetid til specialiseret lindring.
Metode og afgrænsning
For at teste, om indberetningerne af oplysninger om ventetid er korrekte,
har vi undersøgt, om datoen for start af specialiseret lindring er indberettet
korrekt. Det gør vi, fordi denne dato bruges til at beregne patientens vente-
tid, og fordi vi har fået indikationer på, at dette ikke gøres korrekt alle ste-
der.
Måden, hvorpå vi tester, om indberetningerne er korrekte, er at sammenlig-
ne den indberettede dato for start af specialiseret lindring i DPD med de re-
gistrerede behandlinger i LPR3. Vi sammenligner med registreringer af spe-
cialiseret lindring i LPR3, fordi regionerne er forpligtede til at registrere alle
behandlinger, som danske patienter modtager på danske sygehuse, priva-
te hospitaler og klinikker, i LPR3. Registreringerne i LPR3 sker uafhængigt
af indberetningerne til DPD, og vi har ingen indikationer på, at der er syste-
matiske fejl i oplysningerne om specialiseret lindring i LPR3.
Vi laver to tests for at undersøge, om indberetningen af datoen for start af
specialiseret lindring til DPD er korrekt. Først tester vi, om vi på den indbe-
rettede dato kan finde en registrering af et fysisk møde mellem sundheds-
personalet og patienten i LPR3. Vi kigger på patientens registrerede kon-
takter, hvor vi afgrænser til koderne ”fysisk fremmøde” og ”udekontakt”.
Mødet skal være fysisk, fordi det ifølge DPD er en forudsætning for, at et
hospice eller et sygehus må registrere, at en patient er startet i specialise-
ret lindring.
Hvis vores test viser, at der
er
registreret en kontaktkode for et fysisk mø-
de mellem sundhedspersonalet og patienten i LPR3 på den samme dato,
som er indberettet for start af specialiseret lindring i DPD, konkluderer vi,
at indberetningen er korrekt.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Metodisk tilgang |
23
Hvis vi
ikke
finder et fysisk møde i LPR3 på den dato, der er indberettet til
DPD, laver vi en yderligere test. Det skyldes, at vi nødt til at undersøge, om
der er tale om specialiseret lindring via tilsyn på en anden afdeling, som re-
gistreres i LPR3 med en procedure i stedet for en kontakt. Vi undersøger
derfor, om vi kan finde en registrering af en procedurekode for specialise-
ret lindring på den dato, der er indberettet til DPD.
Procedurekoderne for specialiseret lindring er ”specialiseret palliativ ind-
sats (BXBA)”, ”specialiseret palliativ indsats med lægelig intervention
(BXBA0)”, ”tilsyn (AAF4)” eller ”tilsyn ved speciallæge (BWTT1)”.
Hvis vores anden test viser, at der
er
registreret en procedure for speciali-
seret lindring i LPR3 på den samme dato, som er indberettet som startdato
i DPD, konkluderer vi, at indberetningen er korrekt.
Hvis
ingen
af vores to tests er positive, konkluderer vi, at indberetningen af
dato for start af specialiseret lindring til DPD ikke er korrekt. I de tilfælde har
vi ændret datoen til den første behandling med specialiseret lindring efter
patientens henvisning, der
er
registreret i LPR3. Det kan enten være proce-
durer med én
af de nævnte procedurekoder eller en kontakt af typen ”spe-
cialiseret palliation (DZ515S)”.
Vi har valideret og tilpasset analysetilgangen, herunder kriterierne for ud-
vælgelse af relevante kontakter og procedurer, med input fra regionerne,
Sundhedsdatastyrelsen og fageksperterne fra DPD’s styregruppe.
