Transportministeriets Logo
Transportministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget Christiansborg
1240 København K
10. maj 2025
2024 -690
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Redegørelse vedrørende beretning nr.
13/2024 om tidsforbrug og økonomi i stats-
lige bygge- og anlægsprojekter
Statsrevisorerne har i brev af 11. marts 2025 anmodet om en rede-
gørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisio-
nens beretning nr. 13/2024 om tidsforbrug og økonomi i statslige
bygge- og anlægsprojekter giver anledning til.
Indledningsvist vil jeg gerne takke for en grundig og interessant
analyse af tidsforbruget og økonomien i de statslige bygge- og an-
lægsprojekter og de bemærkninger, der er givet hertil.
Jeg vil gerne knytte nogle generelle betragtninger til budgettering
af bygge- og anlægsprojekter som en perspektivering til analysens
konklusioner.
Budgetteringen af bygge- og anlægsprojekter i forhold til såvel tid
som økonomi kan aldrig blive eksakt. Der opstår altid uventede
forhold undervejs i projektets udførelse. Dels fordi den viden, man
som bygherre opbygger om de faktiske forhold, aldrig kan blive
100 procent dækkende, før arbejdet igangsættes. Dels fordi der er
forhold, man som bygherre ikke kan styre, så som markedssituatio-
nen og vejrlig, der har stor betydning for både tid og økonomi i
gennemførelsen af de fleste anlægsprojekter, eller konsekvenserne
af en epidemi eller en krig for at nævne et par aktuelle eksempler.
Typisk vil forsinkelser og fordyrelser hænge sammen, hvilket også
fremgår af Rigsrevisionens analyse.
Det er derfor ikke uventet, at der kan iagttages budgetafvigelser.
Professor Bent Flyvbjerg har gennemført omfattende internatio-
nale analyser af erfaringer med budgetoverholdelse i store anlægs-
projekter. Konklusionen er, at der generelt
–
på tværs af tid og
lande
–
kan iagttages væsentlige afvigelser mellem budget og det
faktiske forbrug, og at der generelt langt hyppigere er tale om mer-
forbrug end mindreforbrug.