Beskæftigelsesudvalget 2024-25
SB 12 4
Offentligt
3042883_0001.png
August 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
tilsynsindsatsen over for
ulovligt asbestarbejde
Statsrevisorerne beretning SB12/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens §18 stk. 4 notat om beretning nr. 12/2024 om tilsynsindsatsen over for ulovligt asbetsarbejde
3042883_0002.png
1
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 12/2024 om
tilsynsindsatsen over for ulovligt asbestarbejde
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 8. maj 2025
Beskæftigelsesministerens supplerende redegørelse af 20. maj 2025
13. juni 2025
RN C109/25
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som beskæftigel-
sesministeren vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærknin-
ger og beretningens konklusioner. Dette sker med henblik på at vurdere,
om beskæftigelsesministerens initiativer adresserer den kritik, der frem-
går af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
Rigsrevisionen finder, at beskæftigelsesministeren har redegjort for, hvordan
ministeriet vil følge op på Statsrevisorernes bemærkninger og de væsentlig-
ste kritikpunkter i beretningen.
Beskæftigelsesministeren oplyser, at ministeren tager Rigsrevisionens kritik
meget alvorligt. Det er afgørende for ministeren, at Arbejdstilsynet anven-
der relevante data til at vurdere, hvor risikoen for ulovligt asbestarbejde er
størst, så tilsynet kan målrettes og tilrettelægges så effektivt som muligt.
Beskæftigelsesministeren vil i forlængelse af Rigsrevisionens beretning have
fokus på, hvordan Arbejdstilsynet bliver endnu bedre til at målrette tilsynet
de steder, hvor risikoen for ulovligt asbestarbejde er størst, fx ved at bruge
relevante data i udpegning og tilrettelæggelse af tilsynsindsatsen.
Beskæftigelsesministeren bekræfter også, at Arbejdstilsynet i juli 2024 ud-
meldte, at nedtagning af tage med asbest som udgangspunkt skal anmeldes.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB12/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens §18 stk. 4 notat om beretning nr. 12/2024 om tilsynsindsatsen over for ulovligt asbetsarbejde
3042883_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Arbejdstilsynets arbejde med systematisk at registrere, kombinere og
anvende indsamlede oplysninger om asbestarbejde i udvælgelsen af ar-
bejdssteder til tilsyn
Arbejdstilsynets arbejde med at anvende data fra andre myndigheder,
herunder data fra BBR og kommunale affaldsanmeldelser, i udvælgel-
sen af arbejdssteder til tilsyn.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2025 en beretning om tilsynsindsatsen
over for ulovligt asbestarbejde. Beretningen handlede om Arbejdstilsynets
grundlag for at vurdere, hvor risikoen for ulovligt asbestarbejde er størst.
Rigsrevisionen undersøgte, om Arbejdstilsynet indsamler oplysninger om
asbestarbejde, har en risikobaseret udvælgelse af asbestarbejde til tilsyn
og bruger andre myndigheders data i udvælgelsen til tilsyn.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Arbejds-
tilsynet under Beskæftigelsesministeriet ikke havde tilvejebragt et tilstræk-
keligt grundlag for at vurdere, hvor risikoen for ulovligt asbestarbejde var
størst, til brug for et målrettet tilsyn. Konsekvensen er, at Arbejdstilsynets
tilsyn med asbestarbejde ikke er så effektivt, som det kunne være, hvor-
ved flere ansatte i bygge- og anlægsbranchen udsættes for farligt asbest-
støv.
4. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Stats-
revisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af Beskæftigelsesministerens
redegørelse
Systematisk registrering og brug af oplysninger om asbest
Statsrevisorerne bemærkede, at Arbejdstilsynet ikke indsamler oplysnin-
ger om asbestarbejde fra deres tilsyn, som de kan bruge systematisk i til-
synet. Arbejdstilsynet har ikke en risikobaseret udvælgelse af asbestarbej-
de til tilsyn, men udvælger ud fra en konkret vurdering af asbestanmeldel-
ser og klager.
Statsrevisorerne var enige i Rigsrevisionens anbefaling om, at Arbejdstilsy-
net fremadrettet skal arbejde systematisk med at registrere og kombinere
forskellige oplysninger om asbestarbejde for at styrke grundlaget for at vur-
dere, hvor risikoen for ulovligt asbestarbejde er størst.