Analysen er afgrænset til de forløb, hvor patienten ifølge indberetning til
DPD
er
startet i specialiseret lindring. Det skyldes, at vi undersøger over-
ensstemmelsen mellem den indberettede dato for start af behandling i
DPD og de registrerede behandlinger i LPR3. Analysen er endvidere af-
grænset til forløb, hvor patienten er henvist til specialiseret lindring i perio-
den 4. marts 2019 - 31. december 2023. Det skyldes, at LPR3 blev åbnet
den 4. marts 2019, og vi har derfor kun data fra begge datakilder i den an-
givne periode. Der er derfor nogle af de patienter, som indgår i data fra
DPD, som vi ikke kan få data på fra LPR3, fordi denne gruppe af patienter
har fået specialiseret lindring i perioden før den 4. marts 2019.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
24
| Metodisk tilgang
Resultater
I tabel A opgøres antallet og andelen af forløb med og uden fejl i indberettet
dato til DPD på tværs af regioner i perioden 2019-2023.
Tabel A
Forløb med og uden fejl på tværs af regioner i perioden 2019-2023
Region
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
I alt
Forløb
uden
fejl (%)
12.373 (94 %)
6.300 (98 %)
10.399 (97 %)
10.576 (97 %)
5.858 (96 %)
45.506 (96 %)
Forløb
med
fejl (%)
852 (6 %)
157 (2 %)
301 (3 %)
324 (3 %)
257 (4 %)
1.891 (4 %)
Forløb med
forkert
startdato (%)
673 (5 %)
140 (2 %)
259 (2 %)
286 (3 %)
225 (4 %)
1.583 (3 %)
Forløb
uden
startdato (%)
179 (1 %)
17 (<1 %)
42 (<1 %)
38 (<1 %)
32 (<1 %)
308 (1 %)
Note: Analysen er baseret på alle 47.397 forløb, der er indgik i analysen af indberetninger af oplysninger om ventetid. Én patient kan have
mere end ét forløb. Procenter er afrundet til nærmeste heltal.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Det fremgår af tabel A, at vi overordnet finder et højt niveau af overens-
stemmelse mellem datoen for start af specialiseret lindring i DPD og da-
toen for en relevant behandling i LPR3 på tværs af regionerne. Vi finder
den største andel af fejl hos Region Hovedstaden (6 %) og den laveste an-
del hos Region Sjælland (2 %). Da der er tale om manuelle indberetninger,
er et vist niveau af fejl forventeligt.
I størstedelen af fejlene kunne vi via oplysninger i LPR3 identificere en an-
den dato for start af specialiseret lindring. I 75 % af disse tilfælde viste re-
gistreringer i LPR3, at patienterne var startet i specialiseret lindring på et
senere tidspunkt, end hvad der var indberettet til DPD. I gennemsnit var
disse patienter startet i behandling 17 dage senere end det, der var oplyst
til DPD.
Vores undersøgelse viser også, at der hertil er nogle forløb, hvor patien-
terne ifølge registreringerne i LPR3 ikke har fået specialiseret lindring ef-
ter tidspunktet for henvisning. For Region Hovedstaden gjaldt det ca. 1 %
af forløbene, mens det gjaldt mindre end 1 % for de andre fire regioner.
Som supplerende analyse har vi i tabel B undersøgt udviklingen i forløb
med fejl på tværs af regioner i perioden 2019-2023.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Metodisk tilgang |
25
Tabel B
Forløb med fejl på tværs af regioner i perioden 2019-2023
Region
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
2019
215 (9 %)
33 (3 %)
49 (3 %)
58 (3 %)
54 (5 %)
2020
190 (7 %)
28 (2 %)
72 (3 %)
91 (4 %)
103 (8 %)
2021
205 (7 %)
38 (3 %)
65 (3 %)
75 (3 %)
50 (3 %)
2022
146 (5 %)
27 (2 %)
68 (3 %)
42 (2 %)
39 (3 %)
2023
96 (4 %)
31 (3 %)
47 (2 %)
58 (3 %)
11 (1 %)
Note: Analysen er baseret på alle 47.397 forløb, der er indgik i analysen af indberetninger af oplysninger om ventetid. Én patient kan have
mere end ét forløb. Procenter er afrundet til nærmeste heltal.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Det fremgår af tabel B, at andelen af fejl generelt er aftagende eller relativt
stabil på et lavt niveau i perioden. I Region Hovedstaden falder andelen af
fejl fra 9 % til 4 % i perioden.
Som supplerende analyse har vi undersøgt fordelingen af forløb med fejl på
tværs af de enheder, der giver specialiseret lindring (hospices eller hospi-
talsafdelinger). Tabel C viser fordelingen af fejl på tværs af regioner, hvor
vi afrapporterer de tre regionale enheder, der har den største andel af fejl i
perioden 2019-2023.
Tabel C
Forløb med fejl i de tre enheder med relativt flest fejl på
tværs af regioner i perioden 2019-2023
Region
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
Enhed med
flest fejl
195 (40 %)
25 (4 %)
64 (6 %)
50 (6 %)
95 (9 %)
Enhed med
næstflest fejl
316 (20 %)
28 (3 %)
48 (4 %)
36 (4 %)
49 (8 %)
Enhed med
tredjeflest fejl
46 (8 %)
20 (3 %)
51 (3 %)
34 (4 %)
56 (4 %)
Note: Analysen er baseret på alle 47.397 forløb, der er indgik i analysen af indberetninger af op-
lysninger om ventetid. Én patient kan have mere end ét forløb. Procenter er afrundet til
nærmeste heltal.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Det fremgår af tabel C, at fejlene primært er koncentreret hos to enheder i
Region Hovedstaden. Vores undersøgelse viser også, at andelen af fejl i de
to enheder er aftagende i undersøgelsesperioden. I enheden med flest fejl
er andelen af fejl faldet fra 65 % til 15 %, mens der i enheden med næstflest
fejl er sket et fald fra 21 % til 11 % i perioden.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
26
| Metodisk tilgang
Analyse af udviklingen i ventetid til specialiseret lindring (afsnit 2.2)
I afsnit 2.2 undersøger vi udviklingen i regionernes opfyldelse af de to fag-
lige mål for patienternes ventetid i perioden 2019-2023. Vi undersøger og-
så fordelingen af patienternes ventetid i antal dage og udviklingen i antallet
af patienter, som starter i specialiseret lindring.
Metode og afgrænsning
Vi opgør udviklingen i regionernes opfyldelse af de to faglige mål for patien-
ters ventetid med samme tilgang, som DPD bruger i deres årsrapporter.
Det betyder, at forløbene organiseres efter det år, hvor patienten er død, og
forløbet er blevet indberettet til DPD.
Ventetid i antal dage beregnes for hvert enkelt forløb som antallet af dage
mellem dato for henvisning og dato for start af specialiseret lindring. Vente-
tiden er derfor kun opgjort for de forløb, hvor patienten nåede at starte i be-
handling.
Udviklingen i antal patienter, som starter i specialiseret lindring, er opgjort
efter det år, hvor patienten er startet i behandling. Vores opgørelse måler,
hvor mange unikke patienter der er startet i behandling i det enkelte år. Vi
anvender dermed en anden tilgang end
DPD’s opgørelse af ”patienter, der
fik behandling”. DPD tæller ”antal patienter” på baggrund af, hvor mange
unikke patienter hver enkelt enhed har behandlet. I DPD’s opgørelse tæller
én patient derfor med flere gange, hvis patienten har haft forløb hos flere
forskellige enheder. Hvis patienten har haft flere forløb hos samme enhed,
tæller patienten dog kun med én gang. DPD’s opgørelse er desuden opgjort
efter patientens dødsår.
Vi har valgt vores tilgang, fordi hver patient derfor tæller maksimalt én gang
pr. år
sammenlignet med DPD’s metode, som potentielt tæller hver patient
flere gange. Herudover opgør vi udviklingen efter det år, hvor patienten er
startet i behandling, frem for det år, hvor patienten er død. Det har vi gjort
for at få et mere retvisende billede af den faktiske udvikling af antallet af
patienter, der får specialiseret lindring i perioden. I denne beregning har vi
derfor også inkluderet forløb, der er indberettet efter 2023, hvis patienten
er startet i behandling i perioden 2019-2023.
Analyserne er baseret på oplysninger fra DPD om, hvorvidt patienten er
nået at starte i behandling efter henvisning, samt oplysninger om venteti-
den til start af behandling. I nogle tilfælde er patienten blevet tilbudt start
af behandling på et tidligere tidspunkt end der, hvor patienten rent faktisk
starter i
behandling. I de tilfælde følger vi DPD’s tilgang og beregner
vente-
tiden fra henvisning til første tilbud om behandling. For de 1.891 forløb med
fejl i oplysninger om ventetid, som vi identificerede i analysen af indberet-
tede oplysninger om ventetid (afsnit 2.1 i beretningen), har vi lagt oplysnin-
gerne fra LPR3 til grund for beregningerne.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Metodisk tilgang |
27
Analyserne baserer sig på tre forskellige populationer, der alle tager ud-
gangspunkt i data fra DPD. Populationen er angivet i noten under hver en-
kelt figur eller i metodebilaget. De tre populationer er:
Alle forløb. Alle forløb fra indberetningsperioden 1. januar 2019 - 31. de-
cember 2023. Et forløb er defineret ved, at patienten er blevet henvist
til specialiseret lindring og har fået sin henvisning godkendt af en læge
(64. 217 forløb).
•
Forløb, hvor patienten er startet i behandling. En delmængde af
Alle
forløb.
Der er tale om de forløb, hvor patienten er startet i specialiseret
lindring, fra indberetningsperioden 1. januar 2019 - 31. december 2023.
En patient betragtes også som startet i behandling, hvis vedkommende
er blevet tilbudt behandling, men har takket nej (51.369 forløb).
•
Forløb med henvisning eller start af behandling i perioden 2019-2023.
Alle forløb, hvor patienten er henvist til eller startet i specialiseret lin-
dring i perioden 1. januar 2019 - 31. december 2023. Vi afgrænser her
efter året for henvisning eller start af behandling frem for patientens
dødsår (50.281 forløb).
•
I analysen af patienternes ventetid i antal dage har vi desuden afgrænset
analysen til indberetningsåret 2023.
Resultater
I beretningens figur 2 opgøres udviklingen i regionernes opfyldelse af det
faglige mål om behandling (mindst 80 % af de henviste patienter skal star-
te i specialiseret lindring, inden de bliver for syge eller dør). Udviklingen op-
gøres på baggrund af
alle forløb,
og vi beregner andelen af forløb i denne
population, hvor patienten er startet i behandling.
I beretningens figur 3 opgøres udviklingen i regionernes opfyldelse af det
faglige mål om højst 10 dages ventetid (mindst 90 % af de patienter, der
starter i specialiseret lindring, skal starte deres behandling senest 10 dage
efter henvisning). Udviklingen opgøres på baggrund af
forløb, hvor patien-
ten er startet i behandling,
og vi beregner andelen af forløb i denne popula-
tion, hvor patienten er startet i behandling senest 10 dage efter henvisning.
I beretningens figur 4 beregnes fordelingen af ventetiden efter henvisning
opgjort i intervaller af 5 dage for forløb, hvor patienten er startet i behand-
ling. Opgørelsen sker på baggrund af
forløb, hvor patienten er startet i be-
handling,
og er afgrænset til indberetningsåret 2023.
Vi har i beretningen også beregnet udviklingen i antallet af patienter, som
er startet i specialiseret lindring i perioden 2019-2023. Her finder vi, at an-
tallet af patienter, som starter i specialiseret lindring, er faldet med 15 %.
Som supplerende analyse har vi undersøgt robustheden af faldet i patien-
ter, der er startet i specialiseret lindring i perioden. Det har vi gjort ved at
sammenligne vores opgørelsesmetode af udviklingen i antallet af patien-
ter med DPD’s opgørelsesmetode.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
28
| Metodisk tilgang
I vores opgørelsesmetode tæller vi antallet af unikke patienter, der starter i
et forløb med specialiseret lindring i et givent år. Hver patient tæller såle-
des kun én gang i hvert år, hvor patienten har et forløb.
I DPD’s opgørelses-
metode opgøres antallet af enheder, som hver patient har været i kontakt
med, og alle disse kontakter tæller med i det år, hvor patienten dør. Resul-
tatet af robusthedstesten er vist i tabel D.
Tabel D
Udviklingen i antal patienter i perioden 2019-2023 på tværs af opgørelsesmetoder
2019
Rigsrevisionens opgørelsesmetode
Hver patient tæller højst én gang i det år,
hvor et forløb er startet
DPD’s opgørelsesmetode
Hver patient kan tælle mere end én gang,
og alle gange tæller med i det år, hvor pa-
tienten dør
10.760
10.259
10.391
9.982
9.999
7%
8.957
8.708
8.558
8.264
7.626
15 %
2020
2021
2022
2023
Fald
2019-2023
Note: Analysen er baseret på alle forløb, hvor patienten er startet i behandling i perioden 2019-2023. I Rigsrevisionens opgørelsesmetode
omfatter
det 41.462 forløb, mens det i DPD’s opgørelsesmetode
omfatter 51.391 på tværs af opgørelsesmetoder. Forløb tilknyttet pa-
tienter, der er døde efter 2023, er inkluderet i Rigsrevisionens opgørelsesmetode.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Det fremgår af tabel D, at der på tværs af opgørelsesmetoder ses et fald i
antallet af patienter og forløb i perioden. Dog er faldet mindre, hvis udvik-
lingen opgøres efter
DPD’s opgørelsesmetode frem for Rigsrevisionens.
Som supplerende analyse har vi i tabel E også undersøgt udviklingen i an-
tal patienter, der startede i behandling i perioden 2019-2023, på tværs af
sygdomstyper.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Metodisk tilgang |
29
Tabel E
Antal patienter, der startede i behandling i perioden 2019-2023
År
Patienter
Patienter med
kræft
8.206
7.965
7.774
7.474
6.868
Patienter med
anden sygdom
end kræft
751
743
784
790
758
2019
2020
2021
2022
2023
8.957
8.708
8.558
8.264
7.626
Note: Analysen er baseret på alle 49.219 forløb, hvor patienten er startet i behandling i perioden
2019-2023. Forløb tilknyttet patienter, der er døde efter 2023, er inkluderet. Én patient kan
have mere end ét forløb. Hvis en patient både har forløb med kræft og anden sygdom, er
det patientens første forløb i året, der er talt med. Opgjort efter år for start af behandling.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Det fremgår af tabel E, at faldet i antal patienter, der er startet i specialise-
ret lindring i perioden 2019-2023, er koncentreret i gruppen af patienter,
der har kræft som primær livstruende sygdom.
Som supplerende analyse har vi endvidere undersøgt, om der i perioden og-
så er sket et fald i antallet af henvisninger til specialiseret lindring. Tabel F
viser udviklingen i antal patienter, der er blevet henvist i perioden 2019-
2023.
Tabel F
Antal patienter, der er blevet henvist til specialiseret lindring
i perioden 2019-2023
År
Henvisninger
Heraf henvisninger
for forløb med kræft
Heraf henvisninger
for forløb med
anden sygdom
end kræft
978
954
1.049
1.060
1.045
2019
2020
2021
2022
2023
10.688
10.294
10.227
9.901
9.171
9.710
9.340
9.178
8.846
8.126
Note: Analysen er baseret på alle 50.281 forløb, hvor patienten er henvist i perioden 2019-2023.
Forløb tilknyttet patienter, der er døde efter 2023, er inkluderet. Én patient kan have mere
end én henvisning. Hvis en patient både har henvisninger med kræft og anden sygdom, er
det patientens første henvisning i året, der er talt med. Opgjort efter året for henvisning.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
30
| Metodisk tilgang
Det fremgår af tabel F, at antallet af patienter, der henvises til specialiseret
lindring, er faldet med 14 % i perioden 2019-2023. Samtidig er der sket en
forskydning i fordelingen af henviste patienter mellem kræftpatienter og pa-
tienter med andre sygdomme. Henvisninger for patienter med andre syg-
domme end kræft udgjorde i 2023 en relativt større andel af det samlede
antal henviste patienter sammenlignet med 2019.
Det bemærkes, at datagrundlaget fra DPD kun indeholder forløb for patien-
ter, der er døde. Det betyder, at det reelle antal startede forløb og henvis-
ninger på tværs af årene vil være en smule højere, da forløb tilknyttet pati-
enter, der stadig er i live, først indberettes til DPD, når de dør. Forløb tilknyt-
tet patienter, der fortsat er i live, indgår derfor ikke opgørelserne i tabel E
og F.
Udviklingen i patienternes levetid efter henvisning og antal dage i
behandling (afsnit 2.3)
I afsnit 2.3 undersøger vi udviklingen i patienternes levetid efter henvisning.
Vi undersøger også udviklingen i antallet af dage, som patienten er i specia-
liseret lindring.
Metode og afgrænsning
Vi beregner
patienternes levetid efter henvisning
som antallet af dage mel-
lem dato for henvisning og dødsdato. Antal dage i behandling beregnes som
antal dage mellem dato for start af specialiseret lindring (eller første tilbud
om behandling) og dødsdato. Til begge analyser bruger vi samme metode
til opgørelse af år som i afsnit 2.1.
Vi beregner
antal dage i behandling
via forskellen mellem datoen for start
af behandling og dødsdatoen, fordi DPD ikke indsamler oplysninger om,
hvor mange dage den enkelte patient har modtaget behandling. Idet de fle-
ste patienter modtager behandling frem til deres død, giver forskellen mel-
lem start af behandling og død et mål for, hvor mange dage patienten har
været i behandling.
For at sikre, at opgørelsen af antal dage i behandling kun omfatter forløb,
hvor patienten er nået at starte i behandling, og hvor patientens forløb er
afsluttet med død, afgrænser vi analysen til følgende datagrundlag:
•
Forløb, som er patientens sidste, hvor patienten er nået at starte i be-
handling, og hvor patientens forløb ikke er registreret som afsluttet i
live (35.202 forløb).
Vi har valgt samme afgrænsning til analysen af levetid efter henvisning for
at sikre sammenhængen mellem opgørelserne.
For begge analyser opgør vi udviklingen i perioden
for den ”typiske” patient
forstået som medianpatienten. Vi opgør medianen (den midterste værdi)
frem for gennemsnittet for at tage højde for tilstedeværelsen af outliers,
idet medianen er mere robust over for tilstedeværelsen af outliers.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Metodisk tilgang |
31
Resultater
I beretningens figur 5 har vi beregnet medianpatientens levetid efter hen-
visning på tværs af undersøgelsesperioden. I siden af figuren afrapporterer
vi spredningen i patienternes levetid efter henvisning for 2023.
Som supplerende analyse har vi i tabel G opgjort spredningen for patienter-
nes levetid efter henvisning for alle år i perioden i 2019-2023. Tabellen viser
hertil gennemsnittet for alle årene.
Tabel G
Patienters levetid i dage efter henvisning i perioden 2019-2023
År
2019
2020
2021
2022
2023
Minimum
0
0
0
0
0
1. kvartil
14
13
13
13
12
Median
33
31
29
29
27
3. kvartil
86
84
75
71
64
Maksimum
2.512
2.751
3.868
2.834
3.262
Gennemsnit
91
98
95
94
79
Note: Analysen er baseret på de 35.202 forløb i perioden 2019-2023, hvor patienten er startet i behandling, og forløbet er afsluttet som følge
af, at patienten er afgået ved døden.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Det fremgår af tabel G, at der i datagrundlaget indgår en mindre andel pa-
tienter, som har en meget lang levetid i antal dage efter henvisning. Vi har
ikke fjernet disse outliers fra analysen, fordi vi ikke har grund til at tro, at der
er tale om fejlindberetninger. Selv om størstedelen af patienterne er døen-
de med kort forventet levetid, er der også patienter, som ikke er døende.
