Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
SB 13 6
Offentligt
3019623_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget Christiansborg
1240 København K
[email protected]
10. maj 2025
2024 -690
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Redegørelse vedrørende beretning nr.
13/2024 om tidsforbrug og økonomi i stats-
lige bygge- og anlægsprojekter
Statsrevisorerne har i brev af 11. marts 2025 anmodet om en rede-
gørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisio-
nens beretning nr. 13/2024 om tidsforbrug og økonomi i statslige
bygge- og anlægsprojekter giver anledning til.
Indledningsvist vil jeg gerne takke for en grundig og interessant
analyse af tidsforbruget og økonomien i de statslige bygge- og an-
lægsprojekter og de bemærkninger, der er givet hertil.
Jeg vil gerne knytte nogle generelle betragtninger til budgettering
af bygge- og anlægsprojekter som en perspektivering til analysens
konklusioner.
Budgetteringen af bygge- og anlægsprojekter i forhold til såvel tid
som økonomi kan aldrig blive eksakt. Der opstår altid uventede
forhold undervejs i projektets udførelse. Dels fordi den viden, man
som bygherre opbygger om de faktiske forhold, aldrig kan blive
100 procent dækkende, før arbejdet igangsættes. Dels fordi der er
forhold, man som bygherre ikke kan styre, så som markedssituatio-
nen og vejrlig, der har stor betydning for både tid og økonomi i
gennemførelsen af de fleste anlægsprojekter, eller konsekvenserne
af en epidemi eller en krig for at nævne et par aktuelle eksempler.
Typisk vil forsinkelser og fordyrelser hænge sammen, hvilket også
fremgår af Rigsrevisionens analyse.
Det er derfor ikke uventet, at der kan iagttages budgetafvigelser.
Professor Bent Flyvbjerg har gennemført omfattende internatio-
nale analyser af erfaringer med budgetoverholdelse i store anlægs-
projekter. Konklusionen er, at der generelt
på tværs af tid og
lande
kan iagttages væsentlige afvigelser mellem budget og det
faktiske forbrug, og at der generelt langt hyppigere er tale om mer-
forbrug end mindreforbrug.
Statsrevisorerne beretning SB13/2024 - Bilag 6: Transportministerens redegørelse af 10. maj 2025 til beretning nr. 13/2024 om tidsforbrug og økonomi i statslige bygge- og anlægsprojekter
3019623_0002.png
Side 2/4
Bent Flyvbjerg har opgjort følgende gennemsnitlige budgetover-
skridelser på forskellige typer projekter:
Bygninger
Jernbaner
Veje
Tunneller
Broer
2023, s. 192.
62 pct.
39 pct.
16 pct.
37 pct.
26 pct.
Kilde:
How Big Things Get Done
af Bent Flyvbjerg og Dan Garner,
Som det fremgår af Rigsrevisionens analyse, har hovedproblemet
på Transportministeriets område i den undersøgte periode
når
der ses bort fra Niels Bohr Bygningen
ikke været overskridelser,
men mindreforbrug i forhold til det budgetterede. En væsentlig
forklaring på dette er formentlig, at projekterne overvejende er
budgetteret på grundlag af erfaringstal fra en højkonjunktur før fi-
nanskrisen og er gennemført efter finanskrisen. Disse konjunktur-
udsving indfanges principielt af prisopregningen af totaludgift og
bevillinger, men i praksis ikke fuldt ud og kun med en vis forsin-
kelse. Endvidere har der for nogle typer af projekter været afsat
unødigt store reserver i forhold til projektets risici.
Selv om mindreforbrug i modsætning til overskridelser ikke udgør
et bevillingsmæssigt problem, er det dog ikke ønskeligt med for
store mindreforbrug, da de ikke-forbrugte midler alternativt kunne
have været disponeret til andre formål. Af denne grund
og i lyset
af Rigsrevisionens beretning 3/2019 om budgetteringen af Vejdi-
rektoratets vejprojekter
blev reserverne for vejprojekter, der ud-
føres på land, reduceret fra 30 procent til 15 procent, jf. ministerre-
degørelse af 16. december 2019. Denne ændring har haft virkning
for projekterne i Infrastrukturplan 2035.
I den kommende periode er forventningen, at der vil blive flere
budgetoverskridelser henset til dels den gennemførte reduktion af
reserverne for vejprojekter på land, dels de aktuelle konjunkturer
med store prisstigninger, der som anført ikke i fuldt omfang og kun
med forsinkelse bliver afspejlet i prisopregningen af projekterne.
På jernbaneområdet opleves endvidere særligt ugunstige markeds-
forhold med ofte begrænset konkurrence i udbuddene.