Statsrevisorerne beretning SB12/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens §18 stk. 4 notat om beretning nr. 12/2024 om tilsynsindsatsen over for ulovligt asbetsarbejde
3
6. Beskæftigelsesministeren er enig med Rigsrevisionen i, at Arbejdstilsy-
net kan blive bedre til at bruge data i form af asbestanmeldelser, klager og
Arbejdstilsynets tidligere reaktioner på lovovertrædelser i planlægningen
af tilsyn. Arbejdstilsynet har oplyst ministeren om, at det med implemente-
ringen af det ændrede asbestdirektiv den 21. december 2025 vil blive gjort
obligatorisk for virksomheder at anmelde asbestarbejde på virk.dk. Sam-
men med en it-modernisering, som Arbejdstilsynet har afsluttet i 2025, er
det en vigtig forudsætning for at kunne arbejde med data.
Beskæftigelsesministeren har endvidere bedt Arbejdstilsynet om at arbej-
de videre med Rigsrevisionens anbefalinger om at bruge tilsynets egne da-
ta mere systematisk til udvælgelse af virksomheder til tilsyn. I den forbin-
delse vil Arbejdstilsynet se på, om modellen for udpegning af tilsyn på by-
gge- og anlægsområdet i sin helhed kan gøres endnu mere risikobaseret.
Dette arbejde er igangsat, og på længere sigt vil Arbejdstilsynet se på mu-
ligheden for, om der kan udvikles en egentlig risikomodel, som indeholder
data om bl.a. asbest. Arbejdstilsynet gennemfører en foranalyse i 2025.
7. Rigsrevisionen vil fortsat følge Arbejdstilsynets arbejde med systema-
tisk at registrere, kombinere og anvende indsamlede oplysninger om as-
bestarbejde i udvælgelsen af arbejdssteder til tilsyn.
Anvendelse af data fra andre myndigheder
8. Statsrevisorerne bemærkede, at Arbejdstilsynet ikke har benyttet hjem-
len til at indhente data fra andre myndigheder og offentlige registre som
BBR og kommunale sager om byggeaffald. Statsrevisorerne bemærkede
videre, at de ser et potentiale i, at Arbejdstilsynet anvender det datagrund-
lag, Rigsrevisionen har tilvejebragt som led i denne undersøgelse.
9. Beskæftigelsesministeren oplyser, at Arbejdstilsynet allerede i 2023 har
gennemført et pilotprojekt om at bruge anmeldelser af byggeaffald til kom-
munerne. Dette projekt skal Arbejdstilsynet bygge videre på. Ministeren
forventer, at Arbejdstilsynet senest i 2. halvår 2025 går i dialog med visse
kommuner om muligheden for at få systematisk adgang til affaldsdataan-
meldelser for på den baggrund at foretage en vurdering af værdien af op-
lysningerne. Ministeren har også bedt Arbejdstilsynet om at undersøge,
hvordan eksterne data, herunder data fra BBR, bedst kan bruges til at ud-
vælge arbejdssteder til tilsyn med asbestarbejde. Arbejdstilsynet har, alle-
rede inden Rigsrevisionens undersøgelse blev afsluttet, indledt en under-
søgelse af, om oplysninger fra byggesager i BBR kan anvendes som en re-
levant datakilde. Dette arbejde sker i dialog med Vurderingsstyrelsen og
forventes afsluttet inden september 2025.
Statsrevisorerne beretning SB12/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens §18 stk. 4 notat om beretning nr. 12/2024 om tilsynsindsatsen over for ulovligt asbetsarbejde
4
Beskæftigelsesministeren fremhæver dog samtidig, at Arbejdstilsynet vur-
derer, at potentialet for at finde uanmeldt asbestarbejde ved hjælp af an-
meldelser af byggeaffald til kommunerne og registreringer af byggesager i
BBR formodes at være mindre i dag på grund af en ny autorisationsordning.
Ordningen vil ifølge ministeren forhåbentlig bidrage til, at de autoriserede
virksomheder begår færre overtrædelser af asbestreglerne, og helt afhol-
de de virksomheder, der ikke overholder reglerne, fra at gå i gang med at
udføre den type arbejde.
Rigsrevisionen finder, at selv hvis autorisationsordningen vil have en posi-
tiv effekt, har oplysninger om byggeaffald og nedrivninger fra BBR stor vær-
di med henblik på at identificere uanmeldt asbestarbejde. Undersøgelsen
viser, at der kun har været anmeldt asbestarbejde på 15 % af de tilsyn, hvor
Arbejdstilsynet har fundet ulovligt asbestarbejde. Der vil formentlig også
fremadrettet være virksomheder, som ikke anmelder asbestarbejde.
10. Rigsrevisionen vil fortsat følge Arbejdstilsynets arbejde med at anven-
de data fra andre myndigheder, herunder data fra BBR og kommunale af-
faldsanmeldelser, i udvælgelsen af arbejdssteder til tilsyn med asbestar-
bejde.
Nedrivning af asbestholdige bølgetage
11. Statsrevisorerne bemærkede, at grænseværdien for støvniveauet i as-
bestarbejde i januar 2022 blev sænket, men der gik 2,5 år, fra grænsevær-
dien trådte i kraft, til virksomhederne blev oplyst om, at nedrivning af as-
besttage skal anmeldes, og at de skærpede krav til sikkerhed skal følges.
Autorisationsordning
Autorisationsordning for nedriv-
ning af asbest betyder, at ned-
rivning af asbest kun må udfø-
res af virksomheder, der er au-
toriseret til det. Ordningen er
trådt i kraft den 1. januar 2025.
12. Beskæftigelsesministeren fremhæver, at Arbejdstilsynet har oplyst mi-
nisteren om, at der i 2022 ikke var grundlag for at konkludere, at den skær-
pede grænseværdi for asbest blev overskredet, når asbestholdige bølge-
tage blev revet ned. Det fremgik af beretningen, at Arbejdstilsynet iværk-
satte yderligere undersøgelser, efter grænseværdien blev sænket. Under-
søgelserne viste, at det er yderst vanskeligt at fjerne plader med asbest på
en måde, hvor støvniveauet holder sig under den nye grænseværdi. Mini-
steren tilkendegiver i sin redegørelse, at ministeren selvfølgelig gerne hav-
de set, at den viden havde været tilgængelig tidligere, men at en udmelding,
som kan betyde skærpede krav og øgede omkostninger for danske virk-
somheder, skal ske på et oplyst grundlag.
13. Det fremgik af beretningen, at grænseværdien for støvniveau ved as-
bestarbejde i januar 2022 blev sænket til et niveau, hvor nedtagning af tage
med asbest
ifølge målinger refereret i Arbejdstilsynets daværende juridi-
ske vejledning
ikke længere kunne forventes at ligge under grænseværdi-
en, hvis pladerne var bare let forvitrede. Rigsrevisionen fastholder på den
baggrund, at det er utilfredsstillende, at der gik 2,5 år, fra den nye grænse-
værdi var trådt i kraft, til virksomheder via Arbejdstilsynets hjemmeside
blev oplyst om, at nedrivning af asbesttag som udgangspunkt skal anmel-
des, og at de skærpede krav til sikkerhed skal følges.
Statsrevisorerne beretning SB12/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens §18 stk. 4 notat om beretning nr. 12/2024 om tilsynsindsatsen over for ulovligt asbetsarbejde
5
14. Rigsrevisionen finder at denne del af sagen kan afsluttes, idet Arbejds-
tilsynet i juli 2024 udmeldte, at nedtagning af tage med asbest som ud-
gangspunkt skal anmeldes.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB12/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens §18 stk. 4 notat om beretning nr. 12/2024 om tilsynsindsatsen over for ulovligt asbetsarbejde
3042883_0007.png
6
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Tilsynsindsatsen
over for ulovligt
asbestarbejde
(nr.
12/2024)
10-03-2025
Minister-
redegørelse:
Beskæftigelses-
ministeren:
08-05-2025
Beskæftigelses-
ministeren
(supplerende):
20-05-2025
Behandlet i
udvalg
Gennemgang ved
Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
13-03-2025
Beskæftigelses-
udvalget:
18-03-2025
18-03-2025