Denne gruppe af patienter har derfor en usædvanlig lang levetid efter hen-
visning sammenlignet med de patienter, som er døende.
Som supplerende analyse til beretningens figur 5 har vi undersøgt, om fal-
det i medianlevetid efter henvisning gælder både kræftpatienter og patien-
ter med anden sygdom end kræft. Vores undersøgelse viser, at levetiden
efter henvisning er aftaget for både kræftpatienter og patienter med andre
sygdomme i perioden. For kræftpatienter er der sket et fald på 5 dage for
den typiske patient, mens der for den typiske patient med andre sygdom-
me er sket et fald på 32 dage i perioden.
Vi har i pkt. 28 undersøgt udviklingen i patienternes antal dage i behand-
ling i perioden, hvor vi finder, at antallet af dage, som den typiske patient
har fået, er faldet med 4 dage fra 24 dage i 2019 til 20 dage 2023.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
32
| Metodisk tilgang
Som supplerende analyse har vi i tabel H undersøgt tendensen i antal dage
i behandling opgjort som minimum, 1. kvartil, median, 3. kvartil, maksimum
og gennemsnit for hele perioden 2019-2023:
Tabel H
Patienters antal dage i behandling i perioden 2019-2023
År
2019
2020
2021
2022
2023
Minimum
0
0
0
0
0
1. kvartil
8
7
7
7
7
Median
24
23
21
21
20
3. kvartil
74
71
64
61
54
Maksimum
2.505
2.742
3.859
2.830
3.255
Gennemsnit
82
89
86
86
72
Note: Analysen er baseret på de 35.202 forløb i perioden 2019-2023, hvor patienten er startet i behandling, og forløbet er afsluttet som følge
af, at patienten er afgået ved døden.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Det fremgår af tabel H, at antal dage i behandling er nedadgående, både
når vi beregner median og gennemsnit. Det fremgår også af tabellen, at der
i datagrundlaget indgår en mindre andel af patienter, som har mange dage
i behandling. Vi har i lighed med analysen af levetid efter henvisning ikke
fjernet disse outliers fra analysen.
Som supplerende analyse har vi undersøgt, om faldet i antal dage i behand-
ling gælder på tværs af regioner og på tværs af sygdomstyper. Vores analy-
se viser, at antal dage i behandling for den typiske patient er faldet i perio-
den 2019-2023 i alle regioner og på tværs af sygdomstyper.
For kræftpatienter er antallet af dage i behandling for den typiske patient
faldet fra 24 dage i 2019 til 20 dage i 2023. For patienter med andre syg-
domme er antallet af dage i behandling faldet fra 45 dage i 2019 til 19 dage
i 2023. Udviklingen i antallet af dage i behandling på tværs af regioner for
alle sygdomstyper er vist i tabel I.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Metodisk tilgang |
33
Tabel I
Udviklingen i antal dage i behandling for den typiske patient
på tværs af regioner i perioden 2019-2023
Region
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
2019
32
22
22
20
25
2020
31
25
21
17
23
2021
26
22
19
17
23
2022
29
21
17
18
20
2023
26
20
17
17
18
Note: Analysen er baseret på de 35.202 forløb i perioden 2019-2023, hvor patienten er startet i
behandling, og forløbet er afsluttet som følge af, at patienten er afgået ved døden.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Det fremgår af tabel I, at antallet af dage i behandling for den typiske patient
er faldet i alle regioner i undersøgelsesperioden.
Forskelle i ventetid fordelt på region og bagvedliggende sygdom
(afsnit 2.4)
I afsnit 2.4 har vi undersøgt, om der er forskelle i regionernes opfyldelse af
de to faglige mål for patienternes ventetid. Vi har analyseret, om der er for-
skelle i patienternes ventetid på tværs af regioner, og hvilken bagvedliggen-
de sygdom de har.