Hvad forsinkelser angår, er der det dilemma, at tidsmæssige reser-
ver, der lægges ind i projektplanen, risikerer at blive ”kapret” af en-
treprenørerne. Bygherren vil derfor ofte søge at holde entreprenø-
rerne fast på en skarp tidsplan, selv om dette indebærer, at
Statsrevisorerne beretning SB13/2024 - Bilag 6: Transportministerens redegørelse af 10. maj 2025 til beretning nr. 13/2024 om tidsforbrug og økonomi i statslige bygge- og anlægsprojekter
3019623_0003.png
Side 3/4
projektet ender med at blive afleveret for sent, da dette samlet set
giver den hurtigste gennemførelse af projektet.
I tillæg hertil er det relevant at notere sig, at forsinkelser i bygge-
og anlægsprojekter også kan være afstedkommet af politiske be-
slutninger eller prioriteringer ved eksempelvis udskydelse eller
omlægning af et projekt. Endvidere vil visse projektforhold skulle
gennem myndighedsgodkendelser, der også indebærer en tids-
mæssig risiko og kan føre til ændringer i projektet. Rigsrevisionens
beretning viser, at bygge- og anlægsprojekter uden ændringer i
indholdet i højere grad er blevet færdige til tiden, mens der ses
flere og større forsinkelser i de projekter, som er blevet ændret.
Uanset at afvigelser er uundgåelige, skal ministeriets bygherrer na-
turligvis gøre deres yderste for at lave beslutningsgrundlag for
kommende anlægsprojekter med så gode budgetter som muligt for
tid og økonomi, herunder med vurdering af risici i forhold til bud-
getterne.
Vejdirektoratets og Banedanmarks beslutningsoplæg foretages in-
den for rammerne af ”ny
anlægsbudgettering”,
der sikrer faste
principper, transparens og løbende erfaringsopsamling i budget-
lægningen. Bygningsstyrelsen har, efter problemerne med Niels
Bohr Bygningen blev erkendt i 2017, gennemført en omfattende
styrkelse af budgettering og projektstyring for at forebygge forsin-
kelser og fordyrelser i byggeprojekter.
Jeg hæfter mig ved, at man generelt ville kunne styrke beslutnings-
grundlaget ved at lave mere omfattende undersøgelser forud for
beslutningen. Ved at gennemføre flere jordbundsundersøgelser
mindskes eksempelvis
risikoen for at støde på ”blød bund”,
som er
både fordyrende og forsinkende.
Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at en sådan øget sikkerhed
også koster penge og tid, og dermed vil gøre projektet dyrere og
mere langvarigt at gennemføre. Grundigere (og dyrere) beslut-
ningsgrundlag kan derfor ikke være en generel anbefaling. Behovet
må vurderes konkret fra projekt til projekt.
Derimod er det uomgængeligt, at erfaringer fra tidligere gennem-
førte projekter systematisk skal inddrages i kommende beslut-
ningsgrundlag. Dette er da også en integreret del af ministeriets
budgetteringsprincipper
i henhold til ”ny anlægsbudgettering”.
Det er min klare forventning og oplevelse, at ministeriets bygherrer
grundigt og systematisk arbejder på at udbygge og forfine disse
Statsrevisorerne beretning SB13/2024 - Bilag 6: Transportministerens redegørelse af 10. maj 2025 til beretning nr. 13/2024 om tidsforbrug og økonomi i statslige bygge- og anlægsprojekter
3019623_0004.png
Side 4/4
erfaringsopsamlinger. Rigsrevisionens analyse er et godt bidrag til
dette arbejde, som jeg vil anmode ministeriets bygherrer om aktivt
at inddrage.
For Niels Bohr Bygningen, der udmærker sig ved sin helt særskilt
store forsinkelse og voldsomme budgetoverskridelse, har Vejdirek-
toratet, som overtog projektet undervejs i byggeprocessen, i 2024
udarbejdet en evalueringsrapport med det formål at belyse projek-
tets problemfyldte forløb, så alle har mulighed for at tage ved lære
af de erfaringer, der er draget undervejs.
Hvad angår reserverne i anlægsprojekter
under ”ny anlægsbudget-
tering”, bør
eventuelle nye tilpasninger af reservernes størrelse ba-
seres på erfaringer med projekterne under Infrastrukturplan 2035.
Samlet set er det vurderingen, at metoden i ”ny anlægsbudgette-
ring”, sådan som den aktuelt fremgår af Transportministeriets
”Hovednotat for Ny Anlægsbudgettering” fra
januar 2024, fortsat
udgør den bedste ramme for en erfaringsbaseret budgettering af
anlægsprojekter.
En bedre budgetsikkerhed for både tid og økonomi vil som nævnt
kunne opnås, hvis man øger omfanget af undersøgelser forud for
beslutningen om et projekt. Men dette kommer med en pris i form
af øget forbrug af både tid og penge. Det er i sidste ende et politisk
valg, hvor mange ressourcer der skal bruges på undersøgelser med
henblik at forbedre budgetsikkerheden. Det vil endvidere ikke
kunne reducere de risici, der kommer udefra, så som markedssitu-
ationen, vejrlig og konsekvenserne af epidemier og krige.
Kopi af dette brev er sendt til Rigsrevisionen på mail rr@rigsrevisi-
onen.dk.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen