Beskæftigelsesudvalget 2024-25
SB 12 3
Offentligt
3025556_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne om beretning nr.
12/2024 om tilsynsindsatsen over for ulovligt asbestarbejde
CVR 10172748
20. maj 2025
J.nr. 2025
24138 / 2024 -
321
Statsrevisorerne har den 11. marts 2025 bedt mig redegøre for de foranstaltninger og
overvejelser, som Rigsrevisionens beretning nr. 12/2024 om tilsynsindsatsen over
for ulovligt asbestarbejde og Statsrevisorernes bemærkninger har givet anledning til.
Indledningsvist vil jeg understrege, at jeg tager Rigsrevisionens kritik meget alvor-
ligt.
Det er afgørende for mig, at man kan gå på arbejde uden at skulle frygte at blive
udsat for asbest. Derfor er det også afgørende, at Arbejdstilsynet anvender relevante
data til at vurdere, hvor risikoen for ulovligt asbestarbejde er størst, så tilsynet kan
målrettes og tilrettelægges så effektivt som muligt.
Jeg prioriterer indsatsen mod asbest højt, og siden Rigsrevisionens undersøgelsespe-
riode har et bredt politisk flertal indført en autorisationsordning for nedrivning af
asbest, og Arbejdstilsynet har gennemført en stor informationskampagne på området
med det formål, at færre udsættes for asbest.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklusioner samt til
Statsrevisorernes bemærkninger til beretningen.
Systematisk registrering af oplysninger
Rigsrevisionen finder, at Arbejdstilsynet planlægger tilsyn med asbestarbejde på
baggrund af en konkret vurdering af primært asbestanmeldelser og klager, men at
disse kilder ikke er tilstrækkeligt effektive, når de står alene.
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at Arbejdstilsynet kan blive bedre til at bruge data
i form af asbestanmeldelser, klager og Arbejdstilsynets tidligere meddelte reaktioner
til virksomheder, der udfører asbestarbejde, i planlægningen af tilsyn. Arbejdstilsy-
net har oplyst mig om, at det med implementeringen af det ændrede asbestdirektiv
den 21. december 2025 vil blive gjort obligatorisk for virksomheder at anvende en
blanket til anmeldelse af asbestarbejde på virk.dk. Sammen med den it-modernise-
ring, som Arbejdstilsynet har afsluttet i 2025, er det en vigtig forudsætning for at
kunne arbejde med data.
Statsrevisorerne beretning SB12/2024 - Bilag 3: Beskæftigelsesministerens supplerende redegørelse 20. maj 2025 til beretning 12/2024 om tilsynsindsatsen over for ulovligt asbestarbejde
Jeg har endvidere bedt Arbejdstilsynet om at arbejde videre med Rigsrevisionens
anbefalinger om at bruge tilsynets egne data mere systematisk til udvælgelse af virk-
somheder til tilsyn. I den forbindelse vil Arbejdstilsynet se på, om modellen for ud-
pegning af tilsyn på bygge- og anlægsområdet i sin helhed kan gøres endnu mere
risikobaseret. Dette arbejde er igangsat, og på længere sigt vil Arbejdstilsynet se på
muligheden for, om der kan udvikles en egentlig risikomodel, som indeholder data
om bl.a. asbest. Arbejdstilsynet gennemfører en foranalyse i 2025. Jeg ser frem til at
følge dette arbejde.
Jeg vil også fremhæve, at Arbejdstilsynet gennem de seneste år har reageret langt
flere gange på overtrædelser af asbestreglerne. Antallet af reaktioner er steget fra ca.
170 i 2020 til ca. 1.200 i 2024, hvilket illustrerer, at Arbejdstilsynet finder og reage-
rer over for et betydeligt og stigende antal virksomheder, der ikke overholder reg-
lerne.
Anvendelse af data fra andre myndigheder
Rigsrevisionen peger på, at der er et stort potentiale i at bruge oplysninger om byg-
gesager i BBR og anmeldelser af byggeaffald til kommunerne. Rigsrevisionen base-
rer bl.a. sin konklusion på, at Arbejdstilsynet ikke har modtaget anmeldelse af as-
bestarbejde i 93 pct. af de sager, hvor der er registreret en nedrivning af en asbest-
holdig bygning i BBR, og i 86 pct. af de sager, hvor der er anmeldt asbestholdigt
byggeaffald til kommunerne. Arbejdstilsynet har oplyst, at en stor del af asbestar-
bejdet ikke skulle anmeldes til Arbejdstilsynet i undersøgelsesperioden, da nedriv-
ning af asbestholdige bølgetage som udgangspunkt ikke skulle anmeldes i perioden.
Resultaterne, som Rigsrevisionen fremhæver, skal ses i lyset heraf.
Arbejdstilsynet har allerede i 2023 gennemført et pilotprojekt om at bruge anmeldel-
ser af byggeaffald til kommunerne. Det skal der bygges videre på, og det forventes,
at Arbejdstilsynet senest i andet halvår af 2025 går i dialog med visse kommuner om
muligheden for at få systematisk adgang til affaldsdataanmeldelser, for på den bag-
grund at foretage en vurdering af værdien af oplysningerne for Arbejdstilsynet. Jeg
har også bedt Arbejdstilsynet om at undersøge, hvordan eksterne data, herunder data
fra BBR, bedst kan bruges til at udvælge arbejdssteder til tilsyn med asbestarbejde.
Arbejdstilsynet har, allerede inden Rigsrevisionens undersøgelse blev afsluttet, ind-
ledt en undersøgelse af, om oplysninger fra byggesager i BBR kan anvendes som en
relevant datakilde. Dette arbejde, som sker i dialog med Vurderingsstyrelsen, for-
ventes afsluttet inden september 2025. Der skal i den forbindelse tages højde for, at
autorisationsordningen for asbest er indført siden undersøgelsesperioden. Det vil for-
håbentlig bidrage til, at de autoriserede virksomheder begår færre overtrædelser af
asbestreglerne, og helt afholde de virksomheder, der ikke overholder reglerne, fra at
gå i gang med at udføre den type arbejde. Derudover har Arbejdstilsynet siden som-
meren 2024, hvor der blev indført krav om anmeldelse af nedrivning af asbestholdige
bølgetage, oplevet en væsentlig stigning i antallet af asbestanmeldelser fra 1.200 i
2020 til ca. 5.300 i 2024 og ca. 2.900 i de første måneder af 2025. På den baggrund
vurderer Arbejdstilsynet, at potentialet for ved hjælp af anmeldelser af byggeaffald
til kommunerne og registreringer af byggesager i BBR at finde arbejdssteder, der
ikke samtidig er anmeldt til Arbejdstilsynet, må formodes at være mindre i dag.
2
Statsrevisorerne beretning SB12/2024 - Bilag 3: Beskæftigelsesministerens supplerende redegørelse 20. maj 2025 til beretning 12/2024 om tilsynsindsatsen over for ulovligt asbestarbejde
3025556_0003.png
Nedrivning af asbestholdige bølgetage
Rigsrevisionen kritiserer, at der gik 2,5 år, fra Arbejdstilsynet skærpede grænsevær-
dien for asbest i januar 2022, til de i juli 2024 meldte ud, at nedrivning af asbesthol-
dige bølgetage som udgangspunkt skal anmeldes til Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet har oplyst mig om, at der i 2022 ikke var grundlag for at konkludere,
at den skærpede grænseværdi for asbest blev overskredet, når asbestholdige bølge-
tage blev revet ned. Jeg så selvfølgelig gerne, at den viden havde været tilgængelig
tidligere, men en udmelding, som kan betyde skærpede krav og øgede omkostninger
for danske virksomheder, skal ske på et oplyst grundlag. For at få mere viden om
overholdelse af grænseværdien ved forskellige typer asbestarbejde, blev det med as-
bestaftalen i maj 2022 besluttet at igangsætte et projekt om luftmålinger. Først med
offentliggørelse af rapporten fra projektet i juli 2024 vurderede Arbejdstilsynet, at
der på baggrund af projektets resultater var grundlag for at melde ud, at nedrivning
af bølgetage som udgangspunkt ville føre til en overskridelse af grænseværdien.
I forlængelse af Rigsrevisionens beretning vil jeg have fokus på, hvordan Arbejds-
tilsynet bliver endnu bedre til at målrette tilsynet de steder, hvor risikoen for ulovligt
asbestarbejde er størst, fx ved at bruge relevante data i udpegning og tilrettelæggelse
af tilsynsindsatsen.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Venlig
hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
3