Metode og afgrænsning
Forskelle i regionernes opfyldelse af de to faglige mål for patienters vente-
tid opgøres med samme metode som i afsnit 2.1.
Analyserne i afsnit 2.4 baseres på de samme datagrundlag, som er blevet
anvendt til analyserne i afsnit 2.2 og 2.3. Nogle analyser har vi dog afgræn-
set til indberetningsåret 2023.
Resultater
I beretningens figur 6 har vi opgjort målopfyldelsen for målet om behand-
ling på tværs af regioner i 2023.
Som supplerende analyse har vi i tabel J opgjort regionernes målopfyl-
delse for hele perioden 2019-2023.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
34
| Metodisk tilgang
Tabel J
Målopfyldelse for målet om behandling på tværs af regioner
i perioden 2019-2023
Region
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
2019
81 %
79 %
79 %
82 %
78 %
2020
81 %
79 %
80 %
82 %
83 %
2021
79 %
80 %
77 %
79 %
90 %
2022
81 %
77 %
78 %
77 %
88 %
2023
81 %
73 %
79 %
76 %
91 %
Note: Analysen er baseret på alle 64.217 forløb i perioden 2019-2023. Én patient kan have mere
end ét forløb.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Det fremgår af tabel J, at forskellen i regionernes opfyldelse af målet om
behandling er øget i perioden.
I beretningens figur 7 har vi opgjort målopfyldelsen for målet om højst 10 da-
ges ventetid på tværs af regioner i 2023.
Som supplerende analyse har vi i tabel K opgjort regionernes målopfyldelse
for hele perioden 2019-2023.
Tabel K
Målopfyldelse for målet om højst 10 dages ventetid på tværs af
regioner i perioden 2019-2023
Region
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
2019
58 %
62 %
78 %
89 %
77 %
2020
58 %
69 %
86 %
89 %
77 %
2021
61 %
76 %
86 %
89 %
80 %
2022
63 %
72 %
84 %
90 %
76 %
2023
65 %
72 %
87 %
92 %
81 %
Note: Analysen er baseret på de 51.369 forløb, hvor patienten er startet i behandling. Én patient
kan have mere end ét forløb.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af data fra DPD og LPR3.
Det fremgår af tabel K, at forskellen i regionernes opfyldelse af målet om
højst 10 dages ventetid på behandling er relativt stabil i perioden.
Statsrevisorerne beretning SB17/2024 - Bilag 1: Statsrevisorernes beretning nr. 17/2024 om ventetid til specialiseret lindring for patienter med livstruende sygdomme
Metodisk tilgang |
35
Kvalitetssikring
Undersøgelsen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitets-
sikring, som omfatter høring hos de reviderede samt ledelsesbehandling og
sparring med chefer og medarbejdere i Rigsrevisionen. Gennemgangen er
også kvalitetssikret ved, at dokumenter og analyser er behandlet og gen-
nemgået af flere medarbejdere i Rigsrevisionen.
Dataanalysen er kvalitetssikret internt og eksternt. Vi har drøftet datarens
og behandling af data fra DPD med repræsentanter fra DPD’s styregruppe
og fageksperter. Kodefilerne til dataanalyserne er skrevet i R og kvalitets-
sikret internt ved, at koden er blevet gennemgået af flere medarbejdere. I
de tilfælde, hvor vi har fulgt metoder fra
DPD’s
årsrapporter, har vi desuden
sammenlignet resultater for at sikre, at vi har kunnet genskabe deres resul-
tater.
Vi har også kvalitetssikret kodefilerne eksternt gennem høring og møder
med repræsentanter fra DPD. I to høringer har de reviderede modtaget ko-
defiler sammen med analyseresultater. Hertil har vi holdt møder med Sund-
hedsdatastyrelsen og repræsentanter fra DPD, herunder databasens data-
manager, hvor vi har drøftet og fået input til forståelse af data og kodning.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig
revision, herunder standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Stan-
darderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af re-
visionen, for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er base-
ret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes internatio-
nale standarder (ISSAI 100-